Permalänk
Medlem

Bluescreen av minnen! Hjälp!

Tja!

Har rätt nyligen köpt nya datordelar men nu har det börjat strula med bluescreen, speciellt när jag har spelat. Jag började ana att det var nåt skumt med minnena (Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3) när jag först kollade i ett program jag fick med när jag installerade moderkortet som heter "EasyTune6". Öppnade programmet och skummade igenom allt lite, märkte nåt skumt när jag kollade på fliken "Memory" och kollade på slot #1: "Module Size 0 MBytes" och slot #2 "Module Size 2048 Mbytes". En annan dag stod slot #2 på 128Mbytes och slot #1 på 2048 Mbytes. Hertz-värdena har varierat också!

Efter det försökte jag kolla upp minnena i Everest så verkade det stämma iaf "Fysiskt minne - totalt: 4079 MB". Men när jag ska läsa vidare på SPD så är det totalt blankt. Det står absolut ingenting. Försökte hitta varför det inte ens visar nån info där, men hittade ingenting. I all förtvivlan satte jag igång "Windows Memory Diagnostic" och där stod det att den hade hittat "Hardware Problems". Strax efter när jag logga in i Windows (7) så fick jag upp en ruta "Your computer has a memory problem".

Jag har försökt kolla igenom forum efter svar men utan framgång. Att hålla på och leka runt i BIOS är inte direkt någonting jag brukar hålla på med, men jag har läst nånting om att det kan vara fel voltage och att man kan ändra osv. Jag skulle GÄRNA vilja ha en specifik lösning för just mina delar så det inte blir något annat fel.

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.1GHz | Gigabyte GA-Z77X-UD3H rev 1.0 (BIOS F18) | EVGA GTX 780 3GB Classified ACX | Corsair 2x4096MB CL8 1600Mhz Vengeance | Corsair TX 750W | Antec Three Hundred | 2x1TB Western Digital Caviar Black + 2xWestern Digital Caviar GP 500GB | Extern hdd Seagate 1TB | Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Har du testat att

sätta minnena i slot 2 och 4? Om du läser instruktionsboken för installation så står det nog så att med 2 minnen skall slot 2 och 4 användas. Då får du dessutom dual channel på dem.

Visa signatur

MB: ASUS ROG B450-F, CPU: AMD RYZEN 5 3600, Chassi: Fractal Define C, RAM: Corsair V DDR4 3200Mhz, GPU: ASUS RX5700 EVOOC, PSU: Corsair RM 650w, HD: Kingston A2000 1TB M.2 SSD, CPU Cooler: CM Hyper 212 RGB: MB: MSI P67A-C45, CPU: SB i5 2500K, Chassi: Antec Dark Fleet, RAM: Corsair XMS 8GB 1333Mhz, GPU: Gigabyte GTX 560 TI, PSU: Antec 520, HD: Samsung SP F3 1TB, [B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av charlies:

sätta minnena i slot 2 och 4? Om du läser instruktionsboken för installation så står det nog så att med 2 minnen skall slot 2 och 4 användas. Då får du dessutom dual channel på dem.

Tack för snabbt svar! Nej, det har jag faktiskt inte. Hade jag inte en aning om, jag hittade inte heller nån info om det i manualen. Det står inte ens vilken ordning portarna är.

Från vänster till höger är kontakterna blå, vit, blå, vit. Jag har satt i dom i de blåa så det borde ju har blivit slot#1 och #3 då tycker man. Hur vet man helt säkert vilka slots man satt i dom i? Kanske bara är det där programmet som är totalt värdelöst och visar fel.

Edit: Kollade upp i manualen och portarna är i den ordningen som jag trodde, det är bara ET6 som visar 1 och 2 oavsett vilken port dom sitter i. Jag har iaf satt dom i #2 och #4 nu.
Jag kan DOCK inte se någon info överhuvudtaget fortfarande när jag väljer SPD-fliken i Everest, inte heller när jag väljer Overclocking där minnena ska vara med - finns inte med alls.
Någon tanke om vad det kan vara för fel?

Edit2: Laddade ner CPU-Z istället. Där fann jag iaf info under SPD-fliken och visade att dom satt rätt i #2 och #4, men det står inte att dom körs i DualChannel...

Edit3: Hittade att mitt moderkort kör dual channel genom port 1-2 och 3-4. Så jag satte dem i 1-2. Kollade i CPU-Z, samma sak. Inget Dual Channel. Är det nånting man ska sätta på i BIOS? För det står inte så tydligt i manualen. Bara "Enabling Dual Channel memory mode will double the original memory bandwidth."

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.1GHz | Gigabyte GA-Z77X-UD3H rev 1.0 (BIOS F18) | EVGA GTX 780 3GB Classified ACX | Corsair 2x4096MB CL8 1600Mhz Vengeance | Corsair TX 750W | Antec Three Hundred | 2x1TB Western Digital Caviar Black + 2xWestern Digital Caviar GP 500GB | Extern hdd Seagate 1TB | Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

läs på sidan 16 i instruktionsboken

Så ser du att om du räknat från CPU så är platserna 1,2, 3, och 4. Bär du använder 2 minnen skall de sitta i antingen 1 och 3 eller 2 och 4 då får du dem att fung era i dual channel. Vet inte vilken påverkan systemet får om du sätter dem i 1 och 2 eller 3 och 4

Visa signatur

MB: ASUS ROG B450-F, CPU: AMD RYZEN 5 3600, Chassi: Fractal Define C, RAM: Corsair V DDR4 3200Mhz, GPU: ASUS RX5700 EVOOC, PSU: Corsair RM 650w, HD: Kingston A2000 1TB M.2 SSD, CPU Cooler: CM Hyper 212 RGB: MB: MSI P67A-C45, CPU: SB i5 2500K, Chassi: Antec Dark Fleet, RAM: Corsair XMS 8GB 1333Mhz, GPU: Gigabyte GTX 560 TI, PSU: Antec 520, HD: Samsung SP F3 1TB, [B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av charlies:

Så ser du att om du räknat från CPU så är platserna 1,2, 3, och 4. Bär du använder 2 minnen skall de sitta i antingen 1 och 3 eller 2 och 4 då får du dem att fung era i dual channel. Vet inte vilken påverkan systemet får om du sätter dem i 1 och 2 eller 3 och 4

Tack! Jag såg det jag med och har prövat den varianten. Jag ringde till inets support och han sa att det skulle vara i 1 och 3, trots att jag sa att det stod 1 och 2 i manualen. Han sa också att jag skulle ändra till Profile1, vilket jag gjort nu men har minnena fortfarande i 1 och 3. Ska testa i 1 och 2 nu efter jag ändrat till Profile1.
Körde även memtest efter jag ändrat till Profile1 nu när jag har i 1 och 3, fick upp samma blaha: "Your computer has a memory problem".

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.1GHz | Gigabyte GA-Z77X-UD3H rev 1.0 (BIOS F18) | EVGA GTX 780 3GB Classified ACX | Corsair 2x4096MB CL8 1600Mhz Vengeance | Corsair TX 750W | Antec Three Hundred | 2x1TB Western Digital Caviar Black + 2xWestern Digital Caviar GP 500GB | Extern hdd Seagate 1TB | Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Det står inte

Det står inte att du skall ha dem i slot 1 och 2 i manualen utan det står 1 och 3 eller 2 och 4 det ser du på bilden till höger i manualen på sidan 16.

Visa signatur

MB: ASUS ROG B450-F, CPU: AMD RYZEN 5 3600, Chassi: Fractal Define C, RAM: Corsair V DDR4 3200Mhz, GPU: ASUS RX5700 EVOOC, PSU: Corsair RM 650w, HD: Kingston A2000 1TB M.2 SSD, CPU Cooler: CM Hyper 212 RGB: MB: MSI P67A-C45, CPU: SB i5 2500K, Chassi: Antec Dark Fleet, RAM: Corsair XMS 8GB 1333Mhz, GPU: Gigabyte GTX 560 TI, PSU: Antec 520, HD: Samsung SP F3 1TB, [B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av charlies:

Det står inte att du skall ha dem i slot 1 och 2 i manualen utan det står 1 och 3 eller 2 och 4 det ser du på bilden till höger i manualen på sidan 16.

Jag såg det efter tag, kollade fel först. Nu sitter dom i 1 och 3 som det ska. Fortfarande inget program som kan verifiera att det är Dual Channel. Har testat CPU-z, Everest och EasyTune6. Det jag fick höra från inet var att det kan vara så att just de minnena inte är kompatibla med programmen och att jag skulle testa uppdatera BIOS med gigabytes @BIOS.

Jag sitter och läser igenom noggrant nu hur man ska gå tillväga. Tycker det är rätt luddigt det här med, verkar vara en äldre version dom har skrivit description till för knapparna heter inte likadant osv. Man ska iaf välja "Update BIOS from file". Det måste ju vara härifrån jag ska få tag i den under Download -> BIOS http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3651# ? Vill verkligen inte uppdatera BIOS på något fel sätt.

Edit: Har lyckats uppdatera BIOS till version F6 nu. Har även bytt upp mitt grafikkort till HD6970, men får fortfarande bluescreen när jag spelar. Första bilden här under är bluescreenen jag tog kort på och den andra är i BIOS på Advanced Memory Settings-menyn, den tredje är på de aktuella inställningarna. Innan jag fick upp den sista rutan hade inet sagt att jag skulle ändra min Extreme Memory Profile till Profile1, då ställde den in allt automatiskt bl.a. till 1600MHz och alla ströminställningar. Men nu efter den sista rutan jag fått upp så körs minnena fortfarande bara i 1333MHz fastän jag har Profile1.
Jag skulle bli sjukt glad om någon hade någon som helst lösning på allt detta kaos.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4.1GHz | Gigabyte GA-Z77X-UD3H rev 1.0 (BIOS F18) | EVGA GTX 780 3GB Classified ACX | Corsair 2x4096MB CL8 1600Mhz Vengeance | Corsair TX 750W | Antec Three Hundred | 2x1TB Western Digital Caviar Black + 2xWestern Digital Caviar GP 500GB | Extern hdd Seagate 1TB | Windows 7 Ultimate x64