Permalänk
Medlem

Minecraft i skolan?

Hej!

Nu är det så att varje måndag så har jag en håltimma på cirka 3h och jag tycker det är sjukt jobbigt när man inte har någonting att göra...

Nu undrar jag om det går att fixa minecraft på skolans datorer.
Lärarna samt rektorn har sagt att vi får spela på rasterna (inkl. håltimmar) så det är inga problem på den punkten, vi spelar CS ibland nämligen.

Men om man nu har tröttnat på CS och är en trogen minecraftare?

Problemet är nu så att man inte kan installera med .exe filer om man inte är administratör och java är heller inte installerat.. Jag tror att man måste skaffa någon portable version av minecraft och även en portable version av java. Jag har lyckats med det mesta men jag har ingen aning om var man ska stoppa in alla java filerna för att få det att funka..

Snälla hjälp mig kära SweCare

Permalänk
Medlem

kan ni lägga till usb enheter så borde man kunna installera det på en sådan med java och minecraft

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
Motherbord: Gigabyte P55A-ud3 | CPU: I5-760 @ 3,8 GHz | GPU: Evega gtx670 FTW |
____________________________________________________________
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX750W | Chassi: CM HAF 922 |

Permalänk
Medlem

http://portableapps.com/apps/utilities/java_portable
http://en.kioskea.net/faq/9814-portable-minecraft-minecraft-o...

Eftersom det är på skolan du skall ha det, så har ni troligtvis en proxyserver också.
Det kan vara knepigt att få Java att använda proxy's. Så det skulle kunna vara ditt "riktiga" problem i det här fallet.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem

Som ovanstående skrev kan det mycket väl fungera att installera minecraft till ett usb minne, men java kräver administratör åtkomst till windows.

Du kan kanske skapa ett usbminne med linux om de går boota från ett sådant och köra allt där igenom. (eller kör ubuntu från cd dock mycket merbegränsat än ett installerat på ett usbminne)
Kan du boota från cd men inte usbminne kan du ju spexa till det och tillverka en ubuntubootskiva som läser igång ubuntu från usbminnet inte speciellt svårt att genomföra

Edit: Eftersom det rör sig om skoldatorer har du säker portar blockerade som hindrar java och spelande, isåfall kör mitt sissta allternativ och använd din mobil som modem om den kan det, förinstallera den så har du inga problem sen. Glöm inte att inte färdiginstallera ubuntu hemmifrån utan att ha den installationsklart på usbminnet men installationsprofilen skal vara färdigkonfigurerad för enkelhetsskull. 45 minuters installation första gången sen är det bara att starta de snabbt fortsättningsvis.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Annars kan man väll använda en bootcd som visar lösenorden? Alt. så kan du göra som ovanstående att gå via linux, ta SAM filen och sedan bruteforca den för admin lösenordet.

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Mobo: Aorus B550 Elite V2 CPU: Ryzen 5600X RAM: 32GB Corsair vengeance 3600Mhz. GPU: MSI RTX 3070
Server:DL360 G9
Plexmaskin:HP Z4 G4

Permalänk
Medlem
Skrivet av aztekk:

http://portableapps.com/apps/utilities/java_portable
http://en.kioskea.net/faq/9814-portable-minecraft-minecraft-o...

Eftersom det är på skolan du skall ha det, så har ni troligtvis en proxyserver också.
Det kan vara knepigt att få Java att använda proxy's. Så det skulle kunna vara ditt "riktiga" problem i det här fallet.

Var stoppar jag java filerna/mapparna sen då?

Riktigt glad att jag fått så många bra svar redan, tack allihop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Som ovanstående skrev kan det mycket väl fungera att installera minecraft till ett usb minne, men java kräver administratör åtkomst till windows.

Du kan kanske skapa ett usbminne med linux om de går boota från ett sådant och köra allt där igenom. (eller kör ubuntu från cd dock mycket merbegränsat än ett installerat på ett usbminne)
Kan du boota från cd men inte usbminne kan du ju spexa till det och tillverka en ubuntubootskiva som läser igång ubuntu från usbminnet inte speciellt svårt att genomföra

Edit: Eftersom det rör sig om skoldatorer har du säker portar blockerade som hindrar java och spelande, isåfall kör mitt sissta allternativ och använd din mobil som modem om den kan det, förinstallera den så har du inga problem sen. Glöm inte att inte färdiginstallera ubuntu hemmifrån utan att ha den installationsklart på usbminnet men installationsprofilen skal vara färdigkonfigurerad för enkelhetsskull. 45 minuters installation första gången sen är det bara att starta de snabbt fortsättningsvis.

Skrivet av aadam1337:

Annars kan man väll använda en bootcd som visar lösenorden? Alt. så kan du göra som ovanstående att gå via linux, ta SAM filen och sedan bruteforca den för admin lösenordet.

Har ingen erfarenhet av Linux/ubuntu alls... Är det svårt? Kan ni beskriva det lite mer in på detalj?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aadam1337:

Annars kan man väll använda en bootcd som visar lösenorden? Alt. så kan du göra som ovanstående att gå via linux, ta SAM filen och sedan bruteforca den för admin lösenordet.

Om de har en någorlunda bra Admin så kommer administratörskontot vara låst, och administratören använder sitt egna nätverkskonto för att logga in och ändra. Alternativt kan han sitta vid sin egna dator och RDP'a in i datorn.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Om de har en någorlunda bra Admin så kommer administratörskontot vara låst, och administratören använder sitt egna nätverkskonto för att logga in och ändra. Alternativt kan han sitta vid sin egna dator och RDP'a in i datorn.

Mm, tror faktiskt det är så..

Fast jag tror ändå Minecraft ska funka här med java portable.. De brukar inte blockera några portar har jag för mig etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daka64:

Mm, tror faktiskt det är så..

Fast jag tror ändå Minecraft ska funka här med java portable.. De brukar inte blockera några portar har jag för mig etc...

Du kan enkelt kolla om porten är öppen, gå hit: http://www.canyouseeme.org/ och kolla upp port 25565. Står det "Connection refused" eller "Timed out" är den inte öppen, står det bara "Can't see your service" så ska det funka.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Du kan enkelt kolla om porten är öppen, gå hit: http://www.canyouseeme.org/ och kolla upp port 25565. Står det "Connection refused" eller "Timed out" är den inte öppen, står det bara "Can't see your service" så ska det funka.

Hmmm... "Error: I could not see your service on 213.115.121.174 on port (25565)
Reason: Connection refused"

Fast å andra sidan planerar jag bara o spela singleplayer, spelar det någon roll isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daka64:

Hmmm... "Error: I could not see your service on 213.115.121.174 on port (25565)
Reason: Connection refused"

Fast å andra sidan planerar jag bara o spela singleplayer, spelar det någon roll isåfall?

När du loggar in så kollar Minecraft upp om ditt konto är giltigt, så det är ändå inte säkert att det funkar. Möjligen kan offline-läge fungera, minns inte.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aadam1337:

Annars kan man väll använda en bootcd som visar lösenorden? Alt. så kan du göra som ovanstående att gå via linux, ta SAM filen och sedan bruteforca den för admin lösenordet.

Bruteforce är endast effektivt lokalt. Till och med då kan det ta flera timmar om man inte använder typ 6970. Använder man Bruteforce över ett nätverk så måste det bekräftas efter varje försök. Det skulle ta alldeles för lång tid. En Bruteforce går ju ut på att börja med lösenordet: 0. sedan 1,2,3...9,a,A,b,B o.s.v. upp till ????????????? tror jag.

Permalänk

Fråga admin om han kan installera det åt dig?

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daka64:

Var stoppar jag java filerna/mapparna sen då?

Riktigt glad att jag fått så många bra svar redan, tack allihop!

Instruktioner för Java, respektive Minecraft, finns rakt framför ögonen på dig, när du klickar på länkarna jag gav dig.

Har inte själv testat detta, men jag såg i alla fall att det stod hur man skulle göra. Lycka till.

Visa signatur

- none -

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Du kan enkelt kolla om porten är öppen, gå hit: http://www.canyouseeme.org/ och kolla upp port 25565. Står det "Connection refused" eller "Timed out" är den inte öppen, står det bara "Can't see your service" så ska det funka.

Fast det funkar väl bara om ett program, tex Minecraft, aktivt försöker använda porten? Om inga program körs rapporterar canyouseeme att porten är stängd, även om den egentligen är öppen.

Edit: Läste igen och det verkar som du tänkt på det, ja.

Oops
Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk

Ingen som tänkt på att det går att lira minecraft via webbläsaren på deras hemsida efter att man loggat in med sitt konto? Dvs att du köpt spelet som jag då gjort.

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Du kan enkelt kolla om porten är öppen, gå hit: http://www.canyouseeme.org/ och kolla upp port 25565. Står det "Connection refused" eller "Timed out" är den inte öppen, står det bara "Can't see your service" så ska det funka.

Skrivet av Daka64:

Hmmm... "Error: I could not see your service on 213.115.121.174 on port (25565)
Reason: Connection refused"

Fast å andra sidan planerar jag bara o spela singleplayer, spelar det någon roll isåfall?

Det svaret (och frågan) säger väl bara att skolan har en brandvägg av något slag vilket vore konstigt om dom inte hade. Att porten inte är öppen behöver inte betyda att den är helt blockerad och jag har svårt å tro att minecraft behöver kunna ta emot anslutningar från internet för att spela single player.