Permalänk

min 2600k har överklockat sig själv?

hej alla glada:) jag tror att min 2600k har överklockat sig själv utan att jag har rört nått. har inte pillat nånstans i bios eller nått.

råkade se på cpu-z att den kör på 4400mhz???

finns de nån förklaring??

http://i55.tinypic.com/in5nk1.png

kolla bilden.

som sagt jag har aldrig rört nått. instalerade processorn igår och har inte ens kollat i bios än^^
roligt om den har klockat sig självt^^ för datorn e stabil

Visa signatur

i7 2600k @ 4.3ghz - Msi armor 980 Ti
p8p67 Deluxe - 8gb corsair
corsair ax 1200 - Antec 1200
win10 - 860 evo 500gb

Permalänk
Medlem

Du packar upp något. Det är olagligt att ladda ner .__.

Visa signatur

Intel cuad Q8200 2,33Ghz | 9800gt 512mb | 6gb ddr2 | MS - 7360 | CM 690 | WD Caviar 64mb 1TB |

Permalänk
Medlem

Låter som "självklock"-funktionen är påslagen på moderkortet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flikon:

Du packar upp något. Det är olagligt att ladda ner .__.

Olagligt att ladda ner sådant som är skyddat av upphovsrättslagen ja, men finns ju massa annat med, om han ens laddar ner xD (antar att du driver...).

Borde va autoclock men inte om du aldrig rört ngt i bios :O?

Permalänk
Medlem

Välkommen in i "UEFI-överklockar-cpu-av-sig-självt-klubben" mitt moderkort brukar av någon anledning klocka sig väldigt mycket då och då, ofta så mycket att jag ibland får vid uppstart "Overclock Failure" och datorn vägrar starta ibland till och med. Jag har inte lyckats avhjälpa detta på något sätt, har uppgraderat BIOS till senaste ett efter ett för att se om det blev bättre med något, det vart det inte.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Han packar ned något....troligen något han äger själv

Permalänk

jag packar upp något bara för att visa att cpun åker upp mot 4400mhz^^ och det är mina gamla xmen evolution serier..

så ok cpun har överklockat sig självt^^ slipper göra de sj då^^

Visa signatur

i7 2600k @ 4.3ghz - Msi armor 980 Ti
p8p67 Deluxe - 8gb corsair
corsair ax 1200 - Antec 1200
win10 - 860 evo 500gb

Permalänk
Skrivet av anon160366:

tänk om han/hon betalt för den. det vet du inte

anyway till huvudfrågan, har du en Asus kort? och möjligen använt dig av "AI Suite II" auto tuning funktionen, det är bara en knapptryckning där

ja. ett p8p67 deluxe kort. och jag har instalerat ai suite II men jag har inte tryckt på nått tuning^^

Visa signatur

i7 2600k @ 4.3ghz - Msi armor 980 Ti
p8p67 Deluxe - 8gb corsair
corsair ax 1200 - Antec 1200
win10 - 860 evo 500gb

Permalänk
Medlem

anledningen till att den ligger på 4,4Ghz är för att turbo mode går igång.
Om CPUn inte har nått sin TDP och volt begränsningar och det du gör kräver ytterligare prestanda, kommer processorn klockfrekvens öka dynamiskt, Detta sker i steg 133 MHz (för processorer baserade på Nehalem) och 100 MHz (för processorer baserade på Sandy Bridge) tills TDP eller max volten är nådd eller högsta hastighet för antalet aktiva kärnor är nådd.
Detta är något som intel började köra 2008/2009 på deras CPUer och är en bra funktion

Edit: Och dom har även speedstep som klockar ner CPUn när du inte behöver så mycket kräm

Permalänk

omg e de sannt:)? vilken fantastisk prolle då:D behöver inte oc själv då. behöver inte gå över 4.4ghz de räcker för mig. väntar bara på mina 6990 nu^^

Visa signatur

i7 2600k @ 4.3ghz - Msi armor 980 Ti
p8p67 Deluxe - 8gb corsair
corsair ax 1200 - Antec 1200
win10 - 860 evo 500gb

Permalänk

Trodde först att det var relaterat till detta.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk

nej^^ dom hade nått helt annat

Visa signatur

i7 2600k @ 4.3ghz - Msi armor 980 Ti
p8p67 Deluxe - 8gb corsair
corsair ax 1200 - Antec 1200
win10 - 860 evo 500gb

Permalänk
Medlem

Ska du köpa dubbla 6990... Faen.. vad avundsjuk jag blir grattis..! verkar som du kommer få en skön burk att leka med...!

p.s. verkar som Sandy Bridge är verkligen ett bra krets och dess moderkort, blir ett själv framöver, helt klart.

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Skrivet av tal666:

Ska du köpa dubbla 6990... Faen.. vad avundsjuk jag blir grattis..! verkar som du kommer få en skön burk att leka med...!

p.s. verkar som Sandy Bridge är verkligen ett bra krets och dess moderkort, blir ett själv framöver, helt klart.

har aldrig köpt sånna här brutala grejer.. har alltid handlat mellan klass eller värre. de första gången jag tänkte gå all in. men dom där sifforna 6990 låter bara som en dröm för mig:) vill kunna köra crysis 2 utan problem. hoppas att burken kommer palla nu i flera år så fort ja får tag i korten ^^

Visa signatur

i7 2600k @ 4.3ghz - Msi armor 980 Ti
p8p67 Deluxe - 8gb corsair
corsair ax 1200 - Antec 1200
win10 - 860 evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av spartan_86:

har aldrig köpt sånna här brutala grejer.. har alltid handlat mellan klass eller värre. de första gången jag tänkte gå all in. men dom där sifforna 6990 låter bara som en dröm för mig:) vill kunna köra crysis 2 utan problem. hoppas att burken kommer palla nu i flera år så fort ja får tag i korten ^^

Bara så att du vet kommer Crysis 2 använda DirectX 9, för att "senare" uppdateras till DirectX 11. Jag rekommenderar att du testar demot först, enligt mig och många andra är tyvärr Crysis 1 både roligare och mycket snyggare än vad Crysis 2 har visat upp i demot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spartan_86:

har aldrig köpt sånna här brutala grejer.. har alltid handlat mellan klass eller värre. de första gången jag tänkte gå all in. men dom där sifforna 6990 låter bara som en dröm för mig:) vill kunna köra crysis 2 utan problem. hoppas att burken kommer palla nu i flera år så fort ja får tag i korten ^^

Ja, den datorn kommer hänga med ett bra tag. Fast siffrorna just nu för 6990 CF är inte speciellt bra för priset, men det beror ju på att dom inte fått flås om drivrutinerna än. Du får hoppas att dom fixar det innan du får hem dinna

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Bara så att du vet kommer Crysis 2 använda DirectX 9, för att "senare" uppdateras till DirectX 11. Jag rekommenderar att du testar demot först, enligt mig och många andra är tyvärr Crysis 1 både roligare och mycket snyggare än vad Crysis 2 har visat upp i demot.

Det håller jag f*n med om. Många tror att crysis 2 kommer vara snyggare än crysis 1 bara för att det är 2:an, Men så är det inte. Crysis 1 på högsta är mycket snyggare än vad högsta är på 2:ans demo iallafall. Sen får vi se hur det blir i DX11 senare.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk

i see. får hoppas att det kommer ännu snyggare spel i framtiden. men väntar på diablo 3 också^^ men sandy bridge verkar va en riktig goding:))

Visa signatur

i7 2600k @ 4.3ghz - Msi armor 980 Ti
p8p67 Deluxe - 8gb corsair
corsair ax 1200 - Antec 1200
win10 - 860 evo 500gb

Permalänk

Spelade SC2 och några andra spel på medelinställningar enbart med processorn som GPU. SB <3 Inget att rekommendera kanske men jäklar vad SB orkar med. Flyter på bra faktiskt! ^^

Men offtopic angående 2x 6990, jäklar. Du kommer kunna benchmarka väldigt bra. Känns lite onödigt, jag hade nog köpt någon annan uppgradering istället men har man pengar man kan gödsla med låter detta som en sjukt rolig grej att testa. AA på överdrivna nivåer

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk

jag tänkte för en gångs skull go hardcore och köra dual man har ett vanligt jobb så det är inga större problem:) plus att frugan hjälper till lite:) det blir kul o se hur spel kommer flyta på. om några månader kommer de säkert komma ännu bättre grejer o köpa. men ja kommer nog hålla mig till dom jag har ett ganska långt tag

Visa signatur

i7 2600k @ 4.3ghz - Msi armor 980 Ti
p8p67 Deluxe - 8gb corsair
corsair ax 1200 - Antec 1200
win10 - 860 evo 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tricitum:

anledningen till att den ligger på 4,4Ghz är för att turbo mode går igång.
Om CPUn inte har nått sin TDP och volt begränsningar och det du gör kräver ytterligare prestanda, kommer processorn klockfrekvens öka dynamiskt, Detta sker i steg 133 MHz (för processorer baserade på Nehalem) och 100 MHz (för processorer baserade på Sandy Bridge) tills TDP eller max volten är nådd eller högsta hastighet för antalet aktiva kärnor är nådd.

Nja, nog kan turbo mode öka klockfrekvensen, men den kan normalt inte pressa upp CPU:n ändå upp i 4.4 ghz utan att klocka CPU:n!

Max turboklock är normalt 3.8ghz.
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=52214&processor=i7-2600K...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Nja, nog kan turbo mode öka klockfrekvensen, men den kan normalt inte pressa upp CPU:n ändå upp i 4.4 ghz utan att klocka CPU:n!

Max turboklock är normalt 3.8ghz.
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=52214&processor=i7-2600K...

haha kan det ha vart att ja valde optimal settings från bios? trodde dom handlade om strömförsörjning?

det fanns 3 olika , ''Auto , High Performance, eller max power saving
kan de ha gjort att ja ligger på 4.4ghz?^^

Visa signatur

i7 2600k @ 4.3ghz - Msi armor 980 Ti
p8p67 Deluxe - 8gb corsair
corsair ax 1200 - Antec 1200
win10 - 860 evo 500gb

Permalänk

Önskar att min gjorde det, fick själv klocka den till 4,6/4,8. Kan väl pusha den över det men gillar detta som stabil klock.

Skrivet av Fantomen:

Han packar ned något....troligen något han äger själv

Mm, X-men evolution äger han nog. Särskilt RAR:ad. Men jag är för nedladdning, så jag bryr mig inte. Jag klappar honom på ryggen och viftar en svartvit flagga med lite lätt politiskt inkorrekt symbol på.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3