Permalänk
Inaktiv

Är denna annons seriös?

Hej är inne på den här datorn från blocket http://www.blocket.se/boden/Alienware_M17x_32477625.htm?ca=11&w=3 dock vet jag inte om jag vågar köpa datorn.. en alienware med denna specc för 5 lax.. tycker ni jag ska köpa den eller avråder ni mig?

Permalänk
Medlem

Skulle bara köpt den om jag hade haft möjlighet och hämtat den.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Inaktiv

Mhm bor i stockholm ;/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon151788:

Hej är inne på den här datorn från blocket http://www.blocket.se/boden/Alienware_M17x_32477625.htm?ca=11&w=3 dock vet jag inte om jag vågar köpa datorn.. en alienware med denna specc för 5 lax.. tycker ni jag ska köpa den eller avråder ni mig?

Har du begärt några foton och videos? Be han spela in en video där han visar en lapp med ditt namn eller liknande, så vet du ju om personen faktiskt har datorn eller inte. Sen är det ju en annan fråga om det är det personen skickar.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Jag köper mycket på blocket, men ser alltid till att hämta varan personligen.
Dem största bedrägerierna på blocket enligt mig är Operativsystem.
Personer som inte lämnar ut sina nr i annonser är oftast bluff.

Skicka ett mejl från en anonymt mejlkonto och säg att du vill köpa den!
Skicka sen ett till mejl från ett annat mejlkonto och säg att du vill köpa den!
Skicka sen ett till mejl och säg att du vill köpa den!

Kolla den vad du får för svar.

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk

Tror inte ett dugg på det. Han har antagligen skrivit att han bor i Boden just för att så få som möjligt ska vilja komma och se den, endast förskottsbetalning om den ska skickas, jovisst. Jag hade inte köpt den även om han hade skickat en video med ditt namn på en lapp.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk

Verkar väldigt skumt, kostar nästan 24k ny och han vill bara ha 5k för den och han bor långt ut i urskogen i Boden ? nä glöm den.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Inaktiv

frågade om han kunde ta en video där mitt namn står på en lapp och fick detta svar:
nej du jag har video där det står min mejl och mitt namn.
här tas inga bilder med olika namn.

där rök intresset

Permalänk
Medlem

Ingen säljer en sån dator till det priset, det är en klassiker för att luras och sen sticka med pengarna.

Betala inget i förskott, om du ska köpa den så åk titta först, det är till 99% en bluff, lite skumt att han inte satt en ännu mer isolerad ort typ Malmberget eller nåt.

Anmäl annonsen till Blocket innan nån annan åker dit, finns alltid nån dumskalle som går på det.

Permalänk
Skrivet av anon151788:

frågade om han kunde ta en video där mitt namn står på en lapp och fick detta svar:
nej du jag har video där det står min mejl och mitt namn.
här tas inga bilder med olika namn.

där rök intresset

Han kan ha svarat så där för han tror att du kommer att använda bilden själv för att lura någon på blocket.
Men det känns lite underligt då priset är så billigt för datorn.

Permalänk
Inaktiv

Okej tänker anmäla för misstanke till bedrägeri kan någon av er andra på Swec också anmäla?

Permalänk
Avstängd

Känner faktiskt en i Boden.Ska ringa han imorn och be han ringa på datorn och säga att han kan komma och hämta datorn hehe.

Lär vara såld då helt plötsligt ^^

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Jag bor ca 6 mil ifrån så jag kan iaf maila o får jag inget svar så vet vi att det är bedrägeri

Men känns väldigt oseriös.. superlågt pris.. inget telefonnummer.. varningsklockor

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv

Göttens för din polare hoppas då inte han blir lurar på något sätt
Har iaf anmält för misstanke till bedrägeri

Permalänk
Medlem

Jag ska maila honom å trolla lite!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon151788:

Göttens för din polare hoppas då inte han blir lurar på något sätt
Har iaf anmält för misstanke till bedrägeri

Ja jag tror inte ett dugg på den där annonsen.

Men är den äkta så blir nog kompisen glad och jag arg =P

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

Låter det för bra för att vara sant, så är det oftast så. Man kan ju be honom mejla en bild, med dagens tidning på. Sen står det ingenting hur gammal datorn är, eller var han har köpt den. Luktar bedrägeri lång väg.

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk

Ni som skriver till personen skriv gärna hur de går kul att se hur dessa personer svarar

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk

Den är äkta, finns en sida som säljer precis sådana datorer fast för 500 USD ~ 3000kr. Dock kan bara företag beställa därifrån samt minst 10 stycken samtidigt. Troligtvis har han/hon fått sin genom företaget.

Så alla här som på direkten tror att det är fejk kan tänka om ett tag till, ni vet mycket men inte allt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ali3nPredator:

Låter det för bra för att vara sant, så är det oftast så. Man kan ju be honom mejla en bild, med dagens tidning på. Sen står det ingenting hur gammal datorn är, eller var han har köpt den. Luktar bedrägeri lång väg.

/AP

Bad honom att ta bilder/videos med mitt namn uppskrivet och han vägrade bestämt så tror inte det blir av.

P.S han har haft annonsen uppe flera gånger samt en längre tid

Permalänk
Medlem

Luktar skojare

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Den är äkta, finns en sida som säljer precis sådana datorer fast för 500 USD ~ 3000kr. Dock kan bara företag beställa därifrån samt minst 10 stycken samtidigt. Troligtvis har han/hon fått sin genom företaget.

Så alla här som på direkten tror att det är fejk kan tänka om ett tag till, ni vet mycket men inte allt.

Om han nu har fått den av ett företag, så varför skulle han inte vilja tjäna pengar på den. Han kunde enkelt få det överstrukna priset utan problem. Det kan vara sant of course, men det finns flera tecken på att det är en bluff.

Sen får du gärna länka, till den sidan som säljer AW till företag.

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

"
Finns i boden / bodsvedjan
hämtas helst hemma hos mej men ska den skickas så är det förskottsbetalning som gäller inget annat.( bilder och videos på datorn kan skickas)" står det ju?

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk

http://www.blocket.se/goteborg/Alienware_m17x_Maxad_barbar_32...

http://www.blocket.se/goteborg/Alienware_M17x_MLK_barbar__lap...

http://www.blocket.se/gavleborg/Alienware_m17x_mlk_ci7_2_66_6...

Så här ser "seriösa" annonser ut på AW M17X

Lägg gärna in en bild på direkten, med dagens tidning. I så fall ska jag be om ursäkt. Om du nu inte är ett "troll".

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Min bror är polis i Boden... Skall kanske ringa honom och be honom köpa datorn å mina vägnar...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Min bror är polis i Boden... Skall kanske ringa honom och be honom köpa datorn å mina vägnar...

Om det är en bluff så bor han säkerligen långt ifrån Boden

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Om det är en bluff så bor han säkerligen långt ifrån Boden

Är det inte en bluff får han en superbillig superkraftig dator. Värt å kolla upp när de finns nån så nära artikelns möjliga plats.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

Är det inte en bluff får han en superbillig superkraftig dator. Värt å kolla upp när de finns nån så nära artikelns möjliga plats.

Jepp jepp.. Jag har dock inte fått något svar på mitt mail..

Frågade om jag kunde komma och titta på datorn

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Jag har fått svar och han vägrade skicka bilder med min email på.

Jag frågade honom var han bodde och han slutade svara.

Ska nu ta reda på hans IP och se vart han verkligen bor.

Synd om killen om det är sant dock, stalkers vi på SWEC är

Permalänk
Medlem

Såja, trackade hans IP som jag hittade i mailet han skickade.

Han verkar befinna sig i Mariefred.

Var tusen det nu än ligger, väst om Stockholm?