Permalänk
Medlem

bygga dator skärm av bärbar TFT skärm

Hej,
Jag har köpt hem 2st 22" skärmar ifrån bärbara datorer,
å skulle vilja bygga om dom så att dom funkar till min vanliga dator,

kan man göra på nå sätt så att man kan använda den på vanliga datorn?
eftersom de är kablar bara, å ingen kontakt på skärmen,
nå tips hur man gör?
ev kanske finns någon byggsats?
För skärmen behöver väl ström med,
Sett att man kan köpa VGA kabel löst, så man kanske kan löda dit?

Kom med tips

// Marcus Hansson

Visa signatur

Stolt Fildelare! :) Skicka ett PM om det är något ni undrar över eller nå, Hittar inte tillbaka till alla trådar ibland :)

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag har fattat måste man ha en lcd-controller och de är ganska dyra. Tror inte det ens är lönt att försöka.

Vilken släpbar har du fått dessa skärmar ifrån???

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Brukar vara en speciell kabel, en adapter brukar gå på nånstans runt tusenlappen om jag minns rätt. Beror lite på kontakt och vad man hittar såklart. Jag skulle börja med att leta datablad och hitta vad för kontakt det är.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Hm jag vet inte om det är någon standaliserad kontakt på laptop skärmar, är det så borde det inte vara så svårt.
Har du någon modell på skärmarna? Det finns ofta pdf-manualer.

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Tänk på att du bara får göra en tråd om sam sak. Om du märker att du råkat posta fel eller liknande så anmäl ditt inlägg eller kontakta en moderator så löser vi det.

Permalänk
Medlem

Brukar normalt sett behövas en lvds-adapter. Sådan finner du här: http://cgi.ebay.com/LCD-Controller-board-DIY-laptop-a-desktop-monitor-/270708549646?pt=COMP_EN_Networking_Components&hash=item3f077ca80e
för ca 250kr, vilket inte är så dyrt som nämnts tidigare. Kontrollera dock att dina skärmar stöds
av denna controller innan du köper.

Visa signatur

// X

Permalänk
Medlem

Fujitsu-Siemens Amilo M3438G heter skärmen iaf

Den där controllern såg intressant ut
hur kollar man om den stämmer till en sån skärm?:)

// Marcus

Visa signatur

Stolt Fildelare! :) Skicka ett PM om det är något ni undrar över eller nå, Hittar inte tillbaka till alla trådar ibland :)