Permalänk

Köpa nytt RAM?

Hej alla kunniga!

I min dator har jag i dagsläget 4 GB Kingston DDR3 667 MHz (DDR3 1333) uppdelat på två stickor om två GB vardera. Jag funderar nu på att köpa följande minnen att sätta i datorn: http://www.dustinhome.se/pd_5010198499.aspx

Mitt moderkort är ett ASUS Rampage II GENE Republic of Gamers och processorn är en Intel i7 CPU 930 2.80GHz.

Vad jag kan läsa ur manualen skall det helst vara två, tre, fyra eller sex stickor med RAM i. Dock kommer jag att få fem stickor totalt med mina två gamla plus de tre nya. Kan man köra med fem stickor? Verkar det vettigt att köpa mer minne? Är det ok minnen? Jag är glad för alla svar jag kan få. Jag är inte så insatt som jag en gång var känner jag.

Önskas mer info om hårdvaran kan jag fixa det med. Vad tycker ni? Ska det köpas minnen?

MVH
Emil

Visa signatur

"You're never to old to burn to death in a fire." -Red Forman

Permalänk
Medlem

de ska helst vara 3 eller 6 stickor, sen går de ju alltid med vilket nummer som helst men då missar man tripple channel som de ändå stödjer
hur som helst vill du inte blanda olika ramstickor, du vill köra med samma sticker hela vägen ut annars kan de bli massa roliga problem då de ofta har olika timings mm.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

haha gillar "ordinarie priset" på de där RAM-minnena xP

Jo du borde nog köpa nya men ha dem inte tillsammans med dina gamla, det kommer få allt ram att gå långsamt.

Det optimala med ditt moderkort är att kö med 3 stickor, 1 i varje kanal. Dvs. 3x2GB 1 sticka 2GB i varje kanal.

http://www.inet.se/artikel/5305473/corsair-6gb-3x2gb-1333mhz-... Dessa är lite billigare och lite nyare design.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk

Är det vettigt tänkt att vilja fläska på lite och köra med 3 x 3 stickor, alltså två i varje kanal? Eller är det dåligt optimerat eller segar det rent av ner minnena?

Tack för svaren hittills förresten.

Visa signatur

"You're never to old to burn to death in a fire." -Red Forman

Permalänk
Medlem

2 stickor per kanal är något långsammare än en. Kör bara två stickor per kanal om du behöver mycket ram-minne.

Om du känner att dina nuvarande 4GB inte räcker så hade jag nog köpt till en 2GB sticka till, till att börja med, men så lika specifikationer som du kan hitta. Då får du 6 GB i tri-chanel.

Du frågar oss om det verkar vettigt att köpa mer minne. Hur ska vi veta det? Du skriver inte vad du använder datorn till.
4 GB räcker ganska långt för de flesta. 10 GB är ganska mycket idag. Är detta till någon form av server som äter mycket ram, eller kör du väldigt tunga program (typ bildbehandling eller CAD på professionell nivå)? För gör du inget speciellt med datorn så är 10 GB ram bara bortkastade pengar...

Permalänk

Jag använder datorn mest till att spela, och vill få ut mesta möjliga prestanda. Jag är som sagt inte så insatt som jag en gång var, så det känns bra att veta att 10-12 GB är att ta i. Jag har ett Radeon HD 5870 1024 MB, så nu vet ni det.

Visa signatur

"You're never to old to burn to death in a fire." -Red Forman

Permalänk
Medlem

Titta i Aktivitetshanteraren (Prestanda -> Minne) hur mycket ram-minne du använder i olika lägen (när du surfar, spelar osv). Går du över 4 GB ibland så kan det vara vettigt att köpa mer. Går du aldrig över 4 GB så skulle inte jag köpa mer.