Konstiga priser på Ipad 2

Permalänk
Medlem

Konstiga priser på Ipad 2

Ipad 2 (den billigaste) går i USA på 499dollar, alltså ca 3100-3200kr, köper du samma version i sverige (då från webhallen, de enda stället jag hittat pris på den) så kostar den 5300kr, hur kan de va så himla stor skillnad i pris ? Isåfall lär de ju nästan va billigare o köpa den från Apple.com o sen fixa så den blir skickad hit :s
Vad är de som spelar in så att priset höjs me typ 2000kr ?

Permalänk
Medlem

Girighet kanske? Man undrar.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem

moms...

Tumregel: Priser på apple.com x 10 = sverigepriser

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Avstängd

Momsen, den måste du betala om du skickar den hit också.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Eftersom webhallen importerar sina ipads också vänta till lanseringen i sverige så får du den antagligen till samma pris som den förra ipaden

Visa signatur

Här ska det stå massor av skumma modellnummer men jag skippar dom. . .

Permalänk
Hedersmedlem

Ännu billigare är det väl i sydostasien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bha*:

moms...

Tumregel: Priser på apple.com x 10 = sverigepriser

Den prissättningen går dock att applicera på fler saker än Apple. Steam är ett väldigt tydligt exempel på detta(inte samma typ av grej riktit men ändå).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Moms och skatt sen tull sen ska ju försäljaren tjäna något.

Permalänk
Medlem

Jo, men försäljaren är ju i detta fall Apple, men de är alltså moms o skatt som spelar in, okay, tackar ! ^^

@Blackis
Jo, säkert girighet, känner mig så pigg på o punga ut 2k extra för en ipad när jag lever på ett studiebidrag som ligger på 1050kr i månaden

Permalänk
Medlem

Moms och importskatter gör att den är dyrare i Sverige (dollarpris och att säljaren i Sverige vill tjäna en hacka spelar också in).

Men innan man blänger på moms och skatter. Pengarna för att hålla igång det sociala skyddsnätet (välfärden), måste ju komma någonstans ifrån. Annars hade vi inte haft fri sjukvård, studiemedel, föräldraledighet, sjukpenning, dagis, bibliotek, osv.

Permalänk
Medlem

Dollarn är låg och svenska kronan är stark för tillfället.
Sen har du moms + tull så att du ska kunna få sjukvård, utbildning osv.

Permalänk

Finns det någonting, förutom möjligtvis Ikeamöbler, som inte har samma prisskillnad mellan USA och sverige?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Men en sak har jag tänkt på inte importerar vi produkterna ifrån usa utan dom kommer väl direkt från asien och hit? alltså borde väl egentligen båda länderna ha samma inköps pris sen har det med tull,moms och importskatter att göra så det är väl inte rättvist att sätta dom skatterna på 499 $ som är slutpris i usa? Men sen så är inte världen rättvis men bara en reflektion

Sen så har ju webhallen verkligen inte det riktiga slutpriset på sina paddor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubbb:

Men en sak har jag tänkt på inte importerar vi produkterna ifrån usa utan dom kommer väl direkt ....

USA har inget välfärdssystem, inte av någon högre klass. Där får du skaffa egna sjukförsäkringar osv. Skatter och avgifter är därför inte lika höga som i Sverige. För en privatperson är skillnanden att i Sverige tar staten ut avgiften (moms) när du köper varan i butiken. Staten ombesörjer också välfärdssytemet. I USA är det upp till dig som individ att lösa dina egna sjukfrågor. Man måste alltså se det i ett större perspektiv än; att det är fuskigt för det är så mycket billigare i USA.

Lär man inte ut sånt här i skolan numera?

Permalänk
Moderator
Moderator

Jösses, hade faktiskt inte lagt märke till att kursen var såpass låg/hög. Impressive...

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Med andra ord försök och köpa den i från USA, själv ska min storebror åka till USA, då köper han en 32gb iPad2 åt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlzon:

USA har inget välfärdssystem, inte av någon högre klass. Där får du skaffa egna sjukförsäkringar osv. Skatter och avgifter är därför inte lika höga som i Sverige. För en privatperson är skillnanden att i Sverige tar staten ut avgiften (moms) när du köper varan i butiken. Staten ombesörjer också välfärdssytemet. I USA är det upp till dig som individ att lösa dina egna sjukfrågor. Man måste alltså se det i ett större perspektiv än; att det är fuskigt för det är så mycket billigare i USA.

Lär man inte ut sånt här i skolan numera?

Lär ut ja, men det är inte många som lyssnar. Det kan jag garantera dig.
OBS! många, inte alla. Det finns undantag

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cliddo:

Dollarn är låg och svenska kronan är stark för tillfället.
Sen har du moms + tull så att du ska kunna få sjukvård, utbildning osv.

Moms och tull finanserar inte skola och sjukvård..

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlzon:

USA har inget välfärdssystem, inte av någon högre klass. Där får du skaffa egna sjukförsäkringar osv. Skatter och avgifter är därför inte lika höga som i Sverige. För en privatperson är skillnanden att i Sverige tar staten ut avgiften (moms) när du köper varan i butiken. Staten ombesörjer också välfärdssytemet. I USA är det upp till dig som individ att lösa dina egna sjukfrågor. Man måste alltså se det i ett större perspektiv än; att det är fuskigt för det är så mycket billigare i USA.

Lär man inte ut sånt här i skolan numera?

Hmm ok? Det där hade jag ganska stor koll på men vad är det du vill komma med det? Jag frågar mest om vi bör ha samma inköpspris i dollar från fabrik som usa? Sen att vi sen får betala mer i moms och skatter förstår jag självklart. Det jag bara undrade över var om vi ska använda 499 som måttstock när vi ska betala våran moms och skatter? Bör det inte finnas ett annat pris som inköparna får betala för att sen lägga på för att sälja till butiker och sen lägger butikerna på ännu mer för kunna tjäna pengar?
Det är så jag har inbillat mig att det ser ut för dom flesta produkterna men lär mig gärna det rätta sättet detta görs på och inte bara mina inbillningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melysia:

Jo, men försäljaren är ju i detta fall Apple, men de är alltså moms o skatt som spelar in, okay, tackar ! ^^

@Blackis
Jo, säkert girighet, känner mig så pigg på o punga ut 2k extra för en ipad när jag lever på ett studiebidrag som ligger på 1050kr i månaden

om du får 1050 så betyder det att du går gymnasiet. Vilket leder mig till frågan, vadf*n ska en gymnasie-elev med en Ipad2 till?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

om du får 1050 så betyder det att du går gymnasiet. Vilket leder mig till frågan, vadf*n ska en gymnasie-elev med en Ipad2 till?

Anteckningar, plugga vart som helst, spela på under lektion. Det är väl självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

om du får 1050 så betyder det att du går gymnasiet. Vilket leder mig till frågan, vadf*n ska en gymnasie-elev med en Ipad2 till?

Det är ju rena brudmagneten, en kille i min klass sitter och spelar på iPaden med sina kompisar och de har alltd ett gäng med tjejer som vill vara med.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

om du får 1050 så betyder det att du går gymnasiet. Vilket leder mig till frågan, vadf*n ska en gymnasie-elev med en Ipad2 till?

Vadf*an ska någon annan ha en Ipad2 till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Moms och tull finanserar inte skola och sjukvård..

Förlåt? Vad tror du de pengarna går till då?

Momsen är svenska statens största inkomstkälla tillsammans med arbetsgivaravgiften (som också måste betalas med företagens intäkter, dvs varornas pris).

Edit: Nu hittade jag siffrorna, det handlar om moms för 330 miljarder och arbgivaravg på 417 miljarder 2011. Dessa två intäkter står för nära hälften av statens intäkter i år (sammanlagt 1538 miljarder).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Förlåt? Vad tror du de pengarna går till då?

Momsen är svenska statens största inkomstkälla tillsammans med arbetsgivaravgiften (som också måste betalas med företagens intäkter, dvs varornas pris).

Ja precis, du säger emot dig själv. Det är inte staten som finansierar skola och sjukvård.
Skolan betalas av kommunalskatter (som lön-skatt) och sjukvården hör till landstinget.
Moms går alltså till statliga satsningar.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Nu är det ju inte riktigt så svartvitt som du försöker få det att se ut, PoC, utan det är en ganska komplex struktur där staten både ger och tar av de pengar kommunerna får in. Dessutom finns det både statliga skolor (vuxutb, högskolor, universitet osv) och statligt finansierade sjukvårdsinsatser, t.ex. högkostnadsskyddet.

Enligt statsbudgeten 2011 går 60 miljarder till sjukvård och 54 till utbildning, det är nog ganska troligt att några av dessa 114 miljarder kronor kommer från moms och arbetsgivaravgiften.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

kan tipsa om att köpa bil i usa och få den fraktad till sverige (Off Topic )

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nu är det ju inte riktigt så svartvitt som du försöker få det att se ut, PoC, utan det är en ganska komplex struktur där staten både ger och tar av de pengar kommunerna får in. Dessutom finns det både statliga skolor (vuxutb, högskolor, universitet osv) och statligt finansierade sjukvårdsinsatser, t.ex. högkostnadsskyddet.

Enligt statsbudgeten 2011 går 60 miljarder till sjukvård och 54 till utbildning, det är nog ganska troligt att några av dessa 114 miljarder kronor kommer från moms och arbetsgivaravgiften.

Kommunen får bara tillbaka den momssats man har betalat, du kan inte baka ihop statens inkomster och sen fördela dom slumpmässigt på kostnaderna, statliga och kommunal fördelning sker genom olika processer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

kan tipsa om att köpa bil i usa och få den fraktad till sverige (Off Topic )

Hm. Detta ska jag definitivt tänka på

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

kan tipsa om att köpa bil i usa och få den fraktad till sverige (Off Topic )

Beroende på kostnad på bil jämf. med vad du kan få en sådan i Sverige för kan det kanske inte bli lika billigt.. http://www.importerabil.com/importkalkyl-usa-bil.html Orkar inte göra någon själv, så vill du får du väl kolla på hur mycket bilen måste kosta för att det ska vara värt det!