Permalänk
Medlem

Core i7 - HT på eller av

Jag undrar om man får någon större prestandvinst med hyperthreading på när man kör spel. För nackdelen är att CPU:n blir mycket varmare med hyperthreading på vilket gör man klockar sämre, så frågan är om man vinner på att köra med hyperthreading på eller köra med det av o klocka mer. Intel säger ju att att man kan få upp till 30 % prestandvinst, men känns inte troligt , inte i spel iaf. Det känns ju snarare som det kan bli sämre prestand med det på i vissa situationer. Om nån skulle kunna länka tester skulle det vara bra, kan inte hitta några. Tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte märker någon skillnad kan du väl lika gärna stänga av det?

Permalänk
Medlem

Har inte testat så mycket än, men tänkte att jag skulle få lite tips innan jag börjar hålla på.

Permalänk
Medlem

Jag vinner 10-20% med HT på, fast detta är inom ljudredigering och ej spel

Permalänk
Avstängd

När jag hade i7 så körde jag HT alltid av då jag kunde klocka cpun till 4ghz 24/7 stabilt till skillnad mot 3,6 med HT på .... känner att mhz gav mer än HT!

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Medlem

I spel tjänar man nån fps på att ha HT av (även om man bortser från att man kan klocka högre).
I många program (dock långt ifrån alla) tjänar man dock på HT, även i windows miljö med multi tasking m.m.

Jag personligen tycker det mesta känns "rappare" med HT på, men har inte bestämt mig hur jag ska göra ännu.
Har en profil på 3,8Ghz med HT på och en på 4Ghz med HT av, spänningarna är ungefär samma.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, fundera på att köra samma, kör ju 3,8 Ghz nu. Ska nog testa en med HT av också , borde kunna köra den runt 4 GHz. Kan ju köra lite tester också, benchmark och 3D mark så får man väl se vilket som ger mest prestanda.
Om inte annat så är det ju gött o köra den i 3,8 Ghz utan HT och få en kallare CPU.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helix88
Tack för svaren, fundera på att köra samma, kör ju 3,8 Ghz nu. Ska nog testa en med HT av också , borde kunna köra den runt 4 GHz. Kan ju köra lite tester också, benchmark och 3D mark så får man väl se vilket som ger mest prestanda.
Om inte annat så är det ju gött o köra den i 3,8 Ghz utan HT och få en kallare CPU.

I 3Dmark Vantage lär du få bra mycket mera poäng med HT på.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Jo det tror jag också, men 3Dmark utnyttjar det också, inte säkert att spel gör det(vilket jag är mest intresserad av)

Permalänk
Medlem

För spel, vanliga program och surfa där extra trådar och kärnor inte ge upp mycket: Klocka för högre mhz än att ha HP på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helix88
Jo det tror jag också, men 3Dmark utnyttjar det också, inte säkert att spel gör det(vilket jag är mest intresserad av)

Om jag minns rätt fick jag 17-18000 poäng med HT av i 4Ghz, HT på i 3,8ghz ger närmare 24000.
I spel tjänar man nån fps på att ha HT av som sagt.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Jupp, om man kan klocka högre utan HT, så kommer du att tjäna mer på det i spel än ytterligare virtuella kärnor med HT påslaget, men med lägre frekvens.

Spel är inte tillräckligt bra på att utnyttja många kärnor och en frekvenshöjning ger därför mer prestandaökning än en utökning av antal kärnor.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Tack för svaren,får testa det när jag kommer hem ifrån jobbet idag, hört många andra som fått mycket kallare processor med HT av också, även fast de har högre klock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helix88
Tack för svaren,får testa det när jag kommer hem ifrån jobbet idag, hört många andra som fått mycket kallare processor med HT av också, även fast de har högre klock

Ett tips är att först hitta sin maximala 24/7 klock (som du är komfortabel med att använda) med HT och sedan utan HT, och så testar man båda turvis med dom program / spel man brukar använda och drar en slutsats därifrån.
Vissa upplever att HT är snabbare och andra att HT off (med ev. högre klock) är snabbare.
Jag tillhör som sagt dom förstnämnda, får dock ca 7 grader kallare med HT off vid samma klock.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Det finns väl knappt några spel som är anpassade till HT idag? Så då bör ju en högre klock betyda mer.

Fast det kanske kan ändras:

"For those that are interested Sensei and I spent Easter weekend in France presenting to the excellent LAN event in Poitiers..........., we made an appearence at the opening ceremony and gave an update on what we were doing with increased threading and i7 support for Empire in the near future.

It's too early to put dates or numbers on things at the moment but some of the early work is yielding impressive performance gains..." (Kieran, Creative Assembly)

Så utan HT idag, men med HT i morgon ??

Permalänk
Medlem

Blir det någon skillnad om jag kör HT på/av när jag har typ 2 spel på när jag kör ett och de andra vilar + skype??

Permalänk
Medlem

Tror det var test här på Swec där det visade sig att HT gav dig 4% lägre prestanda i spel.

Men nu när spel har stöd för mer än två kärnor och allt fler har andra saker igång samtidigt (Spotify, Opera, Vuze osv) tror jag HT kommer ge en prestandaboost.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Köper man i 7 så tycker jag absolut att man ska använda sig utav HT, HT är ju halva grejjen med i7.

Så jag tycker du ska ha HT på...:D

Jag ser inte en enda anledning att ha min HT avstängt.

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset