Åtkomst till FTP-server utanför nätverket?!

Permalänk
Medlem

Åtkomst till FTP-server utanför nätverket?!

Haloj!

Har lekt ett tag med en gammal dator för att försöka få den att fungera som en ftp-server som man kan komma åt utanför nätverket. Jag kan dock inte få det att fungera.

Jag använder en gammal dator med en p4, ungefär 254mb ram och en 20gb ide-hårddisk.
Jag använder freenas och har fått själva ftp-servern att fungerar innom nätverket. Jag har öppnat port 21 , kollat så att min ftp-server är ansluten till port 21 och använt program för att vara säker på att porten är öppen men folk kan fortfarande inte komma åt den utifrån.

När folk försöker ansluta med min externa ip-adress så kommer krav på lösenord och användarnamn upp(precis som jag har valt) men när de har fyllt i de så börjar bara deras webläsare att arbeta och kommer aldrig in på sidan/servern.

Jag har funderat på om prestandan på servern är för dålig för att kunna köras utanför nätverket eller att routern behöver en nyare programvara för att kunne öppna porten(ny programmvara finns tillgänglig).

Har någon annan upplevt detta eller kanske vet vad felet skulle kunna vara?

Jag uppskattar all hjälp jag kan få!
Tack!

Permalänk

uppdatera givetvis firmware i router. öppna porten och se till att peka den till rätt lokalt ip.

Att de inte kan ansluta beror inte på att din dator är gammal.

Permalänk
Medlem

Det används fler portar än 21 när man kör FTP, men jag har bara öppnat port 21 på min router och det funkar för mig, jag har uPnP aktiverat, kanske därför det funkar...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Skulle gissnings tro att det är det här gisslet med aktive och passive mode som spökar.
Din ftp server kör i aktive mode, medan klienterna vill köra i passive mode. webbrowsers brukar använda sej av passive.

Permalänk
Medlem

Testar du med din externa ip från ditt egna nätverk? Många routrar tillåter inte att man ansluter så, försök genom en proxy eller be någon annan försöka från ett annat nätverk.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av fiskmat:

Haloj!

Har lekt ett tag med en gammal dator för att försöka få den att fungera som en ftp-server som man kan komma åt utanför nätverket. Jag kan dock inte få det att fungera.

Jag använder en gammal dator med en p4, ungefär 254mb ram och en 20gb ide-hårddisk.
Jag använder freenas och har fått själva ftp-servern att fungerar innom nätverket. Jag har öppnat port 21 , kollat så att min ftp-server är ansluten till port 21 och använt program för att vara säker på att porten är öppen men folk kan fortfarande inte komma åt den utifrån.

När folk försöker ansluta med min externa ip-adress så kommer krav på lösenord och användarnamn upp(precis som jag har valt) men när de har fyllt i de så börjar bara deras webläsare att arbeta och kommer aldrig in på sidan/servern.

Jag har funderat på om prestandan på servern är för dålig för att kunna köras utanför nätverket eller att routern behöver en nyare programvara för att kunne öppna porten(ny programmvara finns tillgänglig).

Har någon annan upplevt detta eller kanske vet vad felet skulle kunna vara?

Jag uppskattar all hjälp jag kan få!
Tack!

Vad jag kan se av freenas dokumentation så måste du göra portforward på port 51000 till 51010 till freenas burken, för att passivemode ska funka.

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk
Medlem

Bestäm vilka portar den ska använda för traffiken och öppna dessa i routern, jag tvingar min att köra på 38000-38099 t ex

Permalänk
Medlem

Aha. Många bra tips. Ska testa dessa så snart jag får tid.
Tack!