Moderkort med Intel Z68 i maj

Permalänk
Melding Plague

Moderkort med Intel Z68 i maj

Den omtalade styrkretsen Intel Z68 för LGA 1155 och Sandy Bridge intar rampljuset om lite drygt en månad. Överklockning kombineras med videoutgångar för processorns integrerade grafik.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Smutt

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Undrar om grafikkretsen i 2500k/2600k kan leverera 2560x1600? Hade varit trevligt med en pytteliten "raket" bredvid en jumbo-30-tummare!

Permalänk

Blir att uppdatera HTPCn då då.

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad man ska med z68 till..

om man använder en 2500k/2600k och den interna grafikkretsen, varför skulle man vilja klocka CPUn då? flaskar inte grafikkretsen nog som det är?
antar att det skulle vara roligt om man gör mycket processortunga arbeten(vilket man väl inte gör alltför ofta med en inbyggd grafikkrets?), men annars så förstår jag inte riktigt

Någon som kan förklara?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Undrar om grafikkretsen i 2500k/2600k kan leverera 2560x1600? Hade varit trevligt med en pytteliten "raket" bredvid en jumbo-30-tummare!

Japp den klarar 2560*1600
Xbitlabs spaltar upp specen bra.

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/intel-hd-graph...

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Förstår inte riktigt vad man ska med z68 till..

om man använder en 2500k/2600k och den interna grafikkretsen, varför skulle man vilja klocka CPUn då? flaskar inte grafikkretsen nog som det är?
antar att det skulle vara roligt om man gör mycket processortunga arbeten(vilket man väl inte gör alltför ofta med en inbyggd grafikkrets?), men annars så förstår jag inte riktigt

Någon som kan förklara?

Det finns en hel del som inte har behov av värsta grafiken men behöver mycket cpukraft. Då räcker den inbyggda grafiken samtidigt som man kan klocka sin cpu lite så har man en win-win för dessa personer utan att dom måste köpa ett rejält dyrt system.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Kanse är det ett sånt system som kommer sitta i nya iMac som kommer när som helst?:)

Permalänk
Medlem

Jag att det inte finns någon videoutgång men kan man använde ett externt grafikkorts videoutgång till gpu-kärnan i processorn? dvs om man har p67

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Nu märker jag att jag inte varit uppdaterad angående intel grejer, trodde Z68 var ersättare till X58 med nya sockel + nya processorer. Nån som hört något om en sån ersättare?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Ooo, får vänta till Z68 då, gillar att sätta tvn på inbyggt grafikkort sen köra resten med riktigt

Visa signatur

Citera för svar
"He had a baseball bat, and I was tied to a chair. Pissing him off was the smart thing to do." - Max Payne

Permalänk
Medlem

Det låter bra, men jag undrar när vi kommer få se Thunderbolt integrerade i moderkorten? Det vore något!

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Discokungen

Vill ju se mer processorer. Gärna en sexkärnig.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Är inte den integrerade grafiken tänkt till htpc:s, en gamer har ju ändå bra graf.kort

Visa signatur

Som en chef!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Förstår inte riktigt vad man ska med z68 till..
om man använder en 2500k/2600k och den interna grafikkretsen, varför skulle man vilja klocka CPUn då? flaskar inte grafikkretsen nog som det är?

Förutom det exempel som nämnts ovan så blir nog den vanligaste tillämpningen att man har ett diskret grafikkort som används för att generera det som visas på skärmen.
Den interna grafikkretsen används då främst som hårdvaru-CODEC för diverse multimediatillämpningar, vilket den gör mycket effektivare än de mjukvarulösningar som utnyttjar CPU. Problemet här är att Intels egen lösning kräver att man ansluter bildskärmen till moderkortets kontakt för att detta skall fungera, och då "flaskar" prestandan hos grafikkortet. Botemedlet mot detta är att moderkortstillverkaren använder kretsen Virtu från Lucidlogix, som vänder på steken och möjliggör Quick Sync även om man har monitorn kopplad till ett diskret kort.

Ytterligare ett skäl att digga Z68 är den inbyggda möjlighet att använda SSD som HDD cache vilket nämndes i notisen.

Själv är jag mest nyfiken på prislappen. De extra finesserna antyder att det blir dyrare än P67.

/Olle

Permalänk
Medlem

Ja, hur kommer ssd-cache att funka?
Kan man dela upp en ssd till både systemdisk och cache?
Eller ska man köpa nån liten billig ssd och dedikera den till cache.

Trodde förresten att z68 skulle dyka upp i april =(
Måste köpa ny dator snarast möjligt och har inte råd med (eller behov av) bra grafikkort förrän efter sommaren. Så för mig passar det utmärkt!
Känns skönt att alltid ha möjlighet att utnyttja alla funktioner också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Förutom det exempel som nämnts ovan så blir nog den vanligaste tillämpningen att man har ett diskret grafikkort som används för att generera det som visas på skärmen.
Den interna grafikkretsen används då främst som hårdvaru-CODEC för diverse multimediatillämpningar, vilket den gör mycket effektivare än de mjukvarulösningar som utnyttjar CPU. Problemet här är att Intels egen lösning kräver att man ansluter bildskärmen till moderkortets kontakt för att detta skall fungera, och då "flaskar" prestandan hos grafikkortet. Botemedlet mot detta är att moderkortstillverkaren använder kretsen Virtu från Lucidlogix, som vänder på steken och möjliggör Quick Sync även om man har monitorn kopplad till ett diskret kort.

Ytterligare ett skäl att digga Z68 är den inbyggda möjlighet att använda SSD som HDD cache vilket nämndes i notisen.

Själv är jag mest nyfiken på prislappen. De extra finesserna antyder att det blir dyrare än P67.

/Olle

Aha, då är jag med tror jag
Tack för att ni vidgar mitt trångsynta synsätt!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Vill ju se mer processorer. Gärna en sexkärnig.

Då får du vänta på s2011 eller köpa s1366 tycker det e helt onödigt med inbyggt grafikkort bra för kontorsdatorer eller htpc men inte för annat

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Känns som detta är vad Intel borde släppt från början med Sandy Bridge och slopat P67 och H67 helt. Eller har jag missat någon fördel med P67/H67 som inte Z68 har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Känns som detta är vad Intel borde släppt från början med Sandy Bridge och slopat P67 och H67 helt. Eller har jag missat någon fördel med P67/H67 som inte Z68 har?

Gissningsvis blir det ju dyrare med Z67 och väldigt många har inte den minsta användning för grafikfunktionen i SB-CPUerna (typ gamers). Varför betala 1-300 extra för ett moderkort med en funktion som man ändå aldrig kommer använda (prisskillnaden är såklart en ren spekulation från min sida).

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av paesha:

Gissningsvis blir det ju dyrare med Z67 och väldigt många har inte den minsta användning för grafikfunktionen i SB-CPUerna (typ gamers). Varför betala 1-300 extra för ett moderkort med en funktion som man ändå aldrig kommer använda (prisskillnaden är såklart en ren spekulation från min sida).

Ptja 1-300 är en fis i rymden när man köper en dator för 10k+.
Tycker det är bra att ha många möjligheter även om jag inte använder alla för dagen så kanske man gör det i framtiden.

Permalänk
Medlem

Det som jag ser som ett stort plus är att de kommer i ITX format vilket inte P67 gör, så vill man ha en liten burk men ändo kunna överklocka lite så är de här kanon.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ase:

Då får du vänta på s2011 eller köpa s1366 tycker det e helt onödigt med inbyggt grafikkort bra för kontorsdatorer eller htpc men inte för annat

Tänk att det finns betyldigt fler och större marknader än gamers och HTPC...

Skrivet av Mr bowen:

Är inte den integrerade grafiken tänkt till htpc:s, en gamer har ju ändå bra graf.kort

Du verkar helt missa att den största marknaden är för enklare arbetsstationer och kontorsdatorer. Där är det helt perfekt med ett integrerat grafikkort då de aldrig kommer utföra några grafikintensiva uppgifter. TÄnk vad smidigt att slippa köpa ett extra grafikkort då. Detta tycker dock inte nVidia om då marknaden för grafikkort för runt 500 kr genererar väldigt mycket pengar. Det är nog därför de har börjat slå sig in på ARM-processorer för att utan den inkomsten blir det tufft att konkurrera.

Skrivet av Megacrash:

Känns som detta är vad Intel borde släppt från början med Sandy Bridge och slopat P67 och H67 helt. Eller har jag missat någon fördel med P67/H67 som inte Z68 har?

http://en.wikipedia.org/wiki/LGA_1155

Ser ut som om Z68 kan göra allt som P67 och H67 kan plus lite till. Kan hålla med om att de kunde slopat de två första och kört direkt på Z68. Sen kan ju några av de enklare chipseten vara bra också för små system men P67 och H67 känns rätt onödiga efter Z68.

Jag ser fram emot tester av den där hybridlagringen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Förutom det exempel som nämnts ovan så blir nog den vanligaste tillämpningen att man har ett diskret grafikkort som används för att generera det som visas på skärmen.
Den interna grafikkretsen används då främst som hårdvaru-CODEC för diverse multimediatillämpningar, vilket den gör mycket effektivare än de mjukvarulösningar som utnyttjar CPU. Problemet här är att Intels egen lösning kräver att man ansluter bildskärmen till moderkortets kontakt för att detta skall fungera, och då "flaskar" prestandan hos grafikkortet. Botemedlet mot detta är att moderkortstillverkaren använder kretsen Virtu från Lucidlogix, som vänder på steken och möjliggör Quick Sync även om man har monitorn kopplad till ett diskret kort.

Ytterligare ett skäl att digga Z68 är den inbyggda möjlighet att använda SSD som HDD cache vilket nämndes i notisen.

Själv är jag mest nyfiken på prislappen. De extra finesserna antyder att det blir dyrare än P67.

/Olle

Virtu är mjukvaran HydraLogix är chipet.

http://www.lucidlogix.com/

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ptja 1-300 är en fis i rymden när man köper en dator för 10k+.
Tycker det är bra att ha många möjligheter även om jag inte använder alla för dagen så kanske man gör det i framtiden.

Precis som du säger så är det ju bra att det finns många möjligheter Blir moderkorten likvärdiga i både prestanda och pris som p67 så är det såklart ingen snack om saken, men jag är iaf en av dem som gillar valmöjlighet, och eftersom jag vet att jag aldrig kommer att använda den inbyggda grafiken så är jag glad att jag kan spara pengar på en option som jag inte ens vill ha

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Nu märker jag att jag inte varit uppdaterad angående intel grejer, trodde Z68 var ersättare till X58 med nya sockel + nya processorer. Nån som hört något om en sån ersättare?

Ja, det är lga2011/Sandybridge-e som trol släpps q4 (tidigare sades q3), med lite otur får vi vänta till jan 2012.
http://www.nordichardware.se/nyheter/69-cpu-chipset/42421-tre...

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det egentligen med en integrerad grafikkrets i processorn om man också använder ett separat grafikkort genom PCI-E? Kommer den integrerade kretsen avaktiveras eller kommer dessa två istället samköras likt Crossfire/SLI då den integrerade presterar likt 0,03% i jämförelse med tex. ett GTX560?

Edit: abc

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Prestandan på en sådan här med den inbyggda grafikkretsen på en sådan här borde väl ändå klara av att agera samtidig hemmaserver och driva filmvisning i 1080p på en 46"?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Zotamedu:

Tänk att det finns betyldigt fler och större marknader än gamers och HTPC...

Indeed. Väntar nog på nästa 1366-sockel (med tanke på hur olika alla kallar skiten, Ivy Bridge släpps inte förrän efteråt och 2011 är inte samma sockel) med dubbla socklar, så att säga. Då snackar vi kraft. :')

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiG|ISbit:

Ja, hur kommer ssd-cache att funka?
Kan man dela upp en ssd till både systemdisk och cache?
Eller ska man köpa nån liten billig ssd och dedikera den till cache.

http://www.tomshardware.com/reviews/z68-express-lucidlogix-vi...

Man specar själv hur mycket av disken som är cache