Räcker* 4GB ram för att spela moderna spel i hög upplösning?

Permalänk
Medlem

Räcker* 4GB ram för att spela moderna spel i hög upplösning?

Hej!

Orsaken till att jag skapar denna tråd är delvis för att föra en diskussion. Men även för att efterlysa en intressant länk som kom upp om ämnet i en helt annan tråd jag tyvärr inte lyckas finna igen. (Slösurfade lite på arbetet under lunchrasten)

I den tråden jag läste var det mothugg från båda parter, de som påstod att det inte gör någon som helst skillnad samt de som påstod att det visst gör skillnad och hänvisade till denna länk jag pratar om (som jag ej kan finna igen) av ett test av flera spel i hög upplösning, där det visade sig göra skillnad. (högupplöst eyefinity om jag inte missminner mig, förmodligen där det gör skillnad om något?)

Givetvis förstår jag att det har till största del att göra med vilket spel man spelar, samt inställningar för spelet.

Om någon har ett bra exempel/scenario på när det är värt att ha 4GB<och allra helst en någorlunda ny källa för påståendet så dela gärna med er.

Observera att det är spel-applikationer det handlar om, samt allra helst en instans/klient av spelet.

Som ni kanske förstår så skulle jag vara hjärtligt tacksam om någon råkar sitta på länken till testet jag nämner ovan.

Jag ber om ursäkt i förväg om det redan finns en tråd angående ämnet och/eller om någon av er är mycket skickligare på att hitta testet via google, men efter en eftermiddags letande har jag inte kommit någon vart.

Edit: Själv anser jag att 4GB räcker till mitt ändamål, men jag tycker att det är intressant att spekulera i ämnet och höra andras åsikter och erfarenheter i ämnet.

Permalänk
Medlem

Jag har 4gb och det räcker bra men jag kör på ganska lågupplöst (1680x1050) och det kanske behövs mer du jag antar att det kommer fler "pc-spel" nu efter allt snack om portningar. Jag tänker i alla fall på att slå till med 4gb till nu när det ändå knappt kostar något med minnen.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Jag har 4gb och det räcker bra men jag kör på ganska lågupplöst (1680x1050) och det kanske behövs mer du jag antar att det kommer fler "pc-spel" nu efter allt snack om portningar. Jag tänker i alla fall på att slå till med 4gb till nu när det ändå knappt kostar något med minnen.

Jag kör faktiskt också 1680x1050 för stunden. Jo det är ju så, minnen är verkligen jättebilliga nu!

Permalänk

Vad jag vet så gör inte RAM-minnet större skillnad i olika upplösningar. Det som spelar roll är grafikminnet. Jag kör en dator med 2gb och en med 4gb och båda på 1920x1080 och ingen har något som helst problem med dagens spel

Permalänk
Medlem

http://www.tomshardware.com/reviews/ram-memory-upgrade,2778-6...

Lite nyttig läsning, skulle själv inte köra under 8gig i minne.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Avstängd

Ja, det fungerar väl klockrent.
RAM används ju inte alltför mycket av spel, utan mer VRam som används.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kristerj:

http://www.tomshardware.com/reviews/ram-memory-upgrade,2778-6...

Lite nyttig läsning, skulle själv inte köra under 8gig i minne.

These artifacts vanish when you install another 4 GB of RAM, since this allows the graphics card to grab a fat piece of the system memory pie.

Har spelat GTA IV och EFLC på enbart 2GB ram och har inte stött på det där.
Gäller ju även andra som spelar spelet.

Inte mycket att hurra för, förutom för Cinematic Mod till HL2.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

These artifacts vanish when you install another 4 GB of RAM, since this allows the graphics card to grab a fat piece of the system memory pie.

Har spelat GTA IV och EFLC på enbart 2GB ram och har inte stött på det där.
Gäller ju även andra som spelar spelet.

http://media.bestofmicro.com/O/W/265280/original/x64_gamimg.p...

Inte mycket att hurra för, förutom för Cinematic Mod till HL2.

Antagligen inget jätteproblem, men lägger man ner tusentals kronor på ett grafikkort så verkar det lite
snålt att inte betala ett gäng hundringar för 4gig extra ram minne

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kristerj:

Antagligen inget jätteproblem, men lägger man ner tusentals kronor på ett grafikkort så verkar det lite
snålt att inte betala ett gäng hundringar för 4gig extra ram minne

Minne kostar ju inget idag, speciellt inte DDR3, så är ju bara roffa åt sig.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddish93:

Vad jag vet så gör inte RAM-minnet större skillnad i olika upplösningar. Det som spelar roll är grafikminnet. Jag kör en dator med 2gb och en med 4gb och båda på 1920x1080 och ingen har något som helst problem med dagens spel

Njae, klart grafikminne spelar roll vid spelande (ofc) men det kommer en punkt/upplösning där mer minne inte är varesig bättre eller snabbare när man klättrar uppåt i upplösningarna. kommer inte ihåg vilken upplösning eller nått sånt, men har för mig att det som sas i tråden var väl typ att 1gb grafikminne räcker till de flesta spel & datorer, kanske iaf max 2gb. Därefter ger det ingen prestanda ökning, tvärtom drar det när när minnet måste fyllas & tömmas eller vad det nu var, och därför är det viktigare att Gpu:n är snabbare (mer mhz) än hur mkt minne ett kort egentligen har. Visst, jag kanske är ute & cyklar lite men jag skyller på att jag är trött Ta det här med en nypa salt dock, iaf tills någon längre ner antingen håller med mig eller sågar mig längs fotknölarna, ska bli spännande att se vilket det blir

Jag skulle säga att det i dagsläget räcker garanterat med 4 gig ram (för svensson & spelande kids), fungerar säkert bra med 2 gig med men eftersom priserna dag är så billiga ser jag inget skäl till att inte ha 4 gig i en nybyggd rigg

Vet att det har stått en del om detta lite varstans, men jag lyckas inte hitta nått nu bara för det -.-

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

http://www.tomshardware.com/reviews/ram-memory-upgrade,2778-6...

Lite nyttig läsning, skulle själv inte köra under 8gig i minne.

Oh, indeed. Tack för länken Krister.

Jag är för övrigt lite inne på samma spår som flera i denna tråd. Minne kostar så pass lite idag & jag fann ämnet ganska intressant. Jag ska genast läsa igenom testerna.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Hamzta:

These artifacts vanish when you install another 4 GB of RAM, since this allows the graphics card to grab a fat piece of the system memory pie.

Har spelat GTA IV och EFLC på enbart 2GB ram och har inte stött på det där.
Gäller ju även andra som spelar spelet.

http://media.bestofmicro.com/O/W/265280/original/x64_gamimg.p...

Inte mycket att hurra för, förutom för Cinematic Mod till HL2.

The consequences of reduced assignment are late details that pop up out of the blue, lower texture resolutions, and even artifacts.
Artifakter är en sak, men sämre texturer och att saker dyker upp närmare dig, är nog svårt att märka om man inte kan jämföra med något annat.
Får man något minne över, används det ju också till cachelagring, så glädje av det extra minnet kommer man alltid ha.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |