Konstiga temperaturer på CPU, vad göra?

Permalänk
Inaktiv

Konstiga temperaturer på CPU, vad göra?

Nybygge med SB i, inte stock kylare, polare med erfarenhet som gjorde det mesta och såg ut som att han verkligen fixade kylpasta ordentligt, bredde ut den och så etc.
Efter 3 dagars intensiv användning så märkte jag såhär på kvällskvisten hur det började lagga en del i Stalker: call of pripyat och Total war:Shogun 2.
Lirar båda spelen med allting maxat i 1600x1050 och har innan ikväll inte haft några problem.

Mitt GTX 570 SOC ligger och simmar på 40-45 med Call of pripyat uppe, CPU,n då vid 75-80, detta efter vad som kan anses vara 10 timmars "stress".

Chassi: Fractal design define R3 med sammanlagt 5 fläktar i, chassisidorna är på.

TL:DR: Brukar inte lagga men nu gör jag det och jag undrar om det kan ha att göra med att min cpu verkar ligga mellan 70-85 i temp på alla kärnor efter 10 timmars stress. Undrar om det är onormal temp och isåfall vad som kan göras.
Kan inte kommentera idle temp då jag inte kollat men nu 30 minuter efter att jag stängt ner alla spel och bara surfat har tempsen verkat sjunka med max 10 grader (till run 65-70)

Permalänk
Medlem

Hmm låter som att det kan vara att CPU kylarn "flyttat" sig ur sitt läge maybe, enda jag kan tänka mig, kolla så den sitter rätt kanske. Den kanske inte suttit rätt enda sedan början att CPUn nu börjat ta stryk. Vad har du för CPU kylare?

Visa signatur

All those memories will be lost in time... like tears in rain

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Steelarm:

Hmm låter som att det kan vara att CPU kylarn "flyttat" sig ur sitt läge maybe, enda jag kan tänka mig, kolla så den sitter rätt kanske. Den kanske inte suttit rätt enda sedan början att CPUn nu börjat ta stryk. Vad har du för CPU kylare?

Cooler Master Hyper TX3

https://www.inet.se/artikel/5321807/cooler-master-hyper-tx3

"ta stryk" som i permanent skadad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon153683:

Cooler Master Hyper TX3

https://www.inet.se/artikel/5321807/cooler-master-hyper-tx3

"ta stryk" som i permanent skadad?

Nu ska vi inte dra förhastade slutsatser men högt ligger ju tempen och nått beror det ju på tycker man. Den CPU kylarn vet jag inget om dock, men verkar ju bus enkel att montera

Visa signatur

All those memories will be lost in time... like tears in rain

Permalänk
Inaktiv

Ja nu har det gått en timme sedan jag stängde ner allting och tempsen ligger fortfarande mellan 60-68 på alla kärnor, grafikkortet på 30. Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Såg en kommentar där en skrev

"Började med att jag fick vänta i över 1 vecka tills CPU-kylaren kom till mig då min order "fastnat" hos komplett. när den väl kom fick den väldigt bra plats i själva burken, men fästanordningen till var helt värdelös. fläkten satt snett och liknande. köpte den då jag såg att den fått bra recenssioner. fabriksfel eller bara jag som failat?"

Så se att den sitter HELT korrekt osv. För det låter ju som att man iaf ska kunna få ner tempen till kring 40-50 i idle iaf.

Visa signatur

All those memories will be lost in time... like tears in rain

Permalänk
Inaktiv

Hur vet jag att den sitter helt korrekt`?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon153683:

Hur vet jag att den sitter helt korrekt`?

Hmm vet inte, kanske att du får be din polare som kan sånt där får komma och titta på den en snabbis för att avgöra vad som bör göras om det nu behövs

Visa signatur

All those memories will be lost in time... like tears in rain

Permalänk
Inaktiv

CPU fläkten satt lite löst, fixade åt den lite hårdare, kan ha lossnat lite när framdelen datorn åkte lite lätt i golvet under bygget, efter en restart så får jag upp biosmeddelande "previous overclocking failed" och så fick jag klicka mig fram till "reset with default options" någonting. Nu visar Både realtemp 3.67 och Cpuid hardware monitor temps på 30 vid idle. Värt att notera kanske också är att Realtemp nu visar load å¨5-15%.
Förut låg den på 40% +. Samma program igång. Kan det varit så att processorn efter så lång användning bara inte kunde varva ner? låter ju fel men verkar underligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon153683:

CPU fläkten satt lite löst, fixade åt den lite hårdare, kan ha lossnat lite när framdelen datorn åkte lite lätt i golvet under bygget, efter en restart så får jag upp biosmeddelande "previous overclocking failed" och så fick jag klicka mig fram till "reset with default options" någonting. Nu visar Både realtemp 3.67 och Cpuid hardware monitor temps på 30 vid idle. Värt att notera kanske också är att Realtemp nu visar load å¨5-15%.
Förut låg den på 40% +. Samma program igång. Kan det varit så att processorn efter så lång användning bara inte kunde varva ner? låter ju fel men verkar underligt...

Skönt att du hittat felet iaf, alltid skönt att veta vad som är / varit fel.

Förstod inte riktigt vad du menar nu dock fullt ut.
Men den satt alltså lite löst CPU kylarn? och du fixade det?
Men vad menar du med "Kan det varit så att processorn efter så lång användning bara inte kunde varva ner? låter ju fel men verkar underligt..."???
Satt din CPU kylare LÖST är det ju självklart det som påverkade CPU tempen. Sitter inte CPU kylarn ordentligt så kan den självklart straffas med oerhört mycket högre temp

Visa signatur

All those memories will be lost in time... like tears in rain

Permalänk
Inaktiv

Alltså det var "pushpins" på cpukylarn. man trycker igenom en liten vit genomskinnlig "pil" genom moderkortshålet med en svart stav i. vrider man till på pushpinnens top så skjuts den svarta staven längre igenom "Pilen" vilket gör att den trycks fast hårdare i moderkortshålen, 2/4 satt lite lätt löst.

Det jag menade var ju att de kanske var så att temperaturen gick upp och stannade uppe efter så långvarig "stressning" för att jag pumpad så mycket spel, det har ju faktiskt varit helt laggfritt fram tills för ungefär 3 timmar sedan (datorn börjades spelas på i tisdags, ok fram tills nu).
Ajja bara en teori jag vet relativt lite om grejen men det jag var förbryllad över var om det nu var så att fläkten satt halvbra >hela tiden< så undrar jag hur det kunde funka felfritt i 4 dagar och SEDAN börja krångla.

Förövrigt drog jag igång lite stalker nu, temperaturen mellan när jag lirar stalker och när jag inte lirar det verkar vara ungefär den samma, kanske 5 graders skillnad. funkar lika bra som innan "Problemet". GPU temps är fina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon153683:

Alltså det var "pushpins" på cpukylarn. man trycker igenom en liten vit genomskinnlig "pil" genom moderkortshålet med en svart stav i. vrider man till på pushpinnens top så skjuts den svarta staven längre igenom "Pilen" vilket gör att den trycks fast hårdare i moderkortshålen, 2/4 satt lite lätt löst.

Det jag menade var ju att de kanske var så att temperaturen gick upp och stannade uppe efter så långvarig "stressning" för att jag pumpad så mycket spel, det har ju faktiskt varit helt laggfritt fram tills för ungefär 3 timmar sedan (datorn börjades spelas på i tisdags, ok fram tills nu).
Ajja bara en teori jag vet relativt lite om grejen men det jag var förbryllad över var om det nu var så att fläkten satt halvbra >hela tiden< så undrar jag hur det kunde funka felfritt i 4 dagar och SEDAN börja krångla.

Förövrigt drog jag igång lite stalker nu, temperaturen mellan när jag lirar stalker och när jag inte lirar det verkar vara ungefär den samma, kanske 5 graders skillnad. funkar lika bra som innan "Problemet". GPU temps är fina.

Kan ju vara så att processorn "klarat" sig ett tag tills den nu då kanske började säga ifrån när du pinat den nog länge, CPU kylarn kanske inte satt allt för dåligt fast men nog så dåligt för att man ska märka på tempsen och efter en tids nötande även blir märkbart i spelen.

Visa signatur

All those memories will be lost in time... like tears in rain