Permalänk
Medlem

Schyte Infinity 2600k, blir varm!

Tjenare!

Har äntligen fått mina saker från Inet WOPDIDOO :D:D

Men dock så tycker jag att min cpu blir lite varm. Med öppen sida och min Schyte Infinity så blir han 48 grader i bios utan att jag gör nånting :S Moderkortet är ett Asus P8P67 Deluxe.

Mycket underligt! Eller blir de så varma?

EDIT:
Den blir runt 35 i Idle väl inne i windows, men när jag kör Prime95 så knallar den up emot 70c.

Tack så mycket på förhand!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Dum fråga: kommit ihåg kylpasta och varit lagom snål med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hundkex:

Dum fråga: kommit ihåg kylpasta och varit lagom snål med det?

Inga frågor är dumma ^^nejdå jag har lagt på det, ca ett riskorn! Skall ta och dra ned senaste coretemp och köra prime95 och se vad som händer

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Nu ser det lite bättre ut. kör prime95 och den kommer up i 70 max, dock tycker jag att det ändå är lite högt, den borde kunna flytta värmen bättre...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

ja känns konstigt eftersom den har en fin slät yta.. då är ju riskornet the way to go...

Vad är det för pasta?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

ja känns konstigt eftersom den har en fin slät yta.. då är ju riskornet the way to go...

Vad är det för pasta?

Det är Arctic MX-3. Den ligger nu på 36 grader i idle, i windows. Men när jag kör Prime95 small FFT så hoppar han upp till över 70 på vissa kärnor.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

låter jävligt skumt men ta bort kylarn och titta hur pastan spridit sig?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

låter jävligt skumt men ta bort kylarn och titta hur pastan spridit sig?

Ah skall ta och göra det senare ikväll nu är juh tempen ganska ok med 30 i idle det hade jag på min förra dubbelkärniga sak.

EDIT
Jag återkommer såfort jag plockat av kylen och satt dit den igen!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk

Alla verkar har onormalt höga temps i dessa nya biosar. Det har något med UEFI att göra. Inget att vara orolig över.

Permalänk

70 grader när du kör prime95 låter ju ganska bra. Eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green

Permalänk
Medlem
Skrivet av supersajfen:

Alla verkar har onormalt höga temps i dessa nya biosar. Det har något med UEFI att göra. Inget att vara orolig över.

ja jag noterade detta sjukt underligt. men jag tycker ändå att 70c i 100% load med hjälp av Prime95 är för mycket.

Prollen klarade juh lätt av att kyla min e8400 som gick i 3.0Ghz och i load va den inte mer än ca 50c.

Men som sagt har nu skaffat mig Tops och Isopropyl så ska montera av kylen ikväll och se om jag har tagit för lite/mycke pasta eller nått annat.

Skrivet av Detektivbyrån:

70 grader när du kör prime95 låter ju ganska bra. Eller är jag helt ute och cyklar?

Nja om jag hade haft Stock kylaren på så hade det nog varit OK men nu är det juh en feting klump på 0,9 Kilo som sitter och kyler den tycker änna att den borde klara av bättre :S

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

SÅ nu har jag monterat av och gjort rent, monterat dit, men tycker ändå att jag får liiite höga temps asså... har kört prime i ca 5 min, och jag har en kärna som gärna springer iväg mot 74 de andra är på 66 69 och 68.

efter ca 10-15 min så blev max 68 75 71 och 69c

är det fortfarande inte lite högt :S

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Smeta på lite mer än vad du redan gjort, och lugna dig någon vecka, tills det att pastan har "härdat" någorlunda. Tempsen brukar normalt sett sjunka efter någon veckas användning

Permalänk
Medlem

jo, den ska bränna in... men hur såg pastan ut när du tog bort kylarn? hade den spridit sig?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Ah kan vara så att jag är lite ivrig! Men here it goes anyway!

Såhär såg det ut efter FÖRSTA monteringen... lite småkass spridning ja. kan vara därför alla kärnor sprang upp i 70

Andra monteringen bättre spridning men fortfarande inte riktigt som jag vill...

Som det är nu får jag la vänta en vecka eller två och se, jag åter kommer snart med resultat från denna monteringen jag har just nu.

EDIT
Denna gången hade jag en annan kylpasta på tror det va en ACSilver 2 eller nått, och jag fick sämmre resultat denna gången
70 77 72 70c

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

jag börjar faktiskt fundera på om den blir så jävla varm i full load alltså 100% med Prime95.

Är det inte någon annan som har någon liknande CPU luftkyl som kan vika in och få mig på andra tankar?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Inaktiv

Med 2600Ks luftkylare ligger jag i 2-26 i Idle. Jag har Arctic Cooling Ceramique.(?) Få kollar jag i HW Monitor. (:

Kjam

Permalänk
Medlem

Jävligt skumt! Det varmaste jag varit med om när jag foldar är 59 grader på en av kärnorna (samtidigt låg 3 andra på 54 grader), och är folding det värsta man kan göra med cpun, blir sjukt varmt. Kör med orginalkylaren med orginal-pasta.

Permalänk
Medlem

Den verkar ju sprida lite dåligt, och det är konsekvent på samma sida... (i botten?)
Hänger den utan att fästa ordentligt? Kommer du åt så skulle du kunna testa pressa kylaren mot sockeln under drift och se om tempsen sjunker.
Trippelkolla isåfall att du följer monteringsinstruktionerna och att den sitter korrekt.

Kanske läge att vara lite kreativ med kylpastan oxå? Dra en lite längre smal linje, eller köra två pluppar (en uppe och en nere) eller liknande?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon128682:

Med 2600Ks luftkylare ligger jag i 2-26 i Idle. Jag har Arctic Cooling Ceramique.(?) Få kollar jag i HW Monitor. (:

Kjam

Hmm ligger du alltså i den tempen med STOCK kyl eller har du någon heffakyl?

Skrivet av Defeat^:

Jävligt skumt! Det varmaste jag varit med om när jag foldar är 59 grader på en av kärnorna (samtidigt låg 3 andra på 54 grader), och är folding det värsta man kan göra med cpun, blir sjukt varmt. Kör med orginalkylaren med orginal-pasta.

Asså börjar fundera på om det kanske är nått konstigt med BIOS skall ta och se om jag kan uppdatera de när jag kommer hem

Skrivet av Roger W:

Den verkar ju sprida lite dåligt, och det är konsekvent på samma sida... (i botten?)
Hänger den utan att fästa ordentligt? Kommer du åt så skulle du kunna testa pressa kylaren mot sockeln under drift och se om tempsen sjunker.
Trippelkolla isåfall att du följer monteringsinstruktionerna och att den sitter korrekt.

Jadå den sitter ordentligt, dock så är det juh pushpins. och jag har kollat bak på moderkortet och alla pins är igenom och fäster ordentligt.

Kanske läge att vara lite kreativ med kylpastan oxå? Dra en lite längre smal linje, eller köra två pluppar (en uppe och en nere) eller liknande?

Funderar på att köra på att sprida ut pastan först sedan sätt på kylen. se om det blir bättre

PS
Sjukt störande köpte isopropanol igår men blev tillknödd på spårvagnen så flaskjävlen gick sönder xD luktade bra starkt kan jag juh säga!

Får nog även kirra ny pasta, kan vara den som börjar bli gammal eller nått, nån som har några bra tips, eller är det MX3 som gäller?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zordor:

Hmm ligger du alltså i den tempen med STOCK kyl eller har du någon heffakyl?

Stock kylare, det var det jag menade med ''2600Ks kylare''. :X

Kjam

Permalänk
Medlem

Sådana värden hade jag vid 4,6ghz och noctua d-14...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon128682:

Stock kylare, det var det jag menade med ''2600Ks kylare''. :X

Kjam

hmm, hur fan då xDkallt inne på rummet eller?

Skrivet av Lagom:

Sådana värden hade jag vid 4,6ghz och noctua d-14...

Ja då måste de juh vara nånting konstigt med min burk eller kylare asså...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Scythe Infinity Har ju Push Pinns inte skruvar. Jag hade problem med min infinity efter några monteringar för pinnsen va redan utslitna och ville inte sitta ordentligt. Nu duger den enbart till att sitta i en Liggande HTPC för pinnsen orkar inte hålla fast den ordentligt i ett stående chassi.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, jag hade bra temps med mitt gammla modekort P8P67 deluxe, men efter utbyte till B3 så har temps gått upp högt, 35-38 i idle och 70 i prime95. med det gammla modekortet så hade jag 28C idle

Permalänk
Medlem

Vad var temperaturerna med stockkylaren? Du kan känna med fingrarna på kylflänsen. Om du inte klarar att hålla kvar dem visar mjukvaran rimlig temp.

På bilderna ser det dock ut som kylaren sitter ganska ojämnt, men jag är osäker om det är tillräckligt för att ge så höga temps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Misona:

Jag har samma problem, jag hade bra temps med mitt gammla modekort P8P67 deluxe, men efter utbyte till B3 så har temps gått upp högt, 35-38 i idle och 70 i prime95. med det gammla modekortet så hade jag 28C idle

Hmm så det kan vara så att det är B3 som är boven i dramat...

Skrivet av Ant3:

Scythe Infinity Har ju Push Pinns inte skruvar. Jag hade problem med min infinity efter några monteringar för pinnsen va redan utslitna och ville inte sitta ordentligt. Nu duger den enbart till att sitta i en Liggande HTPC för pinnsen orkar inte hålla fast den ordentligt i ett stående chassi.

Jag har iofs köpt nya pushpins från min 775 då det inte är samma avstånd till monteringshålen.

Skrivet av chipfunk:

Vad var temperaturerna med stockkylaren? Du kan känna med fingrarna på kylflänsen. Om du inte klarar att hålla kvar dem visar mjukvaran rimlig temp.

På bilderna ser det dock ut som kylaren sitter ganska ojämnt, men jag är osäker om det är tillräckligt för att ge så höga temps.

Skall faktiskt ta och prova det! Men inte ikväll får bli imorgon!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Jag vill bara uppdatera er, nu ser det ut som om alltig har rättat till sig, har kört prime95 i ca 2 tima och den har inte gått över 61 grader.

Jag har inte en aning om varför det har blivit som det har blivit nu, men det funkar. Tack så JÄTTE mycket för all input från er!

Uppskattar det väldigt mycket! Hoppas nån mer kan kika tillbaka på denna tråden om nått tag och se att allt är inte förlorat. Bara montera om och göra det igen och lite utav en ängels tålamod ^^

//Linus

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig. Men när jag tittar på bilder på CPU'n så känns det inte som att det är 100% jämt tryck över processorn utan att den pressar mer på en sida, kanske bara är pastan som spridit sig så. Måste dock säga att jag inte är ett fan av stora torn kylare med push-pins

Att BIOS/UEFI vissar höga temps håller jag med om, brukar bli lite nödig varje gång jag ser min BIOS temp. Kör min 2600k med en noctua kylare och processorn klockad till 4.7GHz, har inte kört prime95 än, men klarar av 5 rundor IntelBurnTest och aldrig kraschat under belastning för den delen heller, max temp jag fått idag är 73 grader, dock låter datorn som ett flygplan med 2k rpm fläkt så ska helt klart bli en lägre klock senare

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Skönt att det löste sig. Men när jag tittar på bilder på CPU'n så känns det inte som att det är 100% jämt tryck över processorn utan att den pressar mer på en sida, kanske bara är pastan som spridit sig så. Måste dock säga att jag inte är ett fan av stora torn kylare med push-pins

Att BIOS/UEFI vissar höga temps håller jag med om, brukar bli lite nödig varje gång jag ser min BIOS temp. Kör min 2600k med en noctua kylare och processorn klockad till 4.7GHz, har inte kört prime95 än, men klarar av 5 rundor IntelBurnTest och aldrig kraschat under belastning för den delen heller, max temp jag fått idag är 73 grader, dock låter datorn som ett flygplan med 2k rpm fläkt så ska helt klart bli en lägre klock senare

Håller med dig med pushpins! men är faktiskt tveksam om jag kan köra bolt thru med infinityn... men det skall helt klart undersökas!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W