Permalänk
Medlem

Fel på min ps3

hej

vad kan va för fel på min ps3, det är en modell äldre tjock me 80gb hårddisk tror ja.

ja kan behöva starta den ett tiotal ggr för att få igång den ordentligt... däremellan hänger sig den direkt vi uppstart eller håller på o krånglar....

har gjort systemåterställning på den och hjälpte inget..
sist ja hade igång den fick ja igång gt5 och då hade den problem me att visa bilar o bilder.... fick för mig att hårdisken kan va knas men vet ej..

hänger sig på uppstart hela tiden allså...

Permalänk
Medlem

Låter lite som att hårddisken är på väg att ge upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrgrim:

Låter lite som att hårddisken är på väg att ge upp.

om de är det... kan ja byta hårddisken själv?? och hur får man igång ps3 efter det? kommer de upp en bootmeny för att formatera o lägga in operativet som på datorn?

samt vad för hårddisk är de... 2,5 eller 3,5?

Permalänk
Medlem

Ja, det är lätt att byta. Bara sätta i en ny och sen följa instruktionerna på skärmen. Kan vara bra att säkerhetskopiera all data som du har på din hårddisk om du nu kan göra det. En 2,5 " ska det vara.

Edit: Nu är jag ju inte säker på om det är hårddisken som krånglar för dig, men hade lite strul med frysningar och sånt innan jag bytte till en ny och större HDD själv. Dock hade jag inte lika stora problem som du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrgrim:

Ja, det är lätt att byta. Bara sätta i en ny och sen följa instruktionerna på skärmen. Kan vara bra att säkerhetskopiera all data som du har på din hårddisk om du nu kan göra det. En 2,5 " ska det vara.

Edit: Nu är jag ju inte säker på om det är hårddisken som krånglar för dig, men hade lite strul med frysningar och sånt innan jag bytte till en ny och större HDD själv. Dock hade jag inte lika stora problem som du.

troligt är de det.. de är ju just frysningar de blir.. hänger sig på uppstartsbilden tex, eller när xmbc kommit fram precis... o ett oändligt tjat om att ja inte stängt av rätt trots att ja gjort det gången innan.
ok får väl sätta i en ny 80 gb 2,5tums... måste spela klart gt5, fan är ju i stort sett klar förutom långloppen.... kör bonus race o de glider ju ur händerna nu om ja väntar för länge..

Permalänk
Medlem

Du kan ju annars föra över din GT5 sparfil på ett usb-minne eller liknande.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte sätta i en 80gb, det enda kravet är att den ska vara 2.5" sata och max 9.5mm hög.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd

Sätt in en 120GB SSD

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Du kan sätta i en hur stor hårddisk som helst, bara det är en 2,5". Sedan bör det även vara en 5400 rpm, ur värmesynpunkt men givetvis går det med snabbare också.

Är du playstation plus kund så kan du spara alla dina saves online, eller om du har en extern hdd så kan du göra en backup av hela hddn. Saves som är kopieringskryddade kan man inte kopiera till ett usbminne rakt av, utan måste backupas.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det behöver inte alls vara en 5400rpms disk då värmeökningen inte är alls stor. Kommer inte ihåg hur mycket skillnad det var i temperatur men jag läste en guide på nätet (som är borta nu) som testade det. Jag har kört med en 7200rpms disk hur länge som helst och det är inga problem alls.

Visa signatur

|Intel Core i7-5820|Cooler Master Hyper 212 Evo|MSI X99S SLI PLUS|4x Crucial Ballistix Sport 4GB DDR4 2400MHz (16GB)|ASUS RTX 2070 Super 8GB|Samsung 840 EVO 250GB SSD|Samsung 850-series EVO 120GB M.2|Samsung 870 QVO 2TB SSD|Seagate 3TB|Seagate 2TB|Corsair AX 850W (80+ GOLD)|NZXT H440W - Vitt|Acer Predator XB241|Logitech PRO X Superlight|Steelkeys 6G|Windows 10 Pro Svensk x64|

Permalänk
Medlem

ok tack för svar!

nån som har lust att länka till en hårddisk på prisjakt som passar, eller helst från misco.se

vad gäller storlek så vill ja ha de som är billigast, spelar ingen roll om de är 80 elller 160 eller 320gb,
skulle inte kunna fylla en 80gb ändå men såg att de kanske var dyrare än 160 så billigaste bästa för ändamålet tack. har gt5 sparfil på usb nu samt så måste man väl släppa sitt psn konto innan man byter hårddisk va, tror ja tryckte på det innan ja formatera om denna iaf.

edit: den här?

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=154517&SL_S...

Permalänk
Medlem

Den där blir perfekt.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Den där blir perfekt.

bra, får prova den då..

provade att få igång de förut, 5 försök utan att komma 5 sekunder in i uppstarten hör hårddisken snurra upp lite men sen gör den inget mer... fryst bild med en gång...

om de inte skulle vara hårddisken , nåt annat troligt förslag? om inte så kör ja på ny hårddisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av guffen86:

Det behöver inte alls vara en 5400rpms disk då värmeökningen inte är alls stor. Kommer inte ihåg hur mycket skillnad det var i temperatur men jag läste en guide på nätet (som är borta nu) som testade det. Jag har kört med en 7200rpms disk hur länge som helst och det är inga problem alls.

Jag kör också en 7200rpm på 250 gig. Funkar kanon

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem

kom på en fråga till,
måste ja ta backup på hårddisken? enda ja vill ha är min usb savefil till gt5

operativet sätter väl ps3 in ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gb79:

kom på en fråga till,
måste ja ta backup på hårddisken? enda ja vill ha är min usb savefil till gt5

operativet sätter väl ps3 in ändå?

Det är bara att trycka in den nya disken, så följer du bara anvisningarna på skärmen. Behövs alltså ingen backup. Men som sagt, ta backup på dina spar-filer till ett USB.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario