Göra kaffe utan bryggare/kaffe kanna

Permalänk
Medlem

Göra kaffe utan bryggare/kaffe kanna

Halloj!

Har lyckats med bedriften att dra igång kaffebryggaren utan vatten i den (har gjort liknande saker förut också fast utan kanna hehe). Vilket resulterade i att jag tänkte "då fyller jag i lite vatten bara", men kannan hade blivit uppvärmd av plattan i bryggaren och sprack av det kalla vattnet. Av någon outgrundlig anledning är även bryggaren helpaj och startar inte.

Jag är i desperat behov av koffein, då jag har tenta period nästa vecka.

Nu tänkte jag att om man kokar upp vatten och häller det långsamt igenom ett filter med kaffe i, sen ner i en kopp. Så har jag en förmodligen kopp kaffe. Eller fungerar det inte så?

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem

Jopp, det går utmärkt! Lite pilligt att hålla i filtret bara, vattnet brukar leta sig upp mot fingrarna. För extra lyx kan du köpa en bryggtratt, tror de finns på mataffären.

Du behöver inte ens filtrera egentligen, men då får man dricka försiktigt så kaffesumpen ligger kvar i botten.

Permalänk
Medlem

Skulle precis rekomendera det som cl3mens sa med bryggtratten. Men är det då inte lika bra att köpa en förpackning frystorkat kaffe och koka upp ? Tror tom att frystorkat kaffe är billigare än vad en bryggtratt är.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem

Varför inte kok-kaffe och koka i en kastrull? Men du kanske inte vill köpa något utöver vad du har hemma

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem
Skrivet av cl3mens:

Jopp, det går utmärkt! Lite pilligt att hålla i filtret bara, vattnet brukar leta sig upp mot fingrarna. För extra lyx kan du köpa en bryggtratt, tror de finns på mataffären.

Du behöver inte ens filtrera egentligen, men då får man dricka försiktigt så kaffesumpen ligger kvar i botten.

Tack! satt och funderade på om jag skulle bygga något som håller i filtret hehe.

Skrivet av Soulnut:

Varför inte kok-kaffe och koka i en kastrull? Men du kanske inte vill köpa något utöver vad du har hemma

Nej hade ingen ork att springa iväg till affären hehe.

Ska nog inhandla något av alternativen jag fått här, tills jag tar mig iväg och kan köpa en ny kaffebryggare:)

Skrivet av liv&helvete:

Skulle precis rekomendera det som cl3mens sa med bryggtratten. Men är det då inte lika bra att köpa en förpackning frystorkat kaffe och koka upp ? Tror tom att frystorkat kaffe är billigare än vad en bryggtratt är.

Har aldrig testat frystorkat kaffe tror jag, ska kolla efter det i affären imorgon.

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem

Köp en kaffepress i en seconhandaffär. Du bör få något dugligt för runt 30-50kr tycker jag.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nice! Under 100kr och ett märke man känner till, verkar ju vara ett kap det där hehe.

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk

annars öppna luckan på bryggaren ställ kopp under filtret på plattan (bryggaren av) häll lagom med varmt vatten genom filtret.

om den har dropp stop se till att plocka bort/lura med en bit silvertejp det först bara annars kommer inget igenom filtret.

mest akutlösning ingen permanent lösning altså och eftersom bryggaren är paj så gör det inget om man sabbar droppstoppet

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

annars öppna luckan på bryggaren ställ kopp under filtret på plattan (bryggaren av) häll lagom med varmt vatten genom filtret.

om den har dropp stop se till att plocka bort/lura med en bit silvertejp det först bara annars kommer inget igenom filtret.

mest akutlösning ingen permanent lösning altså och eftersom bryggaren är paj så gör det inget om man sabbar droppstoppet

Smart! Fungerade ju faktiskt riktigt bra som nödlösning.

Var på Ica och köpte deras egna frystorkade kaffe. Kan säga att det inte alls var min grej, smakade som varma champinjoner på burk:P

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Hedersmedlem

Lite dyrare (och mindre lämplig för större satser), men det fungerar bra:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=305349

Permalänk
Medlem

Bara att komma på tanken att dricka Nescafé (eller ännu värre, något snålmärke) hemma får det att vända sig i magen på mig. Jag hoppar hellre över det, snabbkaffe dricker jag möjligen ute i skogen.

Själv har jag en moccabryggare som jag ställer på spisen och en liten kvarn för att mala kopp för kopp. Myyyyycket godare!

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag har en kaffekvarn och en perkolator. Det blir fint kaffe, det. Har svårt för droppbryggare numera.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Em3l:

Nice! Under 100kr och ett märke man känner till, verkar ju vara ett kap det där hehe.

Det smäller garanterat högre, smakmässigt, att koka kaffet på spisen än att köpa billigaste bryggaren. Dom brukar ha svårt att hålla vattnet tillräckligt varmt etc för att det ska bli gott.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkBob:

Det smäller garanterat högre, smakmässigt, att koka kaffet på spisen än att köpa billigaste bryggaren. Dom brukar ha svårt att hålla vattnet tillräckligt varmt etc för att det ska bli gott.

Självklart är det godare, men för tillfället är jag stressad och måste ha koffein fort. Då får en vanlig bryggare duga hehe.

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem

Dom säljer koffeintabletter på Apoteket & det finns RedBull precis överallt, bara en tanke ..

Annars är bryggmetoden med en sådan bryggtratt som länkas ovan klart överlägsen ALLA
elektriska bryggare (utom ett fåtal - svindyra - apparater) iom att du kan få vattnet kokande
om du vill, det är sällan billiga bryggare kommer över 80 grader, vilket inte räcker för annat
än sunkigt, aromlöst kaffe. Morsan använder bryggtratten & har alltid gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Dom säljer koffeintabletter på Apoteket & det finns RedBull precis överallt, bara en tanke ..

Annars är bryggmetoden med en sådan bryggtratt som länkas ovan klart överlägsen ALLA
elektriska bryggare (utom ett fåtal - svindyra - apparater) iom att du kan få vattnet kokande
om du vill, det är sällan billiga bryggare kommer över 80 grader, vilket inte räcker för annat
än sunkigt, aromlöst kaffe. Morsan använder bryggtratten & har alltid gjort det.

Har både koffeintabletter och energidryck hemma nu, men när jag skapade tråden hade jag inte det. Hade både tentaplugg och långt till affären.

Men att ha kaffe bredvid sig när jag pluggar har blivit lite utav en vana, överlägset både energidryck och koffeintabletterna i min mening:) Blir så fort less på energidryck. Just Redbull blir väldans dyrt i längden så brukar köpa Euroshoppers sliskiga version hehe.

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!