Permalänk
Medlem

HDMI fråga

Hej!

Jag har ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=618935 i min burk och ska koppla in den till min nya 3D-TV som kommer i veckan.
Vill att materialet som spelas upp på TVn ska ha så bra kvalitét som möjligt.

Införskaffade mig därför en bra HDMI-kabel med vanliga kontakter. Såg sedan att grafikkortet inte har en vanlig HDMI utgång utan en mini-HDMI. Det medföljer en adapter till grafikkortet så att jag kan köra en vanlig HDMI-kabel tillsammans med grafikkortet.

Till frågorna:

Levererar ett mini-HMDI uttag samma saker som ett vanligt HDMI-uttag i samma kvalitét?
Blir det märkbar skillnad att köpa en HDMI->mini-HDMI kabel eller kan man fortsätta med adaptern?
Finns det någon nackdel med att kortet har ett mini-HDMI uttag istället för ett vanligt? (Mitt gamla 275GTX hade ett vanligt).

Mvh
Micke

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Det ska inte bli det, är bara olika formfaktorer.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Har testkört teven med den setupen jag skrev ovan och är inte nöjd.
Musen hänger inte med i "realtid" på TVn och filmer som spelas upp via datorn småhackar.
Kopplar jag in min VGA-kabel elimineras problemen helt.

Så frågan är om grafikkortets HDMI-adapter eller min supra-kabel är problemet

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Skrivet av mikerrer:

Tack för svar!

Har testkört teven med den setupen jag skrev ovan och är inte nöjd.
Musen hänger inte med i "realtid" på TVn och filmer som spelas upp via datorn småhackar.
Kopplar jag in min VGA-kabel elimineras problemen helt.

Så frågan är om grafikkortets HDMI-adapter eller min supra-kabel är problemet

Problemet tror jag inte är i kabeln eller adaptern, utan snarare i datorn eller tv'n mest troligt datorn, det krävs lite mer kraft av datorn att överföra via hdmi än vga, så det kan vara din dator som inte hänger med riktigt, grafikkortet bör inte vara problemet utan troligen processor/minne

Visa signatur

blu-rays.se - allt om Blu-ray, Blu-ray spelare, Blu-ray filmer & 3D-TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinskoog:

Problemet tror jag inte är i kabeln eller adaptern, utan snarare i datorn eller tv'n mest troligt datorn, det krävs lite mer kraft av datorn att överföra via hdmi än vga, så det kan vara din dator som inte hänger med riktigt, grafikkortet bör inte vara problemet utan troligen processor/minne

Var också inne på din teori faktiskt. Kabeln och adaptern fungerar troligen som de ska. Men en Q6600@4.1Ghz och 8 gig DDR2 borde väl klara biffen? Det fungerade utmärkt att spela upp allt på min gamla 40" TV med en DVI-anslutning iallafall.
Det dök dock upp lite andra frågetecken längs vägen vilket har gjort mig ännu mer förvirrad

Nästan alla bluerayfilmer jag kör i PCn går fint att se utan hack på nya TVn. Problemet verkar vara merparten av mina DVD:er, de flyter inte på bra alls.

Kopplade ur min HD-BOX ifrån comhem som har en HDMI-kabel av äldre modell (medföljande), då fick jag bättre flyt på mina DVD:er, inte 100%igt men nära.
Muslagget är dock fortfarande kvar oavsett vad jag gör.

Så istället för att ringa in problemet har jag snarare fått fler möjliga felkällor

EDIT: TVn jag har nu är en Samsung LE46C755R2WXXE, uppdaterad idag till senaste firmwaren. Samsung Motion plus har varit både aktiverat och avaktiverat.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Stäng av alla så kallade bildförbättringar, dynamisk kontrast, skärpeförbättring och allt vad som kan finnas. Har du TV och skärm i drift samtidigt pröva att deaktivera skärmen så att bara TV är aktiv.

Bildsignalen är identisk för DVI och HDMI så det ska inte vara någon skillnad. Är även din gamla TV full-HD?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ursäkta sent svar.
Ville bara meddela orsaken till problemet.

Datorn.

Formaterade om, all media som körs över HDMI-kabeln till nya TVn funkar bra efter omformatering.
Testkör en DVD i skrivande stund med detta fönster öppet, lagg.
Stänger jag ned webbläsaren flyter filmen på som vanligt igen.

Är ändå konfunderad över hur min dator helt plötsligt inte duger till en TV via HDMI i 1920*1080 med något annat igång när den dög perfekt till att köra material på gamla TVn via VGA i 1366*768 med spel, webbläsare och allt igång samtidigt.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Du har laddat ned bättre drivrutiner själv från tillverkarnas hemsidor?
De man får via Win 7 och Win Uppdate är inte så bra.

Har du något annat i backgrunden som ställer till det. Antivirus eller annat som startar med Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Du har laddat ned bättre drivrutiner själv från tillverkarnas hemsidor?
De man får via Win 7 och Win Uppdate är inte så bra.

Har du något annat i backgrunden som ställer till det. Antivirus eller annat som startar med Windows?

Japp, hade senaste drivrutinerna ifrån Nvidia och Intel på burken både innan och efter formateringen.
Det enda jag har (hade) i bakgrunden är Nod32 antivirus. Provat att avaktivera det med.

Men jag är relativt nöjd med hur det är nu. Bara man inte har något annat igång som en webbläsare så fungerar det bra att se mina filmer. Muslagget på TVn är dock kvar.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb