P67A-GD65 (B3) har fastnat i uppstarts loop

Permalänk
Medlem

P67A-GD65 (B3) har fastnat i uppstarts loop

Fick igår ett ersättningskort för mitt MSI P67A-GD65. Koppla loss allt, satte i det nya kortet och koppla på allt igen. Starta upp datorn och hoppade in i BIOS direkt, för datorn hade upptäckt en ny CPU osv. Ändrade inställningarna för ramminnet och boot ordning på HDDarna. Sedan rätt som det var startar datorn om sig. Och nu startar den om sig hela tiden. Den startar upp och diskar, fläktar och LEDs lyser upp. Sedan efter ca5 sek så stänger den av sig och startar upp för att upprepa det jag skrev precis.

Har testat:
Olika kombinationer på ramminne. 1 sticka/2 stickor olika slotar.
MSI har dual bios. Skulle reserv biosen kicka in så skulle en LED blinka men det gör den inte. Konstant sken.
Har testat att resetta CMOS. Men den startar upp i loopen igen
Har kopplat loss så att bara grafikkort, mus tangent bord är inkopplat (+OS HDD)
Har kopplat loss CPUn och kan inte se att några pins i socket är böjda.
Alla sladdar från PSUn sitter där de ska, 24pins, 8pins, sladdar till grafikkortet, fläktar.
Dubbelkollat så att reset/power switchen inte kortsluten eller sitter fel inkopplad på moderkortet.
RAM är testade i tjejen burk och inga problem där.

Börjar bli småt arg/ledsen, för det ska alltid vara något när jag investerar i en teknisk pryl. Känns så där att när man äntligen har fått ett ersättnings moderkort så måste man skicka iväg det på RMA och sen ska man vara utan ett tag.

Har inte uppgraderat något annat än att jag har fått B3 på moderkortet som för övrigt är det samma som jag hade innan. Har googlat och jag är inte ensam om problemet, men har testat de förlag som dykt upp och de finns i listan där uppe.

Vad kan jag ha missat? Datorn startade och jag var mitt uppe i att ändra boot ordning på diskarn. Sedan "puff" så stängdes datorn av sig. Några tankar?

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Medlem

hade samma problem med mitt ersättningskort..
min startade bara om sig vid det där starting windows,
problemet för mig var att jag hade ställt in min ssd disk på AHCI läge och då registret hade ändrat sig med nytt kort startade den inte..
ställde disken till IDE och den startade igen.

Hoppas på att du har samma problem och att det kanske löser sig

Permalänk
Medlem

Prova ta ut hela moderkortet och kör det löst på ngt bra sätt, t ex på moderkortslådan med antistatpåse. Kan vara så att det fastnat skit under som kortsluter i burken. Annars låter det som överhettning men du skrev juh du har kollat cpun.

Jag har en jäkla massa problem med mitt P8P67 och mina minnen men löste sig när jag hittade "mem-ok" knappen på moderkortet. Men det är nog bara Asus.

Felsök allt, sedan är det bara att begära RMA och B4.. skämt osido.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Msi´s SB moderbrickor i ett nötskal kan jag ju säga..har nu provat 2 st rev med SB buggen -ett tvärdött och nr 2 uppförde sig exakt såsom TS beskriver.
Biosuppdaterade -no go
Körde minnen som var med i QVL och var extremt noga med rätt inställningarna -no go
Körde andra minnen och vad händer -no go of course!

Fick ett B3 moderkort som jag skulle montera åt en polare, samma jädra visa med instabilitet..wiee, det som var mer positivt var att jag iallafall denna gång kom halvvägs i installationen..totalt lessnade och monterade en gammal rutten sata 1.5 disk som jag var tvärsäker på fungerade..voila, allt fungerade..så fort jag satte dit en sata2 eller sata3 disk så tvärsjönk eländet.
Slutade med att vi reklamerade kortet och betalade extra för att få ett Asrock istället, Extreme4 modellen..allt fungerade PERFA från start, t o m med minnen som ej skulle stödjas av moderkortet enligt dem själva ^^

Min erfarenhet av SB såhär långt är att MSI, det är ett köp jag aldrig privat skulle göra iallafall efter allt detta strul, usch!
Asus, funkar utmärkt
Asrock likaså
Gigabyte har jag tyvärr ingen erfarenhet av med SB än så länge, återstår att se, förmodar att de har samma kvalitet som förut

Men till TS, prova att köra ett minne, och sen rota fram nån gammal sata 1.5 disk får du se om du får samma resultat som jag och min kompis fick

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Avstängd

har du kollat så distanserna på moderkortet är där dom ska detta va det som hände mig. När jag gjort denna underbara tabbe och jag är förbannat glad att den gjorde så för det skyddade mitt moderkort mot kortslutning så kortet höll

Permalänk
Medlem

Kanske överhettning eller fel på cpu. Eller att strömmen inte räcker till.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Hur blir det om du försöker boota från en Windows skiva? Eller du kanske inte ens kommer så långt. När jag bytte till Sandy Bridge för några månader sen fick jag också en evig uppstarts loop, fast jag kom fram till att Windows började ladda, sedan startade datorn om sig. Jag löste det genom en formatering och ominstallation av Windows.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650