Afox Radeon HD 6850 tar en enda kortplats

Permalänk
Melding Plague

Afox Radeon HD 6850 tar en enda kortplats

Hong Kong-baserade Afox lyckas med konststycket att konstruera ett Radeon HD 6850 som tar upp en enda kortplats och dessutom inte kräver någon extra strömförsörjning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt om det verkligen bara drar 75W, något för mediadatorer?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Med tanke på att kortet har ett TDP värde på 75W så lär det ju inte väsnas allt för mycket heller med tanke på den lilla kylaren.

Låter onekligen som om detta kan bli ett vettigt oneslot kort som inte låter som ett reaplan.

Permalänk
Inaktiv

Frestande!

Permalänk
Medlem

Innovativ desig eller fuskar dom någonstans med tanke på strömförsörjningen? Skulle vara intressant med en test på det kortet om det når Sverige.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon142576:

Frestande! Skulle bara vilja se nån benchmark hur kortet klarar sig i spel! klarar det sig fint så blir detta mitt nya kort!

Då det har samma frekvenser som alla andra 6850 så förstår jag inte varför detta kortets benchmarks skulle skilja sig ifrån andra.

Permalänk
Medlem

Känns mysko att det skulle dra så lite.
Vore ju klockrent om kortet inte drar mycket mer än så + att man skulle kunna låsa upp den.
Men känns som att kortet kommer få för lite ström då.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Väldigt suspekt. Aldrig hört talas om Afox tidigare. Det kan ju vara så att kortet funkar men de måste dragit ner klockfrekvenserna. AMD's referenskylare kan inte dra så många Watt att de klarar sig på bara PCI-E porten ju. Lite lurt, hoppas ett test dyker upp någonstans.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Oj, kanske får tänka om lite här ändå om det stämmer att det är så strömsnålt (och tyst?), men inte tappar någon prestanda mot "vanliga" 6850. Hade ju kunnat bli en ganska trevlig portabel spelburk att ta med till polare (om man inte har en spel-laptop, eller hellre har en riktig ultraportabel utan vettig grafikkrets) samtidigt som det är en liten, tyst, smidig mediadator hemma. Istället för att bygga en mediadator som endast klarar av köra film, alltså. Vilken standardprocessor borde man köra på om man vill ha så bra prestanda som möjligt men ändå hålla nere strömförbrukningen? Jag skulle gissa på en i3a men har inte jättebra koll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azoicer:

Känns mysko att det skulle dra så lite.
Vore ju klockrent om kortet inte drar mycket mer än så + att man skulle kunna låsa upp den.
Men känns som att kortet kommer få för lite ström då.

Låsa upp? det är 6950 som går att låsa upp, inte 6850,eller går det?

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk

Kan det vara handplockade kretsar som kan undervoltas?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Det enda sättet de kan få ett kort o dra mindre ström är väl genom att sänka volt (o därmed klockfrekvenserna?)

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Discokungen

Man ser tyvärr ingen bild på PCBt men det kan ju vara så att de inte satt på kontakten för exemplaret, eller något i den stilen.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

mycket intressant, om det nu stämmer skulle jag vilja se flera sådana grafikkort om man nu inte tappar i presanda för då kan det ju vara..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Vore kul att få se ordentliga tester på detta från anandtech, guru3D eller liknande. Kan inte bli av den gnagande känslan av att något suspekt är i görningen då strömförsörjningen bara går via PCI-E porten till skillnad från AMD:s referenskort.

Men funkar det så är det väll bara att tacka och ta emot och hoppas fler tillverkare nappar på singelsots 6850.

Permalänk

Intressant var ordet
Tester vill vi se !

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk

Vore intresasnt att veta om det ens fungerar under load.

Permalänk

Det lär ju vara underklockat, det skulle förklara både tempen och strömförbrukningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av al0be:

Låsa upp? det är 6950 som går att låsa upp, inte 6850,eller går det?

Jo, det stämmer. Man kan inte låsa upp 6850, vilket är synd.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

ett steg i rätt riktning!

Campaigner, man kan ju välja varje enskild komponent att vara strömsnål. Ha bättre kylning på ledande material, så att verkningsgraden blir bättre. osv. Men förståss, det är ju ytterst tveksamt om det kan ge så mycket.
Förresten menar du nog effekt och inte ström. För att sänka strömmen med samma effekt måste man ju öka volten

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Väldigt suspekt. Aldrig hört talas om Afox tidigare.

Det säger väl inte så mycket. Tror det var rätt få som kände till zte innan orange började sälja bladen, o telia mf tog in den. O då är det den största mobiltelefon tillverkaren i kina o typ den 3e största i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Jo, det stämmer. Man kan inte låsa upp 6850, vilket är synd.

Går det att göra fortfarande?
Lite halvsugen på att uppgradera snart och balanserar man dator med 6950 så borde väl det kortet duga gott till BF3 och Diablo.
Enda 2 spelen tror jag som jag ser fram imot på PC.
CoD lirar jag på boxen men ett riktigt BF(inte BC) lirar jag helst med mus/tangentbord så man kan skjuta ner saker i luften.
I CoD så har man ca 30 sec innan luft blir problem så där har man inte så bråttom.
I BF(-bc) så har man ca 10 sec på sig att reagera för att gömma sig eller skjuta ner det.

Tacksam om någon kan svara på det

Jag tror inte det går att göra ett kort med samma referensdesign och få bort så mycket ström.
Skulle det inte vara helt sjukt om dom lyckats med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

Det säger väl inte så mycket. Tror det var rätt få som kände till zte innan orange började sälja bladen, o telia mf tog in den. O då är det den största mobiltelefon tillverkaren i kina o typ den 3e största i världen.

Jag tycker faktist att ZTE är lite skumma.
Speciellt med tanke på hur Blade lanserades,
När dom släppte den så hade dom inte en aning hur populär den skulle bli.
Dom märkte bara hur bra den sålde och valde då att vidare supporta den.
Hade den inte sålt bra så skulle dom nog inte ens ha nämnt 2.2 och vidare.

Det jag vill mena med det är att bara för att dom är stora i världen så behöver deras teknik inte vara bättre än dom som ligger på plats 50 som utvecklare.

Permalänk
Hedersmedlem

Låter orimligt. Jag kan sätta pengar på att kortet inte klarar sig på strömförsörjningen från PCIporten med bibehållna specs.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

bara jag som tyckte att kylarn såg otroligt läcker ut?

dock kan det ju bli lite fel med två gröna lag istället för rött och grönt

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur de lyckades skära ned strömförbrukning så mycket utan att skära ned på frekvenser?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Jag undrar hur de lyckades skära ned strömförbrukning så mycket utan att skära ned på frekvenser?

När GPU'n har full belastning stänger dom av fläkten för att hålla strömförbrukningen i schack! xD

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Jag undrar hur de lyckades skära ned strömförbrukning så mycket utan att skära ned på frekvenser?

Pja, bra exemplar av gpu, undervoltning, högre kvalite på komponenterna samt någon form av powercontrol kan väl göra sitt antar jag.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

När GPU'n har full belastning stänger dom av fläkten för att hålla strömförbrukningen i schack! xD

Svårt att tro men bra försök :).

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

När GPU'n har full belastning stänger dom av fläkten för att hålla strömförbrukningen i schack! xD

Yes, precis så gör man!

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII