Dyrare SSD-enheter att vänta efter jordbävningen i Japan

Permalänk
Medlem

nja.....man kanske skulle skippa köpa något som klassas som en lyxvara och donera pengarna till röda korset. Nyheter är bra, även om de är negativa så det är inget att ta illa till mods.

Men tänk på de folk som inte längre har ett hem, eller förlorat nära och kära, de kan behöva pengarna, speciellt barn.

Just saying..

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk
Skrivet av C4B12:

Förstår dock inte hur alla klagar så mycket över att SSD blir dyrare medans de dör tusentals japaner...

Men tråden heter inte "tänk på alla japaner nu.."

Skrivet av 99-99:

Klart det är trist att komponenter blir lite dyrare, men herre gud! Folk dör ju?!
Typiskt ilandsproblem.

>>>Läs ovan nämnda!

Skrivet av Zulle1:

Feminismen tar över! Bröder var uppmärksamma!! SSD-priset ökar kanske? Men vad händer med vårt samhälle? Var Källkritisk!
Sorry för OT

>>>Och här kom en snubbe med nästan pulitzerprismaterial....

Varför inte bara prata om det vi hårdvarunördar inte gillar: det kan bli prishöjningar?? Det är en liten skara människor i den här världen som verkligen, verkligen bryr sig om sin omvärld när allt ställs på sin spets!

Och tillverkar verkligen så mkt i Japan? Är inte Japan ett förhållandevis dyrt land att tillverka i??
Jag tror det mesta tillverkas i sydostasien och kanske kina?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Gillar hur SweC alltid får det till att "NU är X svindyrt, oj vad det kommer svida i plånboken".. Ja eller så ger man bara fan i att köpa.. Dem lär ju inte vinna på att höja priserna imo..

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Artikeln handlar ju i grund och botten om dyrare priser för elektriska komponenter vilket bland annat kommer drabba SSD marknaden.

Aa bra iaf en som fattar

Permalänk
Skrivet av Arginj:

Visst går det skriva med e. Whisky är från Skottland, Whiskey är från USA.

Absolut! Syftade på att whisky är fint och whiskey är skräp

Permalänk

Jag har svårt att se att man kan tänka på dyrare SSD-enheter som ett problem då förödelsen är så total samt förmodligen den värsta eller näst värsta kärnkraftsolyckan hittills i världen. Dyrare pris på SSD ses av mig som I-landsproblemens I-landsproblem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Åh, vad det är synd om oss!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Skrivet av Philip.F:

nja.....man kanske skulle skippa köpa något som klassas som en lyxvara och donera pengarna till röda korset. Nyheter är bra, även om de är negativa så det är inget att ta illa till mods.

Men tänk på de folk som inte längre har ett hem, eller förlorat nära och kära, de kan behöva pengarna, speciellt barn.

Just saying..

Finns ju folk som dör och har det dåligt varje dag i världen. Man kanske ska donera pengar så fort man har något över va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Åh, vad det är synd om oss!

Ja speciellt då de flesta som har hårdvara som överträffar svenssondator med 500%. Vi kan inte fungera i samhället, betala räkningar etc med det utgångsläget. Vi måste byta hårdvara lika ofta som kalsonger

Permalänk
Medlem

Jag hade egentligen tänkt vänta med att uppgradera mit system till Bulldozer kom. Nu kanske det dock kan finnas poäng att skaffa nya RAM och SSD redan nu ifall priserna stiger och inte hinner sjunka till juni. Beställde åtminstone en OCZ Vertex 3 på 120 GB nyss, men den vill jag ju helst ha SATA-III till, vilket kräver ett nytt moderkort och RAM. Ett Asus ROG kort skall ju klara AM3+ via BIOS uppdatering, men frågan är ju om det ändå kommer vara en kompromiss, dvs ge någon lätt prestandaminskning. I så fall suger det ju att skaffa nytt nu för att sedan behöva göra det igen om några månader. Frågor frågor...

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av thg-linus:

Absolut! Syftade på att whisky är fint och whiskey är skräp

Word !!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Det är väl ändå svårt och säga när vi kan stå inför ett nytt tjernobyl?!

Nej, det blir inget nytt Tjernobyl av flera anledningar. En av dom nämndes i kommentarerna efter din.

Skrivet av Bloopy:

Reaktor 4 där utarmat bränsle ligger är på kritisk nivå.
Reaktor 1-3 har skadade kärnor.
Utgå från 1: Dom lyckas hålla det stabilt så kommer det vara väldigt höga värden som kommer påverka Japan i flera år framöver. 2: Misslyckande med kylning vilket kommer å göra mer eller mindre hela fältet "dött", strålning kommer å påverka Japan i decennier framöver. 3: Härdsmälta, bara rent hypotetiskt så är mer eller mindre ½ Japan utdömt. Även Tokyo måste flyttas, Hur flyttar man över 12 Miljoner människor?

Ex: så har dom planerade strömavbrott på vissa ställen mellan 00.00 - 16.00, tänk er dagar utan ström?
Ang topic så är 20% en mild summa. Jag gissar mer på 100-400% om problemen kvarstår en längre tid.

Skrivet av Broken-arrow:

självklart förstår jag det:) men tänk på att strålningen inte försvinner på flera tusen år och påverkar både människor under väldigt långtid och djur med.

Men de är ju ett datorforum

Undrar om de blir samma dellemma som när en fläkt fick nödstopp i en halv sek? Då blir detta betydligt dyrare ett bra tag framåt.

Självklart mänskoliv gå före prylar.

Skrivet av Rickard11:

Jo, det värsta är att reaktorerna skadats. Att tusentals japaner dör är självfallet trist, men det är ingenting emot hur tråkigt det blir om det blir stora radioaktiva läckage.

Strålningen är givetvis farlig men dess spridning är gravt överdriven i media. Aktiviteten vid reaktor 1&3 är redan nere på lägre nivåer än vad som finns naturligt i stora delar av Göteborg. Högaktiva utsläpp på uppemot 400 mSv har uppmätts vid andra reaktorer men dessa har snabbt sjunkit ner igen då det handlar om ämnen som sönderfaller snabbt.

Strålningens effekter ska man inte skoja med, men riskerna för omgivningen är än så länge väldigt överdrivna av media. Så snart det uttjänade bränslet och härden kan kylas ordentligt är nivåerna nere igen. Av naturliga skäl evakuerar man så mycket man kan runt kraftverken, det är en förebyggande säkerhetsåtgärd. Det går inte nog att understryka att det allvarliga i sammanhanget är jordbävningen och tsunamin, inte energislaget. De förödande konsekvenser som ses är en följd av naturkatastrofen och inte energislagen som är inblandade. Som tidigare nämnt hade följderna om en vattenkraftsanläggning utsattes för samma påfrestning blivit mycket allvarligare.

Trots att det rör sig om 40 år gamla verk med underlägsen säkerhet jämfört med nyare reaktorer så har de stått pall otroligt bra med tanke på omständigheterna hittills. Det är dock viktigt att alla lärdomar som dras från det här verket tillämpas på befintliga och kommande verk.

Edit: Samtidigt som media hetsar om DÖTSSTRÅLNINGEN så kan Kadaffi härja fritt och orsaka fler människors lidande och död än vad någon kärnkraftsolycka någonsin gjort, för övrigt. Media har bara tid åt en katastrof åt gången?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Currybarnet:

Förstår inte direkt hur man kan känna lättnad över att man redan köpt sin ssd enhet medans det dör tusentals personer i japan. Ibland blir man lite orolig över personer som tycker att saker är viktigare än liv.

Eftersom det alltid är personer i livsnöd varje dag så bryr "ni" er inte om något utom direkt överlevnad?? Eller finns elände bara när ni blir matade med visuell info från media?

Hur mycket av er inkomst har ni delat med er av?

Edit: jag tycker självklart det är jättetragiskt vad som har hänt. Men att gnälla på en svensk hårdvarusite gör väl varken från eller till.
Om man ska dra det till sin spets så är i princip varje medläm på sweclockers mer mån om sitt eget välbefinnande än om andras överlevnad. Annars skulle ni inte ha utrustning för att skapa ett inlägg. Även den billigaste dator kostar "ett antal liv".

Permalänk
Medlem

Vidare är det kärnkraften som har gjort att japanerna lever i ett i-land och inte ett u-land. De är bättre rustade att klara en sån här katastrof än vad ett u-land hade varit. Jämför antalet döda nu med vad vi hade sett annars så hade det blivit en helt annan bild.

Permalänk
Medlem

Minns att det var jordbävning i Taiwan för cirka 10 år sedan och då användes det som ursäkt för att SD-RAM minnens priserna under ett halvår steg med 500-1000%. Allt skyldes på att tillverkningen avbröts pga långa elavbrott, framkom senare att det var ca 5 minuter långt avbrott. Den riktiga anledningen var att tillverkarna hade priskrigat för hårt och tog chansen att höjja priserna så att de kunde få lastbilsflaks vinster igen istället för bara skottkärror. Finns en stor risk att det är samma sak i det här fallet...

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Lasse Laserman:

Hur kan du vara så kall och sitta och läsa på hårdvarusidor när det dör tusentals japaner. Själv har jag inte gjort något annat den senaste veckan än att kolla på nyheter, läsa tidningar, och tänkt på alla som har dött i Japan. När min chef rindge och frågade varför jag inte varit på jobb sista tiden skrek jag till honom; "Hur kan du tänka på jobb när det dör tusentals japaner!!???!"

Nej nu måste jag fortsätta tänka på tsunamioffren, annars är jag en ond människa.

Störtskönt inlägg!

Inte bra det här....känns som att min Raptor dör närsomhelst och jag tänker ersätta den med en SSD. Självklart ska de höja priserna då....F*N också!!

Ja...får hoppas de får snurr på SSD fabrikerna SNABBT nu! Japaner är ju flitiga så de lär skynda sig så fort de bara kan. Bra det.

Kom o tänka på att japanska kondensatorer lär det också bli brist på....så alla som ska skaffa Sandy Bridge moderkort....:(

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technoid:

Minns att det var jordbävning i Taiwan för cirka 10 år sedan och då användes det som ursäkt för att SD-RAM minnens priserna under ett halvår steg med 500-1000%. Allt skyldes på att tillverkningen avbröts pga långa elavbrott, framkom senare att det var ca 5 minuter långt avbrott. Den riktiga anledningen var att tillverkarna hade priskrigat för hårt och tog chansen att höjja priserna så att de kunde få lastbilsflaks vinster igen istället för bara skottkärror. Finns en stor risk att det är samma sak i det här fallet...

Det hände väl en liknande sak för inte så länge sen också? Det var inte ens ett 5 min långt avbrott utan det var ett minimalt litet helvete. Var ju samma sak då, de kunde inte garantera kvalitén så priserna for ju åt Grönkulla och landa i sockerdricksträdet!

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

En annan poäng (lfrån mitt exempel som jag glömde) är att även de företag som hadd fabriker som låg i Tyskland och USA drog kraftigt ner på produktionen trots att de inte påverkats överhuvudtaget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokhylla2000:

Finns ju folk som dör och har det dåligt varje dag i världen. Man kanske ska donera pengar så fort man har något över va?

Det är 110% upp till var och en om de vill donera pengar till röda korset, jag påpekar inte att det är ett måste eller göra någon illa till mods.

Så det är helt upp till dig/er

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk

o.O

Skrivet av Halldin:

Edit: Samtidigt som media hetsar om DÖTSSTRÅLNINGEN så kan Kadaffi härja fritt och orsaka fler människors lidande och död än vad någon kärnkraftsolycka någonsin gjort, för övrigt. Media har bara tid åt en katastrof åt gången?

Ja kärnkraftverken är då bland det sista vi borde oroa oss över, det har då dött fler människor på grund av alkoholrelaterade olyckor/brott än vad det har gjort av atombomber och kärnkraftverk tillsammans. Helt klart allvarligt men något som medier gärna gottar sig i för att det drar besökare till webbsidorna och säljer fler lösnummer.

Sen förstår jag inte hur vissa kan ha så svårt att förstå, att andra har kapaciteten att både klaga över höjda priser på komponenter och samtidigt tycka synd om alla dom som har fått livet förstört i Japan. Samma människor som inte inser att alla pengar som doneras till katastrofhjälp i Japan nu inte kommer Japan till godo utan att hjälpen som når Japan består av redan existerande pengar hos diverse hjälporganisationer. Med andra ord, oavsett hur mycket man väljer att donera till katastrofen i Japan så kommer inte en krona komma just folket där till godo.

Sen är det faktiskt som du säger, är man riktigt ärlig så bryr jag mig inte i om det dör 10 afghaner bara jag får min dator till halva priset. Inget man skulle erkänna officiellt men så är det.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

usch vilken profitering din butik gjorde på redan betalda varor,, snacka om att butiken utnyttjar katastrofen som hänt!

Dom dyrare ssd enheterna är ju dom som ska tillverkas inte dom som redan finns! visst sjunker lagrena, men hallå,, ett par dagar efter höja priserna är sjukt kapitalistiskt!

va sur jag blev nu.. vilken butik handlade du av?

När priserna sedan sjunker och distar/butiker har ett gäng på hyllan tvingas dom till att sänka priserna så att dom inte har marginaler på prylarna så det går ganska jämt ut.
Det dom "tjänar" nu förlorar dom sen.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Alltså, Jag blir totalt skev av att läsa alla idiotiska kommentarer här. Vad f*n tänker folk med? priserna på en corsair force har tex Alina höjt med 50 spänn. Om man har råd att lägga runt 2000kr på en ssd så ska väl f*n inte 50kr ha någon betydelse?!?!?!?! Giriga människor säger Jag bara....

Permalänk
Medlem
Skrivet av hagglund88:

Alltså, Jag blir totalt skev av att läsa alla idiotiska kommentarer här. Vad f*n tänker folk med? priserna på en corsair force har tex Alina höjt med 50 spänn. Om man har råd att lägga runt 2000kr på en ssd så ska väl f*n inte 50kr ha någon betydelse?!?!?!?! Giriga människor säger Jag bara....

Om det uppstår en brist på minnen. (många X på prisjakt) Så kommer priserna nog gå upp mer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Störtskönt inlägg!

Inte bra det här....känns som att min Raptor dör närsomhelst och jag tänker ersätta den med en SSD. Självklart ska de höja priserna då....F*N också!!

Ja...får hoppas de får snurr på SSD fabrikerna SNABBT nu! Japaner är ju flitiga så de lär skynda sig så fort de bara kan. Bra det.

Kom o tänka på att japanska kondensatorer lär det också bli brist på....så alla som ska skaffa Sandy Bridge moderkort....:(

Japp, inte lika synd om 850 000 hemlösa

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk

Jag förstår inte varför "vi" ska drabbas av deras idioti. Det är inte vårat fel att de inte har byggt ett ordentligt skydd mot tsunamis och jordbävningar, samt att de bygger fabrikerna på ställen som inte direkt är lämpliga.

Det är som att bygga ett hus av glass på ett ställe där medeltemperaturen är 25+ och förvänta sig att det ska hålla.

Sänk priserna och låt de få ta hand sitt eget problem, det borde inte gå ut över oss. Jag är ledsen om någon tar åt sig, men så är det. Jag struntar fullständigt i folk jag inte känner.

Jag är inte nöjd över hur de hanterar situationen. Jag hoppas verkligen att de tänker efter och flyttar fabrikerna någon annanstans.

Permalänk
Skrivet av Basilisken:

Jag förstår inte varför "vi" ska drabbas av deras idioti. Det är inte vårat fel att de inte har byggt ett ordentligt skydd mot tsunamis och jordbävningar, samt att de bygger fabrikerna på ställen som inte direkt är lämpliga.

Det är som att bygga ett hus av glass på ett ställe där medeltemperaturen är 25+ och förvänta sig att det ska hålla.

Sänk priserna och låt de få ta hand sitt eget problem, det borde inte gå ut över oss. Jag är ledsen om någon tar åt sig, men så är det. Jag struntar fullständigt i folk jag inte känner.

Jag är inte nöjd över hur de hanterar situationen. Jag hoppas verkligen att de tänker efter och flyttar fabrikerna någon annanstans.

...och varför ska priserna sänkas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basilisken:

Jag förstår inte varför "vi" ska drabbas av deras idioti. Det är inte vårat fel att de inte har byggt ett ordentligt skydd mot tsunamis och jordbävningar, samt att de bygger fabrikerna på ställen som inte direkt är lämpliga.

Det är som att bygga ett hus av glass på ett ställe där medeltemperaturen är 25+ och förvänta sig att det ska hålla.

Sänk priserna och låt de få ta hand sitt eget problem, det borde inte gå ut över oss. Jag är ledsen om någon tar åt sig, men så är det. Jag struntar fullständigt i folk jag inte känner.

Jag är inte nöjd över hur de hanterar situationen. Jag hoppas verkligen att de tänker efter och flyttar fabrikerna någon annanstans.

Du tror det kommer bli billigare att flytta produktionen till ett helt annat land eller? Och ska dom sälja slut på det lilla dom lär producera för att du ska vara nöjd?