Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Det är trist att Sweclockers väljer att göra video recensioner på allt nu =/
Att se Jonas rynka pannan och se förvånad ut varje video.
Hellre textbaserade recensioner.

håller inte me, skönt att kunna chilla och bara lyssna:) Lättare i vissa fall att visa och förklara vissa punkter i en video också. Men skönt att alla gillar olika:P

Ont: fult, dyrt, tråkigt chassi. Kändes som vi backade några år i tiden. Fick känslan direkt av jonas i videon att, nee, detta chassi gillar vi inte;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Det är trist att Sweclockers väljer att göra video recensioner på allt nu =/
Att se Jonas rynka pannan och se förvånad ut varje video.
Hellre textbaserade recensioner.

Håller inte heller med (som personen ovan). Tycker det är skönt med lite variation med ljud och bild istället för att vara tvungen att läsa wall-of-texts.

OnT : Hade Sonata II och det var verkligen inte kul att bygga i det chassit. Fruktansvärt trångt med plats, högljutt och bara jobbigt men det såg hyfsat bra ut...på den tiden iaf

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Chassit såg inget vidare ut. Bättre att köpa något bättre för samma summa isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worse:

Nu jobbar ju du tydligen med datorer och det gör inte jag, men ändå så gav en 4 sekunders titt en hel del fakta:

- Inget modulärt agg (är ju redan trångt så in i h.e)
- Inte svart lackerat (ser förjävligt ut)
- Plats för hela 1 x 120 fläkt!
- Nätagg i toppen
- Dåligt med kabeldragningsmöjligheter
- Ingen öppning för montering av backplates
- Du nämde tyst också, men inga ljuddämpnings material.

Jag vet inte men för mig känns det precis som ett Stormarknads chassi.

Ta en titt och jämför i verkligheten. Ta en titt irl på Aces Clubs IV chassi och denna så kommer du förstå vad jag menar. Du får i stormarknads chassi mycket buller då det är tunna väggar och dålig konstruktion. Dessa väger ingenting medan sonata väger mycket mer men den är ju inte i närheten av dom bättre. Sedan så får du bättre powersupply i denna än i en stormarknads dator som ofta kommer med 350W no name. Denna är ju inte inriktad för gamers/proffsbyggare. Den är tyst om man jämför mellan noname chassin. Sonata är som en Toyota, no name chassin är som en Lada och dom chassin som jag och kanske du använder är som en Ferrari. Nu kanske du förstår hur jag menar...

Visa signatur

Only a fool can ask more questions than a wise man can answer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne UA:

Ta en titt och jämför i verkligheten. Ta en titt irl på Aces Clubs IV chassi och denna så kommer du förstå vad jag menar. Du får i stormarknads chassi mycket buller då det är tunna väggar och dålig konstruktion. Dessa väger ingenting medan sonata väger mycket mer men den är ju inte i närheten av dom bättre. Sedan så får du bättre powersupply i denna än i en stormarknads dator som ofta kommer med 350W no name. Denna är ju inte inriktad för gamers/proffsbyggare. Den är tyst om man jämför mellan noname chassin. Sonata är som en Toyota, no name chassin är som en Lada och dom chassin som jag och kanske du använder är som en Ferrari. Nu kanske du förstår hur jag menar...

Förstår hur du menar, tycker dock att det är konstigt att de släpper ett chassi som är så pass "dåligt" som detta ändå är, när de kan kolla på tex ett R3 som är många gånger bättre på ALLA punkter. ;/

Permalänk
Medlem

Det kändes lite som att de tänkte "Nu jäklar är de dags grabbar, nu måste vi ut med ett nytt chassi, börja tänk lite på förändringar och så sen 3an"
Allt i sista sekunden med nödlösning på nödlösning.

Dag1 Innovativ
-"Någon som kommit på något vettigt?"
-"Om vad?"
-"Nya chassit, vi måste ju komma med något nytt"
-"Ah just det... Nej, inget"
Dag2 Muggen
-"Då så, jag tänkte lite på det när jag satt på muggen, men fan... Tycker 3an är bra"
-"Så inga nya idéer?"
-"Jo alltså, vi borde hålla fast vid att hålla en låg ljudnivå"
Dag3 Demens
-"Hej"
-"Hej"
-"Det känns som jag glömt något..."
-"Då va det nog inget viktigt"
Dag4 Styrka
-"Just det, Sonata IV"
-"Ah... Jo"
-"Nyare starkare nätdel"
-"TAGET!"
Dag5 Nästan-helg
-"Fredag, härligt"
-"Ja, i morgon är det helg."
-"Kul"
Dag6 Helg
Dag7 Helg (ja faktiskt)
Dag8 Måndag - Bakisdagen
-"Jag tycker vi sätter ett datum och en dead line på när chassit ska vara ute"
-"Sorry, är lite bakis sen helgen, vad?"
-"Sonata IV"
-"Orkar inte tänka just nu... Vi tar det i morgon"
Dag9 Idétorka
-"Då så, några nya idéer?"
-"Nej"
Dag10 Revolution
-"Nu du, vi borde göra en luftkanal vid hårddiskarna, dra dem på tvären och göra en luftkanal - då har vi ett bra flöde och riktning av luften så minimaliseras ljudnivån av en enda fläkt samt nätdelens fläkt för utblås.
-"Där har vi något! Så får man ju in störa grafikkort också. Vore ju dumt att inte kunna använda potentialen av nätdelen liksom"
-"Ja jo."
....
Tre veckor senare
Dag31 Ångest
-"Nu måste vi komma på något, vår dead line är inom sikte"
-"Jo"
-"Så hjälp till lite"
-"Ja... (orka...)"
...
Dagen D, Dead Line
-"Så, hoppas vi är nöjda med vårt nya chassi. Vad har vi såhär långt?"
-"Ehh.. Ahem, jo större nätdel och att vi vill hålla det tyst... Ja just det, luftkanal för hårddiskarna."
-"Känns lite tunt, men vi har ingen mer tid"
-"Vi måste ha något mer"
-"Ja... Men gör lite yta bakom för kabeldragning, vi hinner inte mäta eller optimera, så flytta bara fram den så det ser bra ut och realistiskt"
-"Fint, jag tittar på det"
-"Ja just, vi borde ha en SSD-slot vid diskarna, slå några hål där för enkel kontering. Vi har lite brådis så dunka ut några hål med rätt mått dessa emellan, skit i att kolla så det blir bra, vi måste prioritera"
-"Nöjd"
-"Nöjd"

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

Det kändes lite som att de tänkte "Nu jäklar är de dags grabbar, nu måste vi ut med ett nytt chassi, börja tänk lite på förändringar och så sen 3an"
Allt i sista sekunden med nödlösning på nödlösning.

Dagen D, Dead Line
-"Så, hoppas vi är nöjda med vårt nya chassi. Vad har vi såhär långt?"
-"Ehh.. Ahem, jo större nätdel och att vi vill hålla det tyst... Ja just det, luftkanal för hårddiskarna."
-"Känns lite tunt, men vi har ingen mer tid"
-"Vi måste ha något mer"
-"Ja... Men gör lite yta bakom för kabeldragning, vi hinner inte mäta eller optimera, så flytta bara fram den så det ser bra ut och realistiskt"
-"Fint, jag tittar på det"
-"Ja just, vi borde ha en SSD-slot vid diskarna, slå några hål där för enkel kontering. Vi har lite brådis så dunka ut några hål med rätt mått dessa emellan, skit i att kolla så det blir bra, vi måste prioritera"
-"Nöjd"
-"Nöjd"

Cool story bro

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grillmeister:

Tråkigt men sant. Antec har inte gjort något bra sedan P150 och P180. Och kanske första Sonata då. Nu pysslar man istället med att förfina samma skapelser år efter år och de nya lådorna som kommer ser ut som dåliga Lian Li-kloner av Lian Li's gamingchassin.

P150 <3

http://www.sweclockers.com/imagebank/archive/articles/Antec_P...

Meh, P180 var/är också skit.

Tungt som in helvete, trångt, dålig kylning och hög ljudnivå.

Sen ska man inte prata om den värdelösa plasten dom satte på sidoplåtarna. Har tappat båda min sidor var sin gång och resultatet av detta blev ju att plasten sprack. Krokarna som låser fast sidorna i chassit går också av väldigt lätt.

Min nya FD R3 chassi är så mycket bättre än vad mitt P180 någonsin var.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Sitter på ett Sonata II och serien verkar ha ändrats mycket marginellt sen dess. Det var ju ett hyggligt chassi då men känns rätt föråldrat nu. Trångt och jävligt och rätt dålig kylning. Lyckades smälla nätagget som följde med också!

Permalänk
Skrivet av Laine:

Den gamla 3an hade ju ett EarthWatts på 500w och ett mycket lägre pris. Ser inte riktigt meningen med detta chassi då det förmodligen inte klarar av att husera och kyla komponenter uppåt 600w.

Ägde en 3a för ca 3 år sedan och den orkade knappt med ett 8800GT och en Q6600.

Edit: Tack för recensionen dock, hög klass som alltid!

Jag sitter med 3an just nu och jag är inte helt nöjd med den jag heller. Innan Jag köpte en massa hårddiskar så hade jag också en q6600 och ett 3870x2, och körde dom med det medföljande 500 nätagget. det funkade helt ok. Jag håller fullkomligt med dig, den klarar knappast av mer krävande komponenter. Folk som inte orkar bry sig / inte har kunskapen om vad man får för pengarna kanske köper detta chassi då det inte sticker ut. Jag ska nog köpa ett nzxt h2 till veckan, det är ett mycket bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Meh, P180 var/är också skit.

Tungt som in helvete, trångt, dålig kylning och hög ljudnivå.

Sen ska man inte prata om den värdelösa plasten dom satte på sidoplåtarna. Har tappat båda min sidor var sin gång och resultatet av detta blev ju att plasten sprack. Krokarna som låser fast sidorna i chassit går också av väldigt lätt.

Min nya FD R3 chassi är så mycket bättre än vad mitt P180 någonsin var.

P180 är det tystade chassit jag har haft i varje fall. Körde 3 st Nexus 120mm @5V och ett HD5850 samt en Q9450 med TRUE på. Tystare prestandadator än så får du nog inte. Att det är trångt håller jag med om. Du kanske var ute efter så bra kylning som möjligt och använde de medföljande fläktarna och körde dem på "High"? Klart som attan att det låter. Även på "Low" var det för högljutt för min smak.

Den "värdelösa plasten" var ju en av faktorerna till att chassit ö.h.t. släppte igenom så lite oljud som det faktiskt gjorde. Sen att du tappade chassisidorna så att plasten sprack är en annan sak. Krokarna håller jag med om att de inte var optimala, men de gick aldrig sönder för mig, och då bytte jag ändå komponenter stup i kvarten. Jag misstänker att du inte var så rädd om ditt P180, mitt höll nämnligen 2006-2011 med den enda defekten att jag tappade bort en gummifot som ramlade av, vilket Antec skickade nya till mig från USA utan kostnad.

Jag försvarar inte vad Antec har blivit idag, men P180 är ett bra chassi och det är ingen slump att P180/P182 har sålt så bra.

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag är rädd om mina grejer, men det hjälper inte när man råkar tappa dom.

Kass plast i vilket fall.

Sen så har jag 3st Nexus fläktar i den som kördes på 12v och grejerna som sitter i den är rätt gamla.
Original fläktarna slängde jag så fort jag fick chansen.

Jag köpte den mest för att den skulle vara en tyst låda och hade bra kvalité.
Den var "meh" på båda punkterna.

Den var väl ok på sin tid, men den var aldrig värd pengarna.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Moriquende:

Kan säga att jag är rädd om mina grejer, men det hjälper inte när man råkar tappa dom.

Kass plast i vilket fall.

Sen så har jag 3st Nexus fläktar i den som kördes på 12v och grejerna som sitter i den är rätt gamla.
Original fläktarna slängde jag så fort jag fick chansen.

Jag köpte den mest för att den skulle vara en tyst låda och hade bra kvalité.
Den var "meh" på båda punkterna.

Den var väl ok på sin tid, men den var aldrig värd pengarna.

P180 inledde och satte standarden hur dagens chassin byggs och är utformade. Det är troligtvis den mest kopierade lådan, samt den första i sitt slag med fokus på ljudnivå och kvalité. Om jag inte mins fel så utvecklades den ihop med SPCR. Att en låda är tung betyder att den inte är gjord av tunn metall och då dämpar bättre. Det är självklart billigare att göra en låda av tunn metall.

Visa signatur

Gammal är gubbe