Sony Vaio VPCEB3M1E/WI eller MacBook Pro

Permalänk
Medlem

Sony Vaio VPCEB3M1E/WI eller MacBook Pro

Halloj!

Jag funderar mellan två olika modeller. Har hela tiden skiftat mellan att äga en Mac respektive PC.

Mina behov
Surfa, maila och skriva är grundbehoven. Behöver inte jättebra batteritid för jag sitter hemma och nära eluttag hela tiden. Vill kunna spela något spel, någon gång ibland. Typ retro som gamla Starcraft, WC3, Diablo och möjligen World of Warcraft.

Sony Vaio
Modellen heter VPCEB3M1E/WI och går billigast för 5990 på internet. i3, 500 GB och 4 GB RAM. 15" med bra grafikkort (ATI 5650 med 1 GB). Ska vara hyffsat bra enligt Notebookcheck.com. Numerisk sats är också ganska bekvämt att ha på denna burk.

Var och kände på den på Media Markt och tyckte den var helt OK i byggkvalité.

Apple MacBook Pro 13"
En annan snygg jävel. Detta är den nya modellen (store.apple.com/se). Kostar mig 9990 med studentrabatt.

Funderingar
Har en ångest mellan båda. Tycker det är skitsvårt att välja. Har tröttat på att ha det senaste och dyraste och lägger hellre pengar på sparande. Samtidigt vill man ha en dator som är till för att hålla. Tror ni Appledatorerna håller bättre än exempelvis Sony Vaio? Garantitiden är ändå 2 år på Sony med på platsen service. Batterier med som enbart håller 3 timmar (sony) kommer väl behöva bytas ut tidigare än batterier som håller 7 timmar (apple)

Andra input och funderingar från er sida är också välkomnat!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Som fanatisk windowsmänniska hade jag lagt pengarna på sonyn. Men köper du en MBP finns det en viss risk att du blir hopplöst kär i allt vad som heter Apple. Macen har garanterat bättre andrahandsvärde också.

Jag hade hellre lagt pengarna på en HP probook....

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Enda jag kan säga är att Apple kommer hålla värdet längre, sjunker inte lika snabbt som en dito PC lappis.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Intressant liten graf, om den stämmer... vilket år är data samlat från, och har du grundkälla?

Permalänk
Medlem

Har en Vaio med samma prestanda. Den är tillräcklig för allt jag vill ha den till, spel, bildbehandling och surf.

Hårddisken pajjade efter en månad... men sonys service var exemplarisk. Hämtade och lämnade den hemma och allt var klart på fyra dygn.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av soproni:

Intressant liten graf, om den stämmer... vilket år är data samlat från, och har du grundkälla?

Tog två-tre sekunder med en googlesökning... Pröva gärna det nån gång!

http://www.eweek.com/c/a/Desktops-and-Notebooks/Asus-Toshiba-...

http://www.squaretrade.com/pages/laptop-reliability-1109/?cco...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.