lurad på gtx 480 vad ska jag göra?

Permalänk
Avstängd

lurad på gtx 480 vad ska jag göra?

(innan jag börjar jag vet att stavningen inte är bra så skriv snälla inte om det)

hej jag sålde mitt gtx 480 och fick en köpare (kambiz) i början så gick han med på post förskott men dem sa att jag behövde ett konto och han ville ha kortet så fort som möjligt och hotade hela tiden att han köper ett annat så vi kom överens om halva pengarna först och halva senare så jag skickade iväg kortet några dagar senare så ringde han och sa att han inte kunde hämta ut det pågrund av gammal legitimation och att jag skulle skicka det till hans syste när jag får tillbaka det började bli misstänksam och tittade statusen på paketet det stod "uthämtat" efter det så gick det inte att få tag på honom längre har gjort anmälan på honom polisen har också ringt det verkar som jag inte var den enda han lurade fick också det här meddelandet på youtube

"Hej,
Såg att du blivit scammad av Kambiz.
Jag har precis gjort en polisanmälan och skulle uppskatta all eventuell info du kan ha väldigt mycket.
Vänliga hälsningar,
Johan (efternamn)"

vad ska jag göra jag vet var han bor fick tag på en person som bor nära honom hon bekräftade att det är där han bor kollade hans namn på ratsit trodde det var ett falskt namn men det verkar som det är äkta av någon anledning så påminner det om marijuana vet inte varför iallafall kan någon hjälpa mig eftersom jag tror inte polisen bryr sig om sånt här blev lurad genom ett kapat företags konto på tradera när jag köpte windows 7 förlorade 4000 där förlorade 2000.kr på grafikkkortet

om någon moderator tycker att det är något olämpligt med detta inlägget ändra eller lås det eller flytta det

all hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

Egentligen inte mycket du kan göra tyvärr

Tja vad ska man säga, det finns bara 1 eller möjligen 2 säkra metoder när man säljer grejer,
1: man möts personligen och gör upp affären, med vara och kontanter.
2: man använder internetgirot, åtminstone svårscammat med det
Funkar inget av ovan, avstå från affären.

Men tråkigt när sånt här händer

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Egentligen inte mycket du kan göra tyvärr

Tja vad ska man säga, det finns bara 1 eller möjligen 2 säkra metoder när man säljer grejer,
1: man möts personligen och gör upp affären, med vara och kontanter.
2: man använder internetgirot, åtminstone svårscammat med det
Funkar inget av ovan, avstå från affären.

Men tråkigt när sånt här händer

2 stycken nej röster så jag gissar att mina pengar är borta för alltid behöve verkligen pengarna jag har delar som jag köpt för att bygga en dator nu fattas det så dem kommer all förmodligen ligga utan att jag ens kan använde dem har just nu 2500 behöver 2500 till för att köpa resten av delarna utan dem pengarna så kommer dem att ligga köpte ett gtx 580 innan 2011 asus och det har legat enda sedan dess

får hoppas att polisen gör något åt detta dem kontaktade mig att han lurat andra också och ville ha så mycket information som möjligt så något kanske börjar hända

Permalänk
Medlem

Fråga andra om de har blivit scammade av honom, bilda en grupp och sök igenom varenda hus ^^. Skoja, det finns inte mycket att göra om han inte gav ut någon info om sig själv :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av D00mbr0s:

Fråga andra om de har blivit scammade av honom, bilda en grupp och sök igenom varenda hus ^^. Skoja, det finns inte mycket att göra om han inte gav ut någon info om sig själv :/

jag vet redan mycket om honom genom ratsit var han bor hans person nummer etc etc

Permalänk
Avstängd

skicka det till kornkalle så kan dom driva in det, du har väll kvar mail där han förbinder sig att betala en summa ?

Permalänk
Avstängd

[QUOTE="trollhattan;10890316"]skicka det till kornkalle så kan dom driva in det, du har väll kvar mail där han förbinder sig att betala en summa ?[/QUOTE

det här borde räcka

From: kian_far@msn.com
To: zzcool500@hotmail.com
Subject: RE: Ang. EVGA GeForce GTX 480 1536MB PhysX CUDA (NYTT)
Date: Wed, 27 Oct 2010 13:20:22 +0000

kvittens
From: zzcool500@hotmail.com
To: kian_far@msn.com
Subject: RE: Ang. EVGA GeForce GTX 480 1536MB PhysX CUDA (NYTT)
Date: Wed, 27 Oct 2010 00:07:10 +0200

vad jag menade var det spelar ingen roll om du skickat 2024 kr du kan skicka resten senare dem sista 200.kr är inte viktiga jag förstod bara inte vad dumenade med förskott

du skickade 2024.kr jag skickar kortet direkt imorgon när du får det så skickar du resten vilket är 2000.kr eller har jag missat något?

jag skickar kortet imorgon inga problem du skickar resten av pengarna när du fått kortet det är allt

From: kian_far@msn.com
To: zzcool500@hotmail.com
Subject: RE: Ang. EVGA GeForce GTX 480 1536MB PhysX CUDA (NYTT)
Date: Tue, 26 Oct 2010 21:57:44 +0000

Alltså nu hänger jag inte med, vi kom överens om att jag betalar 2200 först och resten efter att kortet kommit. Jag överförde från en väns konto eftersom det var swedbank bara för att de finns på ditt konto direkt, nån hundralapp mer eller mindre har väl ingen betydelse. Mitt konto är hos nordea så det tar en dag extra. Det här har blivit lite väl tjatigt alltså, jag borde nog ha beställt från misco idag och sluppit allt det här. Nåja, om du vill fullfölja affären som vi kom överens om föväntar jag mig ett kollinummer imorgon, det är hälften i förskott och resten efter mottaget paket. Om du ångrat dig får du sätta tillbaka pengarna helt enkelt.

From: zzcool500@hotmail.com
To: kian_far@msn.com
Subject: RE: Ang. EVGA GeForce GTX 480 1536MB PhysX CUDA (NYTT)
Date: Tue, 26 Oct 2010 21:58:21 +0200

vad menar du med överskott om du bara kunnat betala 2000 och betalar resten senare så spelar det inte någon roll men vad menar du med att du vill ha i förskott?

From: kian_far@msn.com
To: zzcool500@hotmail.com
Subject: RE: Ang. EVGA GeForce GTX 480 1536MB PhysX CUDA (NYTT)
Date: Tue, 26 Oct 2010 19:48:07 +0000

Så vart det klart och de finns på ditt konto. Jag överförde genom en vän som har swedbank och det fanns bara 2024 kr på kontot, annars hade det tagit en dag extra om jag fixade från mitt nordea, men det är bara runt 170 kr som jag skickar med resten. Jag vill få det överskött så allt blir klappat och klart, hoppas det är lungt.

Permalänk
Medlem

Prata ihop dig med resten han har lurat åk hem till han och säg betala allt du är skyldig eller ge tillbaka allt

Sen kan du ge hans adress till polisen dom borde ju bry sig när du gjort allt jobb och allt dom behöver göra är att åka till han.

Permalänk
Medlem

Ja hade det varit jag hade jag Gått ner till polisen vissar makorna och konto grejern, sedan visat dom all info jag hade och tagit med dem till honom.
Och hade inte polisen följt med hade jag troligen löst det på annat sätt som vi inte tar up här!

Men tråkigt att polisen är lite skit samma med sådana här saker och tråkigt att du har blivit lurad
Men du får lycka till med allting

//dahl1n

Visa signatur

Dyslektiker på heltid!
Grafikkort: XFX Radeon HD4890 1GB| Mb: Gigabyte GA-P55-UD4M |Processor: Intel i7860 2.8GhZ @4.0GhZ |Thermalright Ultra-120 2x Fractal Design 120mm | Ram: 2 x 2gb Cosair 1600mhz Domintor | Hdd: Samsung 500gb x2 1000gb x1

Permalänk

Om du har adress, hade i allafall jag, dragit ihop ett gäng med inblandade, och några som ser biffiga ut och knackat på. Då är han nog inte så tuff längre

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Mobo: Aorus B550 Elite V2 CPU: Ryzen 5600X RAM: 32GB Corsair vengeance 3600Mhz. GPU: MSI RTX 3070
Server:DL360 G9
Plexmaskin:HP Z4 G4

Permalänk
Medlem

Som jag fattat det som genom mailet så har du fått 2000kr, eller har jag helt fel?
Låter som ett stort missförstånd annars, ingen illa ment men du är väldigt svår att förstå då du skriver fruktansvärt dåligt.

Hade det inte vart för att du blivit kontaktad av en annan person som påstår sig blivit lurad av samma kille så hade jag nog trott att du bara varit otydlig i ditt säljande.

Permalänk
Medlem

Råkat ut för samma sak, han var en riktigt storskojjare, vi pratade ihop oss, och det var då över 40+ anmälningar mot honom, fick redan på mycket info från hans vänner som sett trådarna vi skapade (startade ett forum om detta) dom försåg oss med mycket info, han var även efterlyst i norge, han stack till thailand där han åkte dit för obetald hotellräkning (för mig att han sitter i thaifängelse nu) . Polisen hade aldrig fått så nogranna anmälningar, men ett tag efter kom det hem att förundersökningen var nerlagt.

Så jag är väldigt ledsen att du lär inte få tillbaka några pengar, men hoppas att det är anorlunda för dig/er som råkat ut för killen.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dicharek:

Som jag fattat det som genom mailet så har du fått 2000kr, eller har jag helt fel?
Låter som ett stort missförstånd annars, ingen illa ment men du är väldigt svår att förstå då du skriver fruktansvärt dåligt.

Hade det inte vart för att du blivit kontaktad av en annan person som påstår sig blivit lurad av samma kille så hade jag nog trott att du bara varit otydlig i ditt säljande.

kortet kostade 4000.kr i början så gick han med på postförskott när det inte gick eftersom det skulle ta tid (tackar den som var i posten som stoppade mig att skicka kortet helt blint) så jag åkte hem igen och ringde kambiz och vi diskuterade och han hotade hela tiden då köper jag ett annat kort (han verkade kunnig så jag litade på honom) iallfall så kom vi till slut överens att han skulle skicka 2200.kr först och resten senare men han skickade 2024 istället vilket var helt ok dem här pengarna finns också på kontot så han gav mig 2000.kr

enligt polisen så har han lurat många så detta är inget missförstånd

dem här pengarna är också mycket viktiga har följande delar liggande

cooler master cosmos s
cooler master silent pro 850 watt
asus rampage 3 extreme
5 stycken cooler master 120 mm fläktar
asus gtx 580

som ni ser det fattas cpu ram och hårddisk utan pengarna så kommer dem ligga och att låta så mycket delar ligga och bli gamla är det värsta som kan hända

Permalänk
Avstängd

Det är svårt att alltid få rättvisa när man blir lurad på nätet.
Jag menar då på beg försäljningen / köpen.

Men nästa gång använd en betalningsförmedlingstjänst.

Payson/paypal osv.

Alla dom har försäkringar och garantier. De smarta är att man kan få pengarna insatt till deras tjänst. Men dom är låsta där tills mottagaren har tagit emot varan. Skulle pengarna krävas åter krävs de deketetivarbete från sidornas sida. Så de är svårare och bli lurad där.

Men samla alla bevis du har mail tex. Ta propertis på alla mail Så du har med vem som har skickat mailet från vilket ip osv. Kontakta posten kräv att du ska ha ut kvitteringen som han har skrivit under på när han hämta ut paketet. Du har väl kvar kollinret. De får gå snabbt för posten lagrar bara nån månad. Sen anmäll 2 ggr om Polisen inte gör någonting. Tyvärr har dessa brott lätt för att rinna ur sanden. Men med ju mer bevis och uppgifter som de har att gå på ju större chans. IPnr + hans leg och signatur på pakekvittensen borde räcka långt tycker man. Jag har sålt flera hundra grejer på blocket o liknaden o aldrig förlorat en krona. Mvh en före detta kundtjänstarbetare på Posten.

Visa signatur

Harry

Permalänk
Medlem

alltid pengar i förskott

Orkar du, åk ner till honom med en biffig polare, annars messa, maila, skicka en kopia på polisanmälan osv, lyckades få en produkt jag köpt på det sättet!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lang999:

Det är svårt att alltid få rättvisa när man blir lurad på nätet.
Jag menar då på beg försäljningen / köpen.

Men nästa gång använd en betalningsförmedlingstjänst.

Payson/paypal osv.

Alla dom har försäkringar och garantier. De smarta är att man kan få pengarna insatt till deras tjänst. Men dom är låsta där tills mottagaren har tagit emot varan. Skulle pengarna krävas åter krävs de deketetivarbete från sidornas sida. Så de är svårare och bli lurad där.

Men samla alla bevis du har mail tex. Ta propertis på alla mail Så du har med vem som har skickat mailet från vilket ip osv. Kontakta posten kräv att du ska ha ut kvitteringen som han har skrivit under på när han hämta ut paketet. Du har väl kvar kollinret. De får gå snabbt för posten lagrar bara nån månad. Sen anmäll 2 ggr om Polisen inte gör någonting. Tyvärr har dessa brott lätt för att rinna ur sanden. Men med ju mer bevis och uppgifter som de har att gå på ju större chans. Mvh en före detta kundtjänstarbetare på Posten.

detta hände i otkober 2010 så ja det är säkert för sent får hoppas att det finns någon bank som lånar ut 2000.kr utan risker men det är säkert omöjligt

har kolli och allt som behövs alla mail som han skickade tror också¨jag har kvar alla sms han skickade

för dem som undrar är 17 så att åka ner till honom eller liknande går inte får hoppas att polisen gör något dem ringde ju till mig om det så då betyder det att något händer

Permalänk
Avstängd

testa de iaf. Vet inte exat hur länge kollinr sparas. Men de är inte för evight iaf.

Gör en reklamtion på posten.se eller ring deras kundtjänst asap.

De är nog så här att de inte finns digitalt hur länge som helst men fysiskt dåligt minne.
Skitsamma kontakta Posten

Visa signatur

Harry

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lang999:

testa de iaf. Vet inte exat hur länge kollinr sparas. Men de är inte för evight iaf.

Gör en reklamtion på posten.se eller ring deras kundtjänst asap.

De är nog så här att de inte finns digitalt hur länge som helst men fysiskt dåligt minne.
Skitsamma kontakta Posten

ringer du det är värt ett försök

hjälpte inte alls dem kunde absolut inte göra någonting det enda dem kunda säga var att det var en kambiz kianfar som hämtade ut det men det var allt inget mer väldigt bra gjort av dem efter att jag betalade nästan 200.kr för att skicka det

mår illa får väl använda en pentium 4 för evigt och nu försöka sälja alla delar jag redan har ock säkert förlora flera tusen på det nu mår jag riktigt dåligt

och en enda JA röst jepp dem är borta för alltid samma med dem 4000 när jag köpte windows 7 från vitastil som visade sig vara ett kapat konto

polisen bryr sig inte alls om sånt här så dem är säkert borta för alltid

Permalänk
Medlem

Oh my, man ska aldrig gå med på förskottsbetalning, då gåre bara åt hvete.
4000 för windows 7?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wooprat:

Oh my, man ska aldrig gå med på förskottsbetalning, då gåre bara åt hvete.
4000 för windows 7?

jag tror det var 3 stycken + office 2010

Permalänk
Geeks
SweClockers
Permalänk
Avstängd

ursäkta för det

Permalänk

tjena läste detta, blir så J**** sur över att polisen inte bryr sig , vafan sitter dom och bara latar sig på jobbet eller vad. jag hoppas verkligen att du får tillbaka pengarna på nått sätt.

Visa signatur

MSI P67A-GD65 REV B3,Intel Core i5 2500K 3,3GHz, Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB,Fractal Design Newton R2, 1000W,Fractal Define XL Svart,Optiarc AD-7263S LabelFlash Svart SATA, OEM,Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM, SP1,Corsair SSD Nova Series 32GB
,1.5TB Samsung Ecogreen F3EG,Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3
,LG 23" TFT W2363D-PF 120hz,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mackan242:

tjena läste detta, blir så J**** sur över att polisen inte bryr sig , vafan sitter dom och bara latar sig på jobbet eller vad. jag hoppas verkligen att du får tillbaka pengarna på nått sätt.

ja det enda dem bryr sig om är fortkörare och nerladdare men dem har iallafall kontaktat mig och frågat efter mail från honom så något kanske händer men chansen att jag får tillbaka mina pengar är mycket liten ta det inte från mig ta det från dem 50 nej rösterna och 2 ja röster

tack iallafall för din support

Permalänk

Man blir så trött på folk som luras. Kanske kan du ta kontakt med hans föräldrar. Om inte de bryr sig så gör nog ingen annan det heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Prinsalibaba:

Man blir så trött på folk som luras. Kanske kan du ta kontakt med hans föräldrar. Om inte de bryr sig så gör nog ingen annan det heller.

han är 33 år man kan kolla hans namn på ratsit enligt ratsit så är han ogift men enligt hans sms så hade han en bäbis

Permalänk
Medlem

skulle ge ett tips på att använda internetgiro.se för er som inte vill bli av med era prylar/pengar!
samma som mackan242, lycka till!

Visa signatur

Cooler Master Haf 932 | Intel core i5 750 4,0 Ghz | Corsair H70 | Corsair 650W | Corsair 4 Gb Ram | XFX Radeon HD 6970 | Gigabyte USB3-PP5 | 1 TB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FtRazer:

skulle ge ett tips på att använda internetgiro.se för er som inte vill bli av med era prylar/pengar!
samma som mackan242, lycka till!

han ville inte eftersom det skulle ta tid ville använda internetgirot men han ville inte helt enkelt skulle ta för mycket tid

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar det vara förlorade pengar.
Förhoppningsvis kan du ta lärdom av det hända och förstå hur det fungerar när man köper/säljer. Har själv gjort sådana dumheter när man var yngre så man känner igen sig.
Det bästa du kan göra nu är att försöka ta vara på situationen. Om du inte kan fixa fram de 2500 du behöver till resterande delar så är det kanske bäst att sälja det du faktiskt har för att få tillbaka det du lagt ut?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att det finns alternativa vägar och inkassoföretag.
Jag (involverad i ett företag) och ett gäng andra kunder blev blåsta av samma person/företag för ett par år sen. Vi använde oss då av ett privat inkassobolag som gjorde ett hembesök. Vid andra besöket så fick vi mycket riktigt våra pengar plus ränta, avgiften som bolaget tog var det lätt värt! Skönt att det aset fick svettas lite och tur för honom att han betalade.

Nu var det en väldigt liten skuld i ditt fall, men om du har personuppgifter och kan bevisa skulden så tveka inte om ni nu var flera som hade fordringar på samma bedragare. Om inte annat är det skönt att veta att han förmodligen inte kommer att göra om det efteråt

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5