Sandy Bridge B3, behövs ominstallation?

Permalänk
Medlem

Sandy Bridge B3, behövs ominstallation?

hejsan, ja som många andra råkade ut för sandy bridge problemet och nu undrar jag när man byter ut sitt gamla moderkort till nya B3 revsionen behövs det en ominstallation av Windows 7 då? för med tanke på att jag kommer få ett Asus P8P67 Pro B3 då skillnaden vad jag förstått det är sata strömmen.

Med tanke på att det aldrig är kul att ominstallera ett OS

Mitt nuvarande är ett Asus P8P67 Pro

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Det brukar fungera att byta moderkort med samma chipset men det finns inga garantier. Om du har tur så behövs bara ett par omstarter för Windows att uppdatera, man kan dock tvingas att aktivera Windows igen och ringa Microsoft men då talar man bara om hur det ligger till att man bytt till ett B3 moderkort.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

okej, skadar väll inget att testa en omstart?

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Se bara till så att om AHCI är på i BIOS att du har det på i ditt nya BIOS för annars går det inte.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

jag förstår inte hur man kan byta komponenter och inte formatera, känns ju som hela datorn är "skitig"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xarl:

jag förstår inte hur man kan byta komponenter och inte formatera, känns ju som hela datorn är "skitig"

så länge det är samma moderkort ,samma chip så spelar det som ingen roll. Jag har instalerat många datorer och den tid det tar för att instalera om datorn bara pga bye av moderkort är inte värd(om man nu inte behöver det) dom få Flops man eventuelt skulle kunna tappa

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xarl:

jag förstår inte hur man kan byta komponenter och inte formatera, känns ju som hela datorn är "skitig"

Jag har gjort det och allt fungerade som det skulle. Det finns de som hävdar att man aldrig skall behöva göra en nyinstallation men riktigt så långt vill inte jag gå. Jag tycker själv inte om att installera om då det tar ett par veckor innan man fått till det som man vill.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Så om jag har fattat det rätt så ska jag installera om windows när jag har bytt moderkortet?

Visa signatur

2500k @ 3.3ghz, MSI P67A-C45 REV B3, 12GB Corsair XMS3 1333Mhz, GeForce GTX 460 1024MB OC, Antec Three Hundred, Corsair TX 550W M 80+ Bronze.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pelle123:

Så om jag har fattat det rätt så ska jag installera om windows när jag har bytt moderkortet?

Inte om det är samma chipset för då går det oftast att bara byta men då Windows är knutet till moderkortet så kan man behöva aktivera om Windows.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelle123:

Så om jag har fattat det rätt så ska jag installera om windows när jag har bytt moderkortet?

Öööh... nej. Jag gick från ett P965 C2D system. Bytte mobo ram och propp (SB 2500K). Startade win 7, som bara kände igen ny hårdvara, krävde ngn omstart.. sen vare lungt. Back in buisiness... XP däremot..

Permalänk
Medlem

Jag bytte också från ett s775-system till en i7 2600k och jag blev riktigt förvånad när windows startade utan ominstallation. Men jag installera om iaf, alltid skönt med fräsh dator

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Tackar för svar!

Visa signatur

2500k @ 3.3ghz, MSI P67A-C45 REV B3, 12GB Corsair XMS3 1333Mhz, GeForce GTX 460 1024MB OC, Antec Three Hundred, Corsair TX 550W M 80+ Bronze.

Permalänk
Medlem

ja alla är inte lika pedanta

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

jag förstår inte hur man kan byta komponenter och inte formatera, känns ju som hela datorn är "skitig"

Bara windows som beter sig på detta sätt, oerhört märkligt. I linux får man i värsta fall rensa nätverkskortens MAC addresser för att de ska dyka upp med samma namn. Microsoft vill inte att man tar diskarna och stoppar in dem i nästa maskin och användarna får lida av det.. AHCI biten hajjar jag inte, det hade de fixat lätt om de hade haft ork/vilja. Inget annat OS beter sig såhär mot iaf,

Permalänk
Medlem

Min burk - utbytt P67 Sabertooth - har sedan bytet betett sig som en bråkig tonåring. Trodde också att de skulle räcka med att den fick göra nya "snabbinstalls" men den låser sig titt som tätt och segar ner sig och har fått frispel på fläktarna ett par-tre gånger också. Inga temperaturproblem enligt programmen, men bara... knäpp.

Jag får nog lov att prova ominstallation iaf...

(Edit: har inte haft låsningar eller problem i Linux - det är bara mitt 64-bit W7 som fått spel... eller delar av det. eller några drivisar. finns inget i event viewern eller nånting som kan förklara det)

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xarl:

jag förstår inte hur man kan byta komponenter och inte formatera, känns ju som hela datorn är "skitig"

beror väl mycket på vilken komponent?

Inte fan tänker jag installera om Windows för en uppgradering av grafikkortet

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

beror väl mycket på vilken komponent?

Inte fan tänker jag installera om Windows för en uppgradering av grafikkortet

Och inte heller för mer ram, eller större hd. eller cpu för den delen. Då återstår bara MB, som är 99,9% samma som det som var i innan, förutom nån ny desigt på ett chip?

Nej, TS, behåll din installation. Jag har gjort det i hlegen, och jag har inte haft ett enda bekymmer.

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickie:

Och inte heller för mer ram, eller större hd. eller cpu för den delen. Då återstår bara MB, som är 99,9% samma som det som var i innan, förutom nån ny desigt på ett chip?

Nej, TS, behåll din installation. Jag har gjort det i hlegen, och jag har inte haft ett enda bekymmer.

Haha nej ganska onödigt.
Däremot ominstallerar jag faktiskt för ny HDD, då det antagligen innebär en massa flytt på filer m.m. och då vill jag börja om på ny och fräsch windows efter att allt är flyttat

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Haha nej ganska onödigt.
Däremot ominstallerar jag faktiskt för ny HDD, då det antagligen innebär en massa flytt på filer m.m. och då vill jag börja om på ny och fräsch windows efter att allt är flyttat

hehe... ok. HDD kanske jag kan hålla med om, men inte för TS just nu. Han ska ju inte byta HDD. utan använda samma som tidigare

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.