Permalänk
Medlem

Vem behöver en padda?

Jag har länge brottats med tanken om varför jag egentligen måste ha en iPad? Okej, jag erkänner....jag är en fanboy av Apples produkter. Men jag köper inte något bara för att alla andra gör det. Jag tycker iPaden är sjukt läcker men varför är den nödvändig? Jag har idag en MacBook Pro samt en iPhone 4, vilket enligt mig är två anledningar till varför man INTE ska köpa en iPad som bara är en förstorad iPhone. Har ni några argument till en iphone & macbook ägare till varför jag bör köpa en iPad?

Permalänk
Medlem

Verkligen inte. Men jag var i samma sits när jag köpte min iPad för ~6 mån sedan och som sagt, det blev ändå ett köp. Har den inte till mycket men den är mysig att ha till YouTube, surfa litegrann och som receptbok i köket ;). Är lite missnöjd med att jag köpte den då jag faktiskt gjorde det för ~5200kr, det är den inte riktigt värd. Men om man t.ex. köper iPad (1) idag för ~3500kr så tycker jag det är ett klockrent köp!

Permalänk
Medlem

Svaret är enkelt, den är inte nödvändig. Finns inga argument för dig att köpa den utom möjligen att du skulle bli glad av att äga en. Tycker jag iaf. Missförstå mig rätt, skulle gärna ha en. Men kan liksom inte riktigt komma på vad jag ska ha den till. Och eftersom jag lovat mig själv att behovspröva mina inköp lite bättre i fortsättningen så blir det inget med det.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Farsan fick en via jobbet. satt och titta på den och undra vad man skulle göra med den
Kom inte på något och gick och satte mig med min dator istället:P

Så jag undra samma sak

Visa signatur

orka

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Svaret är enkelt, den är inte nödvändig. Finns inga argument för dig att köpa den utom möjligen att du skulle bli glad av att äga en.

Håller med...
Men det är alltid dom onödiga prylarna som är roliga i livet.

Att köpa en ny monster dator är alltid kul i ett par veckor efter, men en dator är ju trots allt en standar sak som alla har, inget speciellt hur bra den än är.

Det är just därför o andra lite mer speciella och icke så vanliga prylar som är roligast.

Permalänk
Medlem

Interface till spotify/squeezebox vie ex apparna Squeezepad eller iPeng. Om inte klockrent så iaf bra nära...

Lite dyrt för en glorifierad fjärrkontroll kanske, men men....

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan bidra med min erfarenhet. Jag använder min varje dag i skolan, då jag slipper släpa på en klumpig dator, iPaden är så smidig att det knappt märks om den är med eller inte. Har en Macbook och den är ju jobbig att ta med sig då den påfrestar ryggen rätt hårt med min axelväska.

Pekskärmen gör det enklare (och diskretare, vilket är en fördel i ett klassrum) att skriva anteckningar på powerpoints än med en dator och en dator är allmänt mer skrymmande och i vägen. iPaden kan jag ha i knät med ett anteckningsblock bredvid för t.ex matematiska beräkningar som är smidigare att skriva för hand. Den kombinationen är svår med en dator.

Men det jag framför allt uppskattar är hur smidigt det är att LÄSA på den. Jag har alltid tyckt det är jobbigt att läsa längre texter på en datorskärm men iPaden är det lätt att spendera halva natten med att läsa om kärnkraftsverkskonstuktioner. Detta beror på två saker:

1) Det är möjligt att ställa avståndet mellan skärm och ögon beroende på användningsområde
2) Zoomfunktionen gör att det känns mer som att läsa en tidning än på en skärm

Sen är det helt underbart att den går att använda i sängen (eller soffan)! Med en laptop får man sitta i en obekväm ställning som knappast är nyttigt för nacken.

Faktum är att jag hellre använder iPaden än datorn för att slösurfa. Men nödvändig? Det är klart den inte är, på samma sätt som din mikrovågsugn, mobiltelefon, tv, tvättmaskin eller bil är inte är nödvändig. Men de gör ju alla livet lite smidigare.

Kan jag rekommendera ett köp? Om du ofta tar med datorn när du är på väg, men främst använder den för enklare saker som mail/surfa/skriva kortare texter/spela enklare spel, kommer du uppskatta den. Likaså om du gillar att slösurfa och föredrar sängen/soffan i stället för skrivbordet. Eller om du är en storkonsument av elektroniska texter.

Som John Gruber har skrivit - en nödvändig förutsättning för den succé som iPad har blivit är att den är BÄTTRE än en dator (eller telefon) på vissa uppgifter. Och ja, den ÄR bättre att surfa på - enligt mig i alla fall.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Min svåger som jobbar med finans analys reser mycket i världen till olika kunder tycker Ipad funkar kanon, han menar han slipper bära med sig en laptop och paddan klarar det han ska göra ute på fältet.

Så jag tror Paddan har en funktion för vissa personer, dom som reser mycket framförallt.

Permalänk
Medlem

Alltså hela argumentet till varför man ska köpa den fallerar fullständigt när man ska ta fram plånkan. Den är helt enkelt för dyr. Men att lägga 3600kr på en pryl som inte på något sätt och överhuvudtaget gör mitt liv enklare är bara pengar i sjön. Jag har alltid sagt att iPaden kan möjligvis, kanske, eventuellt vara ett bra köp för en PC ägare och som dessutom inte har en iPhone. Men för någon som har både en mac och en iphone är det totalt bortkastade pengar.

Tack för att ni övertyger mig att inte köpa den :S

Permalänk
Medlem

Jag har en mac, en iphone och nu en ipad. Ingen av dem är bortkastade pengar, tvärtom. Alla tre har sin plats i mitt dagliga liv.

Om den är för dyr eller inte beror ju helt på köparens plånbok och/eller prioriteringar.

Permalänk
Medlem

jag har testat en och visst för mig var den begränsad, men jag håller ändå med om att den var bra att surfa och läsa på, körde även twitter och skype med glädje på den, så höll jag mig till det så skulle jag utan tvekan köpa en platta, nödvändigtvis kanske inte just en ipad

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasy:

Faktum är att jag hellre använder iPaden än datorn för att slösurfa. Men nödvändig? Det är klart den inte är, på samma sätt som din mikrovågsugn, mobiltelefon, tv, tvättmaskin eller bil är inte är nödvändig. Men de gör ju alla livet lite smidigare.

Exakt min mening.

Svårt att tro att någon vekligen "behöver" en iPad. Men det kan som sagt göra livet lite smidigare i gränslandet mellan en bärbar och en smartphones användingsområden.

Att lägga sina sista surt förvärvade pengar på surfplatta tycker jag vore dumt men gillar man prylar som nog många av oss som hänger här gör och har lite slantar till övers så varför inte

Permalänk
Medlem

Man "behöver" inte en 42" tv eller ett ljudsystem för mer än 3k heller.
Man "behöver" inget PS3, X360 eller Wii heller.

Det beror ju lite på hur man definerar behov.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Min svåger som jobbar med finans analys reser mycket i världen till olika kunder tycker Ipad funkar kanon, han menar han slipper bära med sig en laptop och paddan klarar det han ska göra ute på fältet.

Så jag tror Paddan har en funktion för vissa personer, dom som reser mycket framförallt.

Nu förstår jag inte, är ipaden så mkt mindre än en laptop att man kan ha den i en väldigt stor ficka? Eller den kanske har inbyggd hover tech. så man slipper bära den?

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem

Jag är en sådan som tycker att Ipad:en hade varit så mycket bättre med flash. Se livesändningar av fotboll (99% är i flash) samt kolla fotbollsstatestik (95% är i flash) samt kunna kolla på videos på hemsidor i flash. Sen att Apple som så många andra är så fega med filformat för filmuppspelning är lite tråkigt, då jag på en Galaxy Tab kan spela upp 720p mkv direkt.

Håller med om att Ipad:en är väldigt snygg och välbyggd/genomtänkt, men i min mening saknar den för mycket för att vara ett klockrent köp för mig som användare.
Hoppas på att Samsungs 8.9" med högre upplösning (1280x800) och en Tegra 2 klarar av dessa saker bättre.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mothman:

Jag är en sådan som tycker att Ipad:en hade varit så mycket bättre med flash. Se livesändningar av fotboll (99% är i flash) samt kolla fotbollsstatestik (95% är i flash) samt kunna kolla på videos på hemsidor i flash. Sen att Apple som så många andra är så fega med filformat för filmuppspelning är lite tråkigt, då jag på en Galaxy Tab kan spela upp 720p mkv direkt.

Håller med om att Ipad:en är väldigt snygg och välbyggd/genomtänkt, men i min mening saknar den för mycket för att vara ett klockrent köp för mig som användare.
Hoppas på att Samsungs 8.9" med högre upplösning (1280x800) och en Tegra 2 klarar av dessa saker bättre.

Jag håller helt med om flash, nästan lite skandal över det. Om den haft flash hade jag nog köpt den direkt, nu svajjar jag.
Visst är det bra med högre res på samsung bland annat med android, men Tegra 2? IPad2s grafikprestanda sparkar ju tegra 2s grafikprestanda hästvägen runt månen, den var väll också snabbare än xoom på det mesta utöver grafik.

Sedan kommer man ju alltid in på det här med appar, mer respons i touchskärmen på IPad osv. Jag lutar också åt xoom & android, men det finns minst lika många nackdelar där. Svårt val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Themis:

Jag har länge brottats med tanken om varför jag egentligen måste ha en iPad? Okej, jag erkänner....jag är en fanboy av Apples produkter. Men jag köper inte något bara för att alla andra gör det. Jag tycker iPaden är sjukt läcker men varför är den nödvändig? Jag har idag en MacBook Pro samt en iPhone 4, vilket enligt mig är två anledningar till varför man INTE ska köpa en iPad som bara är en förstorad iPhone. Har ni några argument till en iphone & macbook ägare till varför jag bör köpa en iPad?

Ja, den är i stort "bara" en förstorad iphone, precis som en 50 tums TV "bara" är en förstorad 20 tums dito. Det är ju just storleken som är poängen. Att se på film eller läsa pdf dokument på den minimala skärmen på en iPhone är knappast speciellt bekvämt.
Sedan är det en stor fördel att slippa den otympliga tvådelningen av skärm och tangentbord som finns på en laptop. Att enkelt genom fingrarna kunna styra allt via ett intuitivt användargränssnitt med pekskärm är också en stor fördel gentemot laptop. Att styra med mus eller touchpad är inte speciellt lätt om man är på resande fot.
Sedan är den också lättare än samtliga laptops jag känner till iallafall.

Men ser du själv inga fördelar med en iPad så måste du ju inte tvinga dig till att hitta sådana

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Skulle vilja säga att en övervägande majoritet av hela den här sajtens diskussioner handlar om just sådana.

Jo kanske, men det här tar ju nästan priset, Han försöker få ett forum att övertala honom till att köpa något han verkligen inte behöver, har nytta av eller ens vet om han vill ha.

Andra har ju iaf redan bestämt sig för att det är något de vill ha/behöver och undrar vad de ska köpa för att fylla deras behov för bästa möjliga pris.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

Jo kanske, men det här tar ju nästan priset, Han försöker få ett forum att övertala honom till att köpa något han verkligen inte behöver, har nytta av eller ens vet om han vill ha.

Andra har ju iaf redan bestämt sig för att det är något de vill ha/behöver och undrar vad de ska köpa för att fylla deras behov för bästa möjliga pris.

Det kan du iofs ha en poäng i.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Jag åker mycket tåg och flyger en del var i Manchester förra veckan och vad tiden gick fort! Ipaden gjorde så tiden bara flög iväg åker tåg 6h i veckan kanske och lika bra tidsfördrift där med även när man ligger i soffan eller sängen och slappar. Ipad kommer ALDRIG ersätta datorn går att skriva lite mail och sånt men skriva längre dokument? Njae. Skönt man slipper bära med sig datorn och massa annat onödigt liten laddare bra batteritid. Köpte min för 3000kr och är jätte nöjd!

Permalänk
Medlem

Man kan ju inte jämföra en Ipad med en bil eller mobiltelefon tex. Både bilen och telefonen är ngt som dagens samhälle är uppbyggt omkring, och nästan ser som ett krav. Man kan inte ens få vissa jobb utan en bil.

Ipaden kan igentligen inte jämföras med en prudukt som gör ngt helt annat.
Utan måste jämföras så som en annan produkt jämförs med andra produkter i sin klass.
Invecklat, jag vet. Men jag ska försöka förklara.

Köper man en ny telefon, eller en ny bil tex så blir ju frågan, är det värt att köpa en NY bil/telefon istället för en gammal?
Jo, för att den nya bilen kanske är mer ekonomisk, och den nya telefonen kanske har mp3-spelare. Dessa nya produkter är en UPPGRADERING på produkter som redan finns i folks liv.

Problemet är att en Ipad är en ny produkt som inte gör ngt nytt.
En Ipad gör inget en bärbar dator inte kan göra. Förutom att se lite snoffsig ut har Ipad inget direkt sälj-argument.

Och jag kan inte komma på en annan typ av produkt att jämföra den med ens.

Inlägg? ngn?

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Problemet är att en Ipad är en ny produkt som inte gör ngt nytt.
En Ipad gör inget en bärbar dator inte kan göra. Förutom att se lite snoffsig ut har Ipad inget direkt sälj-argument.

En platta är på många vis trevligare att använda, mer portabel, otroligt bra batteritid. Men visst, man kan använda en laptop också om man nödvändigtvis vill det. Som tur bor vi ju båda i fria länder där var och en får välja vad han/hon använder för slags hårdvara till sin mediakonsumtion.

Skrivet av LeafBox:

Och jag kan inte komma på en annan typ av produkt att jämföra den med ens.

Nej, det är ju en ny produktkategori. Varför ska du nödvändigtvis jämföra med nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

En platta är på många vis trevligare att använda, mer portabel, otroligt bra batteritid. Men visst, man kan använda en laptop också om man nödvändigtvis vill det. Som tur bor vi ju båda i fria länder där var och en får välja vad han/hon använder för slags hårdvara till sin mediakonsumtion.

Nej, det är ju en ny produktkategori. Varför ska du nödvändigtvis jämföra med nåt?

Ja precis, En ny produkt kategori! För att få reda på om ngt är "värt pengarna" måste man jämföra med ngt.
Men eftersom det inte går i detta fall, blir ju frågan, behöver man denhär produkten? Och då är det som sagt upp till var och en.

Men min personliga åsikt är att den inte tillför ngn direkt nytta, Och jag skulle aldrig betala så mkt pengar för en Iphone man inte kan ha i fickan :/

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk

Köpte en iPad Mini idag även fast jag har en MacBook Air och en iPhone 4, visste helt ärligt inte vad jag skulle ha den till förrens nu när jag installerat en hel del användbara appar Sen är det inte en "förstorad" iPhone/iPod Touch då iPad-appar är anpassade efter en större skärm och gör det skönare att använda den än t ex en iPhone, beror ju givetvis vilka appar man använder men av det jag testat så gillar jag iPad-apparna skarpt!

Är studerande så kommer främst använda den för att underlätta skolarbetet, har "Pages" installerat på både Air:en och paddan där man enkelt kan lagra alla dokument i iCloud som man skrivit på t ex Macen sen öppna dom i iPaden. Alla föreläsningar och uppgifter som vi har läggs upp på universitetets hemsida som PDF:er, så det är mycket skönare att kunna lägga sig skönt i sängen med iPaden och läsa igenom allt istället för att få ryggskott när man använder Airen liggandes Riktigt skönt att plocka fram iPaden med uppgiftsbeskrivningen bredvid blocket, istället för att hålla på med datorn.

Streamar även ofta fotboll från Viaplay så det kommer jag använda den en hel del till!

Kommer även bygga in en hållare i bilen så att jag har Spotify och allt annat i bilen, skönare och lättare med en större skärm i bilen.

Kan man inte utnyttja en surfplatta på ett bra sätt så ska man ju inte ha en, så enkelt är det

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av miffo:

Farsan fick en via jobbet. satt och titta på den och undra vad man skulle göra med den
Kom inte på något och gick och satte mig med min dator istället:P

Så jag undra samma sak

Socialt av dig och bara dra? Nej stanna kvar i rummet där Ipad:en är och beundra den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Min svåger som jobbar med finans analys reser mycket i världen till olika kunder tycker Ipad funkar kanon, han menar han slipper bära med sig en laptop och paddan klarar det han ska göra ute på fältet.

Så jag tror Paddan har en funktion för vissa personer, dom som reser mycket framförallt.

Reser man mycket har man väl inga problem med att slänga upp en liten ultrabook i knät? Antar att du med resa menar lite längre än från ena sidan stan till andra.

Läsplattor är helt onödiga, ökar resursslöseriet och äventyrar vårt IT-samhälle i framtiden, det är min åsikt....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

köpte en till ming GF i födelsedags present (ipad 2, precis när 3an kom)

hon använder den i skolan (skriver på t.ex.) men mestadels hemma, surfa på nätet, kolla på youtube, kolla serier, spela lite små spel.
ganska smidig att ha vid sängen "ja just det, när hade dem öppet imorgon"

men JAG personligen ser ingen mening med att ha en sån för min skull... det är väll kanske kolla på serier/anime innan man ska sova, men det är lite jä*la overkill. går helt okej att kolla i min mobil (samsung s1 plus) (liten bild bla bla, jo kanske, men jag håller den inte på andra sidan rummet)

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Det beror hur mycket du måste använda den för att du själv ska tycka att det är värt.

Jag själv har en iPhone 4 och en bärbar dator. Jag använder min iPad när jag ligger i sängen eller i vardagsrummet och sitter å slötittar på TV.

Jag använder den inte väldigt mycket men jag tycker att det är tillräckligt mycket för att just jag ska tycka att det är ett värt köp.

Permalänk
Medlem

Jag är en youtube knarkare, då finns de inget som slår en surfplatta
Förutom det är den trevlig att ha med på resor.

Permalänk
99:e percentilen

Min iPad är mina bäst spenderade pengar någonsin. (Vi bortser från att den efter iOS 5 är extremt laggig och stänger ner appar 20 gånger om dagen ungefär.)

Jag använder den varje dag och har gjort det sedan jag köpte den, vilket var i juli 2010. Nu laddar jag den ungefär var tredje eller ibland varannan dag, och den har knappt förlorat någonting av sin batteritid.

Den är väldigt bra som läsplatta och surfplatta, iallafall efter att den fick 2048x1536. Det går att skriva längre texter på den om man vill. Jag har till exempel skrivit min guide (Att välja kompatibla datordelar) på den, liksom en stor del av mina inlägg på SweClockers.

Den är utmärkt när man ska visa ett videoklipp eller några bilder när man har gäster och sitter runt bordet eller i TV-soffan. Går inte att jämföra med en laptop.

Man kan stå och t o m gå när man använder den, till skillnad från en ultrabook. Detta gör den helt klockren att ha med i skolan. Man kan även ligga ner på sängen och använda den.

Passar bra när man sitter i bilen, då den har så bra batteritid och går att ha i en naturlig ställning, till skillnad från en laptop.

Jag brukar ha ritningar och anteckningar på den när jag arbetar i verkstaden. Det hade inte gått att ha en laptop där, och en mobil är för liten.

Det går tyvärr inte att kolla på film med iPad 1 (stöder inga format och klarar knappt ens 480p), men det kan man med nyare plattor.

Att surfa på en platta är något helt annat än att surfa på en mobil, och surfande är därför det som jag använder min iPad till allra mest, framförallt i skolan och i TV-fåtöljen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers