En bra och lätt studiedator 13.3''

Permalänk

En bra och lätt studiedator 13.3''

Hej!

Behöver en studiedator som inte väger allt för mycket. Just nu har jag en på 15.6'' och jag tycker att den är för jobbig att släpa på till skolan.

Mina krav på datorn är:
- Väga lite, ca 2kg
- En liten dator, typ 13.3''
- Bra batteritid

Vill ha en dator som har kvalité och bra pris för den. De nya Mac-datorerna verkar vara bra. ska man satsa på en sån eller någon annan. Är dell ett bra alternativ?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Som alltid så rekommenderar jag Acers 3820tg. Har en själv och är toknöjd. Samt att du sparar ett par tusenlappar istället för att pröjsa 10k+ på en mac.

http://www.inet.se/artikel/1969645/acer-aspire-timelinex-3820... med lite klenare i3, men fortfarande mer än tillräckligt. Lägg till 1200~ för att ta den med i5 (som jag själv äger).

Har ett HD6550 vilket gör att du kan spela en hel del lir. När jag bara arbetar så inaktiverar jag givetvis det diskreta kortet och kör på intels inbyggda "i processorn" och det ger en batteritid på ca 6,5 timme~ vid lägsta ljusstyrka och relativt aktivt surfande med en massa flikar och halvtung flash i bakgrunden.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Håller med ovanstående om 3820TG, riktigt grym liten dator. Bra prestanda, bra storlek, bra kvalitetskänsla, snygg och riktigt prisvärd.

Permalänk
Medlem

Dock så säger du "studiedator". Vilket betyder att det inte behöver vara något som helst krav på kraft utan det är surf och officepaketet som är det mest krävande egentligen som du kommer utsätta datorn för? Men samtidigt så menar du på att du utan problem kan köra på en mac för 10k+ så är du beredd att lägga ut riktigt mycket pengar för något som inte alls behöver kosta så mycket.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ziim0n:

Men samtidigt så menar du på att du utan problem kan köra på en mac för 10k+ så är du beredd att lägga ut riktigt mycket pengar för något som inte alls behöver kosta så mycket.

En mac är väl en perfekt studiedator om man har pengarna, eller vad menar du?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

En mac är väl en perfekt studiedator om man har pengarna, eller vad menar du?

Bra fråga vad jag menar. Blir snurrig av att själv läsa vad jag skriver.

Om vi säger såhär. TS är ute efter en studiedator, vilket man kan få för >5000 om man vill. Enligt mig är en studiedator för 10k+ knappast värt pengarna. I och för sig så kommer jag aldrig någonsin komma på varför man ska lägga ut så mycket pengar för en mac men ändå

Jag skulle köra på 3820tg, förmodligen i3'an om du vill ha lite mer kräm. Annars en billigare under 5000. Du får helt enkelt fråga dig själv hur mycket pengar du vill lägga ut på en dator du endast kommer använda till studierna.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=746287 3900kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=697430 4800kr

Är väl två ok 13" under 5k för studier.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ziim0n:

Bra fråga vad jag menar. Blir snurrig av att själv läsa vad jag skriver.

Om vi säger såhär. TS är ute efter en studiedator, vilket man kan få för >5000 om man vill. Enligt mig är en studiedator för 10k+ knappast värt pengarna. I och för sig så kommer jag aldrig någonsin komma på varför man ska lägga ut så mycket pengar för en mac men ändå

Känslan, kvaliten och säkerheten är väl vad dem där apple-fantasterna brukar säga, om det stämmer eller inte vet jag inte då jag aldrig använt någon apple-produkt.

Hade jag haft så mycket pengar att lägga på en studielaptop hade jag dock tagit en titt på deras produkter, då det inte är några laptops att spela på, utan laptops att arbeta på.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Jag kom fram till en Asus U35JC-RX040V. Den är tunn, lätt och smidig. Den har en 13.3 tums skärm (1366x768), intel i3 processor, 4GB ram, ett grafikkort som klarar de spel du nämde, upp till 11.5 timmars batteritid med hjälp av Asus Optimus-teknik, vikt: 1.9 kg, HDMI-anslutning "OBS den har ingen optisk enhet(DVD) mm. Se specifikation (länk).

Jag rekommenderar starkt, att om du har någon större elektronikkedja eller datorbutik, att åka dit och pröva om det finns en likadan eller liknande modell.

http://usa.asus.com/product.aspx?P_ID=LZlGKC46txkdwkkg

http://cdon.se/hemelektronik/asus_u3..._w7hp-11943377

Har du fler frågor så kan du citera mig, så jag hittar tillbaka.

/AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel