Köpa nätagg till märkesdator.

Permalänk

Köpa nätagg till märkesdator.

Hej!

Ska idag köpa ett nätaggregat till min märkesdator, märke packard bell.

Jag funderar på vilka problem detta kan medföra och vilket sorts nätagg jag bör sikta på för att det ska passa.

Tänker inhandla det på webhallen där dom har ett helt ok utbud av typ allt.. tror ni att det bara är att köra eller bör jag tänka på någonting?

Permalänk
Medlem

Skulle nog plocka ur den gamla först och mäta upp dimensionerna. En del kör med egna skumma mått på nätaggen och det vore ju surt att komma hem med en ny som inte passar in.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Skrivet av Juggernawt:

Skulle nog plocka ur den gamla först och mäta upp dimensionerna. En del kör med egna skumma mått på nätaggen och det vore ju surt att komma hem med en ny som inte passar in.

Varierar måtten så pass mycket?

Om inte annat kan jag ju köpa med mig ett, se om det passar och sedan utnyttja ångerrätten ifall den inte skulle passa. Åker bara in till staden en gång om dagen och jag har inte lust att vänta!

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att dubbelkolla. (antingen fysiskt eller kolla specs på nätet)

Har öppnat ett antal märkesdatorer och de flesta har haft 'custom size" på sina agg (och CPU-kylning).
Detta gäller speciellt ju mindre chassit är.

Mvh
Woundead

Permalänk
Skrivet av Woundead:

Jag håller med om att dubbelkolla. (antingen fysiskt eller kolla specs på nätet)

Har öppnat ett antal märkesdatorer och de flesta har haft 'custom size" på sina agg (och CPU-kylning).
Detta gäller speciellt ju mindre chassit är.

Mvh
Woundead

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...

Dom skriver ju inte ut sånt, dom jäklarna.

Permalänk
Medlem

Bara öppna upp skiten : )
Skulle tro att de följer ATX standarden dock.

Permalänk
Skrivet av Voultner:

Bara öppna upp skiten : )
Skulle tro att de följer ATX standarden dock.

Hade gärna gjort det, men jag sitter på jobbet nu.. om vi ponerar att jag går och köper ett nätagg idag som visar sig inte passa, går det inte att göra någon modifikation där, knacka hål; slipa etc?

edit1: Man ser ingenting antar jag, men jag försöker ändå.

http://tubby.scene7.com/is/image/tubby/IXTREI8221NC?$prod$

Ser man där om det passar eller ej? storleksmässigt kanske

Permalänk
Medlem

Bara en dun fråga,,, du har ingen garanti kvar på den? eller hur länge sen köpte du den?

Skulle också tro att ett atx nätagg skulle passa, men kan inte garatera något.

Annars kan du ju ta med nätagget till webhallen och fråga om det skulle passa, men det kanske blir krångligt?

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Skriv vilken modell du har så har du i alla fall en chans att få ett korrekt svar om standardagg passar.
Vissa märkesdatorer har andra anslutningskontakter.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Skriv vilken modell du har så har du i alla fall en chans att få ett korrekt svar om standardagg passar.
Vissa märkesdatorer har andra anslutningskontakter.

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...

Säger det här någonting?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har försökt googla, hittar absolut ingen vettig info. Inte förvånad eftersom det är Packard Bell. Med t ex HP är det enkelt att hitta specifikationer och mått. Du måste öppna datorn och mäta (och kolla kablarna), eller lämna tillbaks skräpet som du blev rådd i din andra tråd.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Jag har försökt googla, hittar absolut ingen vettig info. Inte förvånad eftersom det är Packard Bell. Med t ex HP är det enkelt att hitta specifikationer och mått. Du måste öppna datorn och mäta (och kolla kablarna), eller lämna tillbaks skräpet som du blev rådd i din andra tråd.

Vad menar du när du säger kolla kablarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickolajten:

Vad menar du när du säger kolla kablarna?

tror iallafall att han menar så att dom passar med vilket nätagg som helst.
Och så att strömkontakterna också passar=)

Lycka till=)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av bourne94:

tror iallafall att han menar så att dom passar med vilket nätagg som helst.
Och så att strömkontakterna också passar=)

Lycka till=)

Kablarna från vad till vad?

Förklara så att en som inte vet någonting förstår.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickolajten:

Kablarna från vad till vad?

Förklara så att en som inte vet någonting förstår.

Tack!

Till det i datorn som skall strömförsörjas, allt befintligt plus det nya du tänker köpa.
Passar kontakten till moderkortet?
Behövs det extra tillförsel till CPUn?
Räcker kontakterna till hårdiskar, DVD etc?
Nya grafikkortet?

Kan du montera ut det gamla nätagget öht?
Vissa chassin måste man plocka ut moderkort och/eller cpu för att få ut det.

Dock måste jag än en gång uppmana dig till detta;
#10890363

P.g.a:
Du är ny på att bygga.
Sätter du in ett nytt agg kan jag säga att sabbar garanti till 99%.
Detta som är(enda?) fördelen du med en märkesdator betalat 30% mer för, att det "skall fungera".
(Packard Bell var faktiskt bra när min skärm gick sönder, stod en ny utanför dörren kl 12 dagen efter)

CPUn och Minnet skall klara GTA utan problem.
Vill du verkligen ha kvar denna dator och uppgradera skulle jag leta efter det prestanda/"strömsnålhet" som finns, minst i GTX460/ATI5850-klassen.
Jag hittar tyvärr inte på länken vad det sitter för agg ifrån fabrik.

Jag kan säga att jag förstår känslan, man vill bara ordna det som gått fel, men ibland får man lite tunnelsyn när man borde titta upp och ta en annan väg.

Mvh
Woundead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickolajten:

Kablarna från vad till vad?

Förklara så att en som inte vet någonting förstår.

Tack!

Där har du en förklaring=)

Skrivet av Woundead:

Till det i datorn som skall strömförsörjas, allt befintligt plus det nya du tänker köpa.
Passar kontakten till moderkortet?
Behövs det extra tillförsel till CPUn?
Räcker kontakterna till hårdiskar, DVD etc?
Nya grafikkortet?

Kan du montera ut det gamla nätagget öht?
Vissa chassin måste man plocka ut moderkort och/eller cpu för att få ut det.

Dock måste jag än en gång uppmana dig till detta;
#10890363

P.g.a:
Du är ny på att bygga.
Sätter du in ett nytt agg kan jag säga att sabbar garanti till 99%.
Detta som är(enda?) fördelen du med en märkesdator betalat 30% mer för, att det "skall fungera".
(Packard Bell var faktiskt bra när min skärm gick sönder, stod en ny utanför dörren kl 12 dagen efter)

CPUn och Minnet skall klara GTA utan problem.
Vill du verkligen ha kvar denna dator och uppgradera skulle jag leta efter det prestanda/"strömsnålhet" som finns, minst i GTX460/ATI5850-klassen.
Jag hittar tyvärr inte på länken vad det sitter för agg ifrån fabrik.

Jag kan säga att jag förstår känslan, man vill bara ordna det som gått fel, men ibland får man lite tunnelsyn när man borde titta upp och ta en annan väg.

Mvh
Woundead

man pajar garantin ( om det finns någon kvar ), och näragget kan vara riktigt krångligt att få ut,,, jag fick ta bort dvd spelarna när jag skulle ta ut mitt ut ett hp, hållarna var fastnitade=(

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Avstängd

Jag har precis bytat nätagg.I en kompis packard bell dator lite äldre chassi än ditt.Inga problem,mått höjd 8.6 cm bredd 15cm djup 14 cm men ett större hade inte fått plats.Ta av och mät ditt gamla först bara onödigt krångel annars.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

2 GB NVIDIA GeForce GT330 grafiklösning
detta till en i5 processor ;>
usch för märkesdator hur som helst, lycka till med ditt nätagg problem!

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk

Har en PB imedia (typ samma chassi) hemma som jag också tänkte byta nätagg på eftersom jag ville köra ett häftigare grafikkort. Men det visade sig att det var ett litet skit nätagg som var monterad på sidan av datorn och där rök ju alla mina planer eftersom det inte höll atx standarden..

DOCK så var det en imedia och jag tror den är lite mindre än din. Men som sagt, ser du ett litet nätagg monterad just vid sidoplåten av chassit = dåliga nyheter.

m-ATX har måtten 100x50x125mm (BxHxD)
ATX har måtten 150x86x146mm (BxHxD) <-- Detta vill du ha

Måtten jag skrev är taget från ett annat forum, samma som jag utgick ifrån för att se om det gick att byta nätagg.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 @ 3,9GHz | MSI 870A-G54 AM3 | Corsair 1600MHz XMS3 8GB | Gigabyte Radeon HD6950 2GB | Crucial M500 240GB | FSP Aurum 700w

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Jag har precis bytat nätagg.I en kompis packard bell dator lite äldre chassi än ditt.Inga problem,mått höjd 8.6 cm bredd 15cm djup 14 cm men ett större hade inte fått plats.Ta av och mät ditt gamla först bara onödigt krångel annars.

Det heter att man har bytt nätaggregat inte bytat

Visa signatur

gtx 690 | i7 3960x 5 GHz | 32 GB 2133MHz | 8TB | 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-martin:

Det heter att man har bytt nätaggregat inte bytat

haha