Helgsnack: "Är SSD värt pengarna?"

Permalänk
Medlem

Hellre sex år i fängelse än ett år med mekanisk disk...

Visa signatur

Stationär:Coolermaster Cosmos II, Corsair AX1200W, MSI X79A-GD65 8D, Intel Core i7 3930K, Corsair H100, 64GB Corsair VENGEANCE 1600Mhz, Gigabyte GTX690SLI, 256+256GB OCZ Vertex 4 Raid0.
Bärballe: MSI GT780R-231NE.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast det är fortfarande för dyrt för oss som faktiskt behöver en rätt stor SSD även för program så GB/kr är i allra högsta grad relevant även om man inte ska ha disken för lagring. Verkar som om få här förstår att vissa vill ha mer än Windows 7 och CS på sin dator och därför kräver lite mer utrymme. Adobesviten tar 10 GB rakt av. Sen chachar adobes program massa så där är det minst 10 GB till som ligger. Kör man stora projekt krävs ännu mer. Jag är inte säker på att jag skulle våga köpa en 160 GB SSD som systemdisk eftersom min nuvarande systempartition på 150 GB är lite trång.

Det beror väl kanske också på ifall du redan har minimerat mängden data som lagras på partitionen (vilket man får leva med att göra med en SSD).

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aser:

Det beror väl kanske också på ifall du redan har minimerat mängden data som lagras på partitionen (vilket man får leva med att göra med en SSD).

Redan dödat hibernation och rotat runt i en del program som dumpar mycket skit på disken. Spotify har till exempel en förmåga att lämna mycket skit om man inte passar sig. Sen finns det en del program som jag vill ska få ta plats. Till exempel bild- och videoredigeringsprogram. De behöver diskutrymmet och det känns ju väldigt korkat att låta de arbeta mot en HDD om programmet i sig ligger på en SSD.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag kan absolut förstå folk som tycker att det är mycket pengar för SSD. Innan jag köpte min SSD så var jag oerhört skeptisk och gjorde en massa research. På pappret såg det verkligen ut som bortkastade pengar. Men det var först efter att jag provat på en SSD som jag blev kär. Köpte en dagen efter och ångrar absolut inte mitt köp. Det handlar inte enbart om dom där sekunderna det tar att starta om datorn. Det handlar om helheten. Allt vad laddningstider heter har reducerats till knappt befintliga. Dock är utrymmet lite snålt och jag kör allt annat förutom OS och basprogrammen från två stycken 2 tb 7500 rpm:are. Men skillnaden är ändå märkbar. Läs och skrivhastigheten är sjukt mycket bättre. Såhär i efterhand; sjukt mycket pengar för prestandan, men helt klart värt det. SSD-disk: 3000 Känslan av att slippa onödiga laddningstider: Priceless.

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Medlem

http://www.nordichardware.se/nyheter/86-lagring/42670-intel-3...

Senaste om Intels 320 SSD. SweC ligger som vanligt lite efter med nyhetsrapporteringen...

Permalänk
Medlem

Till alla dom som tycket att ljudet från hårddiskarna är störande så kan man ju köpa ett ljuddämpande skal, typ en sån här

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Skrivet av thom.g:

Till alla dom som tycket att ljudet från hårddiskarna är störande så kan man ju köpa ett ljuddämpande skal, typ en sån här

Dom låter ju fortfarande. Den ljuddämpande mattan gör inte mycket till,.

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hojken:

Jag tycker absolut att en SSD är värt pengarna idag. Vad många inte förstår är att en SSD inte ska jämföras med "lagringsdiskar" och därmed GB/kr - det är som att köpa bil efter antal kg bil/kr och försöka jämföra en Saab med en Porche.

Roliga är att många som argumenterar för SSD använder just "Min porsche som kör 50km/h är så mycket snabbare än min Saab som kör 50km/h".

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av dreams_in_digita:

Dom låter ju fortfarande. Den ljuddämpande mattan gör inte mycket till,.

Vet inte om du kollade min länk, eller har testat en sån själv. Men jag har en och den gör att min hdd inte låter något vad jag kan höra. Men allt som har med ljud att göra är ju individuellt.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Jag har skrivit förut, men värt å säga det igen.
Allt har å göra med latens (respons om man så vill säga å)
Att inte behöva vänta den där sekunden för varje sak jag ska göra, att känna att vad jag än gör så sker de direkt utan dröjsmål.
Att lista flera loggfiler tar evigheter med mekanisk medans ssd fixar de på 2sek.
Min "bottleneck" är cpu numera. Jag gillar skarpt att den är tyst å inte kräver kylning, men främst hur snabb den är.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av thom.g:

Vet inte om du kollade min länk, eller har testat en sån själv. Men jag har en och den gör att min hdd inte låter något vad jag kan höra. Men allt som har med ljud att göra är ju individuellt.

Jag testade själv och blev mycket besviken helt enkelt men du har rätt. det är väldigt individuellt

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Medlem

Vill du ha en snabb dator? Då är de flaskhalsarna du ska ta bort. Hårddisken är den största flaskhalsen i dagens datorer. Så klart du ska satsa på SSD.

Fast SSD kostar ju en del. Det gör andra prestandakomponenter också. Vad lägger du ut på resten av datorn? Jag ska själv bygga en ny dator snart och jag har en budget på kring 1700€. Då är det klart att det kommer med en SSD. Har man däremot en budget på 700€ så är SSD nog oproportionerligt dyrt. Jag skulle nog inte slänga in en SSD om jag bygde en dator kring en i3-processor. Tar jag en i7:a så ska SSD:n med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Westis78:

Vill du ha en snabb dator? Då är de flaskhalsarna du ska ta bort. Hårddisken är den största flaskhalsen i dagens datorer. Så klart du ska satsa på SSD.

Fast SSD kostar ju en del. Det gör andra prestandakomponenter också. Vad lägger du ut på resten av datorn? Jag ska själv bygga en ny dator snart och jag har en budget på kring 1700€. Då är det klart att det kommer med en SSD. Har man däremot en budget på 700€ så är SSD nog oproportionerligt dyrt. Jag skulle nog inte slänga in en SSD om jag bygde en dator kring en i3-processor. Tar jag en i7:a så ska SSD:n med.

Tycker att detta inlägg säger allt. Ingen ide att pladdra mer om saken, det ÄR en prisfråga främst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Roliga är att många som argumenterar för SSD använder just "Min porsche som kör 50km/h är så mycket snabbare än min Saab som kör 50km/h".

Fast en Porsche kan svänga och göra en massa annat hemskt kul i 50km/h som inte en SAAB klarar av

Permalänk
Entusiast

När den här artikeln skapades, var SSD mycket dyrare. SSD-priserna har bokstavligen rasat senaste månaderna.
Jag anser, med dagens priser (2011-05-24) är SSD definitivt värt pengarna.

Däremot, bara för ett litet tag sedan, kostade en ynklig 16 - 64 Gibabyte SSD många tusenlappar. ( ~5000 - 12 000 kr )
Då var det enligt min mening inte värt det.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)