Permalänk
Medlem

Turbo bost fast på max!

Jag har en dator enligt nedan:
2600k i7 SB
MSI GD65 motherboard. Bios version 1.80

Men jag har ett litet problem.
Turbo bost funktionen på cpu´n är fast på max läge hela tiden även fast den inte behöver.
Jag har MSI OC Genie på, men cpun throtlar ingenting utan är fast på 4.2ghz hela tiden.
Detta är igenkligen inget jätte problem. Men när jag tex inte spelar osv så ser jag hellre att datorn är lite tyst och kall än att fläkten tutar på rätt hårt för att kyla prollen.

Detta har funkat förut utan problem och Turbo Bost har snurrat på som det ska. Men det sluta helt plötsligt.
Jag har resettat bios osv men det har inte hjälpt.
Turbo bost är givetvis på i bios.

Någon som har samma moderkort och har OC genie på samt samma bios version och har samma problem?
Eller någon som har koll på om vad det kan vara för fel?
Verktyget jag använder för att se speeden på cpun är intels egna turbo bost program. Samt control center från MSI som jag ser att det verkligen stämmer i. Både på temperatur och hastighet nämnd där.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Vill du att CPU:n ska ner och idla vid ca 1.6 ghz, så är det Intel speedstep som ska enablas.
(Turbon använda bara för att öka prestandan över "basläget")

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

har det aktiverat också men ingen skillnad. Det var redan på. Provade att stänga av det och savea och starta om sen sätta på det och savea utan någon lycka.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Kollat i Cpu/Power management?

Visa signatur

HAF X, i5 2500k + EK acetal, Sabertooth P67, 8GB DDR3, 6970 + EK acetal , SSD 80 + 2Tb hdd, Antec Quattro 850w, win7 64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z0l!d:

har det aktiverat också men ingen skillnad. Det var redan på. Provade att stänga av det och savea och starta om sen sätta på det och savea utan någon lycka.

Har det löst sig? jag har exakt samma problem med min 2500K och har provat samma saker om du beskriver ovan.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem

nope inte fått någon ordning på det :S

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Pröva att smeka kortet, kan funka