Hur snabbt usb-minne till HD-film?

Permalänk

Hur snabbt usb-minne till HD-film?

Det finns ju ingångar på bluray spelare och tv apparater osv som man man spela upp mkv filer, hur snabbt usb minne måste man ha alternativ usb disk om usb minne inte räcker till

räknar man med 90min film på 700mb så blir det 7.7mb/min då eller?

och en mkv fil på 4.6gb och 90 min blir då 0,85 mb/s eller är jag fel ute?

vanliga 700mb filmer går ju fint att köra, går det lika bra med mkv filer? tänkte köpa ett usb minne som rymmer lite i så fall eller man ska ha en disk som går fortare?

någon som har testat?

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim_zune:

Det finns ju ingångar på bluray spelare och tv apparater osv som man man spela upp mkv filer, hur snabbt usb minne måste man ha alternativ usb disk om usb minne inte räcker till

räknar man med 90min film på 700mb så blir det 7.7mb/min då eller?

och en mkv fil på 4.6gb och 90 min blir då 0,85 mb/s eller är jag fel ute?

vanliga 700mb filmer går ju fint att köra, går det lika bra med mkv filer? tänkte köpa ett usb minne som rymmer lite i så fall eller man ska ha en disk som går fortare?

någon som har testat?

intressant fråga där,,, men har aldrig haft problem med att det går för sakta, men ska inte lova nått, då jag aldrig testat det du ska göra=)

Lycka till=)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av bourne94:

intressant fråga där,,, men har aldrig haft problem med att det går för sakta, men ska inte lova nått, då jag aldrig testat det du ska göra=)

Lycka till=)

vadå, har du kört mkv (hd) filer från usb minne och det funkat?

hur fort går en dvd-skiva i mb/s?

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim_zune:

vadå, har du kört mkv (hd) filer från usb minne och det funkat?

hur fort går en dvd-skiva i mb/s?

Har tyvärr aldrig tänkt på det, så har aldrig testat:(
Vänta på nått mer svar för att vara på den säkra sidan=)
Men lycka till ändå=)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

Mitt 16GB Cruzer minne klarar ca 20MB/s och det har då fungerat felfritt till HD filmer, tror inte det krävs så extremt mycket från USB minnet för att klara av vanlig HD (720p) film, behöver nog inte oroa dig.

Permalänk
Skrivet av bourne94:

Har tyvärr aldrig tänkt på det, så har aldrig testat:(
Vänta på nått mer svar för att vara på den säkra sidan=)
Men lycka till ändå=)

jodå, jag väntar, tänkte beställa idag ju, men funkar det inte så känns det onödigt :/

annars får man väl testa? vanlig film funkar ju kanon iallafall tanken är bara att slippa släpa på den bärbara eller en hdd när man ska visa filmer i hd kvalitet..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Skrivet av Dispersion:

Mitt 16GB Cruzer minne klarar ca 20MB/s och det har då fungerat felfritt till HD filmer, tror inte det krävs så extremt mycket från USB minnet för att klara av vanlig HD (720p) film, behöver nog inte oroa dig.

SANDISK CRUZER BLADE USB 2.0 16GB? är det ett sådant minne? rödsvart.

bara tänkte så man inte går på en nit :/ eller om man ska köpa snabbare minne. ?

låter bra, blir kanske ett sådant.. så får man hålla tummarna=)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim_zune:

jodå, jag väntar, tänkte beställa idag ju, men funkar det inte så känns det onödigt :/

annars får man väl testa? vanlig film funkar ju kanon iallafall tanken är bara att slippa släpa på den bärbara eller en hdd när man ska visa filmer i hd kvalitet..

Jag tror som en skrev längre upp, tror det ska funka med HD så tror att det inte är nån fara=)

Ja, vanlig film funkar felfritt=)

Lycka till, och hoppas det funkar med HD=)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Det är ganska enkelt att räkna ut.

Blu-ray filmer har en maximal bandbredd på 48Mbit/s med video och ljud tillsammans och 48M/8 = 6M.

Dvs för att klara av att spela en ren blu-ray film så behöver du ett minne som kan läsa i 6MB/s.

Mkv och sådant är givetvis lättare och brukar ha en bitrate på mellan 4Mbit/s till max 15Mbit/s vilket gör att du bara behöver läsa i knappt 2MB/s. Tror knappt det säljs minneskort eller usb-minnen som är långsammare än det i dag.

Det värre problemet är ju att alla har ju långsammare skrivhastighet än läshastighet och för att få det till minnet kan det ju om du köper ett som är på gränsen ta längre tid att kopiera till minnet än vad det tar att spela upp filmen.

Permalänk
Medlem

För att klargöra vad alla redan sagt. Du får INGA problem med att spela upp HD-film från ett usb-minne.

Permalänk
Skrivet av jensa86:

Det är ganska enkelt att räkna ut.

Blu-ray filmer har en maximal bandbredd på 48Mbit/s med video och ljud tillsammans och 48M/8 = 6M.

Dvs för att klara av att spela en ren blu-ray film så behöver du ett minne som kan läsa i 6MB/s.

Mkv och sådant är givetvis lättare och brukar ha en bitrate på mellan 4Mbit/s till max 15Mbit/s vilket gör att du bara behöver läsa i knappt 2MB/s. Tror knappt det säljs minneskort eller usb-minnen som är långsammare än det i dag.

Det värre problemet är ju att alla har ju långsammare skrivhastighet än läshastighet och för att få det till minnet kan det ju om du köper ett som är på gränsen ta längre tid att kopiera till minnet än vad det tar att spela upp filmen.

det lät ju bra.. då kan jag vara lugn, det med skrivhastigheten är jag medveten om, men det får man ju ta med litet minne:/

då behöver man inte vara orolig för sina mkv filer då=) eftersom det är det man får när man filmar
tack för svar=)

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Skrivet av MrMadMan:

För att klargöra vad alla redan sagt. Du får INGA problem med att spela upp HD-film från ett usb-minne.

bra med någon som kan komma in och klargöra vad andra har sakt om vi andra inte fattar det

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim_zune:

bra med någon som kan komma in och klargöra vad andra har sakt om vi andra inte fattar det

Hehe. Ja ibland tycker jag man krånglar till det i onödan. När folk bara vill ha ett svar, och inte en förklaring.

Permalänk
Skrivet av MrMadMan:

Hehe. Ja ibland tycker jag man krånglar till det i onödan. När folk bara vill ha ett svar, och inte en förklaring.

men jag ville ha en förklaring då många bara kläcker ur sig ett svar

vill ju veta varför..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

tänk på att fat32 inte klarar filer större än 4GB, så skall du plugga in minnet till en mediaspelare eller dyl. så kolla upp att den stöder ntfs eller något annat filsystem som har stöd för större filer än 4GB.

Permalänk
Skrivet av mattoys:

tänk på att fat32 inte klarar filer större än 4GB, så skall du plugga in minnet till en mediaspelare eller dyl. så kolla upp att den stöder ntfs eller något annat filsystem som har stöd för större filer än 4GB.

men alla usb klarar inte av ntfs heller, eller?

har den nya samsung som går att hänga på väggen, någon som kan kolla? då jag inte ser det själv?

bra tips, hade glömt de..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Alla USB-minnen klarar av NTFS men alla TV-apparater klarar det inte. Nyare Samsung bör inte ha problem med NTFS.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Skrivet av 2000+:

Alla USB-minnen klarar av NTFS men alla TV-apparater klarar det inte. Nyare Samsung bör inte ha problem med NTFS.

då tar jag och beställer så får vi se

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk

nu har jag testat hd och det funkade fint.. tar inte så lång tid att överföra heller..

formaterade precis till ntfs då den råkade vara i fat.. ska testa en 6gb fil, tror det kommer funka fint men det åter står ju att se..

nu kan jag äntligen koppla bort min dator från bion då spelaren tar allt

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Har spånat lite på detta om man skulle fixa en LED tv till landet tex så äre bara å köra med USB sticka för jag pallar inte dra om elen för att få in en dvd/blåray spelare dessutom kostar det mera sen har jag ingen fast el heller så den kan behövas köras på batteri vilket blir extra jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

tänk på att fat32 inte klarar filer större än 4GB, så skall du plugga in minnet till en mediaspelare eller dyl. så kolla upp att den stöder ntfs eller något annat filsystem som har stöd för större filer än 4GB.

Går utmärkt att splitta stora mkv filer snabbt o enkelt med http://www.videohelp.com/tools/MKVtoolnix så det funkar i alla enheter.