Bekväm Xp-användare dags att byta till Win 7

Permalänk

Bekväm Xp-användare dags att byta till Win 7

Hej på er!

Har haft Xp bra länge nu men är sugen på att prova Windows 7 och har lite frågor runt detta.

1.Hur stor partition tycker ni man skall göra?
2.Kommer mina xp-program funka med win 7 ?
3.Nått speciellt man skall tänka på när man byter upp sig?

Jag sökte lite på forumet men hittade inte riktigt det jag var ute efter.

Permalänk
Medlem

något att tänka på med ett 64-bitars OS är att alla program gjorda för xp 32-bitars inte säkert fungerar men med tanke på hur länge sen vista släpptes så måste det vara väldigt skumma program du kör om dom inte är kompatibla med vista och w7.

Partition är ju lite varierande, gjorde min på 30 gb men nu i efterhand önskar jag nog att den legat på kanske 50-80 gb istället. Allt beror ju på hur mycket du brukar ha installerat på systemdisken.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Hedersmedlem

1. Beror självklart på om du har tänkt köra bara Windows, eller alla program och spel på samma partition? För bara Windows borde 30GB räcka fint.
2. Ja, om du inte använder synnerligen gamla och utdaterade program. Det finns även kompatibilitetsläge som kan hjälpa till ifall något mot förmodan skulle strula.
3. Windows 7 är helt otroligt mycket bättre än XP på allt, tänk bara på att det kan ta några veckor att vänja sig och att lära sig hitta!

Permalänk
Skrivet av Wishy:

något att tänka på med ett 64-bitars OS är att alla program gjorda för xp 32-bitars inte säkert fungerar men med tanke på hur länge sen vista släpptes så måste det vara väldigt skumma program du kör om dom inte är kompatibla med vista och w7.

Partition är ju lite varierande, gjorde min på 30 gb men nu i efterhand önskar jag nog att den legat på kanske 50-80 gb istället. Allt beror ju på hur mycket du brukar ha installerat på systemdisken.

Tack för svar.

Jag har på min xp-burk en partition på 40 gb och endast mellan 5-10 gb ledigt. Funderade på ha en 50 gb men det kanske blir lite för lite nu..

Permalänk
Medlem

Kan ju meddela att jag har 1 gb ledigt på min 30 partition. Har dock inte några spel eller stora program installerade på den partitionen men som sagt, ångrar att jag inte har lite mer men det får bli en ändring om jag formaterar om burken någon dag.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Skrivet av widL:

1. Beror självklart på om du har tänkt köra bara Windows, eller alla program och spel på samma partition? För bara Windows borde 30GB räcka fint.
2. Ja, om du inte använder synnerligen gamla och utdaterade program. Det finns även kompatibilitetsläge som kan hjälpa till ifall något mot förmodan skulle strula.
3. Windows 7 är helt otroligt mycket bättre än XP på allt, tänk bara på att det kan ta några veckor att vänja sig och att lära sig hitta!

Så vitt jag vet har jag nog inte så värst gamla program men lite speciella grejer har jag ju som externt ljudkort, ritplatta och lite krims krams.

Vad menar du med hitta? Skiljer det sig såpass från xp?

Permalänk
Medlem

En till sak du ska tänka på är att tex. ett fåtal skrivare samt vissa lite udda/äldre hårdvara & tillbehör saknar drivrutiner för windows 7.

Permalänk
Medlem

Kör hellre för mycket än för lite.

Jag bytte till Win7 pga TRIM egentligen, att det är på automatiskt etc.

Annars hade jag egentligen inga direkta planer för att gå ifrån WinXP då jag tycker det är stabilt, och bra.

Men jag tror att om jag byter tillbaka till XP lär jag inte vara nöjd med användarvänligheten och funktionerna.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

Vilka små Partitioner ni kör med, i min gamla windows burk har jag en dedikerad 120gigare till endast windows och installerade program och spel och tycker det är alldeles för lite

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Skrivet av ph33r:

Vilka små Partitioner ni kör med, i min gamla windows burk har jag en dedikerad 120gigare till endast windows och installerade program och spel och tycker det är alldeles för lite

Spel kommer jag inte ha på denna partition men en del program så kanske borde satsa på runt 100 gb?

Permalänk
Skrivet av Mögel:

En till sak du ska tänka på är att tex. ett fåtal skrivare samt vissa lite udda/äldre hårdvara & tillbehör saknar drivrutiner för windows 7.

jag löste mina sådana problem genom att installera en liknande drivrutin

typ hp universal drivisar funkar på de flesta skrivare, så länge man bara skriver ut så..

ljud kort med om man bara ska köra stereo osv.. är man kräsen så brukar man ändå ha nyare prylar

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk

Det finns virtuell Windows XP till Windows 7 Professional och Ultimate om mot förmodan något inte skulle fungera. Det var över ett år sedan jag testade men har flr mig att det var riktigt enkelt att komma igång. http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/

EDIT: Verkar som att det skulle fungera med Home Premium också men är inte helt säker på det, kolla in sidan jag länkade.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Ja kör med 60Gb windows partition, har 28,5Gb ledigt. Bättre att ha några GB extra än för få

Permalänk
Skrivet av soderkvist:

Det finns virtuell Windows XP till Windows 7 Professional och Ultimate om mot förmodan något inte skulle fungera. Det var över ett år sedan jag testade men har flr mig att det var riktigt enkelt att komma igång. http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/

EDIT: Verkar som att det skulle fungera med Home Premium också men är inte helt säker på det, kolla in sidan jag länkade.

Låter ju kanon om det är nått som inte skulle vilja funka med win 7. Nu börjar jag få hum om det hela.
100 gb bör väl räcka till win 7, adobe creative suit, office paketet, lite andra småprogram (som skype, mirc etc) och lite skräp på skrivbordet och i mina dokument?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim_zune:

jag löste mina sådana problem genom att installera en liknande drivrutin

typ hp universal drivisar funkar på de flesta skrivare, så länge man bara skriver ut så..

ljud kort med om man bara ska köra stereo osv.. är man kräsen så brukar man ändå ha nyare prylar

Precis, många skrivare går också att installera i windows 7 med hjälp av vista drivrutiner. Därför skrev jag ett fåtal skrivare.

Men visst är det så, det ska till att vara ändå hyffsat åldrat för att inte vara kompatibelt med win7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptenbeaver:

Låter ju kanon om det är nått som inte skulle vilja funka med win 7. Nu börjar jag få hum om det hela.
100 gb bör väl räcka till win 7, adobe creative suit, office paketet, lite andra småprogram (som skype, mirc etc) och lite skräp på skrivbordet och i mina dokument?

Absolut, har du 100 gb att undanvara för OS och program så är det ju lika bra. Annars sitter du där om något år i min situation med väldigt tajt utrymme osv.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk

Nu har jag installerat det mesta jag behöver och har 74 gb ledigt än så länge.

Tack för hjälpen boys!

Permalänk
Medlem

Det där med att 32 bitars program kanske inte fungerar i 64 är i och för sig sant men aldrig hört talas om, eller upplevt själv, att fallet vore så. Det enda som kanske händer är att windows säger ifrån att programmet "kanske inte är kopatibelt" men du kan körat ändå. Kört 64 bitars sedan det kom till Windows Xp och nu suttit på Windows 7 ett bra tag utan haft några problem. T.o.m Commander Keen funkar ju klockrent i sitt lilla dosfönster

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Har en win 7 licens själv men är faktiskt inte ett dugg imponerad utav 7an trivs bättre i xp miljöen när det gäller microsofts operativ.