Hjälp?! Ny RAID0 ger lika prestanda än en enkel disk?!

Permalänk
Medlem

Hjälp?! Ny RAID0 ger lika prestanda än en enkel disk?!

Hej! Ny här på forumet + inom detta med RAID. (Mitt första RAID försök)

Köpte två stycken WD 500GB(http://www.dustinhome.se/pd_5010333404.aspx) häromdagen för att köra i RAID0 till Fraps.

Kopplade båda till varsinn SATA3GB/s port på mitt Asus P7P55D-E.
Skapade RAID0 utav diskarna i diskhanteraren i Windows 7 64bit. Fick då min 1TB disk i "Den här datorn".

Nu är det så att när jag ska recorda med Fraps till min RAID0 array så droppar FPSen fortfarande ner till 40-50FPS. Likadant som den gör om jag recordar med bara en utav diskarna eller t.ex. en annan WD 160GB:are.
Vilken FPS jag än har i spelet(100FPS t.ex.) så droppar den ner till 40-50FPS när jag recordar...

Jag börjar inse att det hela har något med Fraps att göra? Eller? För när jag kör benchmark på dikarna i både RAID0 och icke RAID så får jag dessa resultat. D.v.s att RAID0 funktionen verkar fungera....

Först lite enkel info.

Grafikupplösning.
1920x1080 (har hört att Fraps skriver i ca 90mb/s i den upplöningen)

Fraps inställningar.
60FPS (lock frame rate = no) Ställer jag den till 30FPS i Fraps får jag istället 60FPS ingame, men efter en respawn så låser den sig till 30FPS, även fast *lock frame rate = no* weird?!
Record full-size = yes

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 3.0.1 x64 (C) 2007-2010 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
-----------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]

Sequential Read : 105.491 MB/s
Sequential Write : 87.527 MB/s
Random Read 512KB : 44.657 MB/s
Random Write 512KB : 74.132 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 0.641 MB/s [ 156.5 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 1.077 MB/s [ 262.8 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 0.766 MB/s [ 186.9 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 1.100 MB/s [ 268.5 IOPS]

Test : 100 MB [F: 5.0% (23.2/465.8 GB)] (x5)
Date : 2011/03/20 21:18:44
OS : Windows 7 Home Premium Edition [6.1 Build 7600] (x64)

-----------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 3.0.1 (C) 2007-2010 hiyohiyo
Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
-----------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 byte/s [SATA/300 = 300,000,000 byte/s]

Sequential Read : 198.719 MB/s
Sequential Write : 154.177 MB/s
Random Read 512KB : 49.030 MB/s
Random Write 512KB : 113.041 MB/s
Random Read 4KB (QD=1) : 0.748 MB/s [ 182.7 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 2.284 MB/s [ 557.7 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 1.662 MB/s [ 405.7 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 2.836 MB/s [ 692.4 IOPS]

Test : 100 MB [F: 0.0% (0.1/931.5 GB)] (x5)
Date : 2011/03/20 21:30:33
OS : Windows 7 Home Premium Edition [6.1 Build 7600] (x64)

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Dator Specs.

OS - Windows 7 Home Premium
Chassis - Antec 902
CPU - Intel Core I5 750 @ 2,67Ghz
Moterboard - Asus P7P55D-E
RAM - 2x2GB DDR3 @ 1333Mhz
GPU - Gigabyte GTX 260 SOC
Power Supply - Corsair TX 750W
Kingsston SSD 128GB (OS & Games/Progs)
HDD for capture - 2x 500GB WD Green RAID 0

Som sagt så visar ju detta att RAID0 fungerar... Men jag hoppas någon kan hjälpa mig med detta, all hjälp mottages! måste verkligen få det att fungera! annars har jag slängt ut pengar i onödan!

Om något är otydligt, FRÅGA!

Glömde datorspecs.
Permalänk

det kvittar fullständigt vilken hårddisk du har när du ska spela in filmer. allt tas på cpun och ram minnet !

mvh

Visa signatur

"It is not enough that i should succed, others should fail."
- Unkown

Permalänk
Skrivet av nikkepikke:

det kvittar fullständigt vilken hårddisk du har när du ska spela in filmer. allt tas på cpun och ram minnet !

mvh

/facepalm

Skriv ut resten av hårdvaran så vi kan se om det är nått annat som kan spöka.

Visa signatur

Athlon xp2600(barton 12,166), 512ddr 333mhz , Leadtek 6800le(12,6 391/891 1,3v ) 128mb, nf7-s v2.0 3dmark 05-4003

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikkepikke:

det kvittar fullständigt vilken hårddisk du har när du ska spela in filmer. allt tas på cpun och ram minnet !

mvh

Skojar du med mig eller? Det ända jag hör hört på internet den senaste tiden för att få laggfri inspelning är att skaffa snabb skrivhastighet. Som exempel då att RAIDa.

Skrivet av 88viper88:

/facepalm

Skriv ut resten av hårdvaran så vi kan se om det är nått annat som kan spöka.

Woops, glömde det addar den nu.

Permalänk
Skrivet av wirrew:

Skojar du med mig eller? Det ända jag hör hört på internet den senaste tiden för att få laggfri inspelning är att skaffa snabb skrivhastighet. Som exempel då att RAIDa.

kan försäkra dig om att det är prollens fel att det inte fungerar så bra. kör på min i7 870 och laggar r*v när jag filmar med fraps. Använd wegame, gratis, smidigt, tar nästan ingenting på prestandan. plus att jag sitter på en sprillans ny ssd ^^ men dock, det går inte med en LGA1156 prolle helt enkelt.

Visa signatur

"It is not enough that i should succed, others should fail."
- Unkown

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikkepikke:

kan försäkra dig om att det är prollens fel att det inte fungerar så bra. kör på min i7 870 och laggar r*v när jag filmar med fraps. Använd wegame, gratis, smidigt, tar nästan ingenting på prestandan. plus att jag sitter på en sprillans ny ssd ^^ men dock, det går inte med en LGA1156 prolle helt enkelt.

Säg inte att det är sant?! Har aldrig haft några problem eller klagomål på att denna processor är för klen eller liknande, men nu? När man kommer till recording...ska det vara så att den helt plötsligt är värdelös då? Detta kan inte vara sant Har jag köpt diskarna i onödan? Skulle det gått lika bra att recorda på en disk med en "kraftigare" processor????

Permalänk
Skrivet av wirrew:

Säg inte att det är sant?! Har aldrig haft några problem eller klagomål på att denna processor är för klen eller liknande, men nu? När man kommer till recording...ska det vara så att den helt plötsligt är värdelös då? Detta kan inte vara sant Har jag köpt diskarna i onödan? Skulle det gått lika bra att recorda på en disk med en "kraftigare" processor????

den är defenitift (stavning??) inte för klen bara fraps som kräver brutalt mycke prestanda för att man ska kunna spela samtidigt som man recordar men JA, hade du suttit på en i7 980X etc så hade du absolut inte haft det problemet du har nu

peace !

Visa signatur

"It is not enough that i should succed, others should fail."
- Unkown

Permalänk
Medlem
Skrivet av wirrew:

ska det vara så att den helt plötsligt är värdelös då?

Att komprimera i hög upplösning och hög framerate är extremt processor krävande.

Lägg nu till det faktum att processorn fortfarande måste hålla igång spelet SAMTIDIGT så kommer du få problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Att komprimera i hög upplösning och hög framerate är extremt processor krävande.

Lägg nu till det faktum att processorn fortfarande måste hålla igång spelet SAMTIDIGT så kommer du få problem.

Men Fraps komprimerar ju inte överhuvud taget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wirrew:

Men Fraps komprimerar ju inte överhuvud taget?

Det gör det. Annars skulle 1920x1080 @ 60hz kräva 355.957031 megabyte i sekunden.

Permalänk
Medlem

Okej...nu har jag även upptäckt att spelet/fraps/datorn fryser ca 1 sek vid varje filbyte...? Något man kan fixa, har det med diskarna att göra, eller hör det bara till att prollen är för svag?

Finns det något sätt att kunna recorda @ Full HD med en fps över eller 60 i spelet med mitt nuvarande system? Har testat att dra ner grafiken till 1280x720 utan bättre resultat? Borde inte det gå mycket bättre?

(- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -)

För framtida planer:
Skulle denna prolle lösa mitt problem? http://www.dustinhome.se/pd_5010443622.aspx

Omformulerade frågan.
Permalänk
Hedersmedlem

För att testa processorintensivitet, ta upp aktivitetshanteraren och sätt på "Alltid överst", starta igång spelet och Fraps och se om samtliga kärnor ligger på 100%. Annars - sätt exempelvis fraps på de sista 2/4 kärnorna på prolllen om det är så att spelet/programmet inte är så optimerat för flerkärnsprocessorer. Bara att högerklicka i processlistan i aktivetetshanteraren och välj "Ange processortillhörighet".

Kanske dags att överklocka processorn lite också? 2,26 GHz låter väldigt lite för en fin i7:a

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

För att testa processorintensivitet, ta upp aktivitetshanteraren och sätt på "Alltid överst", starta igång spelet och Fraps och se om samtliga kärnor ligger på 100%. Annars - sätt exempelvis fraps på de sista 2/4 kärnorna på prolllen om det är så att spelet/programmet inte är så optimerat för flerkärnsprocessorer. Bara att högerklicka i processlistan i aktivetetshanteraren och välj "Ange processortillhörighet".

Kanske dags att överklocka processorn lite också? 2,26 GHz låter väldigt lite för en fin i7:a

Okej, jag vet ju via mitt tangetbords LCD, där jag har en prestanda övervakare, att prollens alla kärnor ligger på 95-99% vid recording. Men jag ska även bekräfta det med aktivitetshanteraren. Men vad händer om jag lägger Fraps så att det bara får jobba på 2 utav kärnorna?

Spelet är Battlefield Bad Company 2, och det är anpassat för fyra kärnor bara kolla specsen för spelet :).

Jag kan börja med att rätta dig lite, min prolle är en I5, inte I7 :). Men ja, som du sa, man kanske ska överklocka den? Den är ju något år i alla fall, dagens I5or ligger ju på runt 3Ghz och upp från fabrik. Men däremot har jag aldirg öveklockat förut, gissar att jag skulle behöva en ny kylare då? Då jag har original nu ;), sen då? Vad märker jag för skillnad rent allmänt om jag överklockar, och skulle det hjälpa mitt problem?
(Spelar tunga spel och redigerar i bl.a. Sony Vegas + AAE.)
Vad skulle ni rekommendera att överklocka denna I5:a på 2,26Ghz till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wirrew:

Okej, jag vet ju via mitt tangetbords LCD, där jag har en prestanda övervakare, att prollens alla kärnor ligger på 95-99% vid recording. Men jag ska även bekräfta det med aktivitetshanteraren. Men vad händer om jag lägger Fraps så att det bara får jobba på 2 utav kärnorna?

Spelet är Battlefield Bad Company 2, och det är anpassat för fyra kärnor bara kolla specsen för spelet :).

Jag kan börja med att rätta dig lite, min prolle är en I5, inte I7 :). Men ja, som du sa, man kanske ska överklocka den? Den är ju något år i alla fall, dagens I5or ligger ju på runt 3Ghz och upp från fabrik. Men däremot har jag aldirg öveklockat förut, gissar att jag skulle behöva en ny kylare då? Då jag har original nu ;), sen då? Vad märker jag för skillnad rent allmänt om jag överklockar, och skulle det hjälpa mitt problem?
(Spelar tunga spel och redigerar i bl.a. Sony Vegas + AAE.)
Vad skulle ni rekommendera att överklocka denna I5:a på 2,26Ghz till?

Det där makes no sense, en i5-750 ÄR ju 2.66 (+133 = 2.8G) default, har du eller någon annan underklockat den ? Och att köra den iaf på typ 3.33 G ska väl funka rätt fint, och rätt enkelt.

Men som sagt, du ska kunna alltid höja multen ett steg, så 2.8GHz är typ "fabriksdefault". Varför är din 2.26 ? (Typo?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Det där makes no sense, en i5-750 ÄR ju 2.66 (+133 = 2.8G) default, har du eller någon annan underklockat den ? Och att köra den iaf på typ 3.33 G ska väl funka rätt fint, och rätt enkelt.

Men som sagt, du ska kunna alltid höja multen ett steg, så 2.8GHz är typ "fabriksdefault". Varför är din 2.26 ? (Typo?)

Oops, blev osäker så jag kollade i windows. 2,67Ghz :), fick för mig att den var på 2,26 sorry, my fault!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wirrew:

Oops, blev osäker så jag kollade i windows. 2,67Ghz :), fick för mig att den var på 2,26 sorry, my fault!

Sänk minnes mult ett steg, höj default cpu mult ett steg, sen höj bussen ~10%, borde fortf va stabilt, och du borde se en linjär ökning av din FPS i Fraps. Får du inte det, så var inte cpu det som cappade.

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag att denna tråd har spårat ut lite, så jag får väl rätta upp den.

Här är några frågor som jag vill ha svar på innan jag går vidare. Tacksam för svar :).

1. Jag har upptäckt att spelet/fraps/datorn fryser ca 1 sek vid varje filbyte...? Något man kan fixa, har det med diskarna att göra, eller hör det bara till att prollen är för svag?

2. Har testat att dra ner grafiken till 1280x720 utan bättre resultat? Borde inte det gå mycket bättre?

3. Skulle denna prolle lösa mitt problem? http://www.dustinhome.se/pd_5010443622.aspx

4. Vad händer om jag lägger Fraps så att det bara får jobba på 2 utav kärnorna på min I5a?

5. Ni som är vana vid fraps, jag väljer att spela in med 30FPS och väljer att den inte ska låsa FPSen, men det gör den i alla fall. Varför?

(- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -)

När jag har fått svar på dessa frågor så kan jag gå vidare med hur jag ska klocka min processor.
Måste jag då skaffa en ny kylare?
Jag har aldrig klockat förut, så är helt nybörjare. Så ni får skriva exakt hur man gör. Jag vet att mitt moderkort har lite färdiga grejer för klockning osv. så ni kan ju kolla det först. Asus P7P55D-E

//wirrew

Permalänk
Medlem
Skrivet av wirrew:

Nu tycker jag att denna tråd har spårat ut lite, så jag får väl rätta upp den.

Här är några frågor som jag vill ha svar på innan jag går vidare. Tacksam för svar :).

1. Jag har upptäckt att spelet/fraps/datorn fryser ca 1 sek vid varje filbyte...? Något man kan fixa, har det med diskarna att göra, eller hör det bara till att prollen är för svag?

2. Har testat att dra ner grafiken till 1280x720 utan bättre resultat? Borde inte det gå mycket bättre?

3. Skulle denna prolle lösa mitt problem? http://www.dustinhome.se/pd_5010443622.aspx

4. Vad händer om jag lägger Fraps så att det bara får jobba på 2 utav kärnorna på min I5a?

5. Ni som är vana vid fraps, jag väljer att spela in med 30FPS och väljer att den inte ska låsa FPSen, men det gör den i alla fall. Varför?

(- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -)

När jag har fått svar på dessa frågor så kan jag gå vidare med hur jag ska klocka min processor.
Måste jag då skaffa en ny kylare?
Jag har aldrig klockat förut, så är helt nybörjare. Så ni får skriva exakt hur man gör. Jag vet att mitt moderkort har lite färdiga grejer för klockning osv. så ni kan ju kolla det först. Asus P7P55D-E

//wirrew

skulle vara väldigt slöseri på pengar , att byta plattform bara sådär, skulle troligvis inte göra någon skillnad heller.

var god läs :

grundläggande om överklockning
FAQ: Överklockning

och för just din plattform
Överklocka Intel Lynnfield

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

skulle vara väldigt slöseri på pengar , att byta plattform bara sådär, skulle troligvis inte göra någon skillnad heller.

var god läs :

grundläggande om överklockning
FAQ: Överklockning

och för just din plattform
Överklocka Intel Lynnfield

Om du nu säger att det inte skulle hjälpa? Vad ska jag göra då? Sitta här och vänta på att det ramlar en I7 980X i huvudet på mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wirrew:

Om du nu säger att det inte skulle hjälpa? Vad ska jag göra då? Sitta här och vänta på att det ramlar en I7 980X i huvudet på mig?

du ska läsa överklockningsguiderna.

mja ska du köpa nått så får det ju i så fall vara en 970 , så att det blir riktigt rejäl skillnad,
men är vi säkra på att det är just på processorn som skon klämmer?
kör du med senaste fraps föresten?
och vilka spel är det du har provat med?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Skaffa dig en 2600k eller 990x och minst 16gb ram om du vill spela in utan lagg... men det spelar ingen roll om det är full-size eller half-size, det är ändå nästan samma kvalité

Visa signatur

Intel core duo Q8200 Quad | 9800gt | 8gb DDR2 ram | MSI-7360 | Ace 500W | Samsung 750GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoyld:

.... men det spelar ingen roll om det är full-size eller half-size, det är ändå nästan samma kvalité

blir ju halva upplösningen, vilket inte är så kul om man vill kolla på det i fullskärm.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

du ska läsa överklockningsguiderna.

mja ska du köpa nått så får det ju i så fall vara en 970 , så att det blir riktigt rejäl skillnad,
men är vi säkra på att det är just på processorn som skon klämmer?
kör du med senaste fraps föresten?
och vilka spel är det du har provat med?

Jag har senaste fraps.
Battlefield Bad Compnay 2 och Crysis 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

du ska läsa överklockningsguiderna.

mja ska du köpa nått så får det ju i så fall vara en 970 , så att det blir riktigt rejäl skillnad,
men är vi säkra på att det är just på processorn som skon klämmer?
kör du med senaste fraps föresten?
och vilka spel är det du har provat med?

Fattar inte ett skit av guiderna, inte nu i alla fall....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

du ska läsa överklockningsguiderna.

... så får det ju i så fall vara en 970 , så att det blir riktigt rejäl skillnad,
men är vi säkra på att det är just på processorn som skon klämmer?

Om jag ska köpa en 970 måste jag ju i alla fall byta platform?

Vad vill du veta? Asså om det är processorn som är flaskhalsen?

30FPS Fraps = 30FPS ingame
Processorkärnor = 1-3 = 82-93%, kärna 4 = 95-100%

50FPS Fraps = 48FPS ingame(±2)
Processorkärnor 1-3 = 90-96%, kärna 4 = 95-100%

60FPS Fraps = 48FPS ingame(±2)
Processorkärnor 1-3 = 90-98%, kärna 4 = 95-100%

Utan Fraps.
50-75FPS ingame
Processorkärnor 1-3 = 55-75%, kärna 4 = 90-100%

Allting i full-size @ 1920x1080.

Gjorde en egen bekräftelse.
Permalänk
Medlem

Kan någon bara svara på dessa frågor?

1. Jag har upptäckt att spelet/fraps/datorn fryser ca 1 sek vid varje filbyte...? Något man kan fixa, har det med diskarna att göra, eller hör det bara till att prollen är för svag?

2. Har testat att dra ner grafiken till 1280x720 utan bättre resultat? Borde inte det gå mycket bättre?

3. Skulle denna prolle lösa mitt problem? http://www.dustinhome.se/pd_5010443622.aspx

4. Vad händer om jag lägger Fraps så att det bara får jobba på 2 utav kärnorna på min I5a?

5. Ni som är vana vid fraps, jag väljer att spela in med 30FPS och väljer att den inte ska låsa FPSen, men det gör den i alla fall. Varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wirrew:

Jag har senaste fraps.
Battlefield Bad Compnay 2 och Crysis 2.

Fattar inte ett skit av guiderna, inte nu i alla fall....

Om jag ska köpa en 970 måste jag ju i alla fall byta platform?

Vad vill du veta? Asså om det är processorn som är flaskhalsen?

Ingame - processor = 50-85%
Ingame med fraps - processor = 95-99%

Kan någon bara svara på dessa frågor?

1. Jag har upptäckt att spelet/fraps/datorn fryser ca 1 sek vid varje filbyte...? Något man kan fixa, har det med diskarna att göra, eller hör det bara till att prollen är för svag?

2. Har testat att dra ner grafiken till 1280x720 utan bättre resultat? Borde inte det gå mycket bättre?

3. Skulle denna prolle lösa mitt problem? http://www.dustinhome.se/pd_5010443622.aspx

4. Vad händer om jag lägger Fraps så att det bara får jobba på 2 utav kärnorna på min I5a?

5. Ni som är vana vid fraps, jag väljer att spela in med 30FPS och väljer att den inte ska låsa FPSen, men det gör den i alla fall. Varför?

jag provade att frapsa lite

utan fraps hade jag avg processoranvändning på 42 % i BC2
med fraps 62% (resultat)

körde 5 minuter vardera på samma bana.

Vad är det du inte förstår av guiderna ?
om du kan specifiera så kan någon säkert hjälpa dig.

ja , ska du byta plattform så måste du ju få en rejäl uppgradering för att det ska vara värt pengarna.

http://www.anandtech.com/bench/Product/191?vs=147

där har du jämförelse på din processor och en Phenom II X6 1055T
notera speltesterna längst ner....
och även att vissa av testen är uppgifter i sekunder , alltså är lägre bättre. ( det står i så fall vid testrubriken )

så ska det flyta på är det klockning som gäller , i alla fall om jag fick bestämma.
gäller ju att du skaffar en fin kylare då också.

1. när jag spelar in så fryser det aldrig i en sekund , kör också på en raid 0 , dock så spelade jag in på en raid som inte operativsytem och bc2 ligger på denna gång.

2. vetefan , beror ju lite på hur fraps funkar.

3. som sagt , länken till anandtech..

4. ingen aning , prova.

5. vetefan , jag var uppe i t.ex 62 fps nu när jag spelade in så det verkar inte låsa sig för mig.

tänk på att du kan redigera dina tidigare inlägg , finns ingen anledning att dra 5 posts i rad va?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Gameplay videon ser nice ut! nice lirat btw ;P

Jag ska läsa guiderna typ imorgon eller ngt. Återkommer när jag har frågor ska man tänka på något mer än kylare om man ska överklocka?

Varför jag just tog fram X6:an var för att jag vet typ 3st YT användare som använder den när dom recordar sina gameplays i 1920x1080, och dom säger att det går utmärkt. För då är det ju 6 kärnor istället för 4 right?

Har du något förslag på en bra/passande kylare till min I5:a från Dustin?
Vad tycker du jag ska klocka processorn till?

Jag spelar ju också in på en tom RAID?

Enligt testerna jag gjorde så verkar jag ju inte vara för långt ifrån 60FPS med Fraps ... Men varför går den bara upp till 48FPS när processorn inte ens ligger på 100% ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wirrew:

Gameplay videon ser nice ut! nice lirat btw ;P

Jag ska läsa guiderna typ imorgon eller ngt. Återkommer när jag har frågor ska man tänka på något mer än kylare om man ska överklocka?

Varför jag just tog fram X6:an var för att jag vet typ 3st YT användare som använder den när dom recordar sina gameplays i 1920x1080, och dom säger att det går utmärkt. För då är det ju 6 kärnor istället för 4 right?

Har du något förslag på en bra/passande kylare till min I5:a från Dustin?
Vad tycker du jag ska klocka processorn till?

Jag spelar ju också in på en tom RAID?

Enligt testerna jag gjorde så verkar jag ju inte vara för långt ifrån 60FPS med Fraps ... Men varför går den bara upp till 48FPS när processorn inte ens ligger på 100% ?

kollar man på anandtech testerna så är din och x6an ganska jämna i många fall , i några enstaka test drar x6an ifrån lite , likaså vinner din i ett par , så det borde inte vara någon skillnad tycker man, iofs kan fraps vara ett av tillfällena där x6an har övertaget .

men annars kan ju en socket 1156 i7 kanske vara något. då slipper du i alla fall byta plattform.

angående klockning så är noctuas NH-D14 en populär kylare , dock väldigt stor och ganska dyr.
cooler masters 212 plus är ett billigt alternativ.

fast innan du går och köper en kylare så kan du öva lite med med orginalkylaren.
sålänge du inte ökar spänningen så bör temperaturen vara hållbar även för orginalkylaren.
rekommenderar hwmonitor ifall du inte har ett program som håller koll på tempen , mitt tips är att klocken ska hållas under 70 , absolut max 80 c vid stresstest.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

kollar man på anandtech testerna så är din och x6an ganska jämna i många fall , i några enstaka test drar x6an ifrån lite , likaså vinner din i ett par , så det borde inte vara någon skillnad tycker man, iofs kan fraps vara ett av tillfällena där x6an har övertaget .

men annars kan ju en socket 1156 i7 kanske vara något. då slipper du i alla fall byta plattform.

angående klockning så är noctuas NH-D14 en populär kylare , dock väldigt stor och ganska dyr.
cooler masters 212 plus är ett billigt alternativ.

fast innan du går och köper en kylare så kan du öva lite med med orginalkylaren.
sålänge du inte ökar spänningen så bör temperaturen vara hållbar även för orginalkylaren.
rekommenderar hwmonitor ifall du inte har ett program som håller koll på tempen , mitt tips är att klocken ska hållas under 70 , absolut max 80 c vid stresstest.

Tror jag börjar med att försöka överklocka min I5:a :).

Vilket sätt överklockar man? Via BIOS lr via Windows?