Permalänk
Medlem

Konstigt låga temps? i7 2600k

Hej, jag satte ihop en dator för någon dag sedan och blev förvånad över de låga temperaturerna.
Under låg/hög belastning av processor får jag följande temperaturer:
27/47 'C
(uppmätt med program som coretemp osv)

Detta är med stockkylaren samt processorn klockad till 4,6ghz. Däremot visar mitt BIOS att processorn är 55 grader, så vad ska man lita på här?

förövrigt har jag 2st 200mm fläktar + 2st 120mm fläktar i datorn.

Är det något som är tokigt här eller är i7an bara oerhört sval generellt sätt?

Jag som var på väg att beställa en dyr kylare till processorn men om dessa siffror stämmer så behåller jag originalkylaren och sparar in några hundralappar

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Hedersmedlem

Din BIOS temp verkar ganska hög, testat att uppdatera? BIOS är ju inte samma som idle, men borde inte ligga så pass högt.
Testa din load temp med intel burn test http://downloads.guru3d.com/IntelBurnTest-v2.3-download-2047.... Kom ihåg att välja 8 threads och max minne.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

körde intel burn test i några minuter nu och kom upp som max i 60 grader och då kör jag min processor i 4,6ghz. Aldrig tidigare har jag fått så fina temps med överklock och originalkylare

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Moderator
Moderator

Många SB-system blir riktigt varma i UEFI.

Dina temps stämmer nog, iaf idle
Lyckades få min prolle att idla på rumstemp +1C med stockkylaren.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

hittade just en sån här liggandes:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=214411

Är den bättre än originalkylaren måntro?

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4