Letar efter en allaround laptop som håller länge

Permalänk
Medlem

Letar efter en allaround laptop som håller länge

Hej! Jag har väldigt dålig koll på data världen (min nuvarande är från 2005...)

Jag har tänkte ut några krav och jag hoppas att ni kan hjälpa mig att hitta rätt!

- den ska hålla i helst 5 år (med andra ord, bra kvalite)
- helst mer än 5 timmars batteritid
- den ska kunna klara av mindre krävande spel
- under 16tum
- mellan 7000-9000kr
- antingen en i5 eller i7 processor
- gärna några lediga minnesplatser eftersom jag har en massa oanvända ram hemma (av någon konstig anledning!)
- ganska stor hårddisk
- den ska vara relativt tyst och kall

Jag har sedan inte fattat dual core och quad core i i5 och i7. Är det verkligen en stor skillnad mellan de? Hur påverkan har processorn på batteritiden?

Har inte heller sååååå bråttom med att köpa en ny dator så jag kan vänta i någon månad. Finns det chans att det kommer några nya revolutionerande system senare i år?

Permalänk
Vila i frid

Det finns INGEN som kan garantera att en ett år gammal datormodell kommer att hålla i fem år. Köp en dator som har en lång garantitid redan från början eller köp till extragaranti. Räkna kallt med att batteriet lär bytas efter 1 - 2 år. Håller du dig till Asus och Lenovo är chansen lite större att den håller längre än andra märken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det finns INGEN som kan garantera att en ett år gammal datormodell kommer att hålla i fem år. Köp en dator som har en lång garantitid redan från början eller köp till extragaranti. Räkna kallt med att batteriet lär bytas efter 1 - 2 år. Håller du dig till Asus och Lenovo är chansen lite större att den håller längre än andra märken.

Ah nej, det är jag medveten om. Det jag menade var bara att jag ville köpa en dator som är bra byggd!

Har tittat in på Asus n-serien som verkar lovande.
Bland annat denna http://www.inet.se/artikel/1969877/asus-n43sn
frågan är om det kommer några ännu bättre dator under sommaren...

Permalänk
Inaktiv

Asus kan jag rekommendera, ty min a6ja har hållit i nästan 5 år (hårddisken pajade dock efter några år).

Permalänk
Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Har nu hittat några andra alternativ, bland annat denna

http://www.webhallen.com/hardvara/129713-sony_vaio_vpcsb1x9e-... bra batteritid men dålig grafikkort + windows professional inbyggt

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=835142 också väldigt bra batterei tid och bra grafikkort

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=849481 i7 och 8gb ram

Vilken ska jag ta?..

Permalänk
Avstängd

HP Probook eller Elitebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

HP Probook eller Elitebook

Fast de flesta HP probook verkar inte har HDMI eller USB 3.0 eller nån vidare grafikkort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av nirellen:

Fast de flesta HP probook verkar inte har HDMI eller USB 3.0 eller nån vidare grafikkort..

Nu skrev du ju iofs. inget om HDMI eller USB 3, samt "klara av mindre krävande spel" vilket dessa datorer gör.

Att hitta en dator som passar till dina gamla RAM är inte något att tänka på heller då allt värt att köpa kör DDR3 eller iallafall DDR2.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Nu skrev du ju iofs. inget om HDMI eller USB 3, samt "klara av mindre krävande spel" vilket dessa datorer gör.

Att hitta en dator som passar till dina gamla RAM är inte något att tänka på heller då allt värt att köpa kör DDR3 eller iallafall DDR2.

Nä jag trodde att det var standard att har dessa komponenter numera men det var de tydligen inte..

Men det verkar som att det kommer nya modeller snart iaf. Ska nog köpa en av de här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=835142,831090

Permalänk
Medlem

Hålla länge och acer?

Permalänk

Kan rekommendera en vaio fastän de kostar väldigt mycket jämfört med andra dator med samma prestanda. Hade en vaio innan jag köpte min nuvarande för några dagar sen för att jag behövde en mindre och lättare dator. Vaion har hållit i 5 år nu och har hela tiden fungerat felfritt förutom för två år sen då tangentbordet var tvungen och bytas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Hålla länge och acer?

Hm... vadå? Är acer kände för kvalitetsbrister?...

Skrivet av SPastiller:

Kan rekommendera en vaio fastän de kostar väldigt mycket jämfört med andra dator med samma prestanda. Hade en vaio innan jag köpte min nuvarande för några dagar sen för att jag behövde en mindre och lättare dator. Vaion har hållit i 5 år nu och har hela tiden fungerat felfritt förutom för två år sen då tangentbordet var tvungen och bytas ut.

Jag ska nog ta en närmare titt på de!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av nirellen:

Hm... vadå? Är acer kände för kvalitetsbrister?...

Tillverkarens garanti säger mycket om kvaliteten på produkten. ASUS ger två års garanti. Lenovo tre års garanti. ACER (samt de flesta andra tillverkare) ger bara ett års garanti.

Vad de flesta missar är att det ofta ges ut service bulletins och recalls från tillverkarna som fixar saker man inte orkade hantera när man konstruerade datorn. dv6 och dv9 från HP är klassiska exempel på hur man INTE ska konstruera en bärbar dator.