Macbook Pro 2011 - beställningar, leveranser - första intryck

Permalänk
Skrivet av Alexandberg:

För mig ringde dom inte. Istället lämnade dom en lapp i brevlådan där det stod att 12.00 var dom förbi, men jag var inte hemma, så jag kunde hämta ut den på posten efter 17.00.

Perfekt, tack för snabbt svar! Problemet är det att jag har portkod som jag inte delat med mig av till dem.. Men jag har för mig de skickar ett sms om de försökt att leverera men misslyckats. Då borde man väl kunna ringa och be de att lämna det på Postens företagscenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallehygglig:

Perfekt, tack för snabbt svar! Problemet är det att jag har portkod som jag inte delat med mig av till dem.. Men jag har för mig de skickar ett sms om de försökt att leverera men misslyckats. Då borde man väl kunna ringa och be de att lämna det på Postens företagscenter?

Finns det inte möjlighet att lägga till portkod-info i efterhand? Jag har för mig att det gick att lägga till det antingen på Apples eller leverantörens hemsida (i mitt fall UPS). Gå in och kolla det, om du inte redan gjort det.

Permalänk
Skrivet av jakobg:

Finns det inte möjlighet att lägga till portkod-info i efterhand? Jag har för mig att det gick att lägga till det antingen på Apples eller leverantörens hemsida (i mitt fall UPS). Gå in och kolla det, om du inte redan gjort det.

Jo det kan man göra, i alla fall via telefon. Jag hittar dock inget på hemsidan.

Hah! Såg nu att paketet kom till depån i Stockholm ca kl 22 nu söndagkväll! Då får jag den nog imorgon om leveransen till mig går smidigt till!

Just det! Jag fick ju faktiskt ett paket i jobbet levererat till kontoret förra veckan från just TNT! Då ringde de faktiskt innan. Hoppas att de gör det även denna gång.

EDIT: Okej, de ringde inte innan, fick ett sms efter de försökt leverera. Ringde dock och ändrade adressen så jag får den förhoppningsvis levererad till kontoret idag! Håller tummarna.

Permalänk
Medlem

Har använt min 15" Hi-end sen i fredags nu, och jag måste säga att jag verkligen är nöjd. Jag nämde tidigare att den låter mycket när man spelar, och igår när jag spelade SC2 verkade det som att datorn inte bytte grafikkort, för jag kunde plötsligt inte spela på annat än Low utan lagg (På High hackade spelet jättemycket). Eftersom fläktarna inte gick över 2500 rpm så är jag ganska säker på att datorn inte bytte grafikkort automatiskt. Detta är i stort sett det enda problemet jag haft, och i övrigt flyter allt på hur bra som helst. Den största bidragande faktorn till min positiva upplevelse är nog OS X. Även om jag är väldigt ovan och oerfaren tycker jag att det har en hel del fördelar mot windows (speciellt installtionsprocessen, helt underbart enkelt att installera program). Sen har vi trackpaden, som jag från och med nu aldrig kommer klara mig utan

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.macrumors.com/2011/03/21/2011-macbook-pros-crashin...

Jaha, fan också... Trodde att jag var opåverkad av problemen man hört talas om eftersom jag kunde köra CPUTest utan problem, men med Photo Booth igång så kraschade kompileringen efter 3-4 minuter.
Om det som de säger beror på att ATI-kortet används (och det är syftet med Photo Booth) så lär kraschen vara något som är relativt lätt att råka ut för i normal användning.
Hoppas att det går att laga via firmware-uppdatering eller liknande, jag har då fasen ingen lust att byta ut datorn.

EDIT:

OS X 10.6.7 är släppt och tycks lösa kraschproblemet!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Jag droppar en fråga som ev. är lite OT. Men det verkar vara här det rör sig flest användare av MBP 2011, plus att många som beställt nya burken säkerligen undrar detta även de.

Har någon av installerat SSD med Sata 6Gb/s?

Har läst att vissa haft problem med just Sata 6Gb/s medan 3Gb/s funkar bra. Hur fungerar det för er, några egna erfarenheter?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kallehygglig:

Jag droppar en fråga som ev. är lite OT. Men det verkar vara här det rör sig flest användare av MBP 2011, plus att många som beställt nya burken säkerligen undrar detta även de.

Har någon av installerat SSD med Sata 6Gb/s?

Har läst att vissa haft problem med just Sata 6Gb/s medan 3Gb/s funkar bra. Hur fungerar det för er, några egna erfarenheter?

Jag har tyvärr inga egna erfarenheten med 6Gbps, men kom att tänka på en sak: det är bara hårddiskplatsen som har 6Gbps - den optiska enheten har fortfarande bara möjlighet till 3Gbps. Kopplar man in en ny SSD i en OptiBay så blir man alltså utan 6Gbps.
Sedan så kanske det är nåt annat strul även med diskplatsen, det har jag tyvärr inte koll på.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Jag har tyvärr inga egna erfarenheten med 6Gbps, men kom att tänka på en sak: det är bara hårddiskplatsen som har 6Gbps - den optiska enheten har fortfarande bara möjlighet till 3Gbps. Kopplar man in en ny SSD i en OptiBay så blir man alltså utan 6Gbps.
Sedan så kanske det är nåt annat strul även med diskplatsen, det har jag tyvärr inte koll på.

Precis, det är bara HDD-platsen som stödjer 6gb/s, optiska stödjer "bara" 3Gb/s.

Hoppas det är någon annan som testat! Det verkar som det är ganska mycket problem med just SSD:er som stödjer 6Gb/s och som är monterade på hårddiskplatsen.. Eller så är det kanske som vanligt; att det bara är problemen man läser om.

Permalänk
Medlem

Ska bli jävligt intressant att se hur ups ska få hit datorn imorgon innan dagens slut när den just nu ligger i Hannover, då dom tycker att den fortfarande är "i tid". Express frakt med privat jet möjligtvis?

Permalänk
Medlem

Dom fick fan hit den och den e fan grym

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Dom fick fan hit den och den e fan grym

Smått irriterad är jag :), såg att vi har beställt samma dag(Har beställt via butik), antar väl att min kommer imorgon

Permalänk
Medlem

Dustinhome sa att jag skulle få min 13" high end imorgon. men nu verkar datumet vara framflyttat till första april..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cliddo:

Dustinhome sa att jag skulle få min 13" high end imorgon. men nu verkar datumet vara framflyttat till första april..

Fick svar att jag får min 30 mars, enligt TNT :S, Det är lite segt men men, antar att dom har mycket och göra där :), dessutom får man väl hoppas att man får den med senaste programvaran också

OBS: Min är i Shanghai ATM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibrgha88:

Fick svar att jag får min 30 mars, enligt TNT :S, Det är lite segt men men, antar att dom har mycket och göra där :), dessutom får man väl hoppas att man får den med senaste programvaran också

OBS: Min är i Shanghai ATM.

Senaste programvaran? bara uppdatera ju

Permalänk
Medlem

Måste bara återigen uttrycka hur nöjd jag är med datorn. Visst grafikprestandan hade man gärna sett att den var lite bättre, men överlag är jag riktigt nöjd Gjorde en formatering igår/i morse efter att ha testat massa program och utvärderat programen. Så nu har jag kommit fram till en setup som passar mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nmc:

Måste bara återigen uttrycka hur nöjd jag är med datorn. Visst grafikprestandan hade man gärna sett att den var lite bättre, men överlag är jag riktigt nöjd Gjorde en formatering igår/i morse efter att ha testat massa program och utvärderat programen. Så nu har jag kommit fram till en setup som passar mig

Det är ingen större mening att formatera om med OS X. Bara att ta bort prylarna från /Applications alt. använda borttagningsprogram (t ex AppZapper, jag glömmer bort namnet på gratisvarianten) som även tar bort tillhörande inställningar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är ingen större mening att formatera om med OS X. Bara att ta bort prylarna från /Applications alt. använda borttagningsprogram (t ex AppZapper, jag glömmer bort namnet på gratisvarianten) som även tar bort tillhörande inställningar.

Nej, det var nödvändigt eftersom jag ville byta namn på min hemma mapp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nmc:

Nej, det var nödvändigt eftersom jag ville byta namn på min hemma mapp.

Äh, det går det med om man jäklas lite med datorn.
Apple har till och med officiella steg, även om det är ganska stökigt: http://support.apple.com/kb/ht1428

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Äh, det går det med om man jäklas lite med datorn.
Apple har till och med officiella steg, även om det är ganska stökigt: http://support.apple.com/kb/ht1428

Okej, visste inte detta. Men ajja det blev bra så här också då jag fick uppleva välkomst videon en gång till

Permalänk
Medlem

Damn vad snabbt det går :D, jag kanske får den redan imorgon?

Details:- 26 Mar 2011, 21:10, Helsingborg Hub, SHIPMENT IN TRANSIT.
Details:- 25 Mar 2011, 22:35, Arnhem Hub, SHIPMENT IN TRANSIT.
Details:- 25 Mar 2011, 22:35, Arnhem Hub, SHIPMENT RECEIVED AT TRANSIT POINT.
Details:- 25 Mar 2011, 22:00, Arnhem Hub, SHIPMENT RECEIVED AT TRANSIT POINT.
Details:- 25 Mar 2011, 22:00, Arnhem Hub, SHIPMENT IN TRANSIT.
Details:- 25 Mar 2011, 20:40, Ide Centre, SHIPMENT IN TRANSIT.
Details:- 25 Mar 2011, 01:47, Pudong International Airport, SHIPMENT IN TRANSIT.
Details:- 24 Mar 2011, 23:19, Pudong International Airport, SHIPMENT IN TRANSIT.
Details:- 24 Mar 2011, 23:08, Pudong International Airport, SHIPMENT RECEIVED AT TRANSIT POINT.
Details:- 24 Mar 2011, 23:05, Shanghai, SHIPMENT IN TRANSIT.
Details:- 24 Mar 2011, 20:52, Shanghai, SHIPMENT IN TRANSIT.
Details:- 24 Mar 2011, 20:35, Shanghai, SHIPMENT IN TRANSIT.
Details:- 24 Mar 2011, 19:55, Shanghai, SHIPMENT COLLECTED FROM SENDER.

Permalänk
Medlem

Måste få whina av mig lite på steam klienten, eller rättare sagt PvsZ:GOTY som kraschar direkt ganska snart när den börjar ladda. Torchlight kraschade också när jag försökte byta upplösning. Så tråkigt att det skulle vara så
Varenda source spel funkar perfa efter man ändrat lite inställningarna, men mina andra steam spel vill inte

Permalänk

Har några frågor gällande med första köp en Macbook Pro (och mac huvudtaget)...

Är det samma priser som att köpa i fysisk butik och apple store? Jag vill ha 8gb ram och hör att fysiska butiker tar billigare för ram uppgradering?

ifall man beställer från apple store blir de billigare välja till program som iwork eller kostar de lika mycket att köpa seperat?

apple protection plan. om jag viäljer till den i fysisk butik är det just den butiken som står för all support och service?

tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av asusamdxp:

Har några frågor gällande med första köp en Macbook Pro (och mac huvudtaget)...

Är det samma priser som att köpa i fysisk butik och apple store? Jag vill ha 8gb ram och hör att fysiska butiker tar billigare för ram uppgradering?

ifall man beställer från apple store blir de billigare välja till program som iwork eller kostar de lika mycket att köpa seperat?

apple protection plan. om jag viäljer till den i fysisk butik är det just den butiken som står för all support och service?

tack på förhand!

Köpte 13" baseline och köpte själv 8gig och installerade, drygt 700:- gav jag för minnet.
Är extremt enkelt att uppgradera minnet i dessa burkarna.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått min MBP 13'' i5 2,3Ghz, är väldigt nöjd och känner efter några timmars lek att den blir perfekt till app-utveckling. I hemmet så kopplar jag ihop den med min SyncMaster XL2370 och får större arbetsyta, annars känner jag att 1280x800 räcker när jag är på fri fot och utvecklar