Permalänk

Hårddiskchassi

Hej alla goa Sweclockers,

Nu är det dags igen för mig att visa upp mitt senaste projekt. Det är mitt projekt i 3:an som visas upp här. Började med projektet i mitten av hösten år 2010.

Bakgrund:
Själva bakgrunden till projektet är att min server börjar få slut på fysiska hårddiskplatser. Då bestämde jag mig för att göra ett chassi som enbart är för hårddiskar. Chassit har sin egna strömförsörjning. Aggregatet har målats i ett passande mönster och har sleevas. Esata-kablar kopplas sedan till huvudservern.

Materiallista:
- En 0,7mm stålark köpt på biltema
- Tre svarta färgbrukar från biltema
- Två klarlackburkar från biltema
- Två silvriga färgburkar från biltema
- En termometer "Jenkinsbird Thermo Clock DP-803B" från teknikmagasinet
- On/off knapp från Clas Ohlson
- Vinklar, skruvar, popnit och annat från Clas Ohlson
- Krympslang i tre olika storlekar från ELFA
- Kabelstrumpa från ELFA
- Fick plexiglas från grannen från ett överblivet bygge
- Fick ett gammalt datorchassi från skolan
Hoppas att jag har fått med det mesta

Specs:
2x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm
1x Noctua R8 Silent Case Fan 80mm
Ett aggregat på 400w minns ej specsen

Vissa bilder är dåliga, för jag har inte en bra kamera. När jag ska ta kort får jag låna en kamera av en polare.
Hoppas att ni tyckte det var roligt att kolla igenom projektet.

Hårddiskchassi

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk

Riktigt snyggt

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Fint gjort, undrar dock hur du tänkte med vingmuttern? Nu är det ju omöjligt att ställa saker på om det skulle behövas.

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

väldigt fint arbete!! tycker att du ska ha galler på fläktarna på framsidan, ser livsfarligt ut;D

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt bygge! Men jag tror att du kommer att få rejäla överhettningsproblem om du fyller den med discar då luftflödes bara är lite i toppen av lådan och inte på själva discarna..

Permalänk

Snygg, välgjord och bra lösning för oss som saknar fysisk plats i våra chassin för fler hårddiskar. Dock så hade jag nog tagit magnetlås

Permalänk
Medlem

har du ens tänkt på luftflödet här????? fel kontrukterat tom...njaah...en 2:a

Permalänk
Medlem

blir knappast något luflöde där inte

Visa signatur

hehehe =D

Permalänk
Skrivet av anton:

Fint gjort, undrar dock hur du tänkte med vingmuttern? Nu är det ju omöjligt att ställa saker på om det skulle behövas.

Vingmuttern är ett typ av lås. Men den går väldigt lätt att ta bort om det skulle behövas.

Skrivet av KsKz_91:

har du ens tänkt på luftflödet här????? fel kontrukterat tom...njaah...en 2:a

Vi får se hur det funkar med luftflödet. Kommer dröja ett par år innan jag ens är i närheten på att ha fyllt hela chassit.

Skrivet av ManBearPig:

Riktigt snyggt

Tackar

Skrivet av BlackLightStar:

Snygg, välgjord och bra lösning för oss som saknar fysisk plats i våra chassin för fler hårddiskar. Dock så hade jag nog tagit magnetlås

Ska fundera på magnetlås till nästa bygge, tack för tipset.

Skrivet av Gulbanan:

väldigt fint arbete!! tycker att du ska ha galler på fläktarna på framsidan, ser livsfarligt ut;D

Ska så i ett förråd senare när den kommer att användas. Ser lite farligt ut måste jag erkänna

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem

imponerande bygge, dock är det inte en fråga om du får problem med kylningen av diskarna. utan när du får problem.
om du skulle ha haft ventilationshål i plexit så skulle det problemet vara avsevärt mindre (alternativt om du bara skulle haft ett led med diskar och haft ordentligt luftflöde). hur hade du tänkt dig att kylningen skulle fungera på de bakre diskarna i dagsläget?

Permalänk
Skrivet av ajsman:

imponerande bygge, dock är det inte en fråga om du får problem med kylningen av diskarna. utan när du får problem.
om du skulle ha haft ventilationshål i plexit så skulle det problemet vara avsevärt mindre (alternativt om du bara skulle haft ett led med diskar och haft ordentligt luftflöde). hur hade du tänkt dig att kylningen skulle fungera på de bakre diskarna i dagsläget?

Jag funderade på att göra ventilationshål i plexit.
Jag tror inte att jag kommer att fylla chassit hela chassit med hårddiskar. Kommer att vara cirka ett hårddisk bredd mellan diskarna.
Sen hade jag tänkte göra ett typ av schema att diskarna stänger av sig själva när det inte används. Det är bara ett fåtal diskar som används samtidigt.
De bakre diskarna är 2,5tum och de blir inte så direkt varma. När jag får värmeproblemet löser jag det på något bra sett

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem

Du får slänga på någon 200 mm fläkt på ovansidan som suger ur värmen. Hittade ingen bra: http://www.inet.se/artikel/6308700/antec-big-boy-200mm

Permalänk
Medlem

Snabb fråga, hur ska du koppla hårddiskarna till servern?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Skrivet av freddyfresh:

Snabb fråga, hur ska du koppla hårddiskarna till servern?

Kopplar de med en esata-sata kabel.

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |