Permalänk
Medlem

Fel på min 2600k?

Den är inställd på BCLK - 100 men i Cpu-Z så visas bus speed i 99.8mhz bara? Jag måste höga min BCLK lite för att få den precis 100mhz.

Permalänk
Medlem

Så länge datorn är stabil är det knappast något att oroa sig för.

Permalänk
Medlem

Har provat clocka till 4.5ghz med 1,335v vcore. Allt verka lugnt men när jag gör Prime95 efter en timme så får jag blåskärm. Kan det vara fel på min 2600k med tanke av bus speed också eller så behöver jag nog bara öka vcore, men tycker 1.3v borde ju räcka för en stabil 4.5ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gisele:

Har provat clocka till 4.5ghz med 1,335v vcore. Allt verka lugnt men när jag gör Prime95 efter en timme så får jag blåskärm. Kan det vara fel på min 2600k med tanke av bus speed också eller så behöver jag nog bara öka vcore, men tycker 1.3v borde ju räcka för en stabil 4.5ghz.

Det är inte alla 2600K man kan klocka till 4,5Ghz och beror på väldigt många saker förutom CPU vad resultatet blir, vilken nätdel. vilket moderkort osv, så inget fel på din CPU.

Dom olika hastigheterna på BCLK beror på att siffrorna presenterar med avrundningar, och är inget fel heller.
Presis som dom flesta siffror är heltal istället för visas med decimaler i en dator, som tec CPU hastighet eller minneshastigheter tex 533, 667, 800, 1066, 1333, 1600, ingen av dessa är exakt detta tex 667 är i verkligheten 666,3 har jag för mig, samma är det med BCLK 100 är vad man ställer in, men i verkligheten är det... ja just det 99,8

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ok. Verkar som dom flesta andra visas 100mhz Skulle jag sånafall kunna höja BCLK lite för att få exakt 100mhz utan att det ska vara ett problem då? Hur är det med Prime95 också, är det normalt att man få blåskärm efter en timmes test ungefär?

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte bry mig om just BLCK är så lite så märks inte.

Blåskärm brukar det inte bli i prime95 specielt inte efter nån timme i så fall brukar den komma ganska omgående brukar bli error och prime95 slutar belasta den kärnan, så verkar lite skumt, föreslår du börjar med att köra separat minnestest först använd http://www.memtest.org/ någon timme, ska inte bli minsta error.

Har du bra kylare på CPU så den inte går för varm?

EDIT: ta en titt i loggarna också om man kan få nån ledtråd till blåskärmen

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har redan kört memtest86 utan upptäcka nåt problem. Har desutom en hyper 212 plus för kylningen. Temp ligger väl 60-65 efter en timme med Prime95. Menar du loggarna i blåskärmen? Hinner inte riktig ser den eftersom datorn starta om sig efter blåskärm.