Köpte en i7 här på sweclockers, är den defekt?

Permalänk
Avstängd

Köpte en i7 här på sweclockers, är den defekt?

Hej!
Jo jag köpte en i7 860 @ 2.8ghz här på sweclockers, men när jag ska stressa den för att kolla stabilitet i occt linpack, temp blir 54c (orginal clock) så ser det ut så här:

Den där "ripple" ligger ju jättehögt, varför?
Är det cpun som är dålig? (eller något annat kanske ?)

Permalänk

kör du stock kylare?

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Avstängd

ser väl inte konstigt ut det gröna är processoranvänningen det röda är processorns vcore och den över stiger aldrig 1,25v.

det är en i7a den går rätt varm i allfall och 55 grader är inte varmt so BE cool

Permalänk
Avstängd

Kör på en: noctua nh-d14, men frågan var varför "ripple ligger så högt?

Permalänk

Jag förstår inte riktigt dina farhågor, processorn går stabilt igenom stresstestning och får inte BSOD. Jag ser inget problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag förstår inte riktigt dina farhågor, processorn går stabilt igenom stresstestning och får inte BSOD. Jag ser inget problem.

Jag undrar varför "ripple" ligger så högt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av goldengaming:

Jag undrar varför "ripple" ligger så högt?

För att moderkortet har en "ostabil" strömförsörjning, dock inget farligt i detta fall, såvida du inte leker med marginaler senare.

Permalänk

Höjningen av Vcore, vilket jag antar du menar med ripple, ser ju ut att överensstämma med cpuns aktivitet. Så det skulle jag inte säga är någon fara.

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

är belastningen tänkt att vara sådär oregelbunden , eller har det med någon throttlefunktion att göra?

hört lite snack om det på sistone. ( iofs gällande sandy bridge )

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SayZk:

För att moderkortet har en "ostabil" strömförsörjning, dock inget farligt i detta fall, såvida du inte leker med marginaler senare.

Ok, vad menar du med "marginaler" ?

Ps: har testat att överklocka cpun lite, då ser det ut så här:

Är detta OK?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devildoll:

är belastningen tänkt att vara sådär oregelbunden , eller har det med någon throttlefunktion att göra?

hört lite snack om det på sistone. ( iofs gällande sandy bridge )

Tydligen, skulle vara konstigt om cpu "throttlar" i 54c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goldengaming:

Ok, vad menar du med "marginaler" ?

Om du sitter på gränsen för hur mycket VCore du kan ha, och den då diffar 10% så kan processorn ta skada. Det gäller iofs för de flesta med "rörlig" VCore, inte specifikt dig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SayZk:

Om du sitter på gränsen för hur mycket VCore du kan ha, och den då diffar 10% så kan processorn ta skada. Det gäller iofs för de flesta med "rörlig" VCore, inte specifikt dig

Ok så du menar tex: en i7 860 är enligt intel max vcore 1.4v, om jag skulle ha 1.4v så kan den gå upp 10% till? Eller har jag missuppfattat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av goldengaming:

Ok så du menar tex: en i7 860 är enligt intel max vcore 1.4v, om jag skulle ha 1.4v så kan den gå upp 10% till? Eller har jag missuppfattat?

Det är så jag menar ja, många moderkort ger en smått ojämn spänning till processorn, det är en av anledningarna till att de som överklockar mycket vill ha dyrare moderkort. Det är inte ovanligt, och processorer brukar inte ta skada, men om du har en för kraftig diff(rippel) så kan processorn gå instabilt. Speciellt om den drar neråt.

Jag har själv kraftig rippel på mitt M4A78-E, men jag kör iofs stock eftersom 940 klockar skit :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SayZk:

Det är så jag menar ja, många moderkort ger en smått ojämn spänning till processorn, det är en av anledningarna till att de som överklockar mycket vill ha dyrare moderkort. Det är inte ovanligt, och processorer brukar inte ta skada, men om du har en för kraftig diff(rippel) så kan processorn gå instabilt. Speciellt om den drar neråt.

Jag har själv kraftig rippel på mitt M4A78-E, men jag kör iofs stock eftersom 940 klockar skit :/

Så det är inget fel på moderkortet, det ska vara så?
Tack ska du ha för tipsen

Ok trodde 940 klockade runt 4ghz, men det var ju tråkigt att höra.