Bra ljud i köket! [2.0 system, gärna aktiva högtalare]

Permalänk
Hedersmedlem

Bra ljud i köket! [2.0 system, gärna aktiva högtalare]

Tänkte jag skulle förgylla tillvaron lite (för mig och för grannarna) med lite bättre ljud i köket istället för att dra på så väggarna skakar i vardagsrummet.

Tanken är att ha ett par aktiva högtalare samt nån form av ljudkälla, squeezebox eller liknande mediaspelare.

Önskemål
Bra ljud (neutralt, inte en massa basdunk och kass mellanregister och skrikig diskant)
Smidigt format
Ska klara av att stå i ett kök, dvs lätta att torka av (borde de flesta som inte är klädda med päls vara...)
Gärna flera ingångar
Prisklass upp till 2000-3000kr. Inte jätteviktigt men inte några femsiffriga priser.

Har kollat lite löst på följande:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=843148
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=241512
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=125301
http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/pc-hogtalare/ar...

Ös på med förslag! Det är en fördel om det går att provlyssna i Östergötland (Linköping/Norrköping).

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Åk till nån bra musikaffär,de brukar har studiomonitorer som man kan lyssna på.
Just ingångar brukar vara dåligt på aktiva högtalare,du får skaffa dig ett försteg om du vill ha fler anslutningsmöjligheter.
Och kolla beg med.

Permalänk

Jag tror att Audioengine 2 räcker för att fylla köket med bra ljud! Har högtalarna själv på mitt datorbord och dom är helt fantastiska. Luras inte av storleken på dom

Synd att dom inte går att köpa på så många ställen längre förut fanns dom på Inet o dustin home fast inte längre Dfeldt som har gjort audioengine högtalarna har nu slagits ihop med www.nocs.se och nya produkter kommer att lanseras detta år. Kanske en efterföljare kommer, vem vet

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Får 2 adam a3x for 3500 på thomann. Har inte lyssnat på dem personligen men de verkar vara populära och jag gissar att de kanske är de mest välljudande i den prisklassen om man inte i huvudsak är ute efter massiv bas.

edit
Länk: http://www.thomann.de/se/adam_a3x.htm

Permalänk

Tror faktiskt ett par Audioengine 2 skulle räcka för att fylla hela köket med vällåtande ljud du behöver inget dyrare! om du ringer till inet så tror jag nog dom kan ta in dom på lager igen, om du inte hittar någon annan webbshop med dom !

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en Tivoli Audio Model One av icke brusande modell i köket, maken till spelglädje är svår att uppbringa. Det är musik serverad på ett hyfsat välljudande sätt utan några som helst bekymmer om inställningar av ljudet. Tuta och kör sas.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=15064

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för tipsen!

Det får bli en runda nu i helgen (om tiden tillåter) och titta på hur utbudet ser ut här i närheten.

Audioengine 5 ligger bra till på grund av anslutningsmöjligheterna.

Flytten till nytt kök (ny lägenhet) är inte förrän om knappt två månader så jag har ganska gott om tid på mig att vela mellan olika modeller.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Audioengine-modellerna verkar komma med kvalitetsbrister och även kunna dö helt efter en tids användning. Eftersom de dessutom verkar vara en utgående modell hade nog jag väntat på uppföljaren i just det fallet.

http://www.dfeldt.com/

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Audioengine-modellerna verkar komma med kvalitetsbrister och även kunna dö helt efter en tids användning. Eftersom de dessutom verkar vara en utgående modell hade nog jag väntat på uppföljaren i just det fallet.

http://www.dfeldt.com/

Håller med dig! Vänta på dom nya..

Jag har Audioengine 2orna och har haft dom ett bra tag nu. Inga som helst problem med något. Dom låter svinbra för priset och perfekt balanserade.

Kvalitén på högtalarna är galet bra men det är på nätadaptern som kvalitétsbristerna finns...

Så om du har ett par Audioengine 2 som har dött borde dom funka återigen om du köper denna:
http://www.dustinhome.se/pd_5010485114.aspx

Alltså när folk skriver att deras audioengine dör så är det inte högtalarn i sig som dör, inte förstärkaren utan nätadaptern som är lätt o byta ut.

Fast som sagt... Ska bli roligt om det kommer någon uppföljare till dessa små fantastiska högtalare detta år

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Hedersmedlem

De exemplar som sprakar tror jag inte beror på nätadaptern, likaså att balansen i volymkontrollen inte är speciellt linjär. Annars är det nog en reko högtalare, men det är ju trots allt ett paket man köper.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Ett tips för att få smidig volymkontroll och enkel inkoppling till en PC eller liknande är en Nano Patch. I princip bara stereoingång, stereoutgång (jack, för de flesta aktiva högtalare) och en stor volymratt samt muteknapp. I princip helt transparent ljudmässigt. Flickvännen har en sådan och den fungerar perfekt, nästan ett måste om man har aktiva högtalare då man inte vill springa och skruva på volymratten baktill på högtalaren.

http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_nano_patch.htm

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Sitter själv på M-Audio BX8a Delux ock kan inte annat än rekommendera dom. kan tänka mig att BX5a låter helt ok för den pengen dom säljs för oxå! kanske har en bättre ljud/storlek om det är ett trångt kök du har, BX8a är jättestora om man har dom på skrivbordet
mycket bra tryck i mina högtalare, spelar lågt och kontrollerat. saknar dock den riktiga baskicken man får av en subwoofer (kan dock bara jämföra med sketna logitech system). dom har ett ganska "platt" ljud, missförstå mig inte, det finns mycket bas men den tar aldrig överhand över det andra frekvenserna vilken är en fröjd när man lyssnar på musik enligt mig

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Hej
Själv använder jag Argon7350A, låter bättre än alla (host) logitech system, bara in och lyssna på olika system, något lär du ju hitta.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Hej
Själv använder jag Argon7350A, låter bättre än alla (host) logitech system, bara in och lyssna på olika system, något lär du ju hitta.

Hur är basen på dom?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Hej
Den är ok för mina öron, är ingen basnarkoman. Se om jag förklarar rätt, när man lyssnar på musik med bas, då hör man verkligen bas, mer äkta bas än fuskbas, när man hör en basgitarr då låter det som en basgitarr och inte som något fejkat som i logitech skräpsystem. På pappret säger spec att den går ner till 60hertz och det räcker långt, basen fungerar för min del men om man, mer tycker om att lyssna på en bas som vibrerar i hela huset, måste man komplettera med subbas vilket det finns utgång att koppla in. Jag har den gamla versionen, det har kommit en ny, vad som skiljer dem åt vet jag inte. Har haft mina i snart 2 år och de fungerar till all musik, själv lyssnar jag idag mer på gammal musik som Queen, Sting med mera, även övrig blandad musik. Hur som helst sen när ekonomin blir bättre kommer det bli en uppgradering, fram tills dess fungerar det här väldigt bra.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Hej
Den är ok för mina öron, är ingen basnarkoman. Se om jag förklarar rätt, när man lyssnar på musik med bas, då hör man verkligen bas, mer äkta bas än fuskbas, när man hör en basgitarr då låter det som en basgitarr och inte som något fejkat som i logitech skräpsystem. På pappret säger spec att den går ner till 60hertz och det räcker långt, basen fungerar för min del men om man, mer tycker om att lyssna på en bas som vibrerar i hela huset, måste man komplettera med subbas vilket det finns utgång att koppla in. Jag har den gamla versionen, det har kommit en ny, vad som skiljer dem åt vet jag inte. Har haft mina i snart 2 år och de fungerar till all musik, själv lyssnar jag idag mer på gammal musik som Queen, Sting med mera, även övrig blandad musik. Hur som helst sen när ekonomin blir bättre kommer det bli en uppgradering, fram tills dess fungerar det här väldigt bra.

ok tack för svaret

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Hej
Det var så lite, varför frågade du?, jag kör mina med 3.5mm ingången på datorn, clicktronic kabel köpt hos kjell&company, sedan van de hul högtalarkabel, den som kostar 68kr/m och de billiga Argon bananerna, funderar kanske på en ny kabel från Supra eller QED, får se vad som händer, jag är i alla fall nöjd. Den behöver en någorlunda bra kabel, körde med den billigaste Argon högtalarkabel från början och det lät så där. Från början var det mer tänkt att användas till ipoden men idag används det främst till datorn+spotify free, tröttnade på ipod, det jobbigaste med dem är att rca ingångarna blir sjukt lågt ljud medan 3.5mm ingången på högtalarna blir högt, därför har jag kopplat 3,5mm splitter+en 3m rca till 3,5mm kabel, medan använder man rca ingångarna till dvd/cd då blir det bra ljud, de är säkert byggda på något speciellt sätt, (who knows) Hoppas det gav lite mer kött på benen. Har mina minst 30cm från vägg och får bra bas från dem, som jag sa vill man ner till 40hertz med dem måste man ha en subbas. Over and out.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Hej
Det var så lite, varför frågade du?, jag kör mina med 3.5mm ingången på datorn, clicktronic kabel köpt hos kjell&company, sedan van de hul högtalarkabel, den som kostar 68kr/m och de billiga Argon bananerna, funderar kanske på en ny kabel från Supra eller QED, får se vad som händer, jag är i alla fall nöjd. Den behöver en någorlunda bra kabel, körde med den billigaste Argon högtalarkabel från början och det lät så där. Från början var det mer tänkt att användas till ipoden men idag används det främst till datorn+spotify free, tröttnade på ipod, det jobbigaste med dem är att rca ingångarna blir sjukt lågt ljud medan 3.5mm ingången på högtalarna blir högt, därför har jag kopplat 3,5mm splitter+en 3m rca till 3,5mm kabel, medan använder man rca ingångarna till dvd/cd då blir det bra ljud, de är säkert byggda på något speciellt sätt, (who knows) Hoppas det gav lite mer kött på benen. Har mina minst 30cm från vägg och får bra bas från dem, som jag sa vill man ner till 40hertz med dem måste man ha en subbas. Over and out.

Nja, jag undrade bara Tyckte att Aragon högtalarna såg ganska intressanta ut för det billiga priset. Har redan högtalare så behöver inget mer, mest nyfiken

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

I sann anda tycker jag det enda rätta är AMP6-Basic med valfria högtalare till! Blir lite jobb med lödning och få in den i en låda, men det blir bra mycket roligare!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

I sann anda tycker jag det enda rätta är AMP6-Basic med valfria högtalare till! Blir lite jobb med lödning och få in den i en låda, men det blir bra mycket roligare!

Hur mycket effekt hade den nu igen? Runt 20wpc har jag för mig, eller?
Blir inga partyvolymer. Och det kostar väl kanske en tusenlapp för den och att hitta några lämpliga högtalare kan bli klurigt.
Annars om man är inne på DIY så kan man ju ta hem CHR-70/CHP-70 från europe-audio som låter förträffligt bra

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

Även om det är skoj med hemmabyggen så får det bli ett senare projekt. Det är mer ljud som ska fixas under den närmaste tiden, hemmabio till vardagsrummet, någon form av ljud i sovrummet och kanske något litet till kontoret.

Ska försöka provlyssna Argon-högtalarna så snart som möjligt, prismässigt helt rätt och lätta att få tag i. Hittade även dessa som verkar vara intressanta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=504815

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Hur mycket effekt hade den nu igen? Runt 20wpc har jag för mig, eller?
Blir inga partyvolymer. Och det kostar väl kanske en tusenlapp för den och att hitta några lämpliga högtalare kan bli klurigt.
Annars om man är inne på DIY så kan man ju ta hem CHR-70/CHP-70 från europe-audio som låter förträffligt bra

"The output power is around 2x25W RMS maximum, into 4 ohms at 10% THD+N. Up to about 2X15W, the THD+N is below 0.1%." - saxat från 41hz.com. 2x10 W THD+N < 0,1 % vid 8 ohm om jag inte missminner.

320 SEK, ca. Väldigt prisvärt!
En lämplig högtalare är: valfri. Den driver det mesta, faktiskt. Men, de flesta stativare borde fungera kalas. Kanske något fint från Dynavoice, som ju är lättdrivna.

Annars finns AMP9-Basic (4x100 Watt max, runt 4x50 Watt vid 24 volt). Jag har ett sånt spelandes just nu, genom 12 volt. Spelar riktigt bra!

Förresten, du verkar vara inne på fullrange-högtalare (som tyvärr har tråkig verkningsgrad och inte kommer så långt ner i spektrat). Lite spännande.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Kan varmt rekommendera http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=641879
sjukt bra ljud för det priset.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mithaniel:

Kan varmt rekommendera http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=641879
sjukt bra ljud för det priset.

Skulle vara kul att veta vilken den eventuella OEM är på de lurarna. Tänker på vad Kjell normalt har i påslag på datorrelaterade saker, då kanske man hittar dem under annat märke för ~500kr.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blomqvist:

Förresten, du verkar vara inne på fullrange-högtalare (som tyvärr har tråkig verkningsgrad och inte kommer så långt ner i spektrat). Lite spännande.

Eftersom de ska stå i ett kök som inte är allt för stort så är ett par fullstora golvhögtalare totalt uteslutet. Små smidiga saker som antingen går att hänga upp på väggen eller ställa på en bänk är det enda som kommer att fungera där. Tanken är ju inte att spela ner grannarnas väggar utan få lite trevlig bakgrundsmusik i köket som låter bra.

Alla förslag är förstås välkomna, men det ska vara bra ljud för pengarna.

Min nuvarande datoranläggning är en H/K 670 med ett par Wharfedale Diamond 70th anniversary, ljud i den stilen som den kombinationen ger är vad jag är ute efter.. men lite mer köksanpassat.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Eftersom de ska stå i ett kök som inte är allt för stort så är ett par fullstora golvhögtalare totalt uteslutet. Små smidiga saker som antingen går att hänga upp på väggen eller ställa på en bänk är det enda som kommer att fungera där. Tanken är ju inte att spela ner grannarnas väggar utan få lite trevlig bakgrundsmusik i köket som låter bra.

Alla förslag är förstås välkomna, men det ska vara bra ljud för pengarna.

Min nuvarande datoranläggning är en H/K 670 med ett par Wharfedale Diamond 70th anniversary, ljud i den stilen som den kombinationen ger är vad jag är ute efter.. men lite mer köksanpassat.

Audioengine 2 och audio pro addon one

perfekt . små o riktigt välljudande (iallafall den audioengine) har inte provat den andra.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Eftersom de ska stå i ett kök som inte är allt för stort så är ett par fullstora golvhögtalare totalt uteslutet. Små smidiga saker som antingen går att hänga upp på väggen eller ställa på en bänk är det enda som kommer att fungera där. Tanken är ju inte att spela ner grannarnas väggar utan få lite trevlig bakgrundsmusik i köket som låter bra.

Alla förslag är förstås välkomna, men det ska vara bra ljud för pengarna.

Min nuvarande datoranläggning är en H/K 670 med ett par Wharfedale Diamond 70th anniversary, ljud i den stilen som den kombinationen ger är vad jag är ute efter.. men lite mer köksanpassat.

Jag vågar säga, om du gillar att löda och lite sådant (kan tänka mig att du gillar), att AMP6-Basic med ett par stativare skulle vara en fin kombination. Dessutom blir det lite pill!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Skrivet av blomqvist:

Jag vågar säga, om du gillar att löda och lite sådant (kan tänka mig att du gillar), att AMP6-Basic med ett par stativare skulle vara en fin kombination. Dessutom blir det lite pill!

Fattar inte varför man skulle vilja ha såna stora stativare i köket

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Även om det är skoj med hemmabyggen så får det bli ett senare projekt. Det är mer ljud som ska fixas under den närmaste tiden, hemmabio till vardagsrummet, någon form av ljud i sovrummet och kanske något litet till kontoret.

Ska försöka provlyssna Argon-högtalarna så snart som möjligt, prismässigt helt rätt och lätta att få tag i. Hittade även dessa som verkar vara intressanta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=504815

Har själv Addon One. Stod mellan dom och Audioengine 2. Ansåg addon vara bättre när jag lyssnade i butiken Addon dom hade ett luftigare ljud, plus möjligheten koppla in sub (vilket kanske inte är aktuellt i ett kök men..).

Dom ger ett helt okej ljud på alla registren men saknar tryck (men är väl i princip omöjligt uppnå med storleken) och bakgrundsdetaljer som t.ex. nån lågt ljudande kompgitarr grötas ut en del i mellanregistret om jag jämför med mina hörlurar. Men är också något man får förvänta sig av så pass små högtalare.

Men för storleken och priset kan jag bara säga jag är grymt nöjd och tror de skulle passa utmärkt i ett kök.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Skrivet av Neonxz:

, plus möjligheten koppla in sub (vilket kanske inte är aktuellt i ett kök men..).

Audioengine 2:orna har också möjlighet att koppla in sub! Verkar vara många som inte vet detta.

Om du kopplar subben i en av dom ingångarna som jag ringade in på bilden så omvandlas ingången automatiskt till en utgång till en sub.

RCA adapter till 3.5mm finns med i lådan.

Vill också påpeka att Audioengine 2 behöver Minst 100 timmar i speltid för att blomma ut. När jag provade dom för första gången så lät dom inte sådär jättebra, o mid-basen tog över det fina höga mellanregistret o diskanten.

Fast nu, nu är dom underbara o det finns hyffsat tryck i dom, huvudsaken är att jag är nöjd
Har ställt högtalarna på 5 tjocka böcker för att diskanterna ska komma upp i öronhöjd på mig. Det gjorde så att högtalarna lät ännu bättre.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50