EK släpper vattenblock för Geforce GTX 590

Permalänk
Melding Plague

EK släpper vattenblock för Geforce GTX 590

Efter lanseringen av Geforce GTX 590 trillar fler vattenblock in på marknaden. Senast är två varianter från välkända EK.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

jaha då kanske man kan övercklocka kortet lite mer utan att riskera att det smäller

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Naeeee då är EVGA:s snyggare

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

Enkel och funktionell design som vanligt

Permalänk
Medlem
Permalänk
Discokungen
Skrivet av nothingtoxic:

jaha då kanske man kan övercklocka kortet lite mer utan att riskera att det smäller

Njaej. Det sitter ju i faserna och det är inte kylningen det är brist på.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag vill veta mer om hurvida det går att klocka kortet vettigt innan jag beställer

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Medlem

Fan, nu är ju dubbelblocken så dyra att det inte ens lönar sig att köpa ett kort istället för två.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixan:

Jag vill veta mer om hurvida det går att klocka kortet vettigt innan jag beställer

Skrivet av nothingtoxic:

jaha då kanske man kan övercklocka kortet lite mer utan att riskera att det smäller

Problemet med GTX590 är att strömmatningen helt enkelt inte klarar av två stycken GF110 kretsar,därför smäller de. AMD använder väldigt hi-end strömreglering i HD6990 och ett sådant med vattenkylning lär ge ohyggligt bra resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Problemet med GTX590 är att strömmatningen helt enkelt inte klarar av två stycken GF110 kretsar,därför smäller de. AMD använder väldigt hi-end strömreglering i HD6990 och ett sådant med vattenkylning lär ge ohyggligt bra resultat.

Att det smäller har inget med hårdvaran att göra. Det berodde på att drivrutinen som skickas med i förpackningen inte har något skydd som klockar ner eller stänger av grafikkortet om det blir för varmt. Utan en sån funktion så smäller alla grafikkort vid för höga temperaturer.

Höjer du volten så är det VRM du måste kyla, något som referenskylare är väldigt dålig på. Detta vattenblock fördelar däremot kylningen över hela kortet och gör att GTX590 kommer att kunna överklockas bra. Så ska man köpa ett GTX590 och överklocka de så för guds skull, köp ny kylning också!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Snyggt som vanligt när det gäller EK, iaf den svarta varianten, och förmodat bra kylning. Betydligt snyggare än EVGAs och Koolance (ok, har inte sett nåt men det kommer och lär väl inte vara så annorlunda mot deras 6990).

Men som sagt ser ingen idé att köpa 590 ref och vattenblock till det(annat än möjligen utseendet), jag vill se typ MSI GTX590 Lightning med bra strömförsörjning och vattenblock, nom nom!

Edit: Tycker det förövrigt är synd att det behövs dessa spärrar som klockar ner kortet för att det inte skall gå sönder, om spärren bara används för att göra så att kortet ligger inom PCI-e spec etc så kan jag godta det men tycker att kortet skall överleva om man går förbi spärren, men men.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk

Några svenska prisuppgifter ännu inte kända? Bra koll ni verkar ha....

Enda butiken i sverige som har vettig vattenkylning http://www.indomo.se/13213-EK-FC590-GTX-Acetal-Nickel-

Permalänk
Skrivet av Mixan:

Jag vill veta mer om hurvida det går att klocka kortet vettigt innan jag beställer

Jag har 2st och kör dem i 772core och 1544shaders. Alltså gtx 580 standard. Bevis på att jag har 590 följer här!
http://www.youtube.com/watch?v=UORqMAg17pk&feature=channel_vi...

Video på att jag kör dem i det jag säger kommer i morgon eller torsdag