ECS visar passivt moderkort för AMD Fusion

Permalänk
Melding Plague

ECS visar passivt moderkort för AMD Fusion

Tillverkaren ECS satsar på AMD Brazos med ett passivt kylt moderkort i storleken Mini ITX.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir priset rätt kan det bli intressant.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Full PCIe x16?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Jag längtar efter 12" notebooks med fusion! Hade jag inte redan haft ION2-burken i vardagsrummet så hade detta också varit riktigt intressant.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Jag längtar efter 12" notebooks med fusion! Hade jag inte redan haft ION2-burken i vardagsrummet så hade detta också varit riktigt intressant.

Håller med! Jag längtar tills Asus eee PC 1215B kommer ut. Den ser riktigt intressant ut!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Kylflänsen känns underdmensionerad?

Permalänk

Så ECS finns kvar alltså..

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Full PCIe x16?

Står tydligt 4x elektrisk vilket gäller för alla brazos.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag vill ha det faktisk, verkar riktigt trevligt

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Står tydligt 4x elektrisk vilket gäller för alla brazos.

Ja, nu såg jag det.
Tittade mest på bilden innan...
Tyckte det var lite ovanligt med x16...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Synd att det inte verkar bli inbyggt wireless på den bara. Visst, man kan ju fixa ett pci-expresskort eller en usb-sticka, men man hade ju sparat ett par hundringar på inbyggt

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk

Luras mina ögon eller sitter det en mini-PCIe ovanför kylflänsen?

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av elektrofredrik:

Luras mina ögon eller sitter det en mini-PCIe ovanför kylflänsen?

Texten "MINIPCIE" står där iaf ^^

Och under där är det ngn liten connectorsak som kanske är det du menar? Inte sett mini-PCIe förut så vet inte.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Står tydligt 4x elektrisk vilket gäller för alla brazos.

Ja problemet ligger ju i styrkretsen Hudson M1 som Brazos plattformen använder. Finns alltså endast stöd för 4 kanaler PCie 2.0.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av this:

Ja problemet ligger ju i styrkretsen Hudson M1 som Brazos plattformen använder. Finns alltså endast stöd för 4 kanaler PCie 2.0.

Mitt GTX 470 flaskas ju inte ens av x4 PCI-e så lär inte behövas mera i nu läget för en sån liten CPU

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Permalänk
Skrivet av tehlily:

Kylflänsen känns underdmensionerad?

Troligtvis e-240 man ser på bilden.. antar det iaf. Den borde ju utveckla mindre värme

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

trevligt att kortet inte ska dra mer än 0,5 watt när det inte används. Följer någon EU-lag då

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Passiv kylning är bra men kortet vore ännu bättre med inbyggt nätagg så man enbart behövde AC-DC omvandlare.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av nussse:

trevligt att kortet inte ska dra mer än 0,5 watt när det inte används. Följer någon EU-lag då

Vart står det?

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ManBearPig:

Så ECS finns kvar alltså..

ECS är ju typ största tillverkaren av dom alla om man slår ihop hela marknaden och dom huserar i många OEM datorer och är nog väldigt vanliga i framförallt Asien.

Permalänk

Skoj med ECS haft ett par moderkort från de för ett par år sedan. Detta kortet var ju väldigt sött men det skulle varit med inbyggt nätagg.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Vart står det?

EuP (på moderkortet)

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

EuP (på moderkortet)

Haha fan jag fattar inte, är kravet att den ska dra mindre än 1 watt när datorn är avstängd?

Vad är det för värdelöst krav? mest meningslösa betyg någonsin ju

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Haha fan jag fattar inte, är kravet att den ska dra mindre än 1 watt när datorn är avstängd?

Vad är det för värdelöst krav? mest meningslösa betyg någonsin ju

Det finns inte ord för detta - jo!

Facepalm.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Haha fan jag fattar inte, är kravet att den ska dra mindre än 1 watt när datorn är avstängd?

Vad är det för värdelöst krav? mest meningslösa betyg någonsin ju

Det är väl ett kalasbra krav. Ju minder saker drar när de inte används desto billigare elräkning får man ju. Visst man kan ju dra ut kontakten när den är av men vem fasen orkar det. Jag hoppas fler kommer med denna funktion.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av nussse:

Det är väl ett kalasbra krav. Ju minder saker drar när de inte används desto billigare elräkning får man ju. Visst man kan ju dra ut kontakten när den är av men vem fasen orkar det. Jag hoppas fler kommer med denna funktion.

Jo men asså, fatta hur sjukt mycket mer det gör om man istället satte krav på exempelvis minst 80% effektivitet på nätagget när datorn är igång.

Låt säga att datorn är avstängd 15 timmar per dygn, och är på 9 timmar.

Så tar du och jämför det mest strömslösande alternativet, highend x58 moderkort+ vanligt pcu, så drar den 2.2W i off-mode.

Så jämför du det med 1 watt gränsen.

Då tjänar du per dygn 18 Watt,

medans om du tar någon av mainstream datorerna, typ Compaq. Datorn drar 400 Watt per timme, PCU'n har 65% effektivitet.

Det betyder att datorn drar ur väggen c:a 620 watt per timme. Vilket är 1980 watt per dygn som blir slösat, så jämför vi det med ett PCU med 80% effektivitet.

Den drar 500 watt ur väggen per timme, 900 watt blir slösat per dygn.

Skillnaden mellan 65% och 80% pcu är alltså 1080 watt per dygn.

Nu sätter vi dig i EU, du får välja mellan två lagar.

Första lagen: EuP
skapar onödigt kostnader för branschen, men kan spara konsumenten 18 watt per dygn!

Andra lagen: 80%
skapar onödiga kostnader för branschen, men kan spara konsumenten mer än 1080 watt per dygn.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Visst det vore ju kalas om det kom en sådan lag också men att kalla EuP för onödig tycker jag ändå är fel. Tänk hur många apparater som bara står. Det är ju inte bara datorer utan tv, dvd-spelare, stereoanläggningar m.fl. Blir ganska många watt om man börjar räkna.

Visa signatur
Permalänk

Den som tycker att EuP är onödigt kan ta och kila runt och mäta standbyförbrukningen i sitt hem, för att sedan summera ihop det hela.
Det gjorde jag och blev resultatet?
Jo 100W vilket är 20W mer än vad jag skulle göra av med med all belysning på i hela mitt hem.

Många bäckar små......

Permalänk
Skrivet av Pragmatiker:

Den som tycker att EuP är onödigt kan ta och kila runt och mäta standbyförbrukningen i sitt hem, för att sedan summera ihop det hela.
Det gjorde jag och blev resultatet?
Jo 100W vilket är 20W mer än vad jag skulle göra av med med all belysning på i hela mitt hem.

Många bäckar små......

Hur mycket drog din dator när den var avstängd?

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!