Mina skattepengar går till att bygga ett lyxhäkte!

Permalänk
Medlem

Mina skattepengar går till att bygga ett lyxhäkte!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12798075.ab

riktigt lyxigt måste jag säga, lite för lyxigt för fångar känns det som. fängelse är ett straff inte ett 5 stjärnigt lyxhotell som det sägs i artikeln.

är det för bra på våra fängelser idag, tänk den starckars uteliggaren som ser det där. han lär nog inte bli ledsen när han blir insläppt där precis?

så vad tycker ni?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

första tanken när jag såg bilderna var smäll upp kameror så blir det bigbrother in jail.

Men om man jämför deras vardag i finkan så har de förmodligen ganska bra med riktigt bra mat, gratis utbildning, fint gym, tv/dvd/tidningar dessutom en dagspenning får man väl som intern? I vilket fall så det enda jag har som skulle kunna vara bättre är friheten. Där inne har de allt utom frihet, men ute här har de ingenting förutom friheten.. Svenska kriminalvården är ändå rätt ok mot USA där de låser in och kastar nyckeln i x antal år sedan sparkar ut dom. Men visst de har nog lite för hög standard kan tyckas, men om de får några att lägga av med sin kriminella karriär så är det värt det imo.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem

Rehabilitering i all ära, men de ska fan inte få bättre levnadsstandard än vissa ärliga medborgare.
Jag kan ärligt säga att förutom bristen på frihet, så lever fångarna bättre än vad jag gjorde när jag var yngre. Ska man behöva begå brott för att få ha ett bra ställe att leva på?

Det är även många som kommer från utlandet, t.ex. polen, och begår brott här i Sverige för att fängelsena är bättre ställen att leva på än polen.
Sjukt säger jag, satsa mera på rehabiliteringen än att ge de feta rummen, med TV och all sådan lyx. Sådant ska vara belöningar för att de gör bra ifrån sig i fängelset, inte en självklarhet.

Permalänk
Medlem

Visst en rättvis och human behandling för interner men innefattar det gym och storbilds TV så är det åt helsicke fel i detta land. Kök wtf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mor5ives:

Visst en rättvis och human behandling för interner men innefattar det gym och storbilds TV så är det åt helsicke fel i detta land. Kök wtf?

Det är ju en öppenvårdsanstalt. Det är ju korttidsstraffade som i princip lever i kollektiv där de lagar mat och har umgänge samt att de arbetar med t.ex. verkstadsarbete eller skogsröjning. Jag tror att just för sådana personer så är det här ett lämpligt sätt att både rehabilitera och samtidigt bibehålla samhällskopplingen och inte alienera dem från samhället.

Det bör noteras att jag är för bestraffningsdelen i kriminalvårdens behandling av interner men det ska främst gälla personer av antisocialtyp som i princip enbart kan behandlas med fängelsevistelse samt för de personer som i det närmaste garanteras återfall i brottslighet och som har det som yrke.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Vad är det för människosyn som presenteras på det här forumet egentligen?
Självklart skall skattepengar gå åt till att fånga in svarta får och måla dem vita. Om detta är vägen att gå så är jag fullständigt med.

Och polacker som kommer hit och får fängelse? Hade det varit enkelt hade vi redan fått över 10 000 tyska bögar och sen hade vi inte haft plats med fler. Upp till 30% av våra interner i de olika säkerhetsklassade fängelserna är utlänningar. Detta från över 100 länder, så det är svårt att se att en viss masstillströmning av u-människor påverkar vår kapacitet att "ta hand om" människor som behöver frihetsberövas en längre tid. Källkritik tack.

Själv har jag haft turen (oturen?) att möta fåtal uteliggare. Av både den snälla typen och den kriminella typen som tidigare och senare suttit på anstalt (bara öppen, så vitt jag vet). Ingen av dem direkt funderar på att begå något brott enkom för att hamna i finkan och äta gratis, enligt deras egna vittnesmål.
Heck, nästa gång ni möter en uteliggare på något tidningscafé, passa på att fråga vad som är bäst av gratis mat och varm bädd eller icke gratis mat och sova hos socialfallspolare.

EDIT: För att inte tala om de samhällsekonomiska fördelarna med attraktiva fängelser. Sug på den ni, om ni kan.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Vet inte hur det fungerar men av det jag hade hört så arbetar fångarna och så länge dom producerar så mycket att dom förtjänar sin föda och det blir även över för finansiering av såna här ställe så är det inte dina skattepengar dom lever på eller??

Nej de får behålla pengarna de tjänar men de arbetar för ca 5-10kr timmen eller något sådant. Det är inte till för att de ska bli rika eller tjäna pengar på det utan en del av rehabiliteringen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det fungerar men av det jag hade hört så arbetar fångarna och så länge dom producerar så mycket att dom förtjänar sin föda och det blir även över för finansiering av såna här ställe så är det inte dina skattepengar dom lever på eller??

Skrivet av Snuffsis:

Rehabilitering i all ära, men de ska fan inte få bättre levnadsstandard än vissa ärliga medborgare.
Jag kan ärligt säga att förutom bristen på frihet, så lever fångarna bättre än vad jag gjorde när jag var yngre. Ska man behöva begå brott för att få ha ett bra ställe att leva på?

Det är även många som kommer från utlandet, t.ex. polen, och begår brott här i Sverige för att fängelsena är bättre ställen att leva på än polen.
Sjukt säger jag, satsa mera på rehabiliteringen än att ge de feta rummen, med TV och all sådan lyx. Sådant ska vara belöningar för att de gör bra ifrån sig i fängelset, inte en självklarhet.

Varför ska dom komma hit för att sitta i finkan om dom får jobba här helt lagligt ?!?

EDIT:
Blev fel, visste inte hur man får citationstecken runt texten så jag tog den lätta väggen och gjorde samma inlägg igen

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Musikälskare

Smaklöst... Men inte förvånad

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Vet inte hur det fungerar men av det jag hade hört så arbetar fångarna och så länge dom producerar så mycket att dom förtjänar sin föda och det blir även över för finansiering av såna här ställe så är det inte dina skattepengar dom lever på eller??

Skillnad på att förtjäna och tjäna, vilket jag tror att TS gör en poäng utav. Hur i hela kan en fånge, som kostar åtskilliga hundra per dag, tjäna sitt uppehällegenom ett enkelt låglönearbete? Eller ens förtjäna sitt uppehälle?

Lätt. Jämför kostnaden för en frigående brottsling. Eller kostnaden för en frigående hemlös som arbetar ihop sitt levebröd för 10 SEK/h. Enkla siffror. Våra anstalter ger tillräckligt mycket tillbaka, realtivt för att det, hittills, ska vara ekonomiskt försvarbart.

En icke arbetande öppen anstalts intern kostar samhället mindre än en icke arbetande ickedömd brottsling.
Slut argument.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Skillnad på att förtjäna och tjäna, vilket jag tror att TS gör en poäng utav. Hur i hela kan en fånge, som kostar åtskilliga hundra per dag, tjäna sitt uppehällegenom ett enkelt låglönearbete? Eller ens förtjäna sitt uppehälle?

Lätt. Jämför kostnaden för en frigående brottsling. Eller kostnaden för en frigående hemlös som arbetar ihop sitt levebröd för 10 SEK/h. Enkla siffror. Våra anstalter ger tillräckligt mycket tillbaka, realtivt för att det, hittills, ska vara ekonomiskt försvarbart.

En icke arbetande öppen anstalts intern kostar samhället mindre än en icke arbetande ickedömd brottsling.
Slut argument.

Ja det är ju det jag inte förstår.. Varför kan det inte vara som här ute i friheten att man arbetar och får lön. Stor del av lönen går till räkningar som i deras falls skulle vara deras cell och resten får dom matt för så man behövde inte lägga massa skattepengar för att driva fängelset. Självklart kostar ju personalen också men om man skulle tänka sig att dom producerar varor/tjänster för kanske 10 000 per månad, 2 000 - 3 000 kr skulle gå till deras matt whatever och resterande 7 000 skulle vara vinst som själva fängelse skulle drivas för..

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Ja det är ju det jag inte förstår.. Varför kan det inte vara som här ute i friheten att man arbetar och får lön. Stor del av lönen går till räkningar som i deras falls skulle vara deras cell och resten får dom matt för så man behövde inte lägga massa skattepengar för att driva fängelset. Självklart kostar ju personalen också men om man skulle tänka sig att dom producerar varor/tjänster för kanske 10 000 per månad, 2 000 - 3 000 kr skulle gå till deras matt whatever och resterande 7 000 skulle vara vinst som själva fängelse skulle drivas för..

Försök själv gå med vinst om du behöver uppehålla dig med ca 1000 SEK.. per dag. Vad för arbete skulle du behöva utföra? Valutatransferering? Människosmuggling? Politik?

Den lön de får är till skillnad från lumpen inte i riktiga pengar, utan en intern valuta som används för handel inom anstalten och endast till viss del utanför när det behövs.
Dock, om de skulle arbeta för cash, som direkt går till kontot som därefter direkt dras av för deras uppehälle.. så skulle det knappast göra någon skillnad. Det arbete som utförs går delvist anstalterna till godo redan nu, om jag inte missminner mig.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

En icke arbetande öppen anstalts intern kostar samhället mindre än en icke arbetande ickedömd brottsling.
Slut argument.

Fin generalisering, hur har du kommit fram till det där?

En googlesökning säger att en vanlig standardfånge kostar ca 2500 kr/dag för skattebetalarna. Den icke arbetande ickedömda brottslingen måste konsekvent ställa till med en hel del djävulskap för att komma upp i de där summorna.

Om den icke dömda endast går på bidrag tar det ett par dagar för att internen ska bli en förlustaffär, jämfört med hans brottsliga odömda tvilling.

Permalänk
Medlem

Det är ett häkte och inte ett fängelse. Häktad blir man när man är misstänkt för ett brott, inte när man är dömd, och det kan därför antas att det kommer hamna en hel del oskyldiga i häktet. Jag tycker det är en sund princip att man behandlas väl tills man är dömd för ett brott.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Fin generalisering, hur har du kommit fram till det där?

En googlesökning säger att en vanlig standardfånge kostar ca 2500 kr/dag för skattebetalarna. Den icke arbetande ickedömda brottslingen måste konsekvent ställa till med en hel del djävulskap för att komma upp i de där summorna.

Om den icke dömda endast går på bidrag tar det ett par dagar för att internen ska bli en förlustaffär, jämfört med hans brottsliga odömda tvilling.

Generalisering in general.
Hur mycket kostar en lös brottsling samhället, totalt, för skattebetalarna? Jag vet inte, ingen vet. Därför kan jag smälla upp med vad generaliseringar jag vill och där tar argument slut för att hålla brottslingar inlåsta.

Ergo, man skall inte hålla brottslingar inlåsta

Also, häkte eller ej. Anstalter, häkten och överhuvudtaget alla utrymmen som frihetsberövar en människa måste nå en viss standard för att;
1. Fången ska bli mindre rymningsbenägen.
2. Fången ska må bättre psykiskt.
4. Personal ska ha en skälig arbetsmiljö.
Undantag fylleceller kanske

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Själv har jag haft turen (oturen?) att möta fåtal uteliggare. Av både den snälla typen och den kriminella typen som tidigare och senare suttit på anstalt (bara öppen, så vitt jag vet). Ingen av dem direkt funderar på att begå något brott enkom för att hamna i finkan och äta gratis, enligt deras egna vittnesmål.
Heck, nästa gång ni möter en uteliggare på något tidningscafé, passa på att fråga vad som är bäst av gratis mat och varm bädd eller icke gratis mat och sova hos socialfallspolare.

EDIT: För att inte tala om de samhällsekonomiska fördelarna med attraktiva fängelser. Sug på den ni, om ni kan.

Om man gör en undersökning på en grupp människor som har gjort ett visst val om de är nöjda med sitt val, så kommer nog resultatet att bli missvisande, om man från denna undersökning försöker dra en slutsats om hur stor andel som skulle göra detta valet.
Gå istället in på ett fängelse och fråga hur många som hellre skulle vilja vara en laglydig uteliggare. -Alltså många skulle säkerligen vilja bli frisläppta, men knappast för att tigga mat på gatan.

Angående fängelse så tycker jag dessa möbler och tvapparater i sammanhanget är struntsummor i sammanhanget. En tv för någon tusenlapp per rum är inte för mycket, slår internen sönder tvn så får den äran att vara utan plus indragen dagspeng tills den har råd med en ny tv. (vilket det borde vara, säger ej att det är)

Angående gym så såg jag bara ett för snorren på bilden och vad jag vet så har inte fängelse gym för någon annan kroppsdel än den. Då deras maxgräns för vikter är 50kg. (ett stort hån)

Några kostnader:
http://www.kriminalvarden.se/sv/Startsida-skolportal1/Conny/K...
Kostnaderna för att ha en person i häktet var under 2010 i genomsnitt 2 630 kronor per klient och dygn.

I en sluten anstalt kostade den intagne i genomsnitt 2 744 kronor per dygn. Kostnaden i en öppen anstalt var 1 683 kronor i genomsnitt per klient och dygn.

Här kan man undra hur det kan vara så dyrt, men dra in på tvapparater som i sammanhanget är struntsummor tycker jag är fel. Då tv ger så mycket tillbaka. Liksom de har ju knappast fritt internet och sitta och glo på en vägg hela dagarna blir ingen bra rehabilitering.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Om man gör en undersökning på en grupp människor som har gjort ett visst val om de är nöjda med sitt val, så kommer nog resultatet att bli missvisande, om man från denna undersökning försöker dra en slutsats om hur stor andel som skulle göra detta valet.
Gå istället in på ett fängelse och fråga hur många som hellre skulle vilja vara en laglydig uteliggare. -Alltså många skulle säkerligen vilja bli frisläppta, men knappast för att tigga mat på gatan.

Sant.
Generaliseringar är kul när faktiska siffror saknas ^^

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Generalisering in general.
Hur mycket kostar en lös brottsling samhället, totalt, för skattebetalarna? Jag vet inte, ingen vet. Därför kan jag smälla upp med vad generaliseringar jag vill och där tar argument slut för att hålla brottslingar inlåsta.

Ergo, man skall inte hålla brottslingar inlåsta

Also, häkte eller ej. Anstalter, häkten och överhuvudtaget alla utrymmen som frihetsberövar en människa måste nå en viss standard för att;
1. Fången ska bli mindre rymningsbenägen.
2. Fången ska må bättre psykiskt.
4. Personal ska ha en skälig arbetsmiljö.
Undantag fylleceller kanske

Hursomhelst var det väl på tiden att vi höjer vår standard i häktet några hack, tidigare har väl Amnesty och ett antal andra människorättsorganisationer dömt ut våra häkten för att vara på omänskligt hård nivå.

Att sitta häktat ett antal månader i ett minimalt rum utan mänsklig kontakt och endast en bibel att läsa knäcker nog de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12798075.ab

riktigt lyxigt måste jag säga, lite för lyxigt för fångar känns det som. fängelse är ett straff inte ett 5 stjärnigt lyxhotell som det sägs i artikeln.

är det för bra på våra fängelser idag, tänk den starckars uteliggaren som ser det där. han lär nog inte bli ledsen när han blir insläppt där precis?

så vad tycker ni?

Jag tycker att häktet ska vara en plats som uppmuntrar misstänkta brottslingar att begå självmord så att samhället slipper pröva dem i domstol och internera dem. Det bör också vara straffbart att klaga på hur skattepengarna används. Om inte uteliggarna fattar att råna en bank för att få helpension i ett lyxfängelse tycker jag att de gott kan skylla sig själva. Detsamma gäller dig. Om du tycker att den fria tillvaron känns lite torftig kan du alltid ta in på hotell Gripen.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Jag tycker att häktet ska vara en plats som uppmuntrar misstänkta brottslingar att begå självmord så att samhället slipper pröva dem i domstol och internera dem. Det bör också vara straffbart att klaga på hur skattepengarna används. Om inte uteliggarna fattar att råna en bank för att få helpension i ett lyxfängelse tycker jag att de gott kan skylla sig själva. Detsamma gäller dig. Om du tycker att den fria tillvaron känns lite torftig kan du alltid ta in på hotell Gripen.

kan ju bero på vilka som sitter där. lätta brottslingar kan ha det bra men tunga och rxtremt grova brottslingar bör ha det striktare och hårdare.

tack för din fina åsikt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ruhler:

första tanken när jag såg bilderna var smäll upp kameror så blir det bigbrother in jail.

De har ju kameror! Den enda skillnaden är att i big brother har de kameror inne på toa och i duschen också

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

big brother jail edition...kanske skulle vara ett program man faktiskt skulle titta på.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Hursomhelst var det väl på tiden att vi höjer vår standard i häktet några hack, tidigare har väl Amnesty och ett antal andra människorättsorganisationer dömt ut våra häkten för att vara på omänskligt hård nivå.

Att sitta häktat ett antal månader i ett minimalt rum utan mänsklig kontakt och endast en bibel att läsa knäcker nog de flesta.

Just bibel skulle få mig att hoppa ut från första våningen.
Och häktena är en självklarhet, inte bara för att Amnesty tycker mycket utan för att det är just häkten och vi har att göra med ickedömda.
Men om man istället ser på den egentliga frågeställningen, som jag uppfattar den, varför dömda brottslingar ska få räkmacka in i fångenskap, varför satsa på mänskliga värden när det komemr till våldtäktsmän och terrorister?
Svaret har vi iofs redan gett många gånger, men tål upprepas.

Vi frihetsberövar inte människor för att straffa dem. Vi frihetsberövar människor för att uppfostra dem.
Detta är en genomgående idé inom hela rättsväsendet och om man inte förstår det, så får man ta och förstå det ändå :3

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Vi frihetsberövar inte människor för att straffa dem. Vi frihetsberövar människor för att uppfostra dem.
Detta är en genomgående idé inom hela rättsväsendet och om man inte förstår det, så får man ta och förstå det ändå :3

Det där kan ju inte stämma för 5 öre. Varför ska man då straffa någon som dödat en annan person för 30 år sedan men inte gjort en fluga förnär därefter. Nu ska då denna personen åka in i fängelset och få vård? Personen i fråga var nu företagare, miljonär och familjefar. Bra eller dåligt att ta bort preskiberingstiden?

Hur är då tanken att denna personen nu äntligen kan få bli uppfostrad och vårdas till en god människa? Att ta bort preskiberinstiden på grova brott som mord och så vidare ser jag inga fördelar med.

Angående det fina hotellet, uhm häktet/fängelset så är det för fint och påkostat. Har en släkting som satt inne och det enda han saknade var friheten och kunna göra som han ville och sin familj. Förövrigt hade han det riktigt bra på den öppna anstalten där han satt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Det där kan ju inte stämma för 5 öre. Varför ska man då straffa någon som dödat en annan person för 30 år sedan men inte gjort en fluga förnär därefter. Nu ska då denna personen åka in i fängelset och få vård? Personen i fråga var nu företagare, miljonär och familjefar. Bra eller dåligt att ta bort preskiberingstiden?

Hur är då tanken att denna personen nu äntligen kan få bli uppfostrad och vårdas till en god människa? Att ta bort preskiberinstiden på grova brott som mord och så vidare ser jag inga fördelar med.

Angående det fina hotellet, uhm häktet/fängelset så är det för fint och påkostat. Har en släkting som satt inne och det enda han saknade var friheten och kunna göra som han ville och sin familj. Förövrigt hade han det riktigt bra på den öppna anstalten där han satt.

Din önskan är uppfylld. Jag kastar mitt magiska pulver över världen och vips så var preskription för de grövsta brotten borta sedan 1010, retroaktivt sedan 1985

Din släkting, försökte han fly eller mådde han psykiskt dåligt under tiden han satt inne?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jerka^:

Det är ett häkte och inte ett fängelse.

Haha, så jävla fail tråd!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Haha, så jävla fail tråd!

Så går det när man läser artonbladet. Och så går det när man inte läser länkar till avtonbladet :3

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Den lön de får är till skillnad från lumpen inte i riktiga pengar, utan en intern valuta som används för handel inom anstalten och endast till viss del utanför när det behövs.

Ibland händer det också att den intagne har barn, familj & andra som denne vill hålla kontakten med.
I det läget går i princip samtliga intjänade kronor till telefonkort som man måste ha för att kunna ringa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Så går det när man läser artonbladet. Och så går det när man inte läser länkar till avtonbladet :3

Det är ändå en bra princip att inte läsa. Men det jag skrivit stämmer ändå. Öppna anstalter ser ju ut på det där sättet. Dvs för förstagångsförbrytare, individer med låga fängelsestraff osv. Det är dessa individer som förmodligen inte begår brott igen. Däremot så är det en annan femma med de personer som kan klassificeras som yrkeskriminella, återfallsförbrytaren där de flesta lider av antisocialstörning. Där består fängelsestraffet mycket i att personen inte kan vistas på gatorna för att begå nya brott helt enkelt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Det är ändå en bra princip att inte läsa. Men det jag skrivit stämmer ändå. Öppna anstalter ser ju ut på det där sättet. Dvs för förstagångsförbrytare, individer med låga fängelsestraff osv. Det är dessa individer som förmodligen inte begår brott igen. Däremot så är det en annan femma med de personer som kan klassificeras som yrkeskriminella, återfallsförbrytaren där de flesta lider av antisocialstörning. Där består fängelsestraffet mycket i att personen inte kan vistas på gatorna för att begå nya brott helt enkelt.

Vadå annan femma? Man bygger inte ett damianato i civiliserade länder. Man bygger klass A för hålla personer borta från omvärlden då det är.. bättre. Straffdelen består utan att behöva dra in på exempelvis soffgrupper och TV. Massuppfittar jag dig? Du talar väl inte för en lägre standard gentemot interner på våra anstalter som en del av straffdelen?
Oavsett om det är Paul Pot eller Änglamannen som sitter där så ska man inte ta bort deras människovärde, då det naggar övriga inblandades människovärde.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.