Vilket var rymdspelet?

Permalänk
Medlem

Vilket var rymdspelet?

Hej

För ett visst antal år sen (runt 98-01 kanske) så kom jag i kontakt med ett rymdspel som jag gärna skulle vilja prova igen. Jag har letat efter det en del, tyvärr utan resultat.
Jag ska försöka beskriva det som jag kommer ihåg och hoppas att någon här kanske vet vilket spelet är.

I början kunde man välja olika raser. Kommer ihåg två av dessa:

Den första påminde väldigt mycket om "Scavengers" ifrån Diablo1, deras egenskap var att de hade lättare för att kolonisera "ogästvänliga" planeter.

Den andra påminde mer om en naga eller orm liknande ras och deras egenskap var effektiv forskning eller dylikt.

En annan sak som finns i minnet är att när man blev anfallen så kunde man bygga/uppgradera så att man hade minfält i omloppsbana, samt att man kunde uppgradera så att minorna rörde sig emot fiende skeppen.

Utvecklingen av planeten visades som en statisk bild som först var öde och allteftersom man byggde nya saker uppdaterades bilden.

Så om någon vet vilket spelet är och kunde berätta det skulle jag bli väldigt glad.

Tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem

Master of Orion II: Battle at Antares i Master of Orion-serien

http://en.wikipedia.org/wiki/Master_of_Orion

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk

Låter som Pax Imperia eller Master of Orion II

Permalänk
Medlem

Är det strategispel vi pratar om???

Permalänk
Medlem

kunde man vara typ 6-8 olika raser? turbaserat?

Permalänk
Avstängd

Min tur! lånar tråden... i samma veva (runt 98) så lirade jag ett vad jag tyckte då väldigt kul rymdspel. Man var i ett lag med några st medarbetare och kunde ge order, man såg även deras kraftmätare som en liten horrisontel stapel. Man kunde även flyga korta stunder genom att hålla nere space(tror jag det var) och i början av spelet skulle man flyghoppa från pelare till pelare å samla på sej nå sorts vapen(minns inte riktigt) man kunde även lägga sprängladdningar, bla så skulle man spränga nå sorts stora "svampar" som antagligen var fiendens gömställen.

Fienderna man mötte var nå sorts jätteinsekter, å vissa av dom kunde flyga. När uppdraget var klart kom nåt sorts rymdskepp och skulle hämta upp en. Tyvärr hade jag bara demoversionen och där slutade det...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är Pax Imperia, jag känner igen det. Häftigt, jag har letat efter det lite till och från i två års tid. Tack!