min-ITX + Sandy bridge i liten smidig men kraftfull dator och klockning

Permalänk
Medlem

min-ITX + Sandy bridge i liten smidig men kraftfull dator och klockning

Tjenare, nu börjar det dra ihopp sig för nya burk känner jag...
Nuvarande är mer en "bruks dator" och är suverän till att surfa, titta på film med och låta stå på dygnet runt då den är strömsnål och helt tyst osv...
Men någon spelprestanda är det ju inte tal om... Inte nog i alla fall för att njuta av dom nyasta tittlarna på det sätt som man VILL göra

Jag har haft som regel att inte köpa det värsta oftare än med max 2 års mellanrum, nu har det gått 3 år sedan jag köpte "tyngsta prylarna" i form av HD4870x2, E8500 m.m. så nu börjar det bli dags som sagt..

Jag har dock fått en liten "fetich" som går ut på att litet e roligt (=P) och vill därför gärna ha en så liten dator som det bara i huvudtaget går att få, men med prestanda så hög som möjligt.
Problemet är då bara att det verkar lite dåligt med intressanta mini-ITX kort, finns ju med H67 men inte P67 chip så klockning blir ju omöjligt (väll..?!)

Om sannignen ska fram så va det länge sedan jag va tillräckligt insatt i marknaden och tekniken för att känna att jag kan allt jag behöver för att plocka ihopp allt och verkligen känna att det är vattentätt... Det va när E serien var aktuell, men nu senaste 2 åren har jag knappt nördat något alls på den fronten.

Hur går man på bästa sätt tillväga för att klocka en I7 1366 sockel (har en polare som frågade om 1366, och jag vågade inte svara...) och en I7 1155 sockel ?!
Om jag inte är ute och cyklar och med tanke på CPU'ernas uppbyggnad så:

I7 930 = 2800Mhz
2800Mhz / 21
133,3 x 8 = ramfrekvens
1066 Mhz för 1:1 förhållande alltså.

I7 2600K = 3400Mhz
3400Mhz/ divider (21 va?)
161,8Mhz x 8 = Ramfrekvens
Så om man vill köra minnen i 1:1 till denna så är det:
161,8 x 8 = ca 1300Mhz = 1333 MHZ minnen

1:1 har jag alltid siktat på förr, detta då jag märkt efter tester att det oftast gav lite jämnare prestanda och mindre lastning av ramet "i onödan". Men detta va som sagt med E-seriens CPU'er på 775 sockel och DDR2 minnen.
Nu är det ju "helt andra tider"

Sedan så undrar ja vad som är lämpligast, att klocka via divider på dom nya CPU eller att köra det via FSB ? och gällande Vcore i det avsendet, hur är det med känsligheten för jag hört att det skulle vara lite känsligt... ?!

Vram har jag förstått ska ligga under 1,6v alltid på smtliga system basserade på nya I - CPUäerna och att minnen med en specificerad Vram på/över detta helt enkelt får ställas ner och hoppas på att det går att få stabilt utan att även behöva klocka ner dessa.
Men hur går man då tillväga om man vill klocka upp minnena ?
om Vram inte får ställas över denna gränsen så är man ju lite "låst" med det... eller är det i praktiken inget problem då en sådan hög Vram inte normalt ska behövas ?

Det jag har läst tyder på att I-CPU'erna och DD3 ramminnena har fördelen att förhållander mellan CPU och RAM i SFB inte påverkar så mycket alls (man kan alltså lika gärna köpa "snabbare minnen än nödvändigt") och att dessutom minnenas Latency är av mindre vikt än tidigare ?

haha, många frågor med vore ju suveränt om någon hade lust att klarna upp i alla fall några av dessa frågor, även länkar till bra ställen att läsa på uppskattas såklart

Så jag behöver helt enkelt lite hjälp och inputt från er som har lite mer koll på läget nu på marknaden, och jag vill gärna ha era synpunkter och ideer om just små och kraftfulla burkar.
Målet är att ha fetaste CPU prestandan möjligt (kommer nog vänta med att klocka ett tag, men möjlighet får gärna finnas) och "tillräckligt med ram", alltså >6GB ram och slutligen ett grafikkort i stil med HD6950/GTX570) eller HD6970 eller kanske till och med ett GTX580, annars vore att HD6990 mysigt, men den har 2st stora problem som jag ser det.
1: Den är DYR!
2: den låter på tok för mycket... Jag är mycket noga med ljudnivån så bygget kommer att genomsyras av noga utvalda lösningar för att minimera ljudnivån

Jag är mycket tacksam för all hjälp och inputt jag kan få, ha det gött !

mvh//David

=)
Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk

Det jag kan säga direkt ang Mini-ITX brädorna och överclockning är att de får helt enkelt inte plats med nån vidare spänningshårdvara. Min ASUS M4a88t-i Deluxe för AM3 stödjer max 95W TDP cpuer till exempel.

Det är bättre med strömförsörjningen på m-ATX brädorna, men den bästa är nog ändå på ATX eller större.

Kan tyvärr inte svara på frågorna angående Intel Cpuerna.
Det finns nog trådar om det här i forumet.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Jo, så brukar det ju var att med små brädor så komemr ju begränsningarna...

men M-ATX borde ju kunna ha "någotlunda" potential...
Saken är den att när jag tänker efter så kanske överklockning INTE är något krav, det kanske är att sikta för högt...
vill man ha det kan man ju köpa något mer ändamålsenligt!

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem

ojojoj, så mycket text ! X)

Men hursomhelst Kanske vänta på Z68 chipsettet tills maj?
http://www.sweclockers.com/nyhet/13674-moderkort-med-intel-z6...

Att klocka med multiplern i cpun är lättare då du inte behöver ha koll på att de andra komponenterna går upp för högt.. men, ja. Tror om du ska överklocka och ha en mini-itx dator så ska du nog satsa på 2600k i maj (då det inte finns några p67 chipsets i dagens läge).

Tror det kommer bli ganska varmt med ett gtx580/hd6950 (och uppåt) i mini-itx eller väldigt högljutt vilket du än väljer..
Kanske satsa på ett med inte en ref. kylare? T.ex gigabytes windforce eller dylikt.

Permalänk
Medlem

haha, ja det blev mycket text, blir ju så när man har mycket att säga... xD

ok, jo Z68 har jag sneglat lite på, ska snegla "lite till" också
Kan hänad at dtet blir sådant, men annars, om vi bortser från mini-ITX och tänker m-ATX, är det då någon vitts att vänta på Z68 eller kan man lika gärna välja P67 då ?
skillnaderna därimellan verkar ju snarast ligga i hur CPU'n får möjlighet till lite med avancerad integrerad grafik eller inte ?

edit: Ljudnivån "behöver" inte bli hög, beror lite på hur man löser det hela.
Sålänge man inte nöjer sig med det som finns att erbjuda på marknaden så finns alla möjligheter att göra en liten men ändå förhållandevis tyst dator med mycket hög prestanda
Men grafikkort med annat än standard kylare blir det nog oavsett det måste nästan till för att få dom krav jag har och har således räknat med det

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem

Kul målsättning med så liten men kraftfull dator som möjligt

Jag skulle lätt vänta på Z68 och sen köpa ett Silverstone Sugo-chassi, så får man in ett 30 cm grafikkort också utan att chassit behöver vara stort alls.

Kan bli en grymt kraftig burk i miniformat

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

Kan hänad at dtet blir sådant, men annars, om vi bortser från mini-ITX och tänker m-ATX, är det då någon vitts att vänta på Z68 eller kan man lika gärna välja P67 då ?

Är du beredd att köra m-ATX och ändå ska köra separat grafikkort, så kan du lika gärna slå till på P67 nu IMHO.. Det enda du tappar är nån möjlighet att ha nån slags buffertminne på moderkortet som Z68 ska ha möjlighet till, såvitt jag vet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

ok, men roligast vore med mini-ITX juhh
så liten men "biffig" som möjligt, perfekt spel och lanburk med bästa möjliga kylningslösningar dessutom.

Jag tror på detta, men då är det Z68 som gäller...

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

ok, men roligast vore med mini-ITX juhh
så liten men "biffig" som möjligt, perfekt spel och lanburk med bästa möjliga kylningslösningar dessutom.

Jag tror på detta, men då är det Z68 som gäller...

P68 skulle väl funka lika bra även där dock? (... antar att problemet är att det inte finns något?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

P68, är det kommande vesion det med ?

eller syftar du på P67 som redan finns ? men inte till miniITX ?

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem

Jag har en fundering,

jag har läst en hel edel idag och det står på många ställen att x58 fortfarande är prestandamässigt bättre än sandybridge med P/H67...
är 1366 sockeln bättre att satsa på, köper jag nu så komemr jag at ha prylarna antagligen i ca 2-3 år och då blir det "nysate" igen, så det är inte så viktigt med att det ska vara "framtidssäkert" för jag tänker inte så

Är sandybridge med i7 2600k vägen att gå tycker ni ?

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

Jag har en fundering,

jag har läst en hel edel idag och det står på många ställen att x58 fortfarande är prestandamässigt bättre än sandybridge med P/H67...
är 1366 sockeln bättre att satsa på, köper jag nu så komemr jag at ha prylarna antagligen i ca 2-3 år och då blir det "nysate" igen, så det är inte så viktigt med att det ska vara "framtidssäkert" för jag tänker inte så

Är sandybridge med i7 2600k vägen att gå tycker ni ?

Om du inte orkar vänta tills Q4 och X79

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av paesha:

Kul målsättning med så liten men kraftfull dator som möjligt

Jag skulle lätt vänta på Z68 och sen köpa ett Silverstone Sugo-chassi, så får man in ett 30 cm grafikkort också utan att chassit behöver vara stort alls.

Kan bli en grymt kraftig burk i miniformat

Håller helt med där, SUGO chassit med 600W nätagg och plats för valfritt monstergrafikkort tillsammans med Z68 + 2600K och ett kitt med Vengeance 8GB (4+4) 1600MHz minnen (1,5v) så klarar du dig nog rätt långt på liten och monster. Överväger en själv till nästa bygge om jag lyckas slita mig från mitt nuvarande NZXT Phantom chassi (vit)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

ojojoj, så mycket text ! X)

Men hursomhelst Kanske vänta på Z68 chipsettet tills maj?
http://www.sweclockers.com/nyhet/13674-moderkort-med-intel-z6...

This. Jag väntar definitivt. Har fortfarande någon gammal 775 socket på min MiniITX-burk. Den kör starcraft 2 på medium och allt. Inga som helst problem! ^^

Så fort nya Z serien på 1155 moderkort kommer så blir det 2600k cpu med rejäl överklockning på det. Kommer räcka i säkert 2-3 år utan större problem. Kanske uppgraderar efter ett år endå av mer nördiga skäl än faktiskt behov av monsterdator till LAN..

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

jag har läst en hel edel idag och det står på många ställen att x58 fortfarande är prestandamässigt bättre än sandybridge med P/H67...

Det är bara önskedrömmar från folk med gamla 1366-system, det stämmer inte (Att 990X får högre poäng i Cinebench är irrelevant för de flesta).

Dessutom utvecklar 1366 mycket mer värme så det är helt fel väg för dig när du vill ha ett litet system.

Skrivet av DVD-ai:

Är sandybridge med i7 2600k vägen att gå tycker ni ?

Japp.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Tack för många bra svar

Nu har jag börjat komma fram till hur jag vill göra
Men det kommer (nog) inte att bli någon väntan på Zserien, man kan ju sitta och vänta tills fan löser av en om man ska vänta på "deet senaste"

Enda som stör mig något Grovt! är att det inte finns mer än 2st m-ATX kort med P67 chipset och att endast en av dessa har en PCI plats , men denna sitter dock inte längst ner på kortet utan dom envisas med att ha den mellan PCI-E platserna...
Det stör mig för jag har ett Asus Essence ST som jag vill ha JUST längst ner! , för jag hade tänkt mig ett "Asus Radeon EAH6970 DC II/2DI4S/2GD5 2GB" som ju tar upp 3st kortplatser = GÅR INTE!!!!

Sjukt störande, ska jag bli tvungen att köpa en med stock kylare för att få plats med ljudkortet... ?!
Är det någon som har kolla på om det finns någon "standard kylare" som är bättre av dessa som sitter på HD6970 ?!
Det behöver inte vara 100% ljudlöst, men det måste vara så pass tyst att man inte störs av det.

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

P68, är det kommande vesion det med ?

eller syftar du på P67 som redan finns ? men inte till miniITX ?

Sorry, jag slinter på nya tangentbordet uppenbarligen! Du gissade rätt: menade P67!

Skrivet av mfm:

Det är bara önskedrömmar från folk med gamla 1366-system, det stämmer inte (Att 990X får högre poäng i Cinebench är irrelevant för de flesta).

Dessutom utvecklar 1366 mycket mer värme så det är helt fel väg för dig när du vill ha ett litet system.

Håller med!

... förresten: jag hittade ett P67 microATX med PCI-platsen längst ner:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=840051
Vet inte om jag skulle rekommendera ett Intelmoderkort, men nu vet du att det finns iallafall

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

ja, jo jag såg den, men jag är "Liiiiite" skeptisk till Intels egna moderkort, vet ej varför, bara är det... :S
Men det kortet har ju "egentligen" det jag vill ha och behöver... svårt som fan !

Jag tror jag ska ta och vänta "lite till" och se om det dyker upp fler kort i m-ATX klassen med P67 och PCI plats längst ner på kortet.
Hoppas det gör jag, håller båda tummarna !

Jag håller på och spanar på chassie, jag är så jäkla knepig när det gäller chassie och kylning, jag har alldrig hittat ett enda chassie i något sammanhang som är ens i närheten av genomtängt kylningsmässigt... Jag tycker att alla chassien är helt värdelösa!!!
SÅ, jag köper det chassiet som är bäst att modifiera till det ändamålet som jag ska ha det till. Det är ändå något som till viss del måste göras efter som kylningsfungtionen egentligen mer eller mindre alltid "måste" special anpassas till varje enskillt system.
Just kylning är "lite min grej" som kyl och ventilationstekniker och allmänt ntresserad av just energi effektivitet m.m. så har det liksom kommit helt naturligt
det är vad jag tycker är nästan roligast med att bygga datorer, bara sönderoptimera kylnignen för minimalljudnivå och samtidigt maximal kylning vid alla möjliga driftförhållanden och laster.

Som det ser ut nu så är faktiskt cooler master elite 341 det mini-ATX chassie som har mest mlöjligheter för optimal kylning till ett högpresterande m-ATX system med låg ljudnivå
Men även detta chassie är dock ganska dåligt med perfectionist mått mätt... Men det är det chassie som ger störst möjligheter för mig att nå målet med just den funtion som jag tänkt mig.

Funderar på att köpa chassiet ganska snart och sätta sågen i det, bilder kommer nog att komma upp i ett galleri med nogranna förklaringar för kylfungtion och hur jag tänkt. Jag borde helt enkelt starta ett företag som tillverkar chassien som faktiskt är genomtängta båda utsendemässigt och fungtionsmässigt... Med optimal kylningsfuntion i centum !

jag har små planer på vattenkylning, det vore kul faktiskt... va länge sedan jag lekte med sådant, det har sina klara fördelar men även nackdelar, juhh... Ska väga dom mot varandra och se vad jag kommer fram till

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

jag har alldrig hittat ett enda chassie i något sammanhang som är ens i närheten av genomtängt kylningsmässigt...

Ett väl kategoriskt påstående, men jag förmodar att du menar mindre lådor...
För Antec P18x är genomtänkt när det gäller kylning - är inne på min andra låda och är nöjd...men det är mest (tom)luft i den med ett mATX kort...

Permalänk
Medlem

Borde ha specificerat mig lite såklart

Jag är väldigt kräsen och noga med kylning av den simpla anlednignen är jag är båda perfektionist och insatt i kylteknik/ Vent. Har även exprimenterat MYCKET mer datorkylning och har modifierat sönder ca 50st chassin för att testa olika lösningar och utvärderat för att verkligen få full koll på vad det finns för möjligheter.

Jag syftade på chassin för hemmabruk, alltså chassin som är tänkta att byggas hemdatorer i, stationära och i alla storlekar. Men med reserverar mig då för att jag INTE har sett alla chassin och inte har kollat så mycket alls på fulltower chassin heller...
Men ATX och ner så har jag kollat MYCKET och hittar inte några chassin som VERKLIGEN har det som skulle krävas för att bygga något som jag skulle kalla optima l kylning ut något avsende...
alla verkar köra kring konceptet "räcker inte kylnignen så stoppar vi in fler fläkar där det får plats!"

Därmed inte sagt att det inte finns chassin som fungerar "helt ok" och beviserligen duger för dom flesta, men jag tycker att dom alla är i stort sätt förkasstligt dåliga och måste modda för att få det jag vill ha.
Att JAG tycker att dom är skit betyder alltså bara att dom inte är goda nog för mina krav, och betyder inte att dom är helt oanvändbara, för så rä det ju inte Bara det att jag kanske har Liiite högre stälda krav än dom flesta andra gällande just trömningsegenskaper och optimering efter hårdvaran i burken.

Men sådan tur är så finns det ju oftast chassin som faktiskt går att modda till något som liknar en optimerad och trömnings-styrd kylningsfungtion. Så jag är inte så fasligt negativ, bara lite
Jag har en helt färdigutvecklad design på ett chassi som är så optimalt som jag bara kan få det.
jag funderar på att bygga den i 4mm rostfritt stål dessutom, vi får se

.......................................................................................................................

Jag har nu spanat in Silverstone Sugo SG07 lite mer och det är ett chassi som har stor potential, om man ser till att ändra chassits kylningsfungtion.

1: Sätta skiljevägg mellan nätaggets utblås, och resterande datorlådan, så att varmluften får hitta ut själv genom perforeringarna i sidoplåten.

2: Vända 180mm fläkten så att den evakuerar istället (och kanske ersätta denna helt om den inte håller måttet!)

3: Strömningsstyra luften som tas in från chassits högersida och leda denna (med hjälp av en bit plexiglas) för att passera mer direkt förbi moderkort och slutligen hamna under en liggande passiv CPU kylare och dra igenom denna för att sedan evakueras av fläkten i toppen.

4: Sättaigen ca 30% av perforeringen i övre kant på chassits vänstersida (vid grafikkortet) och strömningsstyra även denna så att man erhåller maximalt luftflöde längs med grafikkortets baksida och sedan ner mot moderkort och CPU kylare, istället för att luften åker direkt ut utan att göra någon nytta på vägen

DÅ, kan det blir riktigt intressant !
Detta borde ge ett chassie som absolut kan hantera tung hårdvara och samtidigt hålla ljudnivån på ett minimum

Enda "problemet" då är att chassit inte har några större möjligheter till HDD kylning, kan inte se på några av dom bilder eller videos som finns att tillgå om det går att få till en vettig kylningslösning för disken...
Men det går för det mesta att lösa bara man kliar sig lite i huvudet

Jag vill ju hälst ha just ett sådant litet chassi med miniITX, det vore så "smutt", jag börjar fundera på om jag ska köra på H67 sockel i alla fall och inse att jag inte "behöver" klocka...
En I7 2600K är ju trots allt så pass "tung" att den klarar jobbet utan att behöva klockas, om man man vill göra det senare någon gång så kan man ju köpa ett annat moderkort... Men detta är ju säker 2 år fram i tiden så då kanske det blir helt nya grejer i alla fall

mvh//David

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem

Håller generellt mycket med dig DVD-ai: många brister och designmissar i de chassin som finns nu!
Å andra sidan är det klart svårare än man tror att få till bra designer som faktiskt funkar med de olika kombinationer av hårdvara som finns, och som för den delen även går att producera i praktiken om man nu ska vara realist.

Skrivet av DVD-ai:

jag funderar på att bygga den i 4mm rostfritt stål dessutom, vi får se

For real? Det kommer väl bara bli ett poänglöst blytungt chassi? Går det ens att forma så tjock plåt på ett effektivt sätt som funkar för att skapa det som behövs i ett chassi?
Även om du skulle byta till alu så låter 4 mm genomgående som overkill det med, men ändå mer vettigt... Men då kanske det är ännu mer rimligt att kombinera/byta till något annat dödare material? ... plus fundera mer på stagningar/veckningar och annat för att få lådan stummare.

...

Håller med om bristen på HD-kylning på SG07 förresten

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jo, det e ju så... men som sagt så måste man ju alltid till stor del specialanpasdsa kylnignen till JUST det systemet som man bygger för at tdet ska fungera, så "riktigt bra" allround chassin är Väääldigt svårt att få till.

Jo, 4mm tjockt, enbart för att det är coolt och för att det är MYCKET stabilt och det + 4mm bittumen på bara själva racket (för HDD m.m.) och i botten så har man en burk som är 100% resonansfri och sjukligt välisolerad. Alltså inte mycket ljud som kommer att kunna "smita ut" eller fortplantas i konstruktionen.
Men som sagt 4mm stål, enbart för att det är maffigt, kunde lika gärna vara "vanlig" plåt och se till att även dämpa toppen + sidorna med i alla fall 2mm bittumen. Men det är inte lika roligt

Tanken av att jag skulle beställa delarna så att dom får laserskäras till mina specifikationer i sådant fall.

Så, enda anlednignen till att jag vill ha den i 4mm stål är för at dtet är grymt och för at dtet kommer att passa så hima sjukt bra dessigt mässigt till lådan som är, väldigt "seriös" och industriell design, mycket snygg om jag får säga det själv
Kylningsfungtionen är som sådan att oavsett vad du stoppar i så ska den kunna hantera det och med möjlighet till att få till optimalt låg ljudnivå i förhållande till kylningskapacitet.

Enbart 2x140mm fläktar för Evakuering är vad som kommer att finnas i burken och aktivt styras av en Mcubed T-balancer BigNG + nätagget som har en fläkt då.
Det är även tänkt att det ska fungera jätte bra med passivt kyld CPU men framförallt med passivt kyld GPU, detta tack vare smart flödesstyrning och lite "outside the box" tänkande
Insug är enbart via framsidan och med en väldigt trevlig lösning för kontroll och balancering av undertrycket i chassit och samtidigt total ljudabsorbtion mellan dig och diskarna. Så att inte diskar eller andra grejer i datorn ska kunna höras i huvudtaget.
Att sedan diskarnas skruvas fast (utan onödiga bussningar) stummt mot stålkonstruktionen med bittumen för att ljud från vibrationer komemr att vara icke existerande.

Men lite smart kontroll över luftflödet och se till så att inte undertrycket blir ens det minsta större än nödvändigt så räcker 2x140mm till mer RÅGE för att bygga ett riktigt tungt system
Med MYCKET låg ljudnivå i idle också såklart, det är liksom också halva ideen, att när inte datorn utför något tungt arbete så ska den absolut inte låta något, då är det ljudlöst som gäller.
och vid alla övrida driftförhållanden så är det "låta så lite som möjligt" och med "inte lägre temperatur än nödvändigt".
Fast detta kan man ju välja helt fritt, beroende på hur man väljer att balancera chassit.

Aja, det e kul med kylning, men detta va ju inte vad tråden primärt skulle handla om...
Vi får se om jag tar mig för att göra chassit, det kommer kosta många kronor med stålet färdigkapat för att bara montera ihopp

...........................................................................................................

Jag har väldig beslutsångest, har svårt att bestämma mig för om jag ska vänta eller beställa nu xD

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

Men som sagt 4mm stål, enbart för att det är maffigt, kunde lika gärna vara "vanlig" plåt och se till att även dämpa toppen + sidorna med i alla fall 2mm bittumen. Men det är inte lika roligt

stål och plåt är ju samma! men du kanske menar rostfritt stål?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jo, rostfritt skulle det varit, men några tangenter missades

Har för övrigt beställt delar nu...

Blev m-ATX, Asus P8P67-M B3 och en Intel Core i7 2600K 3,4GHz och 2X Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3. (graffet blev ett XFX6970)
Tror jag kommer att bli bra

Kör på min nuvarande F120 SSD och Cooler master silentpro 500W till detta

Jag skippade iden med mini-ITX då det kändes som att den marknaden inte är riktigt "mogen" just nu...

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem

hoppas på bilder och en fin bygglogg på detta!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo jag hade nog tängt det, och även lite bilder på förr/ nu gällande själva "setuppen" vid datorn

mini-ITX får bli senare, nu käns m-ATX som ett mer fullvärdigt allternativ, känns som att mini-ITX har en liten bit till att gå inann det kommer att var aktuellt.
dessutom så kan jag ju nu använda mitt fin fina ljudkort, jag skippade "pro" versionen av moderkortet för detta, jag vill ah en PCI plats !

Graffen kommer senare att få en annan kylningslösning än standardkylaren, i början blir kylnignen att jobba emd ett lätt övertryck i datorn, men det bara för att axialfläkten vill ha det.
När nya GPU kylningen som blir "semi passiv" kommer så blir det till att jobba med undertryck i chassit för att få den fungtion jag vill ha.

Så det blir en V1 och en V2 lösning av kylnignen, så det blir till att uppdatera senare när det sker

...................................................................................................

Gällande minnena så är dom med timing 7-8-7-20 vilket såg väldigt bra ut för att vara rrd3 1600mhz!
det va däför jag "föll" för dom, och för att dom inte va "dyrare än nödvändigt" heller

Jag ställde tidigare frågan om hurvida timingen spelar någon stor roll med dagens DDR3, den spelade inte jätte stor roll med DDR2, hur är det nu ?!

Jag strävar dessutom efter att köra CPU och minnen i 1:1 förhållande, vilket sätt blir "smidigast" ?
Som jag förklarade tidigare har jag lekt en del med 775 sockeln och diverse system, men dom nyare har jag ingen större koll på...

Om jag fattat saken rätt så är det ingen bra ide att leka med FSB'n ?
den "bör" vara kvar på standard och man ska i stället leka med dividern som är upplåst på K-modellerna.
Sedan så får man ta FSB x 8 för att få ut minnesmodulernas hastighet, eller ?

så, om jag vill matcha minenna med CPU och samtidigt klocka upp "lite lagom" så ska jag ställa CPU på 19X i divider och på så sätt matcha minnena såhär:

1600mhz/8 = 200Mhz
200Mhz x 19 = 3800Mhz
CPU = 3800Mhz

Mågra kommentarer på detta ?!

Edit: ska bli spännande att se om minnena och MB kommer vilja köras i 1600Mhz på 1,6v i RamV

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/354559/2011-04-08

Där e delarna som jag fastnade för, en passiv GPU kylare också, och CPU kylaren blev en Noctua NH-C14 som jag köper på Webhallen.

Ser nu verkligen fram mot att sätta tänderna i detta bygge, har lite kluringar angående kylningen, kommer nog faktiskt att bli en mer "vanlig" kylningslösning denna gång

Tanken är att CPU kylarens 140mm fläkt även ska fungera på så sätt att den drar luft genom CPU kylaren och trycka den genom GPU kylaren sedan ut genom den övre gruppen med perforeringar i chassits sida. Så denna fungerar alltså som en evakueringsfläkt, det är en ide jag har och ska testa hur det fungerar i detta chassit.

Dom undre perforeringarna på sidan ska sättas igen och sparas bara några cm längst ner för att kunna dra in luft som ska flödesstyras förbi graffets minnesmoduler så att dom får "kylnign på köpet" också
I fram hamnar det en ytterligare NoctuaP14FLX som drar in luft. Den till GPU/CPU kommer att styrad helt aktivt för att hålla temperat och ljudnivå "rätt" och den i fronten kommer att få snurra på mycket lågt varv, endast 250RMP ska den ner till och kommer att i normala fall inte vara på alls. Den kommer alltså att få vara en stödfläkt bara, om det verkligen behövs så går den in och hjälper till att kyla.
Denna fungtion går jätte bra med en smart fläktkontroller som Mcubed T-balancer BigNG.

Bak i chassiet så hamnar en Noctua S12FLX 800RMP som kommer dra ut luft och denna kommer även den att köras på absolut lägsta möjliga varv, runt 250RMP men styras av en kurva som får testas fram senare, så att den ökar vid behov.

Målet är att hålla ljudnivån på ett minimum men samtidigt hålla temperaturerna i chack vid alla möjliga driftförhållanden.
Alltså, vid idle = Super tyst !
och i load "inte högre än nödvändigt" för att hålla temperaturerna på rimliga nivåer.

Ska bli duktigt kul att sätta igång med detta och ett galleri kommer att dyka upp så fort jag fått något att sätta tänderna i!

mvh//David

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

Jag ställde tidigare frågan om hurvida timingen spelar någon stor roll med dagens DDR3, den spelade inte jätte stor roll med DDR2, hur är det nu ?!

Ett bra minnestest finns här:
http://www.bit-tech.net/hardware/memory/2011/01/11/the-best-m...
Skillnaderna är inte enorma direkt

Skrivet av DVD-ai:

Om jag fattat saken rätt så är det ingen bra ide att leka med FSB'n ?
den "bör" vara kvar på standard och man ska i stället leka med dividern som är upplåst på K-modellerna.

Jepps, jag ser ingen anledning att pilla med FSB:n alls egentligen. Bara riskfyllt.

Basen är 100mhz och inte 200mhz förresten, vilket gör det ännu enklare med multipliers/dividers

Skrivet av DVD-ai:

Där e delarna som jag fastnade för, en passiv GPU kylare också, och CPU kylaren blev en Noctua NH-C14 som jag köper på Webhallen.

Hmm, hur är det med spitfiren: hänger det med en tillräckligt bra VRM-kylare till den, eller bör man köpa till?

Skrivet av DVD-ai:

Tanken är att CPU kylarens 140mm fläkt även ska fungera på så sätt att den drar luft genom CPU kylaren och trycka den genom GPU kylaren sedan ut genom den övre gruppen med perforeringar i chassits sida. Så denna fungerar alltså som en evakueringsfläkt, det är en ide jag har och ska testa hur det fungerar i detta chassit.

Intressant lösning, men det betyder förstås att det kommer dumpas mycket värme genom gpuflänsen. (både CPU:n och GPU:n värmer ju upp den)
Hade man siktat på lite svalare komponenter tror jag det vore rätt effektivt, men här är jag lite orolig för hur bra det kommer funka. Den riskerar kanske bli rätt varm vid hög cpu+gpu load? Hoppas du får till det

Spitfire är en kul udda best - lite synd att den är en smula för otymplig för många chassin. (jag skulle velat haft den i mitt FT02, men tvivlar på att det går.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Först och främst tack för fina svar Roger
Så divider är alltså standard på
3400/100 = 34 ?

Eller har jag missuppfattat något.. ?! :S

Gällande minnesskylare till graffet så hoppas jag att dom medföljande är kraftiga nog...
Jag tror inte att det borde bli ett problem med tanke på mängden luft som vid load kommer att passera rakt förbi dessa. i värsta fall få jag hitta på någon annan lösning.

Dina farhågor gällande GPU temperaturen hoppas jag är obefogade, jag har lite olika ideer på hur jag ska lösa just detta med att få tillräckligt luftflöde och jag "tror" att detta kommer att fungera sålänge jag ser till att hålla mängden luft som kan passera utan större uppvärmning fram till CPU/GPU kylaren så hög som möjligt. Med PSU 120mm fläkt, 120mm i bakkant och denna 140mm som alla evakuerar så borde flödet vara betydande även vid låga varv och frisk/ sval luft borde inte vara några problem att få in i stora mängder till CPU/GPU kylaren om man bara ser till att hämta den och leda den dit man vill.
Men detta är alltså "uppskattningar" som jag gör och har inte testat just exakt detta med just denna hårdvara så det är ju omöjligt att "veta", men testat ska det och någon slags lösning kommer att komma ut av det!

Men jag har även planer på att göra det rakt omvända om detat inte fungerar...
Alltså, luft dras in genom sidan och genom GPU kylaren och puttas av 140mm fläkten genom CPU kylaren. 120mm fläkten bak evakuerar och sedan så får jag lura ut en bra lösning för att med minimalt arbete (lägst möjliga varvtal på fläktarna och så får aktiva fläktar som möjligt) få ett vettigt luftflöde runt grafikkortet.

Det blir lite klurigare men jag klurar vidare så ska vi se vad som kommer fram

mvh//David

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

Först och främst tack för fina svar Roger
Så divider är alltså standard på
3400/100 = 34 ?

Japp! ... eller rättare sagt standard är väl "auto", men iallafall

Skrivet av DVD-ai:

Men jag har även planer på att göra det rakt omvända om detat inte fungerar...

Mmm, jag förstår vad du tänker med att låta värmekällorna komma nära in eller utblås, så man i praktiken kan spotkyla gpu och cpu samt skapa flöde i burken med samma fläkt. Sund tanke i sig, tveklöst!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.