Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

jag tror folk som använder windows gör det för att dom helt enkelt inte vet hur dåligt det är. Dom har inte provat något annat så dom har inga referenser.

Själv tycker jag det är löjligt att sänka windows så lågt det bara går. Visst, Mac och linux har fördelar gentemot windows i mycket, men windows är (och det här kan ingen säga emot) kompatibelt med i stort sett alla program och spel man vill lira. Och gör det prestandamässigt bäst. Visst, det finns Wine och allt vad det heter, men funkar heller inte till precis allt.

Vill man vara säker på att få in allehanda program och spel, men å andra sidan behöva formatera every now and then, är väl windows the way to go. Och förresten har prestandan och stabiliteten blivit en smula bättre sedan win95-tiden, vilken du verkar tänka på med ditt inlägg i åtanke.

Har formaterat min win7-burk en gång sedan release, och då för att systemdisken kraschade. Hårdvarufel alltså. Så, riktigt så dåligt är det inte. Prestandan är likaså som en nyinstallerad datorn, kan visserligen bero på min SSD. Sen är inte burken sönderplottrad med hundratals program och bloatware, likaså har jag rensat uppstarten i windows med msconfig och services.msc från det mesta utom det nödvändiga.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Windows 7 64bit sedan sep-2009, och har haft ett problem (mitt eget fel, roddat för mycket i registret) under tiden.
Då fick jag formatera disken och lägga in OS igen, detta var våren-2010.
Sedan dess har windows 7 varit perfekt och inte strulat ett dugg.
Bra Microsoft.

XP och Vista hade ju fullt med buggar och blåskärm var vanligt som tusan.

Permalänk
Skrivet av Timilim:

Vadå? Det är väl inget fel på Windows?
http://img715.imageshack.us/img715/7453/fixit.png

Det är ett under att mitt Windows inte kraschat, men tanke på att det är fel på i stort sett allt...

Haha, det där känner man igen

Windows 7 är faktiskt ett lyft för Microsoft. Funka stabilt va. Men jag upplever fortfarande samma känsla som förut även fast det är förbättrat.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Skrivet av i7:

Jag kör med Windows 7 64bit sedan sep-2009, och har haft ett problem (mitt eget fel, roddat för mycket i registret) under tiden.
Då fick jag formatera disken och lägga in OS igen, detta var våren-2010.
Sedan dess har windows 7 varit perfekt och inte strulat ett dugg.
Bra Microsoft.

XP och Vista hade ju fullt med buggar och blåskärm var vanligt som tusan.

Jag har upplevt att jag fått hjälpa rätt många med blåskärm i Windows 7 här på Sweclockers, ser också sådana trådar varje dag på obesvarade och aktiva trådar. Dock behöver det inte bero enbart på operativet i alla fall, men ändå.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollebacken:

Jag har upplevt att jag fått hjälpa rätt många med blåskärm i Windows 7 här på Sweclockers, ser också sådana trådar varje dag på obesvarade och aktiva trådar. Dock behöver det inte bero enbart på operativet i alla fall, men ändå.

precis, kan bero på hårdvarufel, överhettning osv.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrRotmos:

Jag vill bara veta hur ni orkar, ja, helt enkelt står ut med att köra Windows???

Just nu sitter jag och måste installera om Windows på en burk som av någon anledning (antagligen ett virus för Anti-Virusprogrammet säger att det inte behagar fungera just nu) är slöare är en död hamster på lugnande.

Är det bara så att ni inte vet om att det finns andra operativsystem som till skillad från Windows inte är dåliga? Typ Linux, Valfri BSD, Mac OS X.

Jag la på Windows på min dator (jag skulle på ett LAN) som jag vanligtvis kör linux på en gång. Efter att ha kört Linux i typ ett halvår, så märkte jag hur ofantligt ointuitivt Windows är. Efter cirka 1 timme så orkade jag inte med skiten längre.

Varför kör ni fortfarande Windows? Hur orkar ni med det?

en sak kan jag ju säga personligen om jag kunde spela på ubuntu lika bra som jag i windows så hade jag bara kört ubuntu här hemma(har en ubuntu dator, en windows och en opensolaris). Dock kan jag säga mac vägra jag kör pga windows är tom säkrare. men helt klart håller jag med dig i många bitar windows är inte allt för bra, men tack vare att jag är en gamer så blir de windows på en burk. sendan kan du komma och föreslå wine och skit men jag har testat de blir inte lika bra en sak i steam när man trycker på menyerna fuckar dom ur i steam så knapparna är ej där de grafiska för knapparna är.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mejarn1989:

en sak kan jag ju säga personligen om jag kunde spela på ubuntu lika bra som jag i windows så hade jag bara kört ubuntu här hemma(har en ubuntu dator, en windows och en opensolaris). Dock kan jag säga mac vägra jag kör pga windows är tom säkrare. men helt klart håller jag med dig i många bitar windows är inte allt för bra, men tack vare att jag är en gamer så blir de windows på en burk. sendan kan du komma och föreslå wine och skit men jag har testat de blir inte lika bra en sak i steam när man trycker på menyerna fuckar dom ur i steam så knapparna är ej där de grafiska för knapparna är.

Ja wine är en bra tanke, men tyvärr funkar det inte så bra med nyare spel. Wine har funnits i många år, men utvecklingen verkar gå i snigelfart, för även om det har blivit bättre med åren, så kommer hela tiden nya program och spel som utnyttjar nya tekniker och då ligger alltid wine 5 steg efter.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Wine funkar utmätkt det iaf starcraft 2 och det anser jag vara ett nyare spel. Spelar många timmar om dagen själv i ubuntu....

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Wine funkar utmätkt det iaf starcraft 2 och det anser jag vara ett nyare spel. Spelar många timmar om dagen själv i ubuntu....

Nu har jag aldrig testat just SC2 i wine, men visst startar många nya spel, men det brukar alltid vara någon liten störande detalj som saknas eller inte funkar så jag inte orkar med skiten eller inte kan spela helt enkelt.

Det kan vara så att spelet fungerar bra och snabbt, men en liten jävla meny inte är klickbar t.ex. och just den menyn är jätteviktig för spelet.

Ser ingen anledning till varför man skulle vilja spela Windowsspel i Linux när det finns Windows. Ja det går i vissa fall, men det finns problem som inte finns i Windows. Dessutom om det är en kostnadfråga så har nog de flesta tillgång till någon windowsversion, i alla fall om man har köpt en dator eftersom det nästan är omöjligt att köpa en utan Windows på.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Dessutom om det är en kostnadfråga så har nog de flesta tillgång till någon windowsversion, i alla fall om man har köpt en dator eftersom det nästan är omöjligt att köpa en utan Windows på.

ja de minns jag allt fy fan trodde jag skulle slå till färsäljarn när han fråga mig vilken windows verson jag ville ha när jag skulle köpa servern för de första jag sa är att jag ska ej ha windows efter lång dissektion slutade med att jag fick köpa win7 home pre för att de va billigast men var tvungen att få med de där skiten en då -.-

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk

Problemet är dåliga licenser

Min personliga erfarenhet:

Anledningen till Micro$oft$ dominans heter DirectX. Spel kodas INTE för WindowzzZZzz, de kodas för DirectX. Licensieringen för (Micro$oft-styrda) DirectX är ju som bekant helvidrig och förslöar spelutveckling, höjer priserna på spelen, och tvingar folk att köra bloatiga, överprisade, resursslukande plagiat-operativ med säkerhet i klass med nattvandring på bakgatorna i Brooklyn. Givetvis uppbackade av en vinsthungrig antivitrusbransch som systematiskt gör virus för att vara ensamma om att kunna bota dom. Att man får fritt spionage gratis på köpet är ju en fin bonus... Vissa använder ju tom MSN fortfarande *horror*

Angående myterna om att Windows skulle vara enklara att använda eller enklare att installera säger jag bara, har ni ens installerat en linuxdist sen 1996? Sätt i skivan, boota datorn, systemet startar upp och funkar direkt, klicka på skrivbordsikonen "installera på hårddisken", luta dig tillbaks med lite youtubevideos medans det installeras, svara på ett par frågor under tiden. Klart.

Installera programm i windows:
Forska ordentligrt om vilket program som är bra, hoppas på att tillverkarens hemsida inte är ett ormbo av trojaner och virus, tanka hem fil, packa upp (ev. gör hela processen för valfri arkivhanterare fpörst), kör installern och håll tummarna.

Installera program i Linux:
Öppna programcenter, ösk på applikation (tex "spel" eller "office" eller "bildredigering") Du får upp en lista med beprövade, rankade, säkra program med beskrivning. Klicka på valfritt programms "Installera" knapp. Datorn sköter allt. Stäng programmhanteraren när den säger "klart" Och... Du behöver i princip aldrig starta om efter installationer av nya program.

Säkerhet i Windows:
Obefintlig, Operativet är ett lappverk från tiden innan internet existerade. En massa extra programm, regelbundna genomsöknigar och resurshungriga processer behövs, inklusive kunskap om programvaran (vilken som är bra etc.)

Säkerhet i Linux:
Rena bankvalvet. Operativet gjort i grunden för konstant uppkoppling. Virus existerar knappt, de flesta kör linux utan antivirus och brandvägg i åratal, säkerhetsproblem i Linux oftast lika observerade i verkligheten som valfri teistisk gud.

Det enda som tvingat mig att ha en windowsinstallation på en burk är att bokföringsprogramm bara finns för skiten, numer betalar jag nån annan för att göra det, så jag slipper windowzzZZzz.

Jag drev tills nyligen ett tryckeri där jag jobbade med en del bildbehandling och digital schablonframstälning... Minns att jag körde Photoshop 7 eller 8 i wine på en gammal P3 450mHz 256mb ram, där det flöt på BÄTTRE än på min windowshink med AMD athlon XP1800+ med en gig internminne... Nuff said. Numer kör ag GIMP och har jag inte ens Wine installerat, allt jag behöver finns nu för Linux, även om jag skulle önska att EAC (Exact Audio Copy) och Irfanview fanns för Linux. I windowzzZZzz skulle jag dock sakna långt fler applikationer.

Det största "felet" med Linux är att det INTE är Windows (tack och lov).
Det som visa upplever som krångligt med Linux är att dom inte känner igen sig från det ruggigt ologiska ostrukturerade WindozzZZzz.

Att hålla ett winsystem vid liv kräver egentligen betydligt mer trixande och pillande, det råkar bara vara så att folk är så vana vid just Micro$oft$ pill att dom inte tänker på det. Att hitta visa systeminstälningar i WindowzzZZzz blir ofta rena skattjakten, om inställningarna ens finns tillgängliga för vanliga användare. Släng in en bunt (icke allmänt kända) powertoys och GUI-tweakprogram, och du är fortfarande inte i närheten av flexibiliteten i valri Linuxversion.

Som nån sa tidigare, för den som inte är invand att slava under Gates tyranneri kommer denne knappast uppleva WindowzzZZzz som enklare, snyggare, smidigare eller bättre nånstans. Att Micro$soft vägrar hålla sig till webstandarder och filstandarder gör ju knappast saken bättre. Folk gnäller om att andra operativ inte klarar WindowzzZZzz program. Hur många exellenta program för Linux, UNIX, MacOS, Solaris eller BSD kan jag köra i WondowzzZZzz då?

Njäe, själv föredrar jag nog öppna fria säkra system som jag har kontroll över, än nåt kostsamt proprietärt inlåst hemlighetsmakeri som jag aldrig vet vad det pysslar med, och som aldrig håller sig till branschstandarder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calyptratus:

Min personliga erfarenhet...

Låter mer som osunda vanföreställningar. Eller lever du också i det förgångna som mac-talibanerna?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Låter mer som osunda vanföreställningar. Eller lever du också i det förgångna som mac-talibanerna?

Tack för denna förträffligt sakliga och otroligt relevanta respons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calyptratus:

Tack för denna förträffligt sakliga och otroligt relevanta respons.

Jag lade mig på din nivå vad gäller saklighet och relevans. Jag behöver bara inte lika många ord som du.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

1. Vill kunna spela vilka spel jag vill utan att behöva tänka på kompatibilitet
2. Vill inte behöva köpa onödigt dyra datorer (Mac)
3. Orkar inte lära mig Linux (verkar svårt)

Har inte haft en blåskärm eller problem sen jag började använda Win7. Dock hade jag lite svårigheter ibland med Vista. XP fungerade klanderfritt med SP2 och högre.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Jag har kört *NIX privat i ett antal år och Windows både i arbete och privat sedan 3.0. Mina erfarenheter är lite blandade och jag skulle inte vilja påstå att allting är så svart eller vitt som vissa av inläggen här hävdar. Windows har sina fördelar och Linux sina.
Windows vinner på spel, helt klart, men i övrig mjukvara är det ganska lika. Det finns motsvarigheter inom de flesta avdelningar som är antingen gratis eller kostsamma för Linux. Allting stavas inte Word, Photoshop och Internet Explorer. Men sen är ju smaken som baken så ersättarna kanske inte duger för vissa för att den och den funktionen inte finns på samma plats eller liknande, men det säger mer om användaren än programvaran.
En annan klar fördel jag ser med Linux är hårdvarustödet. Jag har sällan stött på något som inte funkar alls i Linux när det kommer till hårdvara. Till exempel brukar inte skrivare vara något problem i Linux, vilket jag upplevt motsatsen för här på jobbet där gamla HP-laserskrivare inte tyckte om Windows 7 (men givetvis funkade utmärkt i XP).

Windows å andra sidan vinner på sin enkelhet när det gäller systeminställningar bland annat. Jag gillar inte hur man i Linux valt att blanda (halvfärdiga) grafiska inställningar med conf-baserade diton. Att möjligheten finns för avancerade användare kan jag dock ta, men jag vill inte att vanligt folk ska behöva hänvisas till /etc/fstab för att mappa nätverksdelningar när man i Windows sedan flera år tillbaka bara har behövt välja "Anslut nätverksenhet" och sedan ange enhetsnamn och IP-adress. Avskräckande? Javisst.
Spelsidan tar Windows också hem men det beror å andra sidan mer på att spelutvecklarna valt att bygga spelen mot just DirectX som är skapat enbart för Windows. Wine funkar i många fall men resultatet är inte alltid acceptabelt. Man kan dock lösa många av bekymren om man har tillgång till en XP-installation och där kopiera dll-filerna från system32 till motsvarande mapp i Wine. Om det är regelmässigt rätt vet jag dock inte, men det har löst många av de fel som uppstår med gamla spel (ja, jag spelar främst äldre diton när jag över huvudtaget spelar på datorn).

I övrlag föredrar jag dock Linux Kubuntu. Det kostar inte mer än internetuppkopplingen som behövs för att ladda hem det, installationer av övrig programvara är enkel tack vare programvaruhanterare, systemet är effektivt även efter lång tids användande och till sist så ÄR det trevligt att prova på något nytt.

Slutsummerat så tycker jag att det är dött lopp mellan systemen. Jag saknar vissa detaljer på respektive system som motparten redan har, som nämnt ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calyptratus:

Min personliga erfarenhet:
Anledningen till Micro$oft$ dominans heter DirectX. Spel kodas INTE för WindowzzZZzz, de kodas för DirectX. Licensieringen för (Micro$oft-styrda) DirectX är ju som bekant helvidrig och förslöar spelutveckling, höjer priserna på spelen, och tvingar folk att köra bloatiga, överprisade, resursslukande plagiat-operativ med säkerhet i klass med nattvandring på bakgatorna i Brooklyn. Givetvis uppbackade av en vinsthungrig antivitrusbransch som systematiskt gör virus för att vara ensamma om att kunna bota dom. Att man får fritt spionage gratis på köpet är ju en fin bonus... Vissa använder ju tom MSN fortfarande *horror*

Så du har mycket erfarenhet att koda mot DirectX API:n? För vilka spelföretag har du jobbat? Vilka spel har du varit med och gjort, vore intressant att höra

Du är inte medveten om att utan DirectX skulle alla ha sina egna lösningar och det skulle definitivt inte göra det bättre, DirectX är snarare en otroligt bra lösning (som självklart kan bli bättre). Att ha en standard löser många problem och vi behöver knappast fler kompabilitetsproblem för PCn, dessutom skulle det stjälpa många mindre företag som inte har råd att testa på samma sätt om man skulle skriva direkt mot hårdvaran.

OpenGL är ju också ett API liknande DirectX, men med sämre funktionalitet, så om du argumenterar mot DirectX så argumenterar du mot OpenGL också.

Permalänk

Frågan är la hur du orkar störa dig på folk som kör Windows?

Själv - Gamer

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Så du har mycket erfarenhet att koda mot DirectX API:n? För vilka spelföretag har du jobbat? Vilka spel har du varit med och gjort, vore intressant att höra

Du är inte medveten om att utan DirectX skulle alla ha sina egna lösningar och det skulle definitivt inte göra det bättre, DirectX är snarare en otroligt bra lösning (som självklart kan bli bättre). Att ha en standard löser många problem och vi behöver knappast fler kompabilitetsproblem för PCn, dessutom skulle det stjälpa många mindre företag som inte har råd att testa på samma sätt om man skulle skriva direkt mot hårdvaran.

OpenGL är ju också ett API liknande DirectX, men med sämre funktionalitet, så om du argumenterar mot DirectX så argumenterar du mot OpenGL också.

Skillnaden är att OpenGL finns för flera plattformar. Så på det viset är ju funktionaliteten bättre än directx. OpenGL är dessutom öppet så det är fritt fram för vem som helst att göra de modifieringar man önskar. Om spelföretagen vill ha bättre funktionalitet så är det väl bättre att använda ett öppet API där de själva kan påverka funktionaliteten än att köra något som man inte kan vara med och utveckla? Istället för att förlita sig på en enda firma (Microsoft) så kan alla vara med och själva utveckla något mycket bättre. Det är mycket detta som är idén bakom öppen källkod, man kan själv vara med och driva utvecklingen dit man vill. Tycker man att OpenGL är dåligt då kan man alltså själv bidra till att förbättra det. Om nu OpenGL är dåligt så är det spelföretagens eget fel som valt att inte vara med i utvecklingen av det. Finns heller inget som hindrar dem att utveckla något helt nytt öppet API precis som de själva vill ha det om de inte tycker OpenGL är något att bygga vidare på.

Samma sak ni som klagar på Linux. Istället för att klaga kan ni själva hjälpa till att göra det bättre. Om Linux hade samma användarskara som Windows skulle utvecklingen gå oerhört mycket snabbare. Bara genom att använda Linux så kan man ge feedback till utvecklarna, komma med idéer och kanske göra egna små program som fixar de problem man upplever.

Det finns inget som hindrar dig att göra ett eget grafiskt användargränsnitt som automatiskt modifierar konfigurationsfilen /etc/fstab enligt dina önskemål. Om nu det inte finns många sådana gränsnitt så beror det väl på att de flesta Linuxanvändarna inte känt tillräckligt stort behov för detta (det är ganska enkelt att redigera en textfil egentligen). Dessutom är det inte alla som kör med grafiska gränsnitt när de kör Linux (se på alla servrar på internet t.ex.) och då det grafiska gränsnittet är ett tillägg till operativsystemet och inte en ingående del av det så är det heller inte naturligt att det grafiska gränssnittet skulle vara enda stället där man gör inställningarna. Det naturliga är förstås att om man gör grafiska gränsnnitt som ställer in saker och ting så är detta bara verktyg som gör ändringarna i konfigurationsfilerna åt dig. Själv tycker jag för egen del att jag får bättre kontroll om jag då istället går direkt in i konfigurationsfilerna istället för att gå omvägen via grafiska gränssnitt. Men detta är väl en smaksak. Jag är dessutom ganska säker på att jag sett något grafiskt verktyg för att göra ändringar i /etc/fstab någonstans. Kanske var i opensuse eller till och med i ubuntu, minns inte. Ofta finns det man söker redan, men det kanske inte är installerat som standard utan man får själv lägga till det programmet om man vill ha det. Det är också en del av tjusningen tycker jag, att man själv kan anpassa det hur man själv vill och inte tvingas köra så som exempelvis Microsoft tycker att det ska vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Skillnaden är att OpenGL finns för flera plattformar. Så på det viset är ju funktionaliteten bättre än directx. OpenGL är dessutom öppet så det är fritt fram för vem som helst att göra de modifieringar man önskar. Om spelföretagen vill ha bättre funktionalitet så är det väl bättre att använda ett öppet API där de själva kan påverka funktionaliteten än att köra något som man inte kan vara med och utveckla? Istället för att förlita sig på en enda firma (Microsoft) så kan alla vara med och själva utveckla något mycket bättre. Det är mycket detta som är idén bakom öppen källkod, man kan själv vara med och driva utvecklingen dit man vill. Tycker man att OpenGL är dåligt då kan man alltså själv bidra till att förbättra det. Om nu OpenGL är dåligt så är det spelföretagens eget fel som valt att inte vara med i utvecklingen av det. Finns heller inget som hindrar dem att utveckla något helt nytt öppet API precis som de själva vill ha det om de inte tycker OpenGL är något att bygga vidare på.

Diskussionen DirectX vs OpenGL kanske egentligen är bättre lämpad för en annan tråd och det var inte det jag svarade Calyp heller. Han skrev bland annat det förslöade processen, kodar man direkt mot hårdvaran så kan man snabba upp processen men då får man andra fel som i slutändan är klart sämre för skapadanet av spel.

Sen så är det alltid intressant att höra andra programmerare och han har ju jobbat med DirectX (iaf enligt honom själv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Skillnaden är att OpenGL finns för flera plattformar. Så på det viset är ju funktionaliteten bättre än directx. OpenGL är dessutom öppet så det är fritt fram för vem som helst att göra de modifieringar man önskar. Om spelföretagen vill ha bättre funktionalitet så är det väl bättre att använda ett öppet API där de själva kan påverka funktionaliteten än att köra något som man inte kan vara med och utveckla? Istället för att förlita sig på en enda firma (Microsoft) så kan alla vara med och själva utveckla något mycket bättre. Det är mycket detta som är idén bakom öppen källkod, man kan själv vara med och driva utvecklingen dit man vill. Tycker man att OpenGL är dåligt då kan man alltså själv bidra till att förbättra det. Om nu OpenGL är dåligt så är det spelföretagens eget fel som valt att inte vara med i utvecklingen av det. Finns heller inget som hindrar dem att utveckla något helt nytt öppet API precis som de själva vill ha det om de inte tycker OpenGL är något att bygga vidare på.

Samma sak ni som klagar på Linux. Istället för att klaga kan ni själva hjälpa till att göra det bättre. Om Linux hade samma användarskara som Windows skulle utvecklingen gå oerhört mycket snabbare. Bara genom att använda Linux så kan man ge feedback till utvecklarna, komma med idéer och kanske göra egna små program som fixar de problem man upplever.

Det finns inget som hindrar dig att göra ett eget grafiskt användargränsnitt som automatiskt modifierar konfigurationsfilen /etc/fstab enligt dina önskemål. Om nu det inte finns många sådana gränsnitt så beror det väl på att de flesta Linuxanvändarna inte känt tillräckligt stort behov för detta (det är ganska enkelt att redigera en textfil egentligen). Dessutom är det inte alla som kör med grafiska gränsnitt när de kör Linux (se på alla servrar på internet t.ex.) och då det grafiska gränsnittet är ett tillägg till operativsystemet och inte en ingående del av det så är det heller inte naturligt att det grafiska gränssnittet skulle vara enda stället där man gör inställningarna. Det naturliga är förstås att om man gör grafiska gränsnnitt som ställer in saker och ting så är detta bara verktyg som gör ändringarna i konfigurationsfilerna åt dig. Själv tycker jag för egen del att jag får bättre kontroll om jag då istället går direkt in i konfigurationsfilerna istället för att gå omvägen via grafiska gränssnitt. Men detta är väl en smaksak. Jag är dessutom ganska säker på att jag sett något grafiskt verktyg för att göra ändringar i /etc/fstab någonstans. Kanske var i opensuse eller till och med i ubuntu, minns inte. Ofta finns det man söker redan, men det kanske inte är installerat som standard utan man får själv lägga till det programmet om man vill ha det. Det är också en del av tjusningen tycker jag, att man själv kan anpassa det hur man själv vill och inte tvingas köra så som exempelvis Microsoft tycker att det ska vara.

Personligen tycker jag att det är ganska tydligt att du väljer att inte se en ganska stor skara datoranvändare som faktiskt finns. Jag pratar om alla de som enbart använder sin dator till att sitta vid sidor som facebook, betala räkningarna, skicka mail och surfa lite på aftonbladet eller den lokala nät-tidningen. Det finns ganska många som tycker att det är galet att OnOff, El-Giganten, Media Markt eller andra gigantiska hemelektronik-kedjor får sälja så mycket billigt skräp till datorer som de faktiskt gör. Det är trist hårdvara, dåliga garrantier, etc. Men folk köper det ändå. Man kan ju fråga sig varför. Jo, för att de har inte behov av mer. Det samma gäller Windows kontra Linux. Linux HAR en större tröskel att kliva över om man ska använda det. För det första måste man installera det. Det behöver man inte om man har handlat sin dator färdig av någon av de stora märkena (eller mindre märken för den delen). Det finns installerat redan. Färdigt att köra out of the box.

Är det ovanstående personer du tycker ska vara med och göra Linux bättre? Är de de som ska skriva egna grafiska gränssnitt för saker och ting (som de över huvud taget inte ens begriper något av)? Personligen tycker jag inte att det är konstigt att de tycker att Linux verkar hemskt onödigt att sätta sig in i, om de har alternativ som de anser fungera bra.

Det kom en kommentar längre upp om att allt inte är så himla svart och vitt som en del verkar tycka här. Det var ett mycket klokt uttalande. Windows är inte per automatik uselt bara för att det heter Windows. Linux är inte per automatik bäst för att det heter Linux, och vice versa. Båda har sina styrkor och svagheter. Linux HAR en högre tröskel oavsett om installationen är enkel. Å andra sidan kan man precis som du skriver förändra på sätt som passar en själv bättre. Det är ju bra för de som har det behovet. Det finns dock ganska många som inte har det, och har ju av naturliga skäl svårt att se det som någon form av fördel.

Låt folk använda vad de vill. Du har uppenbarligen hittat vad som passar dig. Good for you! Låt det vara så för andra också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptens:

Personligen tycker jag att det är ganska tydligt att du väljer att inte se en ganska stor skara datoranvändare som faktiskt finns. Jag pratar om alla de som enbart använder sin dator till att sitta vid sidor som facebook, betala räkningarna, skicka mail och surfa lite på aftonbladet eller den lokala nät-tidningen. Det finns ganska många som tycker att det är galet att OnOff, El-Giganten, Media Markt eller andra gigantiska hemelektronik-kedjor får sälja så mycket billigt skräp till datorer som de faktiskt gör. Det är trist hårdvara, dåliga garrantier, etc. Men folk köper det ändå. Man kan ju fråga sig varför. Jo, för att de har inte behov av mer. Det samma gäller Windows kontra Linux. Linux HAR en större tröskel att kliva över om man ska använda det. För det första måste man installera det. Det behöver man inte om man har handlat sin dator färdig av någon av de stora märkena (eller mindre märken för den delen). Det finns installerat redan. Färdigt att köra out of the box.

Är det ovanstående personer du tycker ska vara med och göra Linux bättre? Är de de som ska skriva egna grafiska gränssnitt för saker och ting (som de över huvud taget inte ens begriper något av)? Personligen tycker jag inte att det är konstigt att de tycker att Linux verkar hemskt onödigt att sätta sig in i, om de har alternativ som de anser fungera bra.

Det kom en kommentar längre upp om att allt inte är så himla svart och vitt som en del verkar tycka här. Det var ett mycket klokt uttalande. Windows är inte per automatik uselt bara för att det heter Windows. Linux är inte per automatik bäst för att det heter Linux, och vice versa. Båda har sina styrkor och svagheter. Linux HAR en högre tröskel oavsett om installationen är enkel. Å andra sidan kan man precis som du skriver förändra på sätt som passar en själv bättre. Det är ju bra för de som har det behovet. Det finns dock ganska många som inte har det, och har ju av naturliga skäl svårt att se det som någon form av fördel.

Låt folk använda vad de vill. Du har uppenbarligen hittat vad som passar dig. Good for you! Låt det vara så för andra också.

Jag har väl inte sagt att folk inte får använda vad de vill. Men känner de ens till alternativen? Kan de ens få ubuntu förinstallerat om de skulle vilja det? Du skriver ju själv att folk ska få använda det de vill, men i praktiken finns ju väldigt lite att välja mellan om man ska köpa något förinstallerat. Vad är det som säger att just Windows skulle vara enklare bara för att det är förinstallerat? Om t.ex. ubuntu hade varit förinstallerat så skulle väl det inte vara svårare? Om folk började kräva av försäljarna att de vill ha andra alternativ att välja mellan så skulle det nog dyka upp också...

Ubuntu eller Linux Mint passar jättebra för användare som bara har behovet att surfa, betala räkningar och kolla mail. Då dessa enklare datorer ändå knappast duger till spel så hade det varit mycket bättre med Linux på dem så hade inköpspriset också kunnat bli lägre.

Även om de inte själva klarar av att göra egna programvaror så kan de dela med sig av vilka problem de upplever, t.ex. på olika forum eller maila sina åsikter på mailinglistor och få andra att ta sig an problemen och lösa dem. Ju fler som hjälper till desto bättre blir det! Så småningom blir även dessa människor duktiga. De kanske hittar just det programmet som gör det enklare för dem (troligtvis finns det redan för det mesta finns, men är som sagt inte alltid installerat som standard). Då kan de hjälpa andra och tipsa om hur de löst sina problem. Linux skapas av användarna själva så om alla bidrar blir det ju något riktigt bra till slut.

Jag kan väl nämna att mina döttrar på 4 år och 7 år självmant börjat välja Ubuntu när de startar upp barndatorn trots att de har möjlighet att välja Windows i grubmenyn om de så önskar. De har inga som helst problem med att surfa på nätet, skriva ut dokument på skrivaren och andra enklare sysslor som du menar skulle vara så svårt att göra. Om en 7-åring klarar detta helt själv så bör väl de flesta vuxna människor som köper dator också ha möjlighet att klara av det om nu det hade funnits som förinstallerat alternativ?

Jag har också tidigare i tråden skrivit att jag tycker att Windows 7 är bra. Allt har sina för- och nackdelar. Jag är inte den som säger att man inte ska använda Windows om man vill det. Jag tycker bara att det vore bra om folk verkligen provade alternativen. Det är inte så svårt som många verkar tro...

Permalänk

OSX var svaret för mig

Jag gick samma väg som TS (DrRotmos) dvs; Windows -> GNU/Linux -> OSX. Jag står inte ut med Windows. Det måste vara någon av svår form allergi och en väldig otur. Ända sedan jag var väldigt ung kände jag att något var väldigt fel. Jag tycker att Ubuntu är ett mycket bra OS men det saknar starkt kommersiellt stöd så jag valde till slut OSX. Jag har hittils kört 10.4, 10.5 och 10.6 och någon väldig tidig variant (10.2?). Sen tycker jag OSX ser bäst ut av alla, är lättast för mig att använda och rent allmänt känns det väldigt smidigt.

Jag brukar utöver OSX ha Windows 7 SP1 och Ubuntu 11.04 ifall något skulle skita sig men jag använder de väldigt sällan. Tyvärr är det inte alltid det går att ha OSX installerat utan problem om det inte är under en riktig MAC.

Förra gången jag installerade Windows 7 på en av mina burkar måste nåt ha gått riktigt snett för datorn gick inte att boota. Disken var mörbultad på något sätt för datorn bootade först när jag kopplat ur och tagit ur disken. Sedan fick jag sätta disken i en USB2.0/eSATA docka och partitionera om den. Även där var det svåra problem att känna igen den men jag lyckades till slut få bort Windows med dess partitioner. Något annat jag reagerar på är att Windows är väldigt envis med att installeras på första disken och första partitonen. Det händer ofta men inte alltid. Detta stöter jag aldrig på med OSX eller GNU/Linux. Dessa senare operativsystem går att installera var som helst på datorn i stort sett. Senast så har jag fått konstiga problem med synkning av klockan i Windows 7 då den ställs helt fel. När jag går in i för att välja servrar så fungerar inte de två första utan jag får välja en annan server. Först då ställs klockan rätt.

Tyvärr har alla operativsystem fördelar och brister men jag tycker Apple har lyckats bra. Spela kan jag göra på PS3, Xbox360 eller varför inte under OSX. Jag har provat Valve Source spelen med Steam under OSX och jag tycker de fungerar, kanske inte lika bra som i Windows men ok för mig.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calyptratus:

Min personliga erfarenhet:
Installera programm i windows:
Forska ordentligrt om vilket program som är bra, hoppas på att tillverkarens hemsida inte är ett ormbo av trojaner och virus, tanka hem fil, packa upp (ev. gör hela processen för valfri arkivhanterare fpörst), kör installern och håll tummarna.
.

Detta problem har du inte om du köper programmvara?=

Permalänk
Skrivet av Calyptratus:

Tack för denna förträffligt sakliga och otroligt relevanta respons.

Haha, det är inte första gången Dr.Mabuse skriver nått sånt där Tror det är nått sorts dagligt behov för honom.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk

Det tar verkligen tid att vänja sig vid ett nytt op.. Sitter just nu i Ubuntu pga att xp inte fungerar. Men Ubuntu är verkligen trevligt att använda för lätta saker som musik och att surfa. Det är väldigt krångligt att lära sig hur terminalen fungerar dock.

Permalänk

Jag ser ingen fördel med att köra windows över huvud taget. Men jag kör tyvärr windows endå pga datorspel som inte kan köras i linux. Annars hade jag valt nån Debian dist!

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Har provat Linux ett antal gånger och det är samma skit varenda gång. Felmeddelande så fort installationen är klar, sen fungerar inte många program. Det är rörigt som fan.
Finns ingen anledning att använda något som fungerar så dåligt, när det finns fungerande alternativ.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Om man använder Linux börjar man visst roota långt ner i arkiven, för att hitta gamla trådar också...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Ja vem vill ha Windows (Home/Ultimate/Pro) 7/8/8.1 när Windows Enterpise ger allt det där man förväntar sig och lite till?

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz