Permalänk

Cykeldator? o.O

Fick nyss en galen idé.
Jag o Farsan hämtade nyss ut 4 halvtaskiga postacyklar, sånna med flak fram. Blir 2 cyklar av dem förmodligen, då vi får pussla delar.
En av dem har farsan redan sålt, o det lämnar en kvar till mig. Jag har en sen tidigare, och då har jag alltså en över.
I bilen på väg hem fick jag den galna ideen o bygga in en dator i den. Asså något riktigt litet då. Kanske använda det generösa flak utrymmet som en plats för ett högtalarsystem?

Problem:
- Placering av datorn?
- Strömförsörjning? ( Bilbatteri/er?)
- Bild? (Liten skärm?)
- Ljud? (Feta fögtalare?)
- Datorns placering?
- Fuktsäkerhet?
- Chassi? (definitivt custom på nåt sätt)
- Kylning! Om den ska vara vattentät kommer ingen luft in?)
- Mest stabila kontakt för överföring av bild? Vga eller Dvi? Displayport?
hade tänkt mini-itx eller nåt extremt litet. Kanske svetsa fast på ramen nånstans?

Cyklarna :

Shoppinglista:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/331914/2011-03-30

Bilackulumator(er)

picoPSU (Styrka?)

Lösningar sökes!
Mvh Mark

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk

Kommer att bli väldigt stöldbegärligt.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Han får väl svetsa fast den och låsa cykeln ;P

Permalänk
Medlem

angående kylning, om du fäster en värmeledare i ,cpun/det som du vill kyla, och sedan svetsar fast detta i ramen/chassit så kan du ju transportera bort värmen på degt sättet. annars är ju externvattenkylning en idé också men det vet jag inte hur bra och bhållbart det blir

Permalänk

Stötar och vibrationer som uppstår när du cyklar kommer säkerligen döda datorn i längden.

Permalänk
Medlem

Intressant projekt :).

En fördel är ju om du enkelt kan demontera enheten från cykeln, och använda datorn separat. Självklart ska den vara batteridriven och batteriet laddas med hjälp av en dynamo. Nu kan du cykla ut till badplatsen, dricka öl, lyssna på musik och bada hela sommaren :).

Glöm inte bort ringklockan som så klart ska kunna spela upp mp3/wav-filer vid behov!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

haha bara du har hjälm på så..

Permalänk
Skrivet av el_genius:

Kommer att bli väldigt stöldbegärligt.

Jag gör datorn som en löstagbar enhet. Förmodligen högtalare också.

Skrivet av Terihan:

angående kylning, om du fäster en värmeledare i ,cpun/det som du vill kyla, och sedan svetsar fast detta i ramen/chassit så kan du ju transportera bort värmen på degt sättet. annars är ju externvattenkylning en idé också men det vet jag inte hur bra och bhållbart det blir

Bra idé. Blir nog så.

Skrivet av Zeuxlarsson:

Stötar och vibrationer som uppstår när du cyklar kommer säkerligen döda datorn i längden.

Förrutom hårddisken så ser jag ingen del i datorn som är vibrationskänslig?

Skrivet av Nightcrawl:

Intressant projekt :).

En fördel är ju om du enkelt kan demontera enheten från cykeln, och använda datorn separat. Självklart ska den vara batteridriven och batteriet laddas med hjälp av en dynamo. Nu kan du cykla ut till badplatsen, dricka öl, lyssna på musik och bada hela sommaren :).

Glöm inte bort ringklockan som så klart ska kunna spela upp mp3/wav-filer vid behov!

Jodå, demontera den är nästan ett krav.
Dynamo? Bra idé! Vet dock inte hur mycket ett dynamo kan generera? Om det är av samma usla verkningsgrad som den som driver lampan på min primary så är det nog ingen idé. Hur är effekten på nav-dynamos? De ger väl inte lika mycket motstånd har jag fattat det som.

Hmm? Dricka öl på en badplats? Tror inte det (a)

Skrivet av Noobenu:

haha bara du har hjälm på så..

Hjälm gäller bara för folk under 15.

Hur ska jag göra med strömförsörjning?
1) Bilbatteri > trafo > 230 V nätagg? PicoPSU?

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Hjälm gäller bara för folk under 15.

Absolut inte. Jag är 21 och cyklar inte långt(läs inte alls) utan hjälm.

Visa signatur

"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel."
Bertrand Russell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phooka:

Absolut inte. Jag är 21 och cyklar inte långt(läs inte alls) utan hjälm.

Men i lagboken.

Permalänk
Medlem

Fan kul grej, när du är klar får du ladda upp en film och visa oss!

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Skrivet av qhrizz:

Fan kul grej, när du är klar får du ladda upp en film och visa oss!

Om det blir av. Du vet, saker kostar tyvär och jag är en knaper student på 16 år som vill ha SSD till main datorn... Men jag tror jag sätter prio på detta först.
Somsagt, såg på picoPSUs hemsida "input 12V"... Innebär att jag kommer kunna lägga ett bilbatteri som spänningskälla och inte behöva transformera till 230 o sen back to 12? Skulle va sweet o slippa converters.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk

Ide

Hej snygg ide!!

Jag har en ide till dig med strömmen du kan ju ha en sak på däcket så den får ström när den snurrar ^^
om du förstår

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.

Permalänk
Medlem

ska du ladda ett bilbateri med ett cykel dynamo kommer du få cykla en hel del

sen angående kylningen så gissar jag att den är i koppar? (går inte att svetsa i det med vanlig svets)

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Skrivet av Paw media:

Hej snygg ide!!

Jag har en ide till dig med strömmen du kan ju ha en sak på däcket så den får ström när den snurrar ^^
om du förstår

Ett dynamo, ja. Har nämnts tidigare. Inte för hög output effect verkar det som. Funderar på en 100% bilbatteri lösning.

Skrivet av newflag:

ska du ladda ett bilbateri med ett cykel dynamo kommer du få cykla en hel del

sen angående kylningen så gissar jag att den är i koppar? (går inte att svetsa i det med vanlig svets)

Haha, jo, blir ev. en 100% 2x12V batteri, kanske en för ljud o en för datorn?

Kylning? Helpassivt fusion - moderkort kanske?

Funderar på http://www.inet.se/kundvagn/visa/331914/2011-03-30 som shoppinglista, plus ett pico psu o bilbatterier? Och en SSD på grund av stöttåligheten, bara för OS o sen köra musik på ett USB 32 gig eller nåt? (:

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Stötar och vibrationer som uppstår när du cyklar kommer säkerligen döda datorn i längden.

Han kan sätta fast fjädrar

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.

Permalänk
Skrivet av Paw media:

Han kan sätta fast fjädrar

Du menar att fjäderupphänga hela burken?
Eller bara gummisuspenda hårddisken? skulle va mysigt o slippa en dinglande burk.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Skrivet av newflag:

ska du ladda ett bilbateri med ett cykel dynamo kommer du få cykla en hel del

sen angående kylningen så gissar jag att den är i koppar? (går inte att svetsa i det med vanlig svets)

Hehe misstänkte att det inte va så bra.

Markthegreat: Jag vet att det har nämnts innan min visste inte att det hette så först... Men nu vet jag (kom på)

Visa signatur

Dator 1: Processor: Intel Core i7 4790 3,6 GHz, 8MB
Grafikkort: MSI Radeon R9 390 Gaming 8GB GDDR5
16gb ram
Nätaggregat: Corsair CX750
Dator 2: Intel Core i3, Shapphire 6670 GDDR5, 4gb ram.

Permalänk
Skrivet av Paw media:

Hehe misstänkte att det inte va så bra.

Markthegreat: Jag vet att det har nämnts innan min visste inte att det hette så först... Men nu vet jag (kom på)

Jo, men ideen med dynamo är nedlagd då det troligtvis kommer ge för mycket trampande i förhållande till ström.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Om det blir av. Du vet, saker kostar tyvär och jag är en knaper student på 16 år som vill ha SSD till main datorn... Men jag tror jag sätter prio på detta först.
Somsagt, såg på picoPSUs hemsida "input 12V"... Innebär att jag kommer kunna lägga ett bilbatteri som spänningskälla och inte behöva transformera till 230 o sen back to 12? Skulle va sweet o slippa converters.

Du kanske ska vänta till projektarbete i gymnasiet ?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Skrivet av qhrizz:

Du kanske ska vänta till projektarbete i gymnasiet ?

Ska gå informations - och media teknik så jag vet inte om man ska göra ett sånt här arbete då. Blir nog ett "smart hem" som projektarbete. komplett med servers o shiet.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Du menar att fjäderupphänga hela burken?
Eller bara gummisuspenda hårddisken? skulle va mysigt o slippa en dinglande burk.

Jag hade gjort en låda med plexi-lock så man ser innehållet. Fäst-anordningen hade jag sedan monterat fast med stötdämpare. Skärmen monteras också ihop i samma konstruktion.
Inbyggd gps, varvräknare och hastighetsmätare?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Jag hade gjort en låda med plexi-lock så man ser innehållet. Fäst-anordningen hade jag sedan monterat fast med stötdämpare.
Inbyggd gps, varvräknare och hastighetsmätare?

Hade själv tänkt mig ett plexi-lock med skärmen under. Så har man skärmen fixad på ett säkert sätt? Hiss eller diss?

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Hade själv tänkt mig ett plexi-lock med skärmen under. Så har man skärmen fixad på ett säkert sätt? Hiss eller diss?

Jo visst är det bättre att skydda skärmen. En repig plexibit byter man för en 50-lapp så billigt frå du ingen skärm. Men det finns billiga pekskärmar på ebay annars. http://cgi.ebay.com/Used-8-inch-USB-TFT-LCD-Touch-Screen-Inno... Men glöm passiv kylning en varm sommardag i en dåligt ventilerad låda. Så köp till stor högvarvig fläkt och en fläktkontroller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lambi:

Men i lagboken.

Lagboken och sunt förnuft är helt olika saker...Hjälmen ska hursomhelst Men tyvärr finns det lata människor som har Hjälm-fobi

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Jo visst är det bättre att skydda skärmen. En repig plexibit byter man för en 50-lapp så billigt frå du ingen skärm. Men det finns billiga pekskärmar på ebay annars. http://cgi.ebay.com/Used-8-inch-USB-TFT-LCD-Touch-Screen-Inno... Men glöm passiv kylning en varm sommardag i en dåligt ventilerad låda. Så köp till stor högvarvig fläkt och en fläktkontroller.

Okej. Men då måste man ha fläktfilter. Rättså rejält åsså. Vill ju inte ha grus, sand o skit i burken.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

en bil alternator(generator) ska du såklart ha med en fet rem, sen ska du ha ett stöd så du kan få upp bakhjulet i luften så du kan ladda på plats. sen ska du givetvis ha en inbyggd laddare till batterierna som går att koppla in till valfritt elutag.

sen kanske du ska fundera på sealed lead acid battery som inte läcker om det tex skulle hamna på sidan(eller om man kanske vill montera det på sidan). billbatterier ska du unvika då de inte gillar för djupa urladdningar. satsa hellre på marin/fritids batteri som har tjockare plattor och tål lite mer djupa urladdningar samt lite ogynsamt behandlande, dessamma gäller sealed lead acid battery.

kom på en till ide till alternativ laddning, solpanel på ovansidan eller som lock. perfekt på soliga dagar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

billbatterier ska du unvika då de inte gillar för djupa urladdningar.

Det finns även bilbatterier som klarar av djupa urladdningar. Jag kör med Banner running bull och har varit på väldigt låg spänning några gånger på det och det funkar som en klocka fortfarande Dock så kostar ju dessa en del extra än vanliga Biltema batterier eller liknande

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem

Angående kylning så ett utblås i botten av "chassit" 80mm fläkt kanske eller 120 om det får plats, samt att du sätter stänk skydd om du ska cykla en regnig dag samt att du gör en typ av vallgrav runt den så vattnet inte kryper in!

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Medlem

och akta dig för färgen svart... en varm sommardag är nog vitt eller annan ljus kulör att föredra!

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |