Hur vet jag vilka RAM minnen jag kan använda?

Permalänk

Hur vet jag vilka RAM minnen jag kan använda?

Köpte precis 2st Kingston ValueR. DDR2 PC5300 1GB CL5..
Satte in dom tillsammans med mina gamla och då vägrade datorn starta utan det stod bara "_"
när jag tog bort dom äldre, så fungerade det fint. Har dock bara 2gb just nu, meningen att jag skulle ha 4gb. Hur vet jag vilket/Vilka ram minnen jag kan använda?

Permalänk

För att veta vilka minnen ditt moderkort stödjer får du kolla i manualen lr googla moderkortet och se.

Visa signatur

Intel Core I5 2500K @ 3,7 Ghz | Asus P8P67 Pro Rev3 | XFX 6950 2GB | Corsair Forces series 120 GB | DDR3 Corsair Vengence 1600Mhz (Blåa) | NZXT H2 | Zalman 600W-HP Silent |

Permalänk
Medlem

om du ser på ram platserna så ser du 2 platser som är jätte nära och så finns det 2 till som också är jätte nära. testa att sätta ena märket av minnena på 2 platser som sitter nära och samma med resterande, det fungerade för mig med min gammla dator.

Permalänk
Skrivet av gurraaaa:

om du ser på ram platserna så ser du 2 platser som är jätte nära och så finns det 2 till som också är jätte nära. testa att sätta ena märket av minnena på 2 platser som sitter nära och samma med resterande, det fungerade för mig med min gammla dator.

Precis så jag har gjort, ändå har det inte fungerat.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du vet vad moderkortet eller vad datorn heter så blir det lättare att hjälpa dig.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Skrivet av MaLo:

Om du vet vad moderkortet eller vad datorn heter så blir det lättare att hjälpa dig.

0CT017

Permalänk
Hedersmedlem

Dell har visat sig knussliga när det gäller minne och de rekommenderade minnena för Dimension 9200 vore det bästa valet.
http://accessories.euro.dell.com/sna/category.aspx?c=se&l=sv&...

Ibland kan BIOS vara problemet och man behöver rensa cmos men testa att starta datorn utan minnen för att sedan lägga i alla på en gång.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Hm, jag kan bara använda slot 1,2,3 men inte 4, när jag använder 4an står de bara "_" när jag startar datorn, nu iallafall har jag 3gb.. vill dock ha 4. Är det möjligt att använda t.ex. 1gb på ena 1gb på andra, 2gb på tredje?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bizzybusk:

Hm, jag kan bara använda slot 1,2,3 men inte 4, när jag använder 4an står de bara "_" när jag startar datorn, nu iallafall har jag 3gb.. vill dock ha 4. Är det möjligt att använda t.ex. 1gb på ena 1gb på andra, 2gb på tredje?

Nej det moderkortet klarar bara 512MB och 1GB moduler. Du kan testa att sänka farten på minnena till 533MHz (PC4200) i BIOS då det kan hjälpa.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM