Problem med Dragon Age II

Permalänk
Medlem

Problem med Dragon Age II

Hej!

Jag har GTX580, Sandybridge Intel Core i7 2600K 3,4GHz och 8gb ram.
Dragon Age II har fungerat felfritt tills igår. Efter att jag spelar det en stund så kan det komma upp ett par gröna sträck nära mitten av skärmen sen så krashar spelet. Provat jag några gånger till så händer samma sak. Några gånger så har det hänt att skärmarna inte kommer igång igen, bara står och växlar mellan analog/digital men hittar ingenting då var jag tvungen att starta om datorn.

Hjälp och bra ideér sökes

Permalänk
Medlem

Skärmarna? Har du fler skärmar? När det gäller nya spel så är det alltid samma sak, vänta tills spelet patchas och nya grafikdrivrutiner är släppta så brukar många problem försvinna, om problemet bara uppträder i just detta spel.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Inaktiv

Kom just en ny beta drivrutin, 270.51, som du ser i nedstående table så är det kanska mycket prestanda förbättring på just Dragon Age 2.

Geforce GTX 580*
■Upp till 516 % i Dragon Age 2 (SLI 2560x1600 8xAA/16xAF Very High, SSAO on)
■Upp till 326 % i Dragon Age 2 (1920x1200 8xAA/16xAF Very High, SSAO on)
■Upp till 11 % i Just Cause 2 (1920x1200 8xAA/16xAF, Concrete Jungle)
■Upp till 11 % i Just Cause 2 (SLI 2560x1600 8xAA/16xAF, Concrete Jungle)
■Upp till 7 % i Civilization V (1920x1200 4xAA/16xAF, Max settings)
■Upp till 6 % i Far Cry 2 (SLI 2560x1600 8xAA/16xAF, Max settings)
■Upp till 5 % i Civilization V (SLI 1920x1200 8xAA/16xAF, Max settings)
■Upp till 5 % i Left 4 Dead 2 (1920x1200 noAA/AF, Outdoor)
■Upp till 5 % i Left 4 Dead 2 (SLI 2560x1600 4xAA/16xAF, Outdoor)
■Upp till 4 % i H.A.W.X. 2 (SLI 1920x1200 8xAA/16xAF, Max settings)
■Upp till 4 % i Mafia 2 (SLI 2560x1600 AA on/16xAF, PhysX = High)

Permalänk
Medlem

Dragon age går mjukt o fint , problemet är att det verkligen är Beta på dessa drivare , får jättemycket grafikbuggar ute i windows då man inte spelar , blev outhärdligt med blinkande grafikfel så jag avinstallerade drivarna trots flytet i DA2

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Låter som värmeproblem med grafikkortet imo

Permalänk

Hur går det i andra krävande spel? Om samma problem uppstår så är det kortet det är fel på.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, men jag har nyaste beta drivrutinerna, 270.51. Har kollat temp medans jag spelat, nu senast när det kraschade så låg det på 76c, låter högt men vet inte.
Det kom upp en ruta längst ner till vänster "grafikdrivrutinerna har slutat att svara/fungera" eller något sådant.
Vad är det mest troliga att det kan vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av znudee:

Tack för alla svar, men jag har nyaste beta drivrutinerna, 270.51. Har kollat temp medans jag spelat, nu senast när det kraschade så låg det på 76c, låter högt men vet inte.
Det kom upp en ruta längst ner till vänster "grafikdrivrutinerna har slutat att svara/fungera" eller något sådant.
Vad är det mest troliga att det kan vara?

Nej, det är särskilt högt alls. Över 90 grader C är högt.

Testa att avinstallera dina grafikdrivrutiner och rensa ut alla rester efter dom i enlighet med den här guiden: http://www.tweakguides.com/NVFORCE_1.html

Sen kan du installera drivrutinerna på nytt, återigen i enlighet med guiden ovan som visar exakt hur du ska göra.

Om inte det funkar så rekommenderar jag att installera om Windows, det brukar alltid lösa alla ev. mjukvaruproblem.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

Okej tack.
Gjort som Dackis har sagt och följt guiden och tagit bort och sedan installerat nya drivrutinerna igen. Hjälpte inte.
Provat både Crysis 2 och Dragon Age II. Mindre resurskrävande spel som CS och liknande är inga problem.
Skumma är att Dragon Age fungerade många timmar innan detta började..
Kan det va något hårdvare problem?
Är enda lösningen att installera om Windows?
Kan detta hända ifall nätagget är för svagt?

Permalänk
Medlem

testat att sänka grarikinställningarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av znudee:

Kan det va något hårdvare problem?
Är enda lösningen att installera om Windows?
Kan detta hända ifall nätagget är för svagt?

Ja, möjligtvis. Försök få kortet utbytt med hänvisning till de problem du upplevt.

Men testa att installera om Windows först enligt guiden jag länkade till, om inte det fungerar så borde det inte vara ett mjukvaruproblem i alla fall och då gör du nog rätt i att testa ett annat exemplar av grafikkortet.

Du skriver inte hur starkt ditt nätagg är, men jag tror inte att det är det som är problemet...

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3