Nvidia SLI till AMD Bulldozer

Permalänk
Hedersmedlem

De hade väl inget val? Går inte att tvinga folk att köpa deras styrkretsar när de inte har några styrkretsar för den plattformen?

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donan Fear:

De hade väl inget val? Går inte att tvinga folk att köpa deras styrkretsar när de inte har några styrkretsar för den plattformen?

Precis, bara tillverkarna betalar licens kostnaden. Något AMD tydligen ansågs sig vara för fina för förut.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Orici:

Precis, bara tillverkarna betalar licens kostnaden. Något AMD tydligen ansågs sig vara för fina för förut.

Tja det är hemskt fult av AMD att låta alla använda Crossfire och sedan vägra lägga massa extra pengar på konkurrentens teknik. På Intels senaste plattformar var det ju dessutom moderkortstillverkarna som fick äran att betala och de skickar självklart glatt vidare notan till slutkunden.
Tycker inte riktigt Nvidia har rätt att lipa när de tar rätt saftiga licenspengar för SLI.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Orici:

Precis, bara tillverkarna betalar licens kostnaden. Något AMD tydligen ansågs sig vara för fina för förut.

Är det inte upp till moderkortstillverkarna att betala för sig om de vill ha SLI? Så uppfattar jag i vart fall artiklen.

Permalänk
Medlem

Asså borde inte Nvidia tjäna mest på det här? så varför licenskostnaden. Om amd och intel sa fuck sli och slutade betala skulle alla high-enders sitta på 6970/6990 CF. så varför denna licenspeng?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

fan va nice säger jag bara!

Visa signatur

• AMD Phenom II x4 B50 @ 3.7GHz • Noctua NH-U12P SE2 • Kingston HyperX 8Gb 1600MHz • MSI GTX 560 Ti 1GB • ASUS M4A88T-V EVO • Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 • Western Digital Caviar Blue 500GB • OCZ Agility 3 120GB • Western Digital Caviar Green 2TB • Sapphire FirePSU 625W • Dell U2311H • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♣ ♠ ♣ ♦ ○ ◘ • ♠ Google Galaxy Nexus ♠

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att jag inte vågat testa mig på AMD baserade moderkort är just att detta.
Glad nyhet och kanske ett nytt system i juni/juli om bulldozer gör bra ifrån sig!

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Medlem

Dom kanske samarbetar och har kanske gjort det länge dom smider planer tillsammans hur dom ska lyckas få loss mest pengar från konsumenterna innan dom släpper nästa häftiga genertion med en liten förbättring, dom turas om vem som ligger i toppen. kanske äger samma personer båda företagen
jag tror att tekniken som finns egentligen liger flera ljusår längre bort än vi får veta

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Medlem

blir de minst 2x 16 lanes så kanske man byter tillbaka till AMD

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Var ju på tiden med tanke på att det i dagsläget finns bara två moderkort från Asus som har stöd för SLi med AMD CPU och dom är ju två riktigt tråkiga kort desutom. Så för oss konsumenter är dett ju super.. Varit lite irriterad på att man skulle behöva välja Intel platform bara för att kunna köra Nvidia grafik.. Ett steg upp för AMD.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Äntligen, då kan jag uppgradera snart, har väntat på ett SLI kort i evigheter.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Nähä, då är det bättre att alla nividia fanboys kör på intel? Jag kan garantera dig att AMD inte gör något som medför förluster baraför att folk ska bli glada...

Fanboys struntar väll jag i. Jag kör intel+ati för att jag ansåg det ge mig mest för pengarna vid den prestanda jag var ute efter.
Huruvida deras beslut ger dem en vinst eller inte är jag högst tveksam på. Det är inte så många personer som kör sli över huvud taget, det är en liten del av marknaden. Att dessutom vilja köra sli minskar amd's intäkter från sina egna kort.
Det är däremot bra för konsumenter eftersom det ökar valfriheten.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Var ju på tiden med tanke på att det i dagsläget finns bara två moderkort från Asus som har stöd för SLi med AMD CPU och dom är ju två riktigt tråkiga kort desutom. Så för oss konsumenter är dett ju super.. Varit lite irriterad på att man skulle behöva välja Intel platform bara för att kunna köra Nvidia grafik.. Ett steg upp för AMD.

Problemet har ju varit att nVidia envisas med att ta betalt för SLI, vilket är helt idiotiskt då allt det gör är ger möjlighet till merförsäljning för dom. AMD har ju låtit Crossfire vara gratis att sätta in sen det kom vilket också är varför dessa kort är mycket vanligare oavsett Intel eller AMD..

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Är det någon som vet om den här kommande AMD Bulldozer teknologin kommer vara bättre än intels Sandy bridge? Eller kommer bulldozer vara billiagre fast med lite sämre spelprestanda?

Som jag förstått det från marknadsföringen är det huvudsakligen Llano som skall kämpa mot Sandy Bridge (Core i3 och i5), medan Bulldozer tar upp kampen mot nuvarande X58 (Core i7) och den kommande Ivy Bridge.

Det jag är nyfiken på är var gränsen mellan Bulldozer och Llano hamnar med avseende på pris och prestanda.

/Olle

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
+1 inlägg är fortfarande inte tillåtet.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Det är 1 april idag grabbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Det är 1 april idag grabbar.

Och nyheten kom fortfarande upp igår, trodde själv att det här var ett skämt före jag såg det

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

Precis, bara tillverkarna betalar licens kostnaden. Något AMD tydligen ansågs sig vara för fina för förut.

Varför betala för något som är gratis?
http://www.slipatch.com/doc/manual-en.html
Det är bara att patcha tuta och köra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Stort steg från Nvidia som kommer gynna alla konsumenter. AMD och Nvidia tjänar inte på att motarbeta varandra när Intel har sådan makt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Precis, bara tillverkarna betalar licens kostnaden. Något AMD tydligen ansågs sig vara för fina för förut.

Vadå för fina? är snarare nVidia som är snikna, AMD har aldrig haft någon licenskostnad för Crossfire (för någon) så varför skulle de då betala nVidia för deras SLI?

Fanboy åsikt så det stinker om det!!

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Hjälpsam

Vill man köra SLI på ett AMD moderkort, går det som sagt bra för det mesta redan i dag.
SLI patch

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Undrar om spärren är mjukvarubaserad eller hårdvarubaserad, hoppas på det förstnämnda då kommer det säkerligen komma sätt att låsa upp dem vilket känns lite stabilare än dessa sli patcher och kommer nvidia slopa sin PhysX spärr om den upptäcker ati kort?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry