Permalänk
Medlem

frågor om dremmel

Hej jag har kollat runt på ett antal moddar men jag fattar fortfarande inte vad man gör med en dremmel. jag vill veta hur man graverar och kan man skära i stål med den

Permalänk

Du har graverings-stift för att gravera? Och slipskivor för att skära hål..?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Skrivet av x-mod:

Hej jag har kollat runt på ett antal moddar men jag fattar fortfarande inte vad man gör med en dremmel. jag vill veta hur man graverar och kan man skära i stål med den

Dremel är ett märke av mestadels handhållna höghastighets rotationsverktyg, hastigheter på 36000RPM är inte ovanliga. Man sätter på t.ex. stift för att gravera eller små kapskivor för att skära.
Planerar du att köpa en så rekommenderar jag att du köper en billig knockoff på typ biltema för 100-200 kr, istället för en Dremel för 500+kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av theWeasel:

Dremel är ett märke av mestadels handhållna höghastighets rotationsverktyg, hastigheter på 36000RPM är inte ovanliga. Man sätter på t.ex. stift för att gravera eller små kapskivor för att skära.
Planerar du att köpa en så rekommenderar jag att du köper en billig knockoff på typ biltema för 100-200 kr, istället för en Dremel för 500+kr.

Nu har jag inte en Dremel utan en av märket Proxxon. Så jag kan inte säga något om Dremel jämför med billigare märken, men min Proxxon som är en dyrare variant är mycket bättre än de båda billigare varianterna jag har. Jag har nämligen utöver Proxxon:en en normalstor av ett billigt märke och en mindre, också den av ett billigt märke

Visst, en Proxxon kostar mångdubbelt mer, men till och med jag som är rätt snål tycker att den är värd det.

Den:

  • går mycket tystare.

  • vibrerar mindre.

  • har fler/bättre medföljande tillbehör såsom spännhylsor.

  • är bättre byggd. ( t.ex. så består en relativt stor del av höljet av metall )

  • har ett stort sortiment av tillbehör. ( t.ex. kordinatbord )

  • har en mjukare kabel.

  • har en väska som den lätt går ner i igen.

  • har en hals som består av en ~2 cm lång cylindrisk del, så man kan själv göra ett fäste/tillbehör om man skulle vilja det.

Permalänk
Medlem

tack alla