[js][svg] document.getElementById(svg-element) == null?

Permalänk
Medlem

[js][svg] document.getElementById(svg-element) == null?

Hej jag håller på och leker med js och vill att en svg rektangel skall ändra fårg når man drar musen åver den, men jag får det inte till att fungera...
jag får ett fel:
svgRect is null @ file:///home/gego/svn/html5%20tests/svgtest.xhtml:15

vad jag inte förstår är varför svgRect blir null...

<!DOCTYPE html> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <head> <title></title> <meta charset="UTF-8" /> <script type="text/javascript" language="javascript"> var svgRect = document.getElementById("rct1"); var svgText1 = document.getElementById("text1"); var svgText2 = document.getElementById("text2"); function svgChange(){ alert("svgChange ran"); svgRect.setAttribute("fill", "red"); } var domParagraph = document.getElementById("paragraph1"); function textChange(){ alert("textChange ran"); domParagraph.setAttribute("style", "color='red'"); } </script> </head> <body> <svg xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" height="290" > <rect stroke="black" fill="blue" x="45" y="45" width="1000" height="200" stroke-width="2" ry="8" rx="8" id="rct1" onmouseover="svgChange()" /> <text font-family="DejaVu Mono Sans" font-size="55" fill="white" x="80" y="120" id="text1" > Testing The SVG text tag.... </text> <text font-family="DejaVu Mono Sans" font-size="55" fill="white" x="80" y="180" id="text2" > and such.... </text> </svg> <p id="paragraph1" onmouseover="textChange()" > derp.... </p> </body> </html>

update: uppdaterade koden lite... fortfarande samma problem...

Solved
Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

nope... det fungerade inte....

edit:
med defer får jag dessutom:
XML Parsing Error: not well-formed

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk

Vad händer om du hämtar objektet först när du kör funktionen?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

gör juh det...
i <rect> tagget finns en "onmouseover" som utlöser alert men klagar på att svgRect är null...
testade även i Chromium för att se om det var något fel på Minefteld men så var det icke.

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Oh nvm fikade det...
var tvungen att lägga var:arna inuti funktionerna
/facepalm

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Skrivet av Gego:

Oh nvm fikade det...
var tvungen att lägga var:arna inuti funktionerna
/facepalm

Det var precis det jag menade med hämta objekten

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase